409Da: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (drobne techniczne)
(uzupełnienie infoboksu)
Linia 7: Linia 7:
 
  |układ_osi              = B
 
  |układ_osi              = B
 
  |masa_służbowa          = 24 t
 
  |masa_służbowa          = 24 t
  |długość_ze_zderzakami  =  
+
  |długość_ze_zderzakami  = 6940 mm
  |szerokość              =  
+
  |szerokość              = 2970 mm
  |wysokość              =  
+
  |wysokość              = 3380 mm
  |rozstaw_osi_skrajnych  =  
+
  |rozstaw_osi_skrajnych  = 2500 mm
  |średnica_kół          =  
+
  |średnica_kół          = 950 mm
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
 
  |rozstaw_szyn          = 1435 mm
  |zapas_paliwa          =  
+
  |zapas_paliwa          = 250 l
  |typ_silnika            =  
+
  |typ_silnika            = Wola - Henschel 14H6
 
  |moc_znamionowa        = 180 KM
 
  |moc_znamionowa        = 180 KM
  |siła_pociągowa        =  
+
  |siła_pociągowa        = 70,2 kN (7020 kG)
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |rodzaj_przekładni      = mechaniczna
 
  |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h
 
  |prędkość_konstrukcyjna = 30 km/h
 
  |nacisk_osi            = 12 t
 
  |nacisk_osi            = 12 t
  |system_hamulca        =  
+
  |system_hamulca        = Knorr
  |system_ogrzewania      =  
+
  |system_ogrzewania      = wodne z układu chłodzenia<br/>2 kaloryfery w kabinie maszynisty
  |sterowanie_wielokrotne =  
+
  |sterowanie_wielokrotne = brak
 
  |uwagi                  =  
 
  |uwagi                  =  
 
  |grafika                = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]]
 
  |grafika                = [[Plik:SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg|290px]]
 
  |opis_zdjęcia          = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]]
 
  |opis_zdjęcia          = 409Da (SM04-002) w [[Skansen w Chabówce|Skansenie w Chabówce]]
}} <!---{{Lokomotywa spalinowa infobox
+
}}  
|      seria_lokomotywy=SM04
+
 
|              grafika=SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
 
|                  opis=SM04-002, Chabówka
 
|            producent={{flaga|POL}} [[Zastal]]<br />{{flaga|POL}} [[Mystal]]<br />{{flaga|POL}} [[Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego|ZNTK]] [[Oleśnica]]
 
|          lata_budowy=1972-1995
 
|            układ_osi=B
 
|        masa_służbowa=24 tony
 
| długość_ze_zderzakami=6940 mm
 
|            szerokość=2970 mm
 
|              wysokość=3380 mm
 
| rozstaw_osi_skrajnych=2500 mm
 
|          średnica_kół=950 mm
 
|          zapas_paliwa=250l
 
|          typ_silnika=14H6
 
|        moc_znamionowa=133 kW/180 KM
 
|        siła_pociągowa=~70,2 kN (7020 kG)
 
|    rodzaj_przekładni=mechaniczna
 
|prędkość_konstrukcyjna=30 km/h
 
|            nacisk_osi=120kN (12000kG) +/- 3%
 
|        system_hamulca=powietrzny Knorr
 
|sterowanie_wielokrotne=brak
 
|    system_ogrzewania=wodne z układu chłodzenia (2 kaloryfery w kabinie maszynisty)
 
|                uwagi=
 
|      galeria_commons=category:PKP class SM04
 
}}--->
 
 
'''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04'') - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]].  
 
'''409Da''' (także ''Ls180'', oznaczenie PKP: ''SM04'') - polska [[lokomotywa manewrowa]] małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu [[Ls150]] oraz [[2Ls150]], produkowanych od roku 1959 w [[:pl:Chrzanów|chrzanowskim]] [[Fablok]]u, a później w zakładach [[Zastal]] w [[:pl:Zielona Góra|Zielonej Górze]].  
  

Wersja z 13:07, 22 cze 2014

409Da, Ls180
SM04-002 Chabówka 2 (Nemo5576).jpg
409Da (SM04-002) w Skansenie w Chabówce
Przewoźnik PKP, przemysł, Wojsko Polskie
Oznaczenie przewoźnika SM04
Producent Zastal, Mystal, ZNTK Oleśnica
Lata budowy 1969-1978, 1979-1989, 1990-1995
Układ osi B
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 12 t
Rozstaw osi skrajnych 2500 mm
Średnica kół 950 mm
Długość ze zderzakami 6940 mm
Szerokość 2970 mm
Wysokość 3380 mm
Prędkość konstrukcyjna 30 km/h
Maksymalna siła pociągowa 70,2 kN (7020 kG)
Typ silnika spalinowego Wola - Henschel 14H6
Moc znamionowa 180 KM
Zapas paliwa 250 l
Rodzaj przekładni mechaniczna
System hamulca Knorr
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia
2 kaloryfery w kabinie maszynisty


409Da (także Ls180, oznaczenie PKP: SM04) - polska lokomotywa manewrowa małej mocy. Jej konstrukcja stanowi rozwinięcie budowy pojazdów typu Ls150 oraz 2Ls150, produkowanych od roku 1959 w chrzanowskim Fabloku, a później w zakładach Zastal w Zielonej Górze.

Adaptacja wykonana w 1968 roku przez zakłady Zastal, dotyczyła zmian konstrukcyjnych pozwalających na zamontowanie silnika wysokoprężnego o większej mocy, budowanego na licencji firmy Henschel. Pierwotnie rozważano wykorzystanie silnika typu 10H6 o mocy 160 KM, jednakże do produkcji seryjnej trafiły lokomotywy z silnikiem 14H6 o mocy 180 KM.

Lokomotywy 409Da produkowane były w 3 zakładach:

Podstawowym odbiorcą tego typu lokomotyw był przemysł, gdzie nosiły one oznaczenie 409Da. Na stanie PKP znalazły się jedynie dwie takie lokomotywy pochodzące z likwidowanych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Sędziszowie, przejęte na początku lat 90. i skreślone z inwentarza przed rokiem 2000. Ze względu na znaczne różnice konstrukcyjne względem typu SM03, PKP nadały im odrębne oznaczenie.

Zestawienie egzemplarzy



Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą SM04. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.