409Da
| 409Da, Ls180 | |
| ' | |
| Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
| Oznaczenie przewoźnika | SM04 |
| Producent | Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica |
| Lata budowy | 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995 |
| Układ osi | B |
| Rozstaw szyn | 1435 mm |
| Masa służbowa | 24 t |
| Nacisk osi na szyny | 12 t
|
| Prędkość konstrukcyjna | 30 km/h
|
| Moc znamionowa | 180 KM |
| Rodzaj przekładni | mechaniczna
|
409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) ) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.
Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.
Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:
- Zastal w Zielonej Górze, w latach 1969-1978,
- Mystal w Myszkowie, w latach 1979-1989,
- [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy, w latach 1990-1995.
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.