Edytujesz Żuławska Kolej Dojazdowa

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 
|nazwa_kolei                                                      = Żuławska Kolej Dojazdowa
 
|nazwa_kolei                                                      = Żuławska Kolej Dojazdowa
|nazwy_wcześniejsze                                              = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahnen AG<br/> (1898 / 1899 - 1945)<br/>
+
|nazwy_wcześniejsze                                              = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahn AG<br/> (1898 / 1899 - 1945)<br/>
 
Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/>
 
Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/>
|grafika                                                          = [[File:Mikoszewo 006.jpg|500px]]
+
|grafika                                                          =  
 
|rok_budowy                                                      = 1898*
 
|rok_budowy                                                      = 1898*
 
|cel_budowy                                                      =  
 
|cel_budowy                                                      =  
Linia 37: Linia 37:
 
}}
 
}}
  
[[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[L45H|Lxd2]], spalinowymi wagonami silnikowymi [[A20D-P|MBxd2]] a w soboty i niedziele również [[lokomotywa parowa|parowozem]] [[Px48]].
+
[[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[Lxd2]], spalinowymi wagonami motorowymi [[MBxd2]] a w soboty i niedziele również [[lokomotywa parowa|parowozem]] [[Px48]].
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
Linia 60: Linia 60:
 
=== Powstanie kolejek w powiecie malborskim ===
 
=== Powstanie kolejek w powiecie malborskim ===
 
Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole]] - [[Jasna]], [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kraśniewo]] (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]] oraz [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]]. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów.
 
Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole]] - [[Jasna]], [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kraśniewo]] (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]] oraz [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]]. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów.
27.05.1899 roku utworzono WKAG (''Westpreußische Kleinbahnen AG'') mającą na celu budowę sieci kolei wąskotorowej w powiatach malborskim, elbląskim i Żuławy Gdańskie). Głównym akcjonariuszem z udziałem 42% zostało ADKG. Ponadto w skład spółki weszły: Państwo Pruskie (25%), Powiat Malborski (20%) i Prowincja Prusy Zachodnie (13%).<br\>
+
27.05.1899 roku utworzono WKAG (''Westpreußische Kleinbahn AG'') mającą na celu budowę sieci kolei wąskotorowej w powiatach malborskim, elbląskim i Żuławy Gdańskie). Głównym akcjonariuszem z udziałem 42% zostało ADKG. Ponadto w skład spółki weszły: Państwo Pruskie (25%), Powiat Malborski (20%) i Prowincja Prusy Zachodnie (13%).
 
Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Miłoradz]] oraz [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]]. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki [[Królewka]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] i [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Stalewo]]. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Królewka]] otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]], którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (''Schwente'').
 
Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Miłoradz]] oraz [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]]. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki [[Królewka]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] i [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Stalewo]]. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Królewka]] otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]], którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (''Schwente'').
  
 
=== Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich ===
 
=== Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich ===
Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek [[Cukrownia Cedry Wielkie|cukrowni Cedry Wielkie]]  na kolej użytku publicznego wraz z jej rozbudową. Projekty te zainteresowały radnych powiatu Żuławy Gdańskie i wkrótce ustalono orientacyjny przebieg dwóch przewidywanych linii. Pierwsza miała połączyć [[Gdańsk Wąsk.|Gdańsk]] (''Danzig'') ze [[Lewy Brzeg Wisły|Świbnem]] (''Schiewenhorst'') przez [[Przejazdowo]] (''Knüppelkrug''), [[Koszwały]] (''Gottswalde'') i [[Miłocin]] (''Herzberg''), zaś druga miała tworzyć pętlę, łącząc stacje [[Przejazdowo]] i [[Miłocin]] trasą okrężną przez [[Giemlice]] (''Gemlitz''). Zakładano również przedłużenie linii ze [[Świbno|Świbna]] (''Schiewenhorst'') wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez [[Mikoszewo]] (Nickelswalde''), [[Jantar]] (''Pasewark''), [[Stegna|Stegnę]] (''Steegen'') do [[Sztutowa]] (''Stutthof'') wraz z odcinkiem [[Stegna]] - [[Rybina]] (''Fischerbabke''), który zapewniłby połączenie z pozostałymi liniami WKAG.
+
Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek cukrowni Cedry Wielkie na kolej użytku publicznego wraz z jej rozbudową. Projekty te zainteresowały radnych powiatu Żuławy Gdańskie i wkrótce ustalono orientacyjny przebieg dwóch przewidywanych linii. Pierwsza miała połączyć [[Gdańsk Wąsk.|Gdańsk]] (''Danzig'') ze [[Lewy Brzeg Wisły|Świbnem]] (''Schiewenhorst'') przez [[Przejazdowo]](''Knüppelkrug''), [[Koszwały]] (''Gottswalde'') i [[Miłocin]] (''Herzberg''), zaś druga miała tworzyć pętlę, łącząc stacje [[Przejazdowo]] i [[Miłocin]] trasą okrężną przez [[Giemlice]] (''Gemlitz''). Zakładano również przedłużenie linii ze [[Świbno|Świbna]] (''Schiewenhorst'') wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez [[Mikoszewo]] (Nickelswalde''), [[Jantar]] (''Pasewark''), [[Stegna|Stegnę]] (''Steegen'') do [[Sztutowa]] (''Stutthof'') wraz z odcinkiem [[Stegna]] - [[Rybina]] (''Fischerbabke''), który zapewniłby połączenie z pozostałymi liniami WKAG.
 
Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (''Danziger Kleinbahnen''), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z [[Miłocin|Miłocina]] do [[Koszwały|Koszwał]]. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w [[Rybina|Rybinie]] przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą.
 
Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (''Danziger Kleinbahnen''), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z [[Miłocin|Miłocina]] do [[Koszwały|Koszwał]]. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w [[Rybina|Rybinie]] przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą.
 
Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\>
 
Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\>
Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek [[Mikoszewo]] - [[Sztutowo]] na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek [[Koszwały]] (''Gottswalde'') - [[Cedry Wielkie]] (''Groß Zünder'') - [[Giemlice]] (''Gemlitz'') - [[Wróblewo]] (''Sperlingsdorf'') oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż [[Prom kolejowy Świbno|prom kolejowy "Schiewenhorst II"]] w drodze ze stoczni utknął z powodu niskiego stanu wody. Do całkowitego uruchomienia kolejki brakowało jeszcze odcinka [[Stegna]] - [[Rybina]], który oficjalnie oddano do eksploatacji po ukończeniu mostu obrotowego wraz z odcinkiem [[Rybina]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] 1 maja 1906 r. Dzięki temu uzyskano połączenie z pozostałą siecią kolejek żuławskich.
+
Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek [[Mikoszewo]] - [[Sztutowo]] na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek [[Koszwały]] (''Gottswalde'') - [[Cedry Wielkie]] (''Groß Zünder'') - [[Giemlice]] (''Gemlitz'') - [[Wróblewo]] (''Sperlingsdorf'') oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż prom kolejowy "Schiewenhorst II" w drodze ze stoczni utknął z powodu niskiego stanu wody. Do całkowitego uruchomienia kolejki brakowało jeszcze odcinka [[Stegna]] - [[Rybina]], który oficjalnie oddano do eksploatacji po ukończeniu mostu obrotowego wraz z odcinkiem [[Rybina]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] 1 maja 1906 r. Dzięki temu uzyskano połączenie z pozostałą siecią kolejek żuławskich.
 
 
=== Rozwój i połączenie sieci NLK i WKAG ===
 
 
 
=== Kolejki wąskotorowe w okresie międzywojennym i w czasie II wojny światowej ===
 
 
 
==== Tabor WKAG ====
 
 
 
=== Uruchamianie kolejek żuławskich po II wojnie światowej ===
 
 
 
=== Gdańskie Koleje Dojazdowe ===
 
 
 
==== Tabor GKD ====
 
 
 
== Żuławska Kolej Dojazdowa ==
 
 
 
=== Tabor ŻKD ===
 
 
 
===== Tabor trakcyjny =====
 
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
! Typ
 
! Nr fabr.
 
! Rok prod.
 
! Stan
 
! Silnik
 
! Oznaczenie
 
! Uwagi
 
|-
 
| Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]]
 
| [[L45H/21265|21265]]
 
| 1971
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 
| Maybach
 
| Lxd2-294
 
|
 
|-
 
| Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]]
 
| [[L45H/22181|22181]]
 
| 1974
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 
| Maybach
 
| Lxd2-315
 
|
 
|-
 
| Lokomotywa spalinowa typu [[L45H]]
 
| [[L45H/23604|23604]]
 
| 1978
 
| style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 
| Henschel
 
| Lxd2-325
 
|
 
|-
 
| Wagon silnikowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 1986
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| RABA-MAN
 
| MBxd2-212
 
|
 
|-
 
| Wagon silnikowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 198?
 
| style="background-color:#80FF89;" | wrak
 
| RABA-MAN
 
| MBxd2-219
 
|-
 
| Wagon silnikowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 198?
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| RABA-MAN
 
| MBxd2-304
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
===== Wagony osobowe =====
 
 
 
{| class="wikitable sortable"
 
|-
 
! Typ
 
! Nr fabr.
 
! Rok prod.
 
! Stan
 
! Oznaczenie
 
! Uwagi
 
|-
 
| Wagon osobowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 19??
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 114-8
 
|
 
|-
 
| Wagon osobowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 19??
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 136-1
 
|
 
|-
 
| Wagon osobowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 19??
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 139-5
 
|
 
|-
 
| Wagon osobowy typu [[A20D-P]]
 
| [[A20D-P/???|???]]
 
| 19??
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| [[Oznaczenia_taboru_wąskotorowego_PKP_(WM-11)#Bxhpi|Bxhpi]] 00-450024 153-6
 
|
 
|-
 
| Wagon osobowy typu letniak
 
| [[4Kw/???|???]]
 
| 19??
 
| style="background-color:#80FF89;" | sprawny
 
| 00-340024 751-0
 
| Przebudowany ze znormalizowanego wagonu krytego typu [[4Kw]]
 
|-
 
|}
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
*Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2
+
:Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2
*[http://ptmkz.pl/pocia/infor.htm Strona internetowa Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych]
+
:http://ptmkz.pl/pocia/infor.htm
  
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)