Lokomotywownia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(motowagonownie)
Linia 1: Linia 1:
'''Lokomotywownia''' - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
+
<p><b>Lokomotywownia</b> - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.  
 
+
</p>
== Zadania lokomotywowni ==
+
<h2> Zadania lokomotywowni </h2>
* Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
+
<ul><li> Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
* Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
+
</li><li> Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
* Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
+
</li><li> Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
* Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
+
</li><li> Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
* Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
+
</li><li> Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.
 
+
</li></ul>
== Typy lokomotywowni ==
+
<h2> Typy lokomotywowni </h2>
Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
+
<p>Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:
* Parowozownie,
+
</p>
* Spalinowozownie
+
<ul><li> Parowozownie,
* Elektrowozownie
+
</li><li> Spalinowozownie
 
+
</li><li> Elektrowozownie
== Układy przestrzenne lokomotywowni ==
+
</li></ul>
Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji może wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
+
<h2> Układy przestrzenne lokomotywowni </h2>
 +
<p>Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji może wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę.  
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
 
Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:
* '''Lokomotywownie wachlarzowe''' mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
+
</p>
* '''Lokomotywownie prostokątne''' to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
+
<ul><li> <b>Lokomotywownie wachlarzowe</b> mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
* '''Lokomotywownie schodkowe''' stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.
+
</li><li> <b>Lokomotywownie prostokątne</b> to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
 
+
</li><li> <b>Lokomotywownie schodkowe</b> stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.
== Źródła ==
+
</li></ul>
*Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966
+
<h2> Źródła </h2>
 
+
<ul><li>Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966
 
+
</li></ul>
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
+
<a _fcknotitle="true" href="Category:Hasła_encyklopedyczne">Hasła_encyklopedyczne</a> <a _fcknotitle="true" href="Category:Budynki_utrzymania_taboru">Budynki_utrzymania_taboru</a>
[[Kategoria:Budynki utrzymania taboru]]
 

Wersja z 00:09, 25 sty 2012

Lokomotywownia - podstawowa jednostka organizacyjna służby trakcji wraz z zespołem budynków i urządzeń, służących do obsługi lokomotyw. Prowadzi ona bezpośrednio gospodarkę trakcyjną. Jej głównym zadaniem jest utrzymanie pojazdów trakcyjnych dla służby ruchu i innych służb, wykorzystujących w swojej pracy lokomotywy.

Zadania lokomotywowni

  • Wykonanie czynności przygotowujących pojazdy trakcyjne do pracy,
  • Naprawy bieżące, przeglądy okresowe, przeglądy codzienne i ewentualnie naprawy okresowe (rewizje) pojazdów trakcyjnych,
  • Dysponowanie drużynami trakcyjnymi, potrzebnymi do obsługi przydzielonych jej pojazdów trakcyjnych,
  • Nadzorowanie pracy pojazdów trakcyjnych i drużyn,
  • Utrzymywanie urządzeń trakcyjnych znajdujących się na terenie lokomotywowni i na przydzielonych jej odcinkach trakcyjnych.

Typy lokomotywowni

Ze względu na rodzaj obsługiwanych pojazdów trakcyjnych lokomotywownie dzieli się na:

  • Parowozownie,
  • Spalinowozownie
  • Elektrowozownie

Układy przestrzenne lokomotywowni

Specyficzne zadania związane z obsługą każdego z rodzajów trakcji może wymuszać inne wyposażenie i w konsekwencji rozplanowanie całego kompleksu lokomotywowni. Duży wpływ na ich układ przestrzenny ma też ukształtowanie terenu i dostępność miejsca pod zabudowę. Z uwagi na kształt najważniejszego budynku - hali postojowej i naprawczej - rozróżnia się:

  • Lokomotywownie wachlarzowe mają budynki, w których tory są ułożone promieniście, a sam budynek ma kształt wycinka pierścienia. Zazwyczaj z jednej strony znajduje się przedłużone stanowisko warsztatowe, które ma kształt prostokątny. Zależnie od promienia łuku frontowej ściany wyróżnia się lokomotywownie o małym promieniu (55-70 m) i o dużym promieniu (powyżej 200 m). Lokomotywownie o małym promieniu wyposażone są w obrotnice, zaś o dużym promieniu obrotnicy nie wymagają. Lokomotywownie tego typu znalazły szerokie zastosowanie przy obsłudze trakcji parowej. Dla pozostałych rodzajów trakcji lokomotywownie wachlarzowe są stosowane tylko w razie ich adaptacji - właściwie nie buduje się ich już obecnie.
  • Lokomotywownie prostokątne to budynki na planie prostokąta, z torami ułożonymi równolegle do siebie. Tory mogą być przelotowe, tzn. wjazdy na stanowisko znajdują się po obu stronach budynku. Stosowane są dla wszystkich rodzajów trakcji. Często wyposażone są w przesuwnice zwiększające funkcjonalność przy ich niekiedy dużej długości.
  • Lokomotywownie schodkowe stanowią odmianę lokomotywowni prostokątnej. Budynek główny składa się z kilku prostokątnych części (zazwyczaj przelotowych), usytuowanych względem siebie w układzie stopni. Poszczególne stopnie są połączone niezamykanymi przejściami, dzięki czemu tworzą jedną całość. Każdy schodek ma zwykle 3 tory, połączone zwrotnicami z głównym torem wjazdowym i wyjazdowym.

Źródła

  • Jan Nieliwodzki: Gospodarka Pojazdami Trakcyjnymi PKP. Wyd. 1. Warszawa: WKŁ, 1966

<a _fcknotitle="true" href="Category:Hasła_encyklopedyczne">Hasła_encyklopedyczne</a> <a _fcknotitle="true" href="Category:Budynki_utrzymania_taboru">Budynki_utrzymania_taboru</a>