Edytujesz Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach

Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania

Uwaga: Nie jesteś zalogowany. Jeśli wykonasz jakąkolwiek zmianę, Twój adres IP będzie widoczny publicznie. Jeśli zalogujesz się lub utworzysz konto, Twoje zmiany zostaną przypisane do konta, wraz z innymi korzyściami.

Edycja może zostać wycofana. Porównaj ukazane poniżej różnice między wersjami, a następnie zapisz zmiany.

Aktualna wersja Twój tekst
Linia 42: Linia 42:
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
 
'''Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach''' - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice (Stacja Rudy jest też w km 41,100 na lini Bytom Karb Wąskotorowy - Racibórz Markowice) obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi wielką atrakcję turystyczną w regionie.
  
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|950px|]]
+
[[File:Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg|1100px|]]
  
  
Linia 96: Linia 96:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Zdjęcie
 
! Zdjęcie
 
! Typ
 
! Typ
 +
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
Linia 109: Linia 111:
 
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]]  
 
| [[Plik:Las49-3343_Rudy.jpeg|100px]]  
 
| Las49
 
| Las49
 +
| Chrzanów
 
| 1954
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Las49-3343
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
| [[Tw53/3996|Tw53-3996 / <br/> Pw53-02]]
+
| [[Tw53/3996|Tw53-3996]]
 
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:Pw53-02.jpg|100px]]  
 
| Tw53/Pw53
 
| Tw53/Pw53
|1955/1999
+
| Chrzanów
 +
|1955/1997/9
 
| 13969/54
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Pw53-02
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48.
 
|-
 
|-
  
| [[Tabor:Lw-02989|15]]
+
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]]  
 
| [[Plik:Borsig_Rudy.jpeg|100px]]  
 
| Bn2t
 
| Bn2t
 +
| Borsig
 
| 1929
 
| 1929
 
| 12050/29
 
| 12050/29
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 15
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|  
 
|  
Linia 137: Linia 145:
 
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:Tw9.Rudy.jpg|100px]]  
 
| Tw9
 
| Tw9
 +
| AEG
 
| 1924
 
| 1924
 
|  
 
|  
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Tw9-8
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni a obecnie jest częścią muzeum multimedialnego w hali Wagonowni w Rudach.
Linia 148: Linia 158:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Oznaczenie
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Zdjęcie
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
Linia 159: Linia 170:
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
+
| HP-Lxd2-08
 +
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
|-
Linia 166: Linia 178:
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-354
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|  
 
|  
Linia 173: Linia 186:
 
| 1981
 
| 1981
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lxd2-373
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
Linia 180: Linia 194:
 
| 1966
 
| 1966
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| Lyd1-150
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
Linia 187: Linia 202:
 
| 1966
 
| 1966
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| WLs150-7225
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
Linia 194: Linia 210:
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| WLs180-15
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
Linia 201: Linia 218:
 
| 1972
 
| 1972
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| WLs180-36
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
Linia 208: Linia 226:
 
| 1961
 
| 1961
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 10
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Pęknięty blok silnika
 
| Pęknięty blok silnika
Linia 215: Linia 234:
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| PKW 2WLs50-1836
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|
Linia 222: Linia 242:
 
| 1970
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| 2WLs50-2088
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|
Linia 229: Linia 250:
 
| 1967
 
| 1967
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| WLs75-38
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
Linia 236: Linia 258:
 
| 1971
 
| 1971
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| WLs75-66
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 +
|
 +
|-
 +
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 +
| [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]]
 +
| 1959
 +
| 785mm
 +
| Wmd 101
 +
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
 
|-
 
|-
Linia 243: Linia 274:
 
| 1986
 
| 1986
 
| 785mm
 
| 785mm
 +
| MBxd2-218
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|  
 
|  
Linia 250: Linia 282:
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| WLs40-372
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|
Linia 257: Linia 290:
 
| 1955
 
| 1955
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| WLs40-377
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
|
 
|
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-00074|WLs40-568]]
+
| [[Tabor:Lw-00074|WLs40-358]]
| [[Plik:Wls40-568_Rudy.jpg|100px]]  
+
| [[Plik:Wls40_568.jpeg|100px]]  
 
| 1957
 
| 1957
 
| 600mm
 
| 600mm
 +
| WLs40-358
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
|
 
|
Linia 272: Linia 307:
  
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Zdjęcie
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
Linia 292: Linia 327:
 
|}
 
|}
  
==== Pojazdy Specjalne ====  
+
==== Pojazdy Specjalne ====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
! style="width:90px" |Typ
+
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Zdjęcie
 
! Zdjęcie
 
! Rok prod.
 
! Rok prod.
Linia 302: Linia 337:
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd]]
+
| [[Tabor:Lw-02006|803S-01]]
| [[Plik:Wmd101.jpeg|100px]]
 
| 1959
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FFFF;"  |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03121|Doc]]
 
| [[Plik:Drezyna Doc Stanica.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Doc
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Zbudowana na podstawie drezyny Doc, obecnie posiada ławki oraz ma silnik z motoru "Mińsk"
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02006|803S]]
 
 
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:803S-01.jpg|100px]]  
 
| 1985
 
| 1985
Linia 373: Linia 392:
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
 
| Wagon doczepny do drezyn Wmc/Wmd
|-
 
| [[Wózek torowy]]
 
| [[Plik:Wózek torowy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Wózek torowy
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba Florian.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Koleba sprowadzona z huty Florian w Świętochłowicach
 
|-
 
| [[Koleba]]
 
| [[Plik:Koleba_rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| Koleba
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter1 Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
|-
 
| [[Transporter]]
 
| [[Plik:Transporter2_Rudy.jpg|100px]]
 
|
 
| 785mm
 
| T
 
| style="background-color:#ff66d9;" |Eksponat
 
| Transporter typu rollbock do przewozu wagonów normalnotorowych po sieci wąskotorowej.
 
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
Linia 450: Linia 429:
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03114|BTxh]]
+
| BTxh
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 458: Linia 437:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03115|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 466: Linia 445:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03116|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 474: Linia 453:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03117|BTxhp]]
+
| BTxhp
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 482: Linia 461:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03118|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 490: Linia 469:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03119|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 498: Linia 477:
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
|-
| [[Tabor:Lw-03120|BTxh]]
+
| BTxh
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]  
 
|  
 
|  
Linia 597: Linia 576:
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03061|Wddxh]]
| [[Plik:Węglarka Rudy 8972-1.jpg|100px]]  
+
| [[Plik:Wddxh 8972-1.jpg|100px]]  
 
| ZNTK Stargard
 
| ZNTK Stargard
 
| 1970
 
| 1970
Linia 603: Linia 582:
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| Wddxh 00-17 534 8972-1
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| Stary nr. 53079.  <br/>  Nietypowy pomost hamulcowy, brak daszku nad jednym stopniem oraz dodatkowa poręcz na ścianie czołowej
+
| Stary nr. 53079
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
 
| [[Tabor:Lw-03062|Wddxh]]
Linia 753: Linia 732:
 
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]  
 
| [[Plik:Rdxh 4603-4 Rudy.jpg|100px]]  
 
| Zastal Zielona Góra
 
| Zastal Zielona Góra
| 1955
+
| 1959
 
| 785mm
 
| 785mm
 
| Rdxh 00-15 734 4603-4
 
| Rdxh 00-15 734 4603-4
Linia 778: Linia 757:
 
|-
 
|-
 
|}
 
|}
 
 
== Wszystkie posterunki na linii ==
 
== Wszystkie posterunki na linii ==
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
 
Wykaz stacji, post. osłonnych, post. bocznicowych, przystanków osobowych, ładowni i bocznic na linii Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice Wąsk.
Linia 825: Linia 803:
 
|-
 
|-
 
| 7
 
| 7
| [[Nowa Hołda]]
+
| Nowa Hołda
 
| style="text-align:right"| 15,200
 
| style="text-align:right"| 15,200
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
Linia 837: Linia 815:
 
|-
 
|-
 
| 9
 
| 9
| [[Ciepłownia Gliwice]]
+
| Ciepłownia Gliwice
 
| style="text-align:right"| 16,400
 
| style="text-align:right"| 16,400
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
Linia 855: Linia 833:
 
|-
 
|-
 
| 12
 
| 12
| [[Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)]]
+
| Kopalnia Gliwice (przystanek osobowy)
 
| style="text-align:right"| 20,100
 
| style="text-align:right"| 20,100
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowany
Linia 939: Linia 917:
 
|-
 
|-
 
| 26
 
| 26
| [[Żwirownia Babice (bocznica)]]
+
| Żwirownia Babice (bocznica)
 
| style="text-align:right"| 56,800
 
| style="text-align:right"| 56,800
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana
 
| style = "background-color: #ff6666| Zlikwidowana

Wkład na Enkol jest udostępniany na licencji Creative Commons – za uznaniem autora, na tych samych zasadach (szczegóły w Enkol:Prawa autorskie). Jeśli nie chcesz, żeby Twój tekst był dowolnie zmieniany przez każdego i rozpowszechniany bez ograniczeń, nie umieszczaj go tutaj.
Zapisując swoją edycję, oświadczasz, że ten tekst jest Twoim dziełem lub pochodzi z materiałów dostępnych na warunkach domeny publicznej lub kompatybilnych. PROSZĘ NIE WPROWADZAĆ MATERIAŁÓW CHRONIONYCH PRAWEM AUTORSKIM BEZ POZWOLENIA WŁAŚCICIELA!

Anuluj Pomoc w edycji (otwiera się w nowym oknie)