411D: Różnice pomiędzy wersjami
m (poprawka infoboxa) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |typ_lokomotywy | + | |typ_lokomotywy = 411D (SM31) |
− | |przewoźnik | + | |przewoźnik = [[kolej przemysłowa|przemysł]] |
− | |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 | + | |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 |
− | |grafika | + | |grafika = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] |
− | |opis_zdjęcia | + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa 411D |
− | |producent | + | |producent = [[Fablok]] Chrzanów |
− | |lata_budowy | + | |lata_budowy = 1976-1985 |
− | |układ_osi =Co'Co' | + | |układ_osi = Co'Co' |
− | |masa_służbowa =166400 kg | + | |masa_służbowa = 166400 kg |
− | |długość_ze_zderzakami =17000 mm | + | |długość_ze_zderzakami = 17000 mm |
− | |szerokość =3156 mm | + | |szerokość = 3156 mm |
− | |wysokość =4285 mm | + | |wysokość = 4285 mm |
− | |rozstaw_osi_skrajnych =12350 mm | + | |rozstaw_osi_skrajnych = 12350 mm |
− | |średnica_kół =1100 mm | + | |średnica_kół = 1100 mm |
− | |rozstaw_szyn =1435 mm | + | |rozstaw_szyn = 1435 mm |
− | |zapas_paliwa =4400 l | + | |zapas_paliwa = 4400 l |
− | |typ_silnika =[[a8C22|a8C22W]] | + | |typ_silnika = [[a8C22|a8C22W]] |
− | |moc_znamionowa =880 kW (1200 KM) | + | |moc_znamionowa = 880 kW (1200 KM) |
− | |siła_pociągowa =353,2 kN | + | |siła_pociągowa = 353,2 kN |
− | |rodzaj_przekładni =elektryczna | + | |rodzaj_przekładni = elektryczna |
− | |prędkość_konstrukcyjna =80 km/h | + | |prędkość_konstrukcyjna = 80 km/h |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
− | |system_hamulca =Oerlikon | + | |system_hamulca = Oerlikon |
− | |sterowanie_wielokrotne =brak | + | |sterowanie_wielokrotne = brak |
− | |system_ogrzewania =brak | + | |system_ogrzewania = brak |
− | |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. | + | |uwagi = W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
}} | }} | ||
Wersja z 17:57, 11 mar 2012
411D (SM31) | |
Lokomotywa 411D | |
Przewoźnik | przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | 411D, SM31 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1976-1985 |
Układ osi | Co'Co' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 166400 kg |
Rozstaw osi skrajnych | 12350 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Długość ze zderzakami | 17000 mm |
Szerokość | 3156 mm |
Wysokość | 4285 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 80 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 353,2 kN |
Typ silnika spalinowego | a8C22W |
Moc znamionowa | 880 kW (1200 KM) |
Zapas paliwa | 4400 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | Oerlikon |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.