Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946): Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(+)
(Zmiana odniesienia rejonów do lokomotywowni na odniesienie do rejonów przewozów)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Teczka w archiwum
 
{{Teczka w archiwum
|Tytuł teczki=
+
|Tytuł teczki=Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom
|Data początkowa=
+
|Data początkowa=1946
|Data końcowa=
+
|Data końcowa=1947
|Sygnatura teczki=
+
|Sygnatura teczki=AT-00098
|Słowa kluczowe=
+
|Słowa kluczowe=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci
 
}}
 
}}
 
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/>
 
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/>
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. Można przypuszczać, że były to rejony obsługi trakcyjnej (tzn. przyporządkowanie obsługi poszczególnych linii danym lokomotywowniom). Na planie widać też kilka ciekawostek:  
+
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)<ref>[[Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1959)]]</ref>. Na planie widać też kilka ciekawostek:  
* nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
+
* Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''.
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946
+
* Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
* Jedną z lokomotywowni widocznych na schemacie jest lokomotywownia Nowy Bytom (Nowy Bytom to dziś część Rudy Śląskiej). Jednostka ta zlikwidowana relatywnie wcześnie.
+
* W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946.
 +
* Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa.
 
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]]
 
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]]
* Próżno jeszcze na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika''
+
* Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika''
  
 +
Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)
  
 
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.  
 
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.  
  
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski
+
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold
  
  
 
[[Plik:Schemat-linii-gkw-1946.jpg|1000px|center]]
 
[[Plik:Schemat-linii-gkw-1946.jpg|1000px|center]]
  
[[Kategoria:Materiały w opracowaniu]]
+
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]
 +
[[Kategoria:Pozostałe dokumenty]]

Aktualna wersja na dzień 09:40, 28 lut 2022

Plan schematyczny sieci GKW (1946)
Tytuł teczki Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom
Data początkowa 1946
Data końcowa 1947
Sygnatura teczki AT-00098
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci

Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom z roku 1946.
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)[1]. Na planie widać też kilka ciekawostek:

  • Słowo szemat widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony nie jest błędem. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie schemat.
  • Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
  • W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946.
  • Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa.
  • Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958
  • Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego Ludwik zwanej do roku 1945 Ludwigsglück, czyli właśnie Szczęście Ludwika

Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)

Skan został pobrany ze strony bytom.eu kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.

Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold


Schemat-linii-gkw-1946.jpg