409Da: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzenie artykułu)
 
(rozwinięcie)
Linia 24: Linia 24:
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |sterowanie_wielokrotne =  
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
  |opis_zdjęcia          =
+
|grafika                = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]]
 +
  |opis_zdjęcia          = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]]
 
}} <!---{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
}} <!---{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
  |      seria_lokomotywy=SM04
 
  |      seria_lokomotywy=SM04
Linia 58: Linia 59:
 
* [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978,
 
* [[Zastal]] w [[Zielona Góra|Zielonej Górze]], w latach 1969-1978,
 
* [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989,
 
* [[Mystal]] w [[Myszków|Myszkowie]], w latach 1979-1989,
* [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy, w latach 1990-1995.
+
* [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy|ZNTK Oleśnica]], w latach 1990-1995.
  
 
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie '''409Da'''. Na stanie [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w [[Sędziszów|Sędziszowie]], przejęte na początku [[lata 90. XX wieku|lat 90.]] i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
 
Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie '''409Da'''. Na stanie [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w [[Sędziszów|Sędziszowie]], przejęte na początku [[lata 90. XX wieku|lat 90.]] i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.
  
 
== Zestawienie egzemplarzy ==
 
== Zestawienie egzemplarzy ==
 +
 +
{{main|Lista fabryczna lokomotyw typu 409Da produkcji Myszkowskich Zakładów Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie}}
 +
 +
 +
{{wikipedia|tytuł=SM04}}

Wersja z 00:42, 22 cze 2014

409Da, Ls180
SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika SM04
Producent Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica
Lata budowy 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 12 t




Prędkość konstrukcyjna 30 km/h


Moc znamionowa 180 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna



409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) ) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.

Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.

Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:

Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.

Zestawienie egzemplarzy



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.