Pomoc:Administratorzy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(dod)
 
(Nie pokazano 6 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''Administrator''' (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Wikipedii, szczególnie nowicjuszom. Zanim jednak zadasz pytanie - zobacz [[Pomoc:FAQ|FAQ]].
+
'''Administrator''' (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Biurokraci podejmują decyzję o przyznaniu uprawnień administratora
 +
* z własnej inicjatywy
 +
* po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez kandydata na administratora
 +
* po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez innych użytkowników serwisu.
 +
Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Enkolu, szczególnie nowicjuszom. Sugerujemy jednak żeby przed zadaniem pytania administratorom sprawdzić, czy odpowiedź na nie nie znajduje się w artykułach pomocy.
 +
 
 +
W przyszłości, gdy liczba użytkowników wzrośnie przewidujemy zmianę sposobu wyboru administratorów. Będą oni wybierani w drodze głosowania przez użytkowników serwisu.  
  
 
== Uprawnienia administratorów ==
 
== Uprawnienia administratorów ==
{{main|Specjalna:Uprawnienia grup użytkowników}}
+
 
 
Administratorzy mają techniczną możliwość:
 
Administratorzy mają techniczną możliwość:
* edycji stron całkowicie zabezpieczonych (np. [[Strona główna]], stron z [[Pomoc:Przestrzeń nazw|przestrzeni]] MediaWiki) i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;  
+
* edycji stron całkowicie zabezpieczonych i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;  
 
* zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
 
* zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
* [[Wikipedia:Narzędzia administracji#Cofanie zmian|szybkiego cofania zmian]] (rewertu); możliwe jest także ukrycie rewertu ze strony Ostatnich zmian (w przypadku masowego wandalizmu, rewert jest widoczny nadal we wkładzie użytkownika i historii strony);
+
* szybkiego cofania zmian (rewertu* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
 
 
* usuwania i przywracania stron;
 
* usuwania i przywracania stron;
 
* blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
 
* blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
** [[Specjalna:GlobalBlockWhitelist|lokalnie odblokowywać globalne blokady]] – podany link jest przydatny tylko dla administratorów, inni nie mają do tej strony dostępu;
+
* nadawania i odbierania uprawnień redaktora;
* nadawania i odbierania uprawnienia [[Wikipedia:Redaktorzy|redaktora]]
+
* obserwowania listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm).
* dostępu do [[Specjalna:Unwatchedpages|listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika]] (bardziej podatnych na wandalizm);
 
* zabezpieczania grafik przed wyświetlaniem w artykułach (pojawia się jedynie link do grafiki) poprzez stronę [[MediaWiki:Bad image list]];
 
 
 
Wszystkie operacje wykonywane przez administratorów muszą być zgodne z zasadami i zaleceniami Wikipedii.
 
  
 
== Odbieranie uprawnień ==
 
== Odbieranie uprawnień ==
{{Main|Wikipedia:Administratorzy/Odbieranie uprawnień}}
 
 
Istnieją 4 sytuacje związane z odebraniem uprawnień administratorskich:
 
* nieaktywność administratora
 
* werdykt [[Wikipedia:Komitet Arbitrażowy|Komitetu Arbitrażowego]]
 
* niedopełnienie obowiązku podania e-maila w [[Specjalna:Preferences|preferencjach]] przez administratora
 
* samodzielna rezygnacja administratora na [[meta:Steward requests/Permissions|Meta-Wiki]].
 
  
== Kontakt z administratorami polskiej Wikipedii ==
+
Odebranie uprawnień administratora może nastąpić w następujących przypadkach:
Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie [[Wikipedia:Pytania nowicjuszy]], gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.
+
* długotrwały brak aktywności administratora
 +
* na skutek uporczywego naruszania przez administratora zasad obowiązujacych w serwisie lub dobrych obyczajów
 +
* na wniosek administratora
  
* Kwestie wymagające działań administratorów można zgłosić na stronie '''[[Wikipedia:Prośby do administratorów]]'''.
+
== Kontakt z administratorami serwisu Enkol==
 +
Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie [[Enkol:Pytania nowicjuszy]], gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.
  
* Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na ''Dyskusja'' i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim przez e-mail, albo [[Wikipedia:Wikipedyści używający komunikatorów internetowych|komunikatory internetowe]], jeśli takowe posiadają.
+
* Kwestie wymagające działań administratorów można zgłosić na stronie '''[[Enkol:Prośby do administratorów]]'''.
  
* Prawie przez cały czas można kogoś z administratorów znaleźć na [[Wikipedia:Kanał IRC|IRCu]]: irc://irc.freenode.net/wikipedia-pl
+
* Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na ''Dyskusja'' i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim drogą mejlową.
  
* Jeśli chcesz się skontaktować z administratorem, który jest aktualnie na Wiki, możesz go znaleźć poprzez stronę [[Specjalna:Log/delete]]. Jest to rejestr ostatnio usuniętych stron, a taką czynność może dokonać tylko administrator.
+
'''Uwaga dla administratorów:''' Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail na swojej stronie użytkownika w celu umożliwienia innym użytkownikom kontaktu z nim.
  
'''Uwaga dla administratorów:''' Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail w [[Specjalna:Preferences|preferencjach]], umożliwiając w ten sposób kontakt osobom, które zostały zablokowane. Mile widziane jest także umieszczenie tego adresu na swojej stronie użytkownika.
+
== Lista administratorów ==
 +
Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie [[Enkol:Narzędzia administracji|czynności administracyjnych]]. Obecnie w serwisie jest '''{{#expr:{{NUMBEROFADMINS}}}}''' administratorów.  
  
== Lista administratorów i administratorek ==
+
Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów w serwisie Enkol znajduje się [[Specjalna:Listusers/sysop|tutaj]].
Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie [[Wikipedia:Narzędzia administracji|czynności administracyjnych]]. Obecnie w polskiej Wikipedii jest '''{{#expr:{{NUMBEROFADMINS}}-1-1}}''' administratorów. <!-- -1 ze wzgl. na bota, -1 ze wzgl. na członka KA -->
 
  
Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów polskiej Wikipedii znajduje się [[Specjalna:Listusers/sysop|tutaj]].
+
[[Kategoria:Strony pomocy]]

Aktualna wersja na dzień 17:06, 2 mar 2018

Administrator (sysop) to zaangażowany i godny zaufania użytkownik serwisu, który decyzją biurokratów otrzymał dodatkowe uprawnienia. Biurokraci podejmują decyzję o przyznaniu uprawnień administratora

  • z własnej inicjatywy
  • po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez kandydata na administratora
  • po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez innych użytkowników serwisu.

Administratorzy służą także pomocą innym uzytkownikom serwisu Enkol.pl, a w szczególności nowicjuszom. Administratorzy nie pełnią funkcji kierowniczych w serwisie i nie są w żaden sposób Uprawnienia te nie mają sugerować kontroli edytorskiej nad projektem. Administratorzy służą także pomocą w edytowaniu Enkolu, szczególnie nowicjuszom. Sugerujemy jednak żeby przed zadaniem pytania administratorom sprawdzić, czy odpowiedź na nie nie znajduje się w artykułach pomocy.

W przyszłości, gdy liczba użytkowników wzrośnie przewidujemy zmianę sposobu wyboru administratorów. Będą oni wybierani w drodze głosowania przez użytkowników serwisu.

Uprawnienia administratorów[edytuj]

Administratorzy mają techniczną możliwość:

  • edycji stron całkowicie zabezpieczonych i przenoszenia stron zabezpieczonych przed przeniesieniem;
  • zmiany stopnia zabezpieczenia strony;
  • szybkiego cofania zmian (rewertu* przeglądania historii usuniętych stron i usuniętego wkładu użytkownika;
  • usuwania i przywracania stron;
  • blokowania i odblokowywania adresów IP, zakresów i zalogowanych użytkowników;
  • nadawania i odbierania uprawnień redaktora;
  • obserwowania listy stron nieobserwowanych przez żadnego użytkownika (bardziej podatnych na wandalizm).

Odbieranie uprawnień[edytuj]

Odebranie uprawnień administratora może nastąpić w następujących przypadkach:

  • długotrwały brak aktywności administratora
  • na skutek uporczywego naruszania przez administratora zasad obowiązujacych w serwisie lub dobrych obyczajów
  • na wniosek administratora

Kontakt z administratorami serwisu Enkol[edytuj]

Wszelkie pytania dotyczące projektu można zadawać na stronie Enkol:Pytania nowicjuszy, gdzie administratorzy, albo inni aktywni użytkownicy projektu, będą mogli na nie odpowiedzieć.

  • Jeśli chcesz się skontaktować z konkretnym administratorem, otwórz jego stronę użytkownika (kolumna po lewej), kliknij na Dyskusja i wpisz tam swoje uwagi. Możesz także skontaktować się z nim drogą mejlową.

Uwaga dla administratorów: Każdy administrator ma obowiązek podać aktywny adres e-mail na swojej stronie użytkownika w celu umożliwienia innym użytkownikom kontaktu z nim.

Lista administratorów[edytuj]

Poniżej wypisane osoby są administratorami projektu. Można się do nich zgłaszać z prośbą o pomoc w sprawach jego funkcjonowania, a także z prośbami o wykonanie czynności administracyjnych. Obecnie w serwisie jest 28 administratorów.

Pełna lista kont użytkowników, którzy mają uprawnienia administratorów w serwisie Enkol znajduje się tutaj.