L30H: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (tabelka na podstawie tabor.wask.pl (trzeba uaktualnić i uzupełnić...))
Linia 33: Linia 33:
  
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]]
 +
{{Clear}}
 +
==Lista lokomotyw (fragment)==
 +
 +
{| class="wikitable sortable"
 +
|-
 +
! Nr fabr.
 +
! Rok prod.
 +
! Stan
 +
! Prześwit
 +
! Oznaczenie
 +
! Silnik
 +
! Aktualne lub ostatnie
 +
 +
miejsce stacjonowania
 +
|-
 +
|[[L30H/23391|23391]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-062
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24375|24375]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 +
|600
 +
|Lyd2-068
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24051|24051]]
 +
|1980
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993)
 +
|600
 +
|Lyd2-069
 +
|
 +
|Walia, Welsh Highland Railway
 +
|-
 +
|[[L30H/24065|24065]]
 +
|1980
 +
|?
 +
|750
 +
|Lyd2-101
 +
|
 +
|Karczmiska
 +
|-
 +
|[[L30H/23437|23437]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2008)
 +
|750
 +
|Lyd2-101
 +
|
 +
|Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov
 +
|-
 +
|[[L30H/24059|24059]]
 +
|1980
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995)
 +
|750
 +
|Lyd2-102
 +
|
 +
|Niemcy, Doellnitzbahn
 +
|-
 +
|[[L30H/24060|24060]]
 +
|1980
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2001)
 +
|750
 +
|Lyd2-103
 +
|
 +
|Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn
 +
|-
 +
|[[L30H/23380|23380]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-51
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23381|23381]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2001)
 +
|600
 +
|Lyd2-52
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23382|23382]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 +
|600
 +
|Lyd2-53
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23383|23383]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-54
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23384|23384]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2001)
 +
|600
 +
|Lyd2-55
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23385|23385]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-56
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23386|23386]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 +
|600
 +
|Lyd2-57
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/23387|23387]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995)
 +
|600
 +
|Lyd2-58
 +
|
 +
|Walia, Welsh Highland Railway
 +
|-
 +
|[[L30H/23388|23388]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2005)
 +
|600
 +
|Lyd2-59
 +
|
 +
|ZNTK Ostrów Wlkp
 +
|-
 +
|[[L30H/23389|23389]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993)
 +
|600
 +
|Lyd2-60
 +
|
 +
|Walia, Welsh Highland Railway
 +
|-
 +
|[[L30H/23390|23390]]
 +
|1977
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-61
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24367|24367]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-63
 +
|
 +
|KL Pionki
 +
|-
 +
|[[L30H/24368|24368]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#80FF89;" | sprawna
 +
|600
 +
|Lyd2-64
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24369|24369]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-65
 +
|
 +
|Białośliwie Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24597|24597]]
 +
|1982
 +
|style="background-color:#FF8080;" | złom (2005)
 +
|600
 +
|Lyd2-66
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24598|24598]]
 +
|1982
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-67
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24377|24377]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona
 +
|600
 +
|Lyd2-70
 +
|
 +
|Żnin Wąsk.
 +
|-
 +
|[[L30H/24378|24378]]
 +
|1981
 +
|style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1994)
 +
|600
 +
|Lyd2-71
 +
|
 +
|Niemcy, Doellnitzbahn
 +
|-
 +
|}
 +
 +
==Źródła==
 +
* [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl]
  
  

Wersja z 18:01, 20 sty 2013

L30H
DSC00314bm3.JPG
Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm).
Przewoźnik PKP, przemysł, Lasy Państwowe
Oznaczenie przewoźnika Lyd2
Producent FAUR
Lata budowy 1977-1982
Układ osi C
Rozstaw szyn w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm
Masa służbowa 24 t
Nacisk osi na szyny 7 t
Średnica kół 1000 mm
Długość ze zderzakami 7100 mm


Prędkość konstrukcyjna 25 km/h


Typ silnika spalinowego Maybach MB83B
Moc znamionowa 350 KM (257 kW)
Rodzaj przekładni hydrokinetyczna




L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.

Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).

Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).
Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).


Lista lokomotyw (fragment)

Nr fabr. Rok prod. Stan Prześwit Oznaczenie Silnik Aktualne lub ostatnie

miejsce stacjonowania

23391 1977 odstawiona 600 Lyd2-062 Białośliwie Wąsk.
24375 1981 sprawna 600 Lyd2-068 Żnin Wąsk.
24051 1980 sprzedana za granicę (1993) 600 Lyd2-069 Walia, Welsh Highland Railway
24065 1980 ? 750 Lyd2-101 Karczmiska
23437 1977 sprzedana za granicę (2008) 750 Lyd2-101 Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov
24059 1980 sprzedana za granicę (1995) 750 Lyd2-102 Niemcy, Doellnitzbahn
24060 1980 sprzedana za granicę (2001) 750 Lyd2-103 Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn
23380 1977 odstawiona 600 Lyd2-51 Białośliwie Wąsk.
23381 1977 złom (2001) 600 Lyd2-52 Żnin Wąsk.
23382 1977 sprawna 600 Lyd2-53 Żnin Wąsk.
23383 1977 odstawiona 600 Lyd2-54 Białośliwie Wąsk.
23384 1977 złom (2001) 600 Lyd2-55 Żnin Wąsk.
23385 1977 odstawiona 600 Lyd2-56 Białośliwie Wąsk.
23386 1977 sprawna 600 Lyd2-57 Żnin Wąsk.
23387 1977 sprzedana za granicę (1995) 600 Lyd2-58 Walia, Welsh Highland Railway
23388 1977 złom (2005) 600 Lyd2-59 ZNTK Ostrów Wlkp
23389 1977 sprzedana za granicę (1993) 600 Lyd2-60 Walia, Welsh Highland Railway
23390 1977 odstawiona 600 Lyd2-61 Białośliwie Wąsk.
24367 1981 odstawiona 600 Lyd2-63 KL Pionki
24368 1981 sprawna 600 Lyd2-64 Żnin Wąsk.
24369 1981 odstawiona 600 Lyd2-65 Białośliwie Wąsk.
24597 1982 złom (2005) 600 Lyd2-66 Żnin Wąsk.
24598 1982 odstawiona 600 Lyd2-67 Żnin Wąsk.
24377 1981 odstawiona 600 Lyd2-70 Żnin Wąsk.
24378 1981 sprzedana za granicę (1994) 600 Lyd2-71 Niemcy, Doellnitzbahn

Źródła