104E

Z Enkol
Wersja z dnia 23:34, 3 sie 2011 autorstwa Ptr (dyskusja | edycje) (+ szablon)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
104E, 104Ea, 104Eb
'
Przeznaczenie lokomotywy pasażerska
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika EP09
Producent Pafawag
Lata budowy 1986-1997
Układ osi Bo'Bo'
Masa służbowa 83,5 tony
Długość ze zderzakami 16740 mm
Szerokość 2974 mm
Wysokość 4300 mm
Nacisk osi na szyny 20 T
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3 kV DC
Liczba silników 4
Typ silników LKa740
Moc ciągła 2940 kW
Moc godzinna 3180 kW
Maksymalna siła pociągowa 21 T
Stosunek przekładni 73:38
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Sterowanie wielokrotne brak
System hamulca Oerlikon + ED


EP09 (pot. Dziewiątka lub Epoka) - polska normalnotorowa lokomotywa elektryczna przeznaczona do ciągnięcia składów pasażerskich, produkowana w Pafawagu w latach 1986-87. W początkowych założeniach prędkość konstrukcyjna miała wynosić 140 km/h, ostatecznie na żądanie PKP podniesiono do 160[1]. W testach natomiast osiągała ok. 200 km/h. Wyprodukowano 47 sztuk. Malowana w barwy niebieskie, granatowe, a egzemplarz o numerze 046 (nazywany przez miłośników kolei rodzynkiem) przemalowany w oryginalne pomarańczowo-brązowe kolory. Można ją spotkać na linii kolejowej nr 3 (Warszawa Zachodnia – Kunowice; przeważnie na odcinku Warszawa Wschodnia - Poznań Gł., niekiedy Warszawa Wsch. - Granica Państwa), linii kolejowej nr 4 (CMK), linii kolejowej nr 9 (Warszawa Wschodnia - Gdańsk Główny; obecnie rozkładowo jedynie z pociągiem ekspresowym "Norwid"), a także na fragmencie linii kolejowej nr 132.

Przypisy