Mxx 189: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Podstawowe informacje)
 
(hasła ency)
Linia 46: Linia 46:
 
B. Pokropiński: ''Pleszewska "skania"'', "Świat Kolei" 11/2003
 
B. Pokropiński: ''Pleszewska "skania"'', "Świat Kolei" 11/2003
  
 +
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]
 
[[Category:Wąskotorowe spalinowe zespoły trakcyjne]]

Wersja z 10:17, 2 sty 2012

Mxx 189
'
Przewoźnik PKP
Oznaczenie przewoźnika Mxx 189
Producent Warsztaty KD Pleszew,
Lata budowy 1949
Układ osi 2'(1A)'(A1)'2'


Długość ze zderzakami ok. 32 m




Rozstaw szyn 750 mm
Typ silnika spalinowego wysokoprężny, R8
Producent silnika Scania-Vabis
Moc silnika 180 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni Mylius



Liczba miejsc siedzących 104
Liczba miejsc ogółem 238

Mxx 189 - trójczłonowy wąskotorowy wagon motorowy zbudowany w warsztatach Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej w 1949 roku.

Historia

Już w latach '30 Kolei Powiatowa Krotoszyn-Pleszew obsługiwała trzy linie autobusowe, zaś w 1935 roku w pleszewskiej parowozowni zbudowano we współpracy z firmą Zagórski-Tatarski z Poznania wagon napędzany silnikiem benzynowym.

Dzięki tym doświadczeniom miejscowe warsztaty po wojnie mogły się podjąć budowy kolejnego pojazdu trakcji spalinowej. Pojazd oddano do eksploatacji w 1949 roku i oznaczono Mxx 189.

W nocy z 6 na 7 stycznia 1962 roku wagon spłonął doszczętnie na szlaku między Pleszewem Wąsk. i Dobrzycą. Nie nadawał się do odbudowy i został złomowany w Pleszewie.

Konstrukcja

Pojazd zaprojektowano i wykonano jako trójczłonowy, w którym człony skrajne przeznaczone były do przewozu pasażerów, człon środkowy - podwieszony - mieścił silnik wraz z zespołem napędowym. Do napędu wykorzystano silnik firmy Scania-Vabis (stąd potoczna nazwa tego wagonu - "skania") zblokowany ze skrzynią biegów firmy Mylius. Napęd poprzez przekładnię rewersową był przenoszony za pomocą wałów Kardana na najbliższe środkowi pojazdu osie wózków w sąsiednich członach (człon silnikowy nie posiadał własnych kół).

Źródła

B. Pokropiński: Pleszewska "skania", "Świat Kolei" 11/2003