Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.
Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.
Aktualna wersja | Twój tekst | ||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox | ||
|nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | ||
− | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>'' | + | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''<br/> |
− | |grafika = [[Plik: | + | |grafika = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]] |
− | |rok_budowy = | + | |rok_budowy = 1889 |
− | |cel_budowy = | + | |cel_budowy = |
− | |zleceniodawca_budowy = | + | |zleceniodawca_budowy = |
|rok_rozbiórki = | |rok_rozbiórki = | ||
|wpis_do_rej_zab = 1993 | |wpis_do_rej_zab = 1993 | ||
|rozstaw_szyn = 785 mm | |rozstaw_szyn = 785 mm | ||
− | |pierwotny_prześwit = | + | |pierwotny_prześwit = |
|rok_przekucia = | |rok_przekucia = | ||
− | |istniejące_linie = | + | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
− | |długość_czynnego_odcinka = 6 | + | |długość_czynnego_odcinka = 6 km |
|długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km | ||
|linie_rozebrane = | |linie_rozebrane = | ||
− | |długość_zlikwidowanych_linii = | + | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km |
|stacje_styczne = Racibórz Markowice | |stacje_styczne = Racibórz Markowice | ||
|inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
|2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] | ||
|2_okres_działalności = 1945 – 1992 | |2_okres_działalności = 1945 – 1992 | ||
− | |3. operator = Towarzystwo | + | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik |
− | |3_okres_działalności = | + | |3_okres_działalności = 1994 - 2008 |
− | |4. operator = | + | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2008 - obecnie |
− | |4_okres_działalności = | + | |5. operator = |
− | |5. operator = | + | |5_okres_działalności = |
− | |5_okres_działalności = | + | |6. operator = |
− | |6. operator = | + | |6_okres_działalności = |
− | |6_okres_działalności = | + | |uwagi_operator = |
− | |uwagi_operator = | ||
}} | }} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | '''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi bazę pod turystyczne przewozy kolejowe będąc jedną z nielicznych zachowanych w dobrym stanie stacji, przy której ostały się jeszcze wąskie tory. | |
+ | |||
== Historia == | == Historia == | ||
=== Geneza powstania i budowa === | === Geneza powstania i budowa === | ||
− | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe | + | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]] która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. |
Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy: | Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy: | ||
Linia 55: | Linia 48: | ||
</blockquote> | </blockquote> | ||
− | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe | + | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymało prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza. |
− | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania | + | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | === Bocznice === | ||
+ | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela | ||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width: | + | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p. |
− | + | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy | |
− | + | ! style="width:110px"|Data otwarcia | |
− | + | ! style="width:110px" |Data zamknięcia | |
− | |||
− | ! | ||
− | ! style="width:110px"| | ||
− | ! | ||
|- | |- | ||
+ | | 1 | ||
+ | | Cegielnia "Wilcza" | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}} | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 2 |
− | | | + | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}} |
− | | | ||
− | |||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 3 |
− | | | + | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}} |
− | | | ||
− | |||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | + | | 4 | |
− | | | + | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}} |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | |
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 5 |
− | | | + | | stacja normalnotorowa Markowice |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} | |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} |
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 6 |
− | + | | Tartak "Lukasine" | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 7 |
− | | | + | | Tartak "Paproć" |
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 8 |
− | | | + | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}} |
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 9 |
− | | | + | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}} |
− | | | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}} |
− | | style=" | ||
− | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 10 |
− | | | + | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) |
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
+ | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}} | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 11 |
− | | | + | | Żwirownia "Arndt & Baron" |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | |
− | |||
− | | style=" | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 12 |
− | + | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}} | |
− | + | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style=" | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style=" | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | === | + | === Niezrealizowane projekty === |
+ | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji. | ||
− | + | == Tabor == | |
− | + | ===Historyczny=== | |
− | + | ===Tabor dziś=== | |
− | + | Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach: | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left" | ||
− | ! style="width:90px" | | + | ! style="width:90px" |Nr fabr. |
− | ! | + | ! Typ |
! Rok prod. | ! Rok prod. | ||
! Prześwit | ! Prześwit | ||
Linia 302: | Linia 137: | ||
! class="unsortable"|Uwagi | ! class="unsortable"|Uwagi | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/20569|20569]] |
− | | | + | | L45H |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| 1967 | | 1967 | ||
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | Lxd2-354 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/20849|20849]] |
− | | | + | | L45H |
− | | | + | | 1969 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | Lxd2-357 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona |
− | | | + | | Rotacyjny pług odśnieżny |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/24325|24325]] |
− | | | + | | L45H |
+ | | 1981 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | HP-Lxd2-09 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/24331|24331]] |
− | | | + | | L45H |
+ | | 1981 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | Lxd2-373 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/24324|24324]] |
− | | | + | | L45H |
+ | | 1981 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | HP-Lxd2-08 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L45H/24327|24327]] |
− | | | + | | L45H |
− | | | + | | 1981 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | HP-Lxd2-11 |
− | | style="background-color:#80FF89;" | | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna |
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L30H/24367|24367]] |
− | | | + | | L30H |
− | | | + | | 1981 |
− | | | + | | 600 |
− | | | + | | Lyd2-63 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona |
− | | | + | | ze zlikwidowanej kl Pionki |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[L30H/23437|23437]] |
− | | | + | | L30H |
− | | | + | | 1977 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | Lyd2-101 |
− | | style="background-color:# | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna |
− | | | + | | Przekuta z 750mm |
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[A20D-P/25194|25194]] |
− | + | | A20D-P | |
− | + | | 1986 | |
− | + | | 750 | |
− | + | | MBxd2-218 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs180/15|15]] |
− | | | + | | WLs180 |
+ | | 1971 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | WLs180-15 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs180/36|36]] |
− | | | + | | WLs180 |
− | | | + | | 1972 |
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | WLs180-36 |
− | | style="background-color:#80FF89;" | | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs150/5660|5660]] |
− | | | + | | WLs150 |
+ | | 1962 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | WLs150-5660 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs150/7225|7225]] |
− | | | + | | WLs150 |
+ | | 1966 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | WLs150-7225 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs75/38|38]] |
− | | | + | | WLs75 |
+ | | 1967 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | Wls75 38 | ||
+ | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | ||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs75/66|66]] |
− | + | | WLs75 | |
− | + | | 1971 | |
− | + | | 785 | |
− | + | | Huta Baildon 5 | |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | |
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style="background-color:# | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
+ | | [[WLs75/82|82]] | ||
+ | | WLs75 | ||
+ | | 1973 | ||
+ | | 785 | ||
+ | | Huta Baildon 12 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
+ | | Brak wiązarów | ||
|- | |- | ||
− | + | | [[2WLs50/2088|2088]] | |
− | + | | 2WLs50 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | [[ | ||
− | | | ||
| 1970 | | 1970 | ||
− | | | + | | 785 |
− | | | + | | 2WLs50-2088 |
− | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:#80FF89;" | | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs50/2244|2244]] |
− | + | | 2WLs50 | |
− | | | + | | ? |
− | + | | 785 | |
− | + | | brak | |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:# | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[2WLs40/1189|1189]] |
− | | | + | | 2WLs40 |
− | | | + | | 1961 |
− | + | | 785 | |
− | + | | 10 | |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | |
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:# | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs40/377|377]] |
− | + | | WLs40 | |
− | + | | 1955 | |
− | + | | 600 | |
− | + | | ? | |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | style="background-color:# | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | | [[ | + | | [[WLs40/372|372]] |
− | | | + | | WLs40 |
− | |||
| 1955 | | 1955 | ||
− | | | + | | 600 |
− | | | + | | ? |
− | + | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style="background-color:# | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | | [[WLs50M3/044|044]] |
− | | | + | | WLs50M3 |
+ | | 1992 | ||
+ | | 600 | ||
+ | | WLs50-6 | ||
+ | | style="background-color:#80FFFF;" |Odstawiona | ||
| | | | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | | + | | [[Las49/3343|3343]] |
− | + | | Las49 | |
− | + | | 1954 | |
− | + | | 785 | |
− | + | | Las49-3343 | |
− | + | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | style=" | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
− | == | + | == Żródła == |
− | + | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<noinclude> | <noinclude> | ||
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]] | ||
</noinclude> | </noinclude> |