Edytujesz Pleszewska Kolej Lokalna

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 1: Linia 1:
 +
{{Medal}}
 +
 
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
 
|nazwa_kolei                                                      = Pleszewska Kolej Lokalna
 
|nazwa_kolei                                                      = Pleszewska Kolej Lokalna
Linia 121: Linia 123:
  
 
=== Pojazdy trakcyjne ===
 
=== Pojazdy trakcyjne ===
W początkowym okresie ruch prowadzono przy pomocy 3 tendrzaków wąskotorowych (nr 1 - ''Elsa'', nr 2 - ''Anna'', nr 3 - ''von Germershausen'') o układzie osi 0-3-0 i masie po 15 ton, wyprodukowanych przez firmę Jung oraz dwóch tendrzaków normalnotorowych (''von Roel'', ''1965'') o układzie osi 0-2-0 i masie 15 oraz 18 ton (z czego jeden został kupiony jako używany). W roku 1906 zakupiono w firmie Orenstein & Koppel dwa tendrzaki na tor 750 mm o układzie osi 0-4-0, mocy 150 KM i masie służbowej 20 ton (nr fabr. 1920/1906 - numer 4 i 2886/1907)<ref>[http://www.sandstone-estates.com/oldSHT/heritage/rail/news/rn330_O_K_List/ok-dampf.doc Lieferverzeichnis O & K-Dampfloks]</ref>, sprzedając jednocześnie O&C jeden z wcześniej posiadanych parowozów (nr 2 - ''Anna'').
+
W początkowym okresie ruch prowadzono przy pomocy 3 tendrzaków wąskotorowych o układzie osi 0-3-0, wyprodukowanych przez firmę Jung oraz dwóch tendrzaków normalnotorowych o masie 15 i 18 ton (z czego jeden został kupiony jako używany). W latach 1906-07 zakupiono w firmie Orenstein & Koppel dwa tendrzaki na tor 750 mm o układzie osi 0-4-0 i mocy 150 KM (nr fabr. 1920/1906 - numer 4 i 2886/1907)<ref>[http://www.sandstone-estates.com/oldSHT/heritage/rail/news/rn330_O_K_List/ok-dampf.doc Lieferverzeichnis O & K-Dampfloks]</ref>.
 
   
 
   
Raport za rok obrachunkowy 1909/10 wykazuje dwa tendrzaki wąskotorowe o masie 20 ton i dwa o masie 15 ton (podobnie przez dwa kolejne lata). W roku 1912 przybył na kolejkę wąskotorowy tendrzak o układzie osi 1-3-0 i masie 18 ton (w sprawozdaniu za rok 1912/13 wskazano go prawdopodobnie jako trzecią maszynę o masie 20 ton), wyprodukowany przez firmę Jung (1708/1912). Parowóz został oznaczony jako Nr 5. Około 1940 roku zmieniono numer na 6. Po wojnie trafił na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławską Kolej Dojazdową]]. Po naprawie średniej w Krośniewicach (ok. 1960/61 roku) służył w Opalenicy i ponownie w Trzebnicy by ostatecznie trafić do Wielunia, gdzie został skasowany 2.04.1969. Na PKP figurował w zależności od okresu i źródła jako Tya4-1191, Txa5-1191 i Txa1-1191.
+
Raport za rok obrachunkowy 1909/10 wykazuje dwa tendrzaki wąskotorowe o masie 20 ton i dwa o masie 15 ton (podobnie przez dwa kolejne lata). W roku 1912 przybył na kolejkę wąskotorowy tendrzak o układzie osi 1-3-0 i masie 18 ton (w sprawozdaniu za rok 1912/13 wskazano go jako trzecią maszynę o masie 20 ton), wyprodukowany przez firmę Jung (1708/1912). Parowóz został oznaczony jako Nr 5. Około 1940 roku zmieniono numer na 6. Po wojnie trafił na [[Wrocławska Kolej Dojazdowa|Wrocławską Kolej Dojazdową]]. Po naprawie średniej w Krośniewicach (ok. 1960/61 roku) służył w Opalenicy i ponownie w Trzebnicy by ostatecznie trafić do Wielunia, gdzie został skasowany 2.04.1969. Na PKP figurował w zależności od okresu i źródła jako Tya4-1191, Txa5-1191 i Txa1-1191.
  
 
Ilostan parowozów normalnotorowych nie ulega w tym okresie zmianom. Planowano jednak zakup trzeciej maszyny, która mogłaby stanowić rezerwę w razie skierowania jednej z posiadanych do naprawy. Problem rezerwy częściowo rozwiązała trzecia szyna umożliwiająca zastosowanie parowozów wąskotorowych.
 
Ilostan parowozów normalnotorowych nie ulega w tym okresie zmianom. Planowano jednak zakup trzeciej maszyny, która mogłaby stanowić rezerwę w razie skierowania jednej z posiadanych do naprawy. Problem rezerwy częściowo rozwiązała trzecia szyna umożliwiająca zastosowanie parowozów wąskotorowych.
 
Poziom utrzymania parowozów w początkowym okresie pozostawiał wiele do życzenia. Kontrola przeprowadzona w czerwcu 1903 roku<ref>Sprawozdanie z kontroli Kolejki Krotoszyn - Pleszew w dniach 3. i 4. czerwca 1903 w [http://www.wbc.poznan.pl/Content/123673/index.djvu?handler=dvju_browser ''Protokóły komisji kolejowej Powiatu Pleszew i Krotoszyn (str. 213-227)'']</ref> wykazała szereg zaniedbań ze strony drużyn. Najpoważniejszymi z nich były zaniechania przy czyszczeniu ścian skrzyń ogniowych z kamienia kotłowego, co doprowadziło do ich odkształceń (praktycznie we wszystkich maszynach). Nie naprawiano pozrywanych zespórek, nie usuwano również drobnych nieszczelności. W lokomotywie nr 3 znacznie wygięta ściana sitowa groziła wręcz rozerwaniem. Skrzynia ogniowa parowozu ''1965'' zdradzała oznaki przepalenia na skutek jazdy ze zbyt niskim poziomem wody w kotle. Ponadto natrafiono na przypadki zatykania przez maszynistów kurków probierczych, niesprawny inżektor w parowozie nr 1, brakujące wyposażenie i narzędzia. Uwagę kontrolerów wzbudził również stopień zabrudzenia lokomotyw, który określono jako trudny do opisania.
 
  
 
=== Wagony osobowe ===
 
=== Wagony osobowe ===
Linia 192: Linia 192:
  
 
===Tabor===
 
===Tabor===
Doświadczenia z obsługą autobusów pozwoliły na wprowadzenie w połowie lat '30 pierwszego wagonu silnikowego, napędzanego silnikiem o zapłonie iskrowym (benzynowym). Pojazd powstał we współpracy z firmą Zagórski-Tatarski z Poznania, która wykonała pudło wraz wyposażeniem. Ramę wraz z montażem zespołu napędowego wykonały warsztaty kolejki w Pleszewie.
+
Doświadczenia z obsługą autobusów pozwoliły na wprowadzenie w połowie lat '30 pierwszego wagonu motorowego, napędzanego silnikiem benzynowym. Pojazd powstał we współpracy z firmą Zagórski-Tatarski z Poznania, która wykonała pudło wraz wyposażeniem. Ramę wraz z montażem zespołu napędowego wykonały warsztaty kolejki w Pleszewie.
  
 
W czasie okupacji Niemcy sprowadzili do obsługi połączenia Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto (prawdopodobnie jeden) piętrowy autobus miejski przystosowany do poruszania się po torach kolejowych. Pojazd pierwotnie drogowy wyprodukowany przez NAG (''Nationale Automobil-Gesellschaft'') w 1925 lub 26 roku dla BVG (''Berliner Verkehrs-Gesellschaft'' - Berlińskie Towarzystwo Komunikacyjne) należał do 8 sztuk zakupionych przez kolej lokalną ''Gardelegen - Neuhaldensleben - Weferlingen'' i przystosowanych do jazdy po szynach w 1933 roku. Dwuosiowy autobus o długości 8,25 m miał 21 miejsc siedzących i 12 stojących na dole (tylko dla Niemców) oraz 28 miejsc siedzących na piętrze (dla Polaków). Z tyłu zamontowano dodatkową odchylaną platformę do przewozu bagażu<ref>Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: ''Normalnotorowe wagony silnikowe PKP'', BWH KOLPRESS, Poznań, Wydanie 1, 2012, ISBN 978-83-933257-3-3;</ref>. Również do obsługi tego połączenia pod koniec wojny (prawdopodobnie po upadku powstania warszawskiego) przysłano przynajmniej jeden wagon doczepny [[WKD|EKD]]<ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=120844&tab=1 ''Ostdeutscher Beobachter'', nr 12 z 14 stycznia 1945 r.]</ref>.
 
W czasie okupacji Niemcy sprowadzili do obsługi połączenia Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto (prawdopodobnie jeden) piętrowy autobus miejski przystosowany do poruszania się po torach kolejowych. Pojazd pierwotnie drogowy wyprodukowany przez NAG (''Nationale Automobil-Gesellschaft'') w 1925 lub 26 roku dla BVG (''Berliner Verkehrs-Gesellschaft'' - Berlińskie Towarzystwo Komunikacyjne) należał do 8 sztuk zakupionych przez kolej lokalną ''Gardelegen - Neuhaldensleben - Weferlingen'' i przystosowanych do jazdy po szynach w 1933 roku. Dwuosiowy autobus o długości 8,25 m miał 21 miejsc siedzących i 12 stojących na dole (tylko dla Niemców) oraz 28 miejsc siedzących na piętrze (dla Polaków). Z tyłu zamontowano dodatkową odchylaną platformę do przewozu bagażu<ref>Robert Kroma, Janusz Sosiński, Krzysztof Zintel: ''Normalnotorowe wagony silnikowe PKP'', BWH KOLPRESS, Poznań, Wydanie 1, 2012, ISBN 978-83-933257-3-3;</ref>. Również do obsługi tego połączenia pod koniec wojny (prawdopodobnie po upadku powstania warszawskiego) przysłano przynajmniej jeden wagon doczepny [[WKD|EKD]]<ref>[http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publication?id=120844&tab=1 ''Ostdeutscher Beobachter'', nr 12 z 14 stycznia 1945 r.]</ref>.
Linia 903: Linia 903:
  
 
== Pleszewska Kolej Lokalna ==
 
== Pleszewska Kolej Lokalna ==
Po zamknięciu kolei przez PKP prowadzone były działania mające na celu reaktywację przewozów na odcinku [[Pleszew Wąsk.]] - [[Pleszew Miasto]]. Zarządcą majątku kolejki, należącego do skarbu państwa został Urząd Miasta i Gminy w Pleszewie. 30 czerwca 2006 roku została podpisana umowa ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych ([[SKPL]]). Na mocy umowy oddano SKPL w dzierżawę linię kolejową, tabor, lokal w budynku dworca Pleszew Miasto (z przeznaczeniem na kasę biletową) oraz zbiorniki paliw przy ulicy Poziomkowej. Ruch został wznowiony 17 września 2006 roku (choć pierwotnie planowano inaugurację na 1 września) przy pomocy wagonu motorowego [[MBxd2]]-216. Problemem okazał się brak pojazdu rezerwowego oraz rozebrany fragment toru na stacji [[Pleszew Wąsk.]], który uniemożliwiał wykorzystanie w tym celu lokomotywy z wagonem. Jako doraźne rozwiązanie przewidywano uruchomienie składu normalnotorowego z wagonem typu [[101A]] (tzw. "ryflak"), który sprowadzono do Pleszewa 18 grudnia 2006 roku na podstawie umowy z Dolnośląskimi Kolejami Regionalnymi Sp.z o.o. Do prowadzenia ruchu po torze normalnym planowano zakup lokomotywy manewrowej typu TGM40, którą ostatecznie udało się sprowadzić na Pleszewską Kolej Lokalną dopiero w lipcu 2007 roku. Po przeprowadzeniu w dniu 28 sierpnia 2007 jazdy próbnej na bocznicy GASPOL w Pleszewie, od 3 września [[SKPL]] przejęło od [[PKP Cargo]] prowadzenie przewozów towarowych na Pleszewskiej Kolei Lokalnej. W międzyczasie, w marcu 2007 roku awaria wagonu motorowego spowodowała ponowne zawieszenie przewozów pasażerskich na kolejce. Przewozy podjęto ponownie w 2008 roku, po czym po raz kolejny zawieszono. Kolejną próbę podjęto w lutym 2010 roku. Ostatecznie regularne przewozy wznowiono 8 lutego.
+
Po zamknięciu kolei przez PKP prowadzone były działania mające na celu reaktywację przewozów na odcinku [[Pleszew Wąsk.]] - [[Pleszew Miasto]]. Zarządcą majątku kolejki, należącego do skarbu państwa został Urząd Miasta i Gminy w Pleszewie. 30 czerwca 2006 roku została podpisana umowa ze Stowarzyszeniem Kolejowych Przewozów Lokalnych (SKPL). Na mocy umowy oddano SKPL w dzierżawę linię kolejową, tabor, lokal w budynku dworca Pleszew Miasto (z przeznaczeniem na kasę biletową) oraz zbiorniki paliw przy ulicy Poziomkowej. Ruch został wznowiony 17 września 2006 roku (choć pierwotnie planowano inaugurację na 1 września) przy pomocy wagonu motorowego [[MBxd2]]-216. Problemem okazał się brak pojazdu rezerwowego oraz rozebrany fragment toru na stacji [[Pleszew Wąsk.]], który uniemożliwiał wykorzystanie w tym celu lokomotywy z wagonem. Jako doraźne rozwiązanie przewidywano uruchomienie składu normalnotorowego z wagonem typu [[101A]] (tzw. "ryflak"), który sprowadzono do Pleszewa 18 grudnia 2006 roku na podstawie umowy z Dolnośląskimi Kolejami Regionalnymi Sp.z o.o. Do prowadzenia ruchu po torze normalnym planowano zakup lokomotywy manewrowej typu TGM40, którą ostatecznie udało się sprowadzić na Pleszewską Kolej Lokalną dopiero w lipcu 2007 roku. Po przeprowadzeniu w dniu 28 sierpnia 2007 jazdy próbnej na bocznicy GASPOL w Pleszewie, od 3 września [[SKPL]] przejęło od [[PKP Cargo]] prowadzenie przewozów towarowych na Pleszewskiej Kolei Lokalnej. W międzyczasie, w marcu 2007 roku awaria wagonu motorowego spowodowała ponowne zawieszenie przewozów pasażerskich na kolejce. Przewozy podjęto ponownie w 2008 roku, po czym po raz kolejny zawieszono. Kolejną próbę podjęto w lutym 2010 roku. Ostatecznie regularne przewozy wznowiono 8 lutego.
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
Linia 918: Linia 918:
 
<noinclude>
 
<noinclude>
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
[[Kategoria:Pleszewska Kolej Lokalna]]
+
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
 
[[Kategoria:Artykuły na medal]]
 
[[Kategoria:Artykuły na medal]]
 
</noinclude>
 
</noinclude>
  
 
{{przypisy}}
 
{{przypisy}}

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)