MB836Bb

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
The printable version is no longer supported and may have rendering errors. Please update your browser bookmarks and please use the default browser print function instead.

MB836Bb - 6 cylindrowy, czterosuwowy wysokoprężny silnik spalinowy o pionowym, rzędowym układzie cylindrów osiągający moc 330,8 kW (450 KM). Doładowany.

Silniki tego typu były produkowane przez firmę Maybach oraz, na licencji, przez zakłady FAUR w Bukareszcie. W Polsce stosowane głównie do napędu lokomotyw typu L45H (Lxd2).

Silniki z tej samej rodziny (MB836B) są lub były także stosowane do napędu innych lokomotyw (np. Krauss-Maffei ML 500 C, Krupp M350D, L30H), a także wiertni, jednostek pływających oraz generatorów prądotwórczych.

Charakterystyka silnika

  • sposób pracy: czterosów, doładowany, z wstępną komorą spalania
  • liczba cylindrów: 6 w rzędzie
  • średnica cylindra: 175 mm
  • skok tłoka: 205 mm
  • średnia prędkość tłoka: 10,25 m / s
  • objętość (pojemność) skokowa: 29,6 dm3
  • moc maksymalna: 330,8 kW (450 KM)
  • obroty maksymalne na biegu jałowym: 1550 obr / min
  • obroty maksymalne przy pełnym obciążeniu: 1450 obr / min
  • obroty biegu jałowego: 700 obr / min
  • stosunek sprężania: 1:16
  • kolejność zapłonu: 1-5-3-6-2-4


Moc, moment obrotowy i zużycie paliwa dla wybranych prędkości obrotowych

Prędkość obrotowa

w obr / min

Optymalna moc

w kW (KM)

Moment obrotowy

w kNm (kGm)

Zużycie paliwa

w g / KMh

1000 242 (330) 2,3 (236) 177 + 5%
1300 316 (430) 3,0 (307)
1500 330,8 (450) 3,14 (321)


  • Ilość oleju silnikowego:
  • w całym układzie olejenia silnika: 80 l
  • w misie olejowej przy maksymalnym stanie oleju: 70 l
  • w misie olejowej przy minimalnym stanie oleju: 40 l
  • w wymienniku ciepła oleju silnikowego: 22 l
  • w przewodach: około 5 l
  • Ilość wody chłodzącej: około 75 l
  • Główne wymiary silnika z wyposażeniem:
  • długość całkowita: około 2255 mm
  • szerokość: około 1070 mm
  • wysokość: około 1665 mm
  • Masa silnika z wyposażeniem bez wody i oleju: około 2185 kg


Bibliografia

  • Centralne Biuro Konstrukcyjne PKP w Poznaniu na zlecenie MK - Centralnego Zarządu Kolei Dojazdowych: Obsługa i utrzymanie lokomotywy spalinowej serii Lxd2. Ministerstwo Komunikacji - Centralny Zarząd Kolei Dojazdowych, 1976, ss. 19 - 21.