Przejazd kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami
(szybko zauważony błąd) |
|||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | '''Przejazd kolejowy''' – skrzyżowanie [[tor]]u lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. Najczęstsze zabezpieczenia to sygnalizacja świetlna, [[sygnalizacja akustyczna]] i rogatki. Przed niektórymi przejazdami na [[szlak]]u montuje się także [[tarcza ostrzegawcza#Tarcze ostrzegawcze przejazdowe|tarcze ostrzegawcze przejazdowe]], informujące [[maszynista|maszynistę]] o sprawności urządzeń na przejeździe. | |
− | + | Według danych [[PKP PLK]] w Polsce w roku 2016 funkcjonowało 14 681 przejazdów kolejowych, w tym 12 612 na eksploatowanych liniach kolejowych. | |
− | + | == Podział przejazdów kolejowych == | |
+ | Przejazdy kolejowe dzieli się na: | ||
− | + | '''pod względem ilości torów''' | |
+ | *jednotorowe | ||
+ | *wielotorowe | ||
− | + | '''pod względem kategorii przejazdu''' | |
− | + | *A – przejazdy obsługiwane przez dróżnika, wyposażone w rogatki oraz zwykle sygnalizację świetlną (47%) | |
+ | *B – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w półrogatki oraz sygnalizację świetlną i dźwiękową (23%) | ||
+ | *C – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (27%) | ||
+ | *D – przejazdy oznakowane jedynie znakami drogowymi | ||
+ | *E – przejścia piesze, wyposażone lub niewyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (2%) | ||
+ | *F – przejazdy niepubliczne (1%) | ||
− | + | W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce. | |
− | + | <gallery> | |
+ | Plik:Gdańsk Orunia 2009 ubt.JPG|Przejazd kategorii A (Gdańsk) | ||
+ | Plik:Dąbrówka Zabłotnia, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (299856).jpg|Przejazd kategorii B (Dąbrówka Zabłotnia) | ||
+ | Plik:Bierwce - Ług, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (286603).jpg|Przejazd kategorii C (Bierwce – Ług) | ||
+ | Plik:Pucołowo wieś.jpg|Przejazd kategorii D (Pucołowo) | ||
+ | Plik:Las Obora, Racibórz 6.JPG|Przejazd kategorii F (Racibórz) | ||
+ | Plik:Monitoring przejazdu kolejowego.jpg|Na przejazdach sterowanych na odległość stosuje się zwykle monitoring | ||
+ | Plik:Tarcza ostrzegawcza przejazdowa.JPG|Przed niektórymi przejazdami montuje się tarcze ostrzegawcze przejazdowe | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | == Oznakowanie == | ||
+ | Oznaczenia stosowane na [[szlak|szlaku kolejowym]] lub [[Bocznica kolejowa|bocznicy]]: | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]] | ||
+ | Plik:W 6b Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6b „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]] | ||
+ | Plik:PKP-Osp1-small.svg|Sygnał Osp1 „Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są niesprawne, jazda przez przejazd z prędkością 20 km/h” | ||
+ | Plik:PKP-Osp2-small.svg|Sygnał Osp2 „Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne, jazda przez przejazd z największą dozwoloną prędkością” | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | Oznaczenia stosowane na drodze: | ||
+ | <gallery> | ||
+ | Plik:Znak A-9.svg|Znak A-9 „Przejazd kolejowy z zaporami” – stosowany przed przejazdem kolejowym z zaporami lub półzaporami (kategorii A lub B) | ||
+ | Plik:Znak A-10.svg|Znak A-10 „Przejazd kolejowy bez zapór” – stosowany przed przejazdami kolejowymi bez zapór lub półzapór (kategorii C lub D) | ||
+ | Plik:Znak G-3.svg|Znak G-3 „Krzyż św. Andrzeja” – umieszczany bezpośrednio przed przejazdem lub przejściem kategorii C, D i E, bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego, na szlaku jednotorowym | ||
+ | Plik:Znak G-4.svg|Znak G-3 „Krzyż św. Andrzeja” – umieszczany bezpośrednio przed przejazdem lub przejściem kategorii C, D i E, bez obsługiwanego urządzenia zabezpieczającego, na szlaku wielotorowym | ||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | * Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – {{Dziennik Ustaw|2015|1744}} | ||
+ | * Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – {{Dziennik Ustaw|2003|2181}} | ||
+ | * {{Cytuj stronę | url = https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/a_Ie-1_od7_10_12.08.pdf | tytuł = Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1) | data dostępu = 2018-08-05}} | ||
+ | * {{Cytuj stronę | url = https://www.plk-sa.pl/files/public/raport_roczny/Raport_roczny_za_2016_caly_15.01.2018.pdf | tytuł = Raport roczny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 2016 rok | data dostępu = 2018-08-05}} | ||
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Zalążki artykułów]] | ||
+ | [[Kategoria:Infrastruktura]] |
Aktualna wersja na dzień 17:00, 6 sie 2018
Przejazd kolejowy – skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. Najczęstsze zabezpieczenia to sygnalizacja świetlna, sygnalizacja akustyczna i rogatki. Przed niektórymi przejazdami na szlaku montuje się także tarcze ostrzegawcze przejazdowe, informujące maszynistę o sprawności urządzeń na przejeździe.
Według danych PKP PLK w Polsce w roku 2016 funkcjonowało 14 681 przejazdów kolejowych, w tym 12 612 na eksploatowanych liniach kolejowych.
Podział przejazdów kolejowych[edytuj]
Przejazdy kolejowe dzieli się na:
pod względem ilości torów
- jednotorowe
- wielotorowe
pod względem kategorii przejazdu
- A – przejazdy obsługiwane przez dróżnika, wyposażone w rogatki oraz zwykle sygnalizację świetlną (47%)
- B – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w półrogatki oraz sygnalizację świetlną i dźwiękową (23%)
- C – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (27%)
- D – przejazdy oznakowane jedynie znakami drogowymi
- E – przejścia piesze, wyposażone lub niewyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (2%)
- F – przejazdy niepubliczne (1%)
W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce.
Oznakowanie[edytuj]
Oznaczenia stosowane na szlaku kolejowym lub bocznicy:
Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał Rp1 „Baczność”
Wskaźnik W6b „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał Rp1 „Baczność”
Oznaczenia stosowane na drodze:
Bibliografia[edytuj]
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – Dz. U. z 2015 r. poz. 1744
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – Dz. U. z 2003 r. poz. 2181
- Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1). [dostęp 2018-08-05].
- Raport roczny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 2016 rok. [dostęp 2018-08-05].