Edytujesz Żuławska Kolej Dojazdowa
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
|nazwa_kolei = Żuławska Kolej Dojazdowa | |nazwa_kolei = Żuławska Kolej Dojazdowa | ||
− | |nazwy_wcześniejsze = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische | + | |nazwy_wcześniejsze = Neuteich – Liessauer Kleinbahnnetz / Westpreußische Kleinbahn AG<br/> (1898 / 1899 - 1945)<br/> |
Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/> | Gdańskie Koleje Dojazdowe<br/> (1945-1996)<br/> | ||
− | |grafika = | + | |grafika = |
|rok_budowy = 1898* | |rok_budowy = 1898* | ||
|cel_budowy = | |cel_budowy = | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
}} | }} | ||
− | [[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[ | + | [[Kolej wąskotorowa]] na Żuławach Wiślanych prowadząca przewozy turystyczne w sezonie letnim, zarządzana przez [[Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych]]. Stanowi pozostałość rozbudowanej niegdyś sieci Gdańskich Kolei Dojazdowych. Obecnie ruch odbywa się w miesiącach wakacyjnych na [[Linia Kolejowa Prawy Brzeg Wisły - Sztutowo|odcinku nadmorskim (Prawy Brzeg Wisły - Stegna Gdańska - Sztutowo)]] oraz na [[Linia kolejowa Stegna Gdańska - Nowy Dwór Gdański Wąsk.|linii łączącej Stegnę Gdańską z Nowym Dworem Gdańskim]]. Pociągi prowadzone są [[lokomotywa spalinowa|lokomotywami spalinowymi]] [[Lxd2]], spalinowymi wagonami motorowymi [[MBxd2]] a w soboty i niedziele również [[lokomotywa parowa|parowozem]] [[Px48]]. |
== Historia == | == Historia == | ||
Linia 60: | Linia 60: | ||
=== Powstanie kolejek w powiecie malborskim === | === Powstanie kolejek w powiecie malborskim === | ||
Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole]] - [[Jasna]], [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kraśniewo]] (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]] oraz [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]]. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów. | Prace nad projektami połączeń wąskotorowych prowadziły pod koniec XIX w. również władze powiatu malborskiego. Pierwszym poważniejszym krokiem w kierunku ich realizacji była decyzja Sejmiku Prowincji Zachodniopruskiej z dnia 18.03.1898 roku. Zdecydowano o utworzeniu spółki mającej zbudować linie [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Stare Pole]] - [[Jasna]], [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kraśniewo]] (połączenie z kolejką cukrowni Lisewo), [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]] oraz [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] - [[Rybina]]. Jednocześnie postanowiono wesprzeć przedsięwzięcie pokrywając 1/4 kosztów. | ||
− | 27.05.1899 roku utworzono WKAG (''Westpreußische | + | 27.05.1899 roku utworzono WKAG (''Westpreußische Kleinbahn AG'') mającą na celu budowę sieci kolei wąskotorowej w powiatach malborskim, elbląskim i Żuławy Gdańskie). Głównym akcjonariuszem z udziałem 42% zostało ADKG. Ponadto w skład spółki weszły: Państwo Pruskie (25%), Powiat Malborski (20%) i Prowincja Prusy Zachodnie (13%). |
Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Miłoradz]] oraz [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]]. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki [[Królewka]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] i [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Stalewo]]. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Królewka]] otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]], którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (''Schwente''). | Jako pierwsze 15 października 1900 r. otwarto odcinki [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Miłoradz]] oraz [[Kałdowo Wąsk.|Kałdowo]] - [[Lipinka Gdańska]]. Kolejka przekraczała Nogat po dawnym moście kolei normalnotorowej, od 1891 r. służącym jedynie ruchowi drogowemu. Niecały miesiąc później (7 listopada 1900 r.) oddano do użytku odcinki [[Królewka]] - [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] i [[Stare Pole Wąsk.|Stare Pole]] - [[Stalewo]]. Największym problemem okazało się wyprowadzenie linii z Malborka. Konieczne było wykonanie 4 dwupoziomowych skrzyżowań z liniami normalnotorowymi wychodzącymi z Malborka oraz wysokich nasypów. W związku z tym ruch na odcinku [[Malbork Wąsk.|Malbork]] - [[Królewka]] otwarto dopiero 11 września 1903 r. W międzyczasie zdążono wybudować linię [[Ostaszewo]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]], którą uruchomiono 16 października 1901 r. Powstał na niej pierwszy z obrotowych mostów zwodzonych o długości 7 m nad rzeka Świąta (''Schwente''). | ||
=== Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich === | === Inwestycje WKAG na Żuławach Gdańskich === | ||
− | Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek | + | Pierwszą propozycją przedstawioną w 1896 r. przez ADKG była przebudowa sieci kolejek cukrowni Cedry Wielkie na kolej użytku publicznego wraz z jej rozbudową. Projekty te zainteresowały radnych powiatu Żuławy Gdańskie i wkrótce ustalono orientacyjny przebieg dwóch przewidywanych linii. Pierwsza miała połączyć [[Gdańsk Wąsk.|Gdańsk]] (''Danzig'') ze [[Lewy Brzeg Wisły|Świbnem]] (''Schiewenhorst'') przez [[Przejazdowo]](''Knüppelkrug''), [[Koszwały]] (''Gottswalde'') i [[Miłocin]] (''Herzberg''), zaś druga miała tworzyć pętlę, łącząc stacje [[Przejazdowo]] i [[Miłocin]] trasą okrężną przez [[Giemlice]] (''Gemlitz''). Zakładano również przedłużenie linii ze [[Świbno|Świbna]] (''Schiewenhorst'') wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez [[Mikoszewo]] (Nickelswalde''), [[Jantar]] (''Pasewark''), [[Stegna|Stegnę]] (''Steegen'') do [[Sztutowa]] (''Stutthof'') wraz z odcinkiem [[Stegna]] - [[Rybina]] (''Fischerbabke''), który zapewniłby połączenie z pozostałymi liniami WKAG. |
Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (''Danziger Kleinbahnen''), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z [[Miłocin|Miłocina]] do [[Koszwały|Koszwał]]. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w [[Rybina|Rybinie]] przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą. | Po dość długim i trudnym okresie zbierania potrzebnego kapitału i prac projektowych, 15 listopada 1902 r. uzyskano zgodę ministra robót publicznych na budowę "Kolejek Gdańskich" (''Danziger Kleinbahnen''), przy czym w stosunku do pierwotnej koncepcji jedną ze stacji węzłowych przeniesiono z [[Miłocin|Miłocina]] do [[Koszwały|Koszwał]]. Oba brzegi przekopu Wisły miała połączyć kolejowa przeprawa promowa, zaś w [[Rybina|Rybinie]] przewidziano budowę dużego obrotowego mostu zwodzonego nad Szkarpawą. | ||
Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\> | Prace zlecono firmie WKAG, która również w przyszłości miała się zająć jej eksploatacją.<br\> | ||
− | Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek [[Mikoszewo]] - [[Sztutowo]] na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek [[Koszwały]] (''Gottswalde'') - [[Cedry Wielkie]] (''Groß Zünder'') - [[Giemlice]] (''Gemlitz'') - [[Wróblewo]] (''Sperlingsdorf'') oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż | + | Latem 1904 roku ukończono budowę nasypów, jednak ułożono zaledwie 30 km toru. Najbardziej zaawansowany był odcinek [[Mikoszewo]] - [[Sztutowo]] na prawym brzegu Wisły. Jesienią udało się ukończyć odcinek [[Koszwały]] (''Gottswalde'') - [[Cedry Wielkie]] (''Groß Zünder'') - [[Giemlice]] (''Gemlitz'') - [[Wróblewo]] (''Sperlingsdorf'') oraz parowozownie w Cedrach Wielkich i Giemlicach. Dzięki temu 3 października można było uruchomić przewozy buraków cukrowych dla cukrowni w Cedrach Wielkich. Przewozy publiczne na wszystkich odcinkach uruchomiono 17 sierpnia 1905 roku. W początkowym okresie nie obsługiwano jednak przeprawy promowej przez Wisłę między Świbnem i Mikoszewem. Stało się tak, gdyż prom kolejowy "Schiewenhorst II" w drodze ze stoczni utknął z powodu niskiego stanu wody. Do całkowitego uruchomienia kolejki brakowało jeszcze odcinka [[Stegna]] - [[Rybina]], który oficjalnie oddano do eksploatacji po ukończeniu mostu obrotowego wraz z odcinkiem [[Rybina]] - [[Nowy Dwór Gdański Wąsk.|Nowy Dwór Gdański]] 1 maja 1906 r. Dzięki temu uzyskano połączenie z pozostałą siecią kolejek żuławskich. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Źródła == | == Źródła == | ||
− | + | :Witkowski Roman, Koleje Wąskotorowe na Żuławach, Wyd. 1, Poznań, Kolpress, 2009, ISBN 978-83-920784-3-2 | |
− | + | :http://ptmkz.pl/pocia/infor.htm | |
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] |