409Da

Z Enkol
Wersja z dnia 00:32, 22 cze 2014 autorstwa Paweł Niemczuk (dyskusja | edycje) (Utworzenie artykułu)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
409Da, Ls180
'
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika SM04
Producent Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica
Lata budowy 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 12 t




Prędkość konstrukcyjna 30 km/h


Moc znamionowa 180 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna



409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) ) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.

Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.

Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:

Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.

Zestawienie egzemplarzy