TU10: Różnice pomiędzy wersjami
(prawidłowa forma nazw rosyjskich (Pibwl) |
m |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
|grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | |grafika = [[File:Juschno-Sachalinsk TU10-005.jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = TU10-005 | |opis_zdjęcia = TU10-005 | ||
− | |producent = [[ | + | |producent = [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) |
|lata_budowy = 2010 - obecnie | |lata_budowy = 2010 - obecnie | ||
|układ_osi = B'B' | |układ_osi = B'B' | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
}} | }} | ||
− | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich | + | '''TU10 (ros. ТУ10)''' - wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich [[Kambarskie Zakłady Mechaniczne|Kambarskich Zakładach Mechanicznch]] (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii [[TU2]] pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw [[RŻD]]. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracującej na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei". |
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == |
Wersja z 10:53, 25 maj 2012
TU10 (ros. ТУ10) | |
TU10-005 | |
Przewoźnik | koleje dziecięce RŻD (РЖД) |
Oznaczenie przewoźnika | ТУ10 |
Producent | Kambarskie Zakłady Mechaniczne (ros. Камбарский машиностроительный завод) |
Lata budowy | 2010 - obecnie |
Układ osi | B'B' |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Masa służbowa | 20 ton |
Nacisk osi na szyny | 5 ton
|
Długość ze zderzakami | 11040 mm
|
Prędkość konstrukcyjna | 50 km/h
|
Typ silnika spalinowego | JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) |
Moc znamionowa | 169 kW (230 KM) przy 1900 obr/min |
Rodzaj przekładni | Hydromechaniczna VOITH D864, DIWA 3E |
Sterowanie wielokrotne | brak
|
TU10 (ros. ТУ10) - wąskotorowa lokomotywa spalinowa zaprojektowana i produkowana od roku 2010 w rosyjskich Kambarskich Zakładach Mechanicznch (ros. Камбарский машиностроительный завод) specjalnie dla potrzeb tamtejszych wąskotorowych kolei dziecięcych, przystosowana do pracy na torach o rozstawie szyn 750 mm. Potrzeba stworzenia tej konstrukcji wynikała ze znacznego wyeksploatowania lokomotyw serii TU2 pracujących na kolejach dziecięcych. Były to, do tej pory, jedyne lokomotywy z dwiema kabinami sterowniczymi - czyli przypominające większość liniowych lokomotyw RŻD. Takie podobieństwo z punktu kolei dziecięcych jest szczególnie ważne gdyż dla dużej części młodzieży pracującej na tych wąskotorówkach jest to praktyczny wstęp do przyszłej pracy na "dużej kolei".
Konstrukcja
Konstrukcja TU10 w znacznym stopniu bazuje na podzespołach i rozwiązaniach technicznych innej lokomotywy, wytwarzanej wcześniej w tych samych zakładach, TU7A w wersji 240-konnej wprowadzonej do produkcji w 2008 roku.
Ostoja i pudło
Lokomotywa ma spawaną ostoję opartą za pośrednictwem ośmiu ślizgów na dwóch dwuosiowych wózkach. Zastosowano całkowicie nowe pudło. Pojazd posiada dwie kabiny sterownicze z osobnymi przedsionkami, pomiędzy którymi znajduje się przedział maszynowy. Każdy przedsionek ma dwa wyjścia na zewnątrz. Pochylone ściany czołowe wykonane z tworzyw sztucznych nadają całości nowoczesny wygląd. Stanowisko maszynisty i pomocnika zaprojektowano w taki sposób, aby przypominały rozwiązania spotykane w lokomotywach szerokotorowych. Ergonomiczne pulpity, wentylacja oraz przyczyniający się do obniżenia hałasu układ całego pudła wpływają na polepszenie warunków pracy załogi.
Układ napędowy
Lokomotywa napędzana jest turbodoładowanym, czterocylindrowym (w układzie V) silnikiem wysokoprężnym JaMZ 6563.10 (ros. ЯМЗ 6563.10) o mocy 230 KM współpracującym z przekładnią hydromechaniczną typu VOITH DIWA 3E D864, która z kolei połączona jest ze skrzynią redukcyjno-nawrotną o stosunku redukcji przy jeździe do przodu 2,34 i do tyłu 2,33. Skrzynia ta za pomocą wału kardana łączy się ze skrzynią rozdzielczą o przełożeniu 1,43, z której napęd przekazywany jest do wózków lokomotywy także za pomocą wałów kardana. Układ napędowy sterowany jest elektropneumatycznie, posiada elektroniczne monitorowanie i diagnostykę. W przedziale maszynowym zainstalowano system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Lokomotywa ma także rejestrator parametrów ruchu typu KLUB-U (ros. КЛУБ-У).
Układ hamulcowy
Lokomotywa wyposażona jest w zespolony hamulec pneumatyczny systemu Matrosowa. Sterowanie nim odbywa się za pomocą głównego zaworu maszynisty № 394, oraz zaworu pomocniczego № 254-1, przy czym hamowanie pomocnicze działa tylko na jeden wózek lokomotywy (na każdym jest osobny siłownik). Zastosowano dwucylindrową sprężarkę tłokową (jeden stopień kompresji) napędzaną z silnika przekładnią pasową, która przy 2000 obr./min ma wydajność 0,2 m3/min i daje ciśnienie 0,7 MPa. W lokomotywie został zamontowany zawór rozrządczy № 292М.
Lista lokomotyw
Oznaczenie | Rok przyjęcia do służby | stacjonowanie |
---|---|---|
TU10-001 | 2010 | Mała Kolej Październikowa (ros. Малая Октябрьская железная дорога) |
TU10-002 | 2010 | Nowomoskiewska Kolej Dziecięca (ros. Новомосковская детская железная дорога) |
TU10-003 | 2010 | Gorkowska Kolej Dziecięca (ros. Горьковская детская железная дорога) |
TU10-004 | 2010 | Mała Priwołżska Kolej (ros. Малая Приволжская железная дорога) |
TU10-005 | 2011 | Jużno-Sachalińska Kolej Dziecięca (ros. Южно-Сахалинская детская железная дорога) |
TU10-006 | 2011 | Mała Zachodnio-Syberyjska Kolej Dziecięca (ros. Малая Западно-Сибирская железная дорога) |
TU10-007 | 2011 | Penzeńska Kolej Dziecięca (ros. Пензенская детская железная дорога) |
TU10-010 | 2011 | Ufimska Kolej Dziecięca (ros. Уфимская детская железная дорога) |
Wady konstrukcji
W trakcie pierwszych jazd TU10-001 stwierdzono niewłaściwe działanie układu hamulcowego - przyczyną okazało się zastosowanie sprężarek o zbyt małej wydajności. Mimo to przy budowie kolejnych egzemplarzy wady tej nie naprawiono. Problemy pojawiają się także przy eksploatacji przekładni hydromechanicznej, która jest zunifikowana ze stosowaną w autobusach.
Linki zewnętrzne
Źródła
- http://www.zavod-kmz.ru/produktsija/teplovoz_tu10.html (dostęp 20.02.2012, j ros.)
- http://ru.wikipedia.org/wiki/ТУ10 (dostęp 20.02.2012, j ros.)
- http://pereyezd.ru/readarticle.php?article_id=166 (dostęp 20.02.2012, j ros.)