Archiwum:Służbowy rozkład jazdy Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej (1985): Różnice pomiędzy wersjami
m (plus galeria) |
m (dr tech) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
|Data początkowa=1985 | |Data początkowa=1985 | ||
|Data końcowa=1985 | |Data końcowa=1985 | ||
− | |Sygnatura teczki=AT- | + | |Sygnatura teczki=AT-00060 |
|Słowa kluczowe=Kwidzyńska Kolej Wąskotorowa, rozkład jazdy, służbowy rozkład jazdy | |Słowa kluczowe=Kwidzyńska Kolej Wąskotorowa, rozkład jazdy, służbowy rozkład jazdy | ||
}} | }} | ||
− | + | == Wprowadzenie == | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | </ | + | [[Plik:1985-V-3-Kwidzyn-00.jpg|thumb|right|200px|okładka]] |
+ | [[Plik:Ogloszenie-o-likwidacji-kwidzyn1.jpg|thumb|right|200px|ogłoszenie o likwidacji]] | ||
+ | |||
+ | '''Służbowy rozkład jazdy pociągów Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej Zeszyt V/3 ważny od 1985 r. czerwca 02''' wydany został nakładem Północnej DOKP w Gdańsku. Drukiem zajęła się Drukarnia Kolejowa w Poznaniu, a nakład wyniósł 100 egzemplarzy. Poza rozkładem jazdy pociągów pasażerskich i towarowych, zeszyt zawiera również inne informacje istotne z punktu prowadzenia ruchu. | ||
+ | |||
+ | Jeszcze przed wejściem w życie prezentowanego rozkładu jazdy, a dokładnie 21 maja 1985 roku wydano zarządzenie, zgodnie z którym 31 grudnia 1985 roku był ostatnim dniem funkcjonowania Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Pokropiński | imię = Bogdan | tytuł = Koleje wąskotorowe Polski Północnej | wydawca = PNT CIBET Sp. z o.o. | miejsce = Warszawa | rok = 2000 | strony = 96 | isbn = 83-85749-26-8 }}</ref>. | ||
+ | |||
+ | Na podstawie rozkładu jazdy przygotowany został wykres ruchu, na którym zaznaczono przejścia taboru. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:Kwidzyn-1985-wykresy.jpg|800px]] | ||
+ | |||
+ | Opis, materiały dodatkowe oraz załączone skany oryginału z własnej kolekcji wykonał [[Użytkownik:Mariusz Herchold|Mariusz Herchold]].<br/> | ||
+ | Załączone ogłoszenie o wstrzymaniu ruchu pociągów pochodzi z [https://www.facebook.com/KwidzynskaKolejDojazdowa/ fanpejdża "Kwidzyńska Kolej Dojazdowa"] na Facebooku. | ||
+ | |||
+ | == Tablice == | ||
+ | |||
+ | Na stronach od 2 do 14 zebrano tablice zawierające: | ||
+ | * postanowienia szczególne, gdzie m.in. odniesiono się do sposobu prowadzenia ruchu na szlaku Mareza - Kwidzyn Wąsk., | ||
+ | * skorowidz zmian i uzupełnień, którego w prezentowanym egzemplarzu nie uzupełniono, | ||
+ | * objaśnienia znaków i skrótów, | ||
+ | * wykaz ostrzeżeń stałych, | ||
+ | * wykaz odcinków i miejsc niebezpiecznych ze względu na pożar, | ||
+ | * wykaz posterunków ruchu, na których jest zabronione lub ograniczone przetaczanie wagonów odrzutem, | ||
+ | * wykaz stacji, na których drużyna konduktorska zgłasza dyżurnemu ruchu wjazd pociągu z końcowym sygnałem, | ||
+ | * wykaz posterunków, na których dla pociągów sygnał "Nakaz jazdy" daje kierownik pociągu, | ||
+ | * wykaz stacji wyznaczonych do wydawania rozkazów szczególnych drużynom pociągowym, | ||
+ | * wykaz dozwolonej ilości par wagonów załadowanych wspólnym ładunkiem, | ||
+ | * wykaz dopuszczalnej liczby osi w pociągach mieszanych i towarowych, | ||
+ | * wykaz dozwolonych szybkości pociągów z pługami odśnieżnymi, | ||
+ | * wykaz pochyleń miarodajnych w ‰ do obliczania ciężaru hamującego, | ||
+ | * wykaz procentowych norm do obliczania ciężaru hamującego w pociągu, | ||
+ | * wykaz odległości między posterunkami, | ||
+ | * wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie podwójnej trakcji. | ||
+ | |||
+ | Z danych ujętych w tablicach można się dowiedzieć, że jedynym czynnym posterunkiem, obsadzonym przez dyżurnego ruchu była stacja Mareza, która otwarta była od 5.20 do 19.10 w dni robocze oraz od 6.30 do 18.00 w dni wolne. Stacja Kwidzyn Wąsk. funkcjonowała na zasadach posterunku odstępowego telefonicznego, a stacje Rusinowo Wąsk. i Gurcz były zamknięte dla czynności technicznych. | ||
+ | |||
+ | Na całej Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej obowiązywała droga hamowania 400 m, a dane techniczno-ruchowe podane zostały dla prędkości do 45 km/h, przy czym pociągi ujęte w rozkładzie miały przewidzianą prędkość maksymalną 35 km/h. | ||
+ | |||
+ | <hovergallery maxhoverheight=900 maxhoverwidth=1100> | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-01.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-02.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-03.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-04.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-05.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-06.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-07.jpg | ||
+ | </hovergallery> | ||
+ | |||
+ | == Linia Mareza - Rusinowo Wąsk. == | ||
+ | |||
+ | Do kursowania przewidziano 3 pary pociągów osobowych, przy czym zupełnie inny rozkład obowiązywał w dni robocze, a inny w dni wolne (nie było pociągów kursujących codziennie). Pierwszy pociąg wyjeżdżający z Marezy do Rusinowa Wąsk. w dni robocze (MM 511) zatrzymywał się tylko na wybranych przystankach osobowych. Pociągom osobowym na linii Mareza - Rusinowo Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 511 do 522. | ||
+ | |||
+ | W rozkładzie ujęto również 3 pary pociągów towarowych, a każdy z nich opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągi te, zależnie od kierunku i pory, obsługiwały tylko wybrane ładownie. Pociągom towarowym na linii Mareza - Rusinowo Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 571 do 576. | ||
+ | |||
+ | <hovergallery maxhoverheight=900 maxhoverwidth=1100> | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-08.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-09.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-10.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-11.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-12.jpg | ||
+ | </hovergallery> | ||
+ | |||
+ | == Linia Mareza - Gurcz == | ||
+ | |||
+ | Do kursowania przewidziano 3 pary pociągów osobowych w dni robocze i 2 pary w dni wolne. Podobnie jak na linii do Rusinowa Wąsk. zupełnie inny rozkład obowiązywał w dni robocze, a inny w dni wolne (nie było pociągów kursujących codziennie). Pierwszy pociąg wyjeżdżający z Marezy do Gurcza w dni robocze (MM 523) zatrzymywał się tylko na wybranych przystankach osobowych. Pociągom osobowym na linii Mareza - Gurcz przydzielono numery z zakresu od 523 do 532. | ||
+ | |||
+ | W rozkładzie ujęto również 2 pary pociągów towarowych, a każdy z nich opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągi te, zależnie od kierunku i pory, obsługiwały tylko wybrane ładownie. Pociągom towarowym na linii Mareza - Gurcz przydzielono numery z zakresu od 590 do 593. | ||
+ | |||
+ | <hovergallery maxhoverheight=900 maxhoverwidth=1100> | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-13.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-14.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-15.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-16.jpg | ||
+ | </hovergallery> | ||
+ | |||
+ | == Linia Mareza - Kwidzyn Wąsk. == | ||
+ | |||
+ | Na linii tej nie odbywał się ruch pasażerski, przewidziano za to do kursowania 5 par pociągów towarowych, a każdy z nich, podobnie jak na pozostałych liniach, opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągom towarowym na linii Mareza - Kwidzyn Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 577 do 586. | ||
+ | |||
+ | <hovergallery maxhoverheight=900 maxhoverwidth=1100> | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-17.jpg | ||
+ | </hovergallery> | ||
+ | |||
+ | == Załączniki == | ||
+ | |||
+ | W ramach załączników do rozkładu jazdy przygotowano: | ||
+ | * wykaz obciążenia dozwolonego lokomotyw i wagonów spalinowych, | ||
+ | * wykaz obiegu składów pociągów trakcji motorowej, | ||
+ | * plan przewozu korespondencji służbowej, | ||
+ | * przewóz poczty, który jednak się nie odbywał (pusta tabela), | ||
+ | * wykaz odległości do obliczania osio-kilometrów, | ||
+ | * wykaz stacji, na których należy dokonywać rewizji technicznej pociągów, | ||
+ | * skorowidz pociągów, | ||
+ | * spis rzeczy. | ||
+ | |||
+ | W tej części prezentowanego rozkładu jazdy można się dowiedzieć, że przewidziano pracę wyłącznie taboru spalinowego. Pociągi pasażerskie zestawiane były z wagonu silnikowego serii [[MBd1]] i 1 wagonu serii [[1Aw]] lub [[3Aw]], przy czym dopuszczano możliwość włączenia większej liczby wagonów, w zależności od frekwencji podróżnych (decyzję o włączeniu podejmował zawiadowca). W ruchu znajdowały się 2 wagony silnikowe w dni robocze i 1 jeden wagon w dni wolne. Do prowadzenia pociągów towarowych przewidziano 1 obieg lokomotywy serii [[Lyd1]]. | ||
+ | |||
+ | <hovergallery maxhoverheight=900 maxhoverwidth=1100> | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-18.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-19.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-20.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-21.jpg | ||
+ | Plik:1985-V-3-Kwidzyn-22.jpg | ||
+ | </hovergallery> | ||
+ | |||
+ | == Ogłoszenie o zawieszeniu ruchu pociągów i zastąpieniu ich komunikacją samochodową == | ||
+ | |||
+ | Niniejsze ogłoszenie nie jest związane bezpośrednio z publikowanym wyżej rozkładem jazdy, jednak ze względu na jego treść oraz fakt, że niniejszy rozkład jazdy był ostatnim w historii Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej, uznaliśmy za stosowne umieścić je w tej samej teczce, co rozkład jazdy. <br/> | ||
+ | Na szczególną uwagę zasługuje treść ogłoszenia, jego nie tylko urzędowy, ale i osobisty charakter - długoletni zawiadowca stacji Mareza, Lech Kwiatkowski<ref>W świetle będących w naszym posiadaniu dokumentów Lech Kwiatkowski był zawiadowcą stacji już w roku 1970</ref>, nie tylko informuje podróżnych o fakcie zawieszenia ruchu pociągów, ale także, w imieniu personelu kolei, składa im życzenia zdrowia i wszelkiej pomyślności. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:Ogloszenie-o-likwidacji-kwidzyn1.jpg|center|500px|thumb]] | ||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Rozkłady jazdy, wykazy ostrzeżeń stałych i odległości taryfowych]] | ||
+ | [[Kategoria:Kwidzyńska Kolej Dojazdowa]] |
Aktualna wersja na dzień 00:34, 7 lip 2019
Służbowy rozkład jazdy Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej (1985) | |
---|---|
Tytuł teczki | Służbowy rozkład jazdy pociągów Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej ważny od 2 czerwca 1985 |
Data początkowa | 1985 |
Data końcowa | 1985 |
Sygnatura teczki | AT-00060 |
Słowa kluczowe | Kwidzyńska Kolej Wąskotorowa, rozkład jazdy, służbowy rozkład jazdy |
Wprowadzenie[edytuj]
Służbowy rozkład jazdy pociągów Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej Zeszyt V/3 ważny od 1985 r. czerwca 02 wydany został nakładem Północnej DOKP w Gdańsku. Drukiem zajęła się Drukarnia Kolejowa w Poznaniu, a nakład wyniósł 100 egzemplarzy. Poza rozkładem jazdy pociągów pasażerskich i towarowych, zeszyt zawiera również inne informacje istotne z punktu prowadzenia ruchu.
Jeszcze przed wejściem w życie prezentowanego rozkładu jazdy, a dokładnie 21 maja 1985 roku wydano zarządzenie, zgodnie z którym 31 grudnia 1985 roku był ostatnim dniem funkcjonowania Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej[1].
Na podstawie rozkładu jazdy przygotowany został wykres ruchu, na którym zaznaczono przejścia taboru.
Opis, materiały dodatkowe oraz załączone skany oryginału z własnej kolekcji wykonał Mariusz Herchold.
Załączone ogłoszenie o wstrzymaniu ruchu pociągów pochodzi z fanpejdża "Kwidzyńska Kolej Dojazdowa" na Facebooku.
Tablice[edytuj]
Na stronach od 2 do 14 zebrano tablice zawierające:
- postanowienia szczególne, gdzie m.in. odniesiono się do sposobu prowadzenia ruchu na szlaku Mareza - Kwidzyn Wąsk.,
- skorowidz zmian i uzupełnień, którego w prezentowanym egzemplarzu nie uzupełniono,
- objaśnienia znaków i skrótów,
- wykaz ostrzeżeń stałych,
- wykaz odcinków i miejsc niebezpiecznych ze względu na pożar,
- wykaz posterunków ruchu, na których jest zabronione lub ograniczone przetaczanie wagonów odrzutem,
- wykaz stacji, na których drużyna konduktorska zgłasza dyżurnemu ruchu wjazd pociągu z końcowym sygnałem,
- wykaz posterunków, na których dla pociągów sygnał "Nakaz jazdy" daje kierownik pociągu,
- wykaz stacji wyznaczonych do wydawania rozkazów szczególnych drużynom pociągowym,
- wykaz dozwolonej ilości par wagonów załadowanych wspólnym ładunkiem,
- wykaz dopuszczalnej liczby osi w pociągach mieszanych i towarowych,
- wykaz dozwolonych szybkości pociągów z pługami odśnieżnymi,
- wykaz pochyleń miarodajnych w ‰ do obliczania ciężaru hamującego,
- wykaz procentowych norm do obliczania ciężaru hamującego w pociągu,
- wykaz odległości między posterunkami,
- wykaz odcinków, na których zabronione jest stosowanie podwójnej trakcji.
Z danych ujętych w tablicach można się dowiedzieć, że jedynym czynnym posterunkiem, obsadzonym przez dyżurnego ruchu była stacja Mareza, która otwarta była od 5.20 do 19.10 w dni robocze oraz od 6.30 do 18.00 w dni wolne. Stacja Kwidzyn Wąsk. funkcjonowała na zasadach posterunku odstępowego telefonicznego, a stacje Rusinowo Wąsk. i Gurcz były zamknięte dla czynności technicznych.
Na całej Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej obowiązywała droga hamowania 400 m, a dane techniczno-ruchowe podane zostały dla prędkości do 45 km/h, przy czym pociągi ujęte w rozkładzie miały przewidzianą prędkość maksymalną 35 km/h.
Linia Mareza - Rusinowo Wąsk.[edytuj]
Do kursowania przewidziano 3 pary pociągów osobowych, przy czym zupełnie inny rozkład obowiązywał w dni robocze, a inny w dni wolne (nie było pociągów kursujących codziennie). Pierwszy pociąg wyjeżdżający z Marezy do Rusinowa Wąsk. w dni robocze (MM 511) zatrzymywał się tylko na wybranych przystankach osobowych. Pociągom osobowym na linii Mareza - Rusinowo Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 511 do 522.
W rozkładzie ujęto również 3 pary pociągów towarowych, a każdy z nich opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągi te, zależnie od kierunku i pory, obsługiwały tylko wybrane ładownie. Pociągom towarowym na linii Mareza - Rusinowo Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 571 do 576.
Linia Mareza - Gurcz[edytuj]
Do kursowania przewidziano 3 pary pociągów osobowych w dni robocze i 2 pary w dni wolne. Podobnie jak na linii do Rusinowa Wąsk. zupełnie inny rozkład obowiązywał w dni robocze, a inny w dni wolne (nie było pociągów kursujących codziennie). Pierwszy pociąg wyjeżdżający z Marezy do Gurcza w dni robocze (MM 523) zatrzymywał się tylko na wybranych przystankach osobowych. Pociągom osobowym na linii Mareza - Gurcz przydzielono numery z zakresu od 523 do 532.
W rozkładzie ujęto również 2 pary pociągów towarowych, a każdy z nich opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągi te, zależnie od kierunku i pory, obsługiwały tylko wybrane ładownie. Pociągom towarowym na linii Mareza - Gurcz przydzielono numery z zakresu od 590 do 593.
Linia Mareza - Kwidzyn Wąsk.[edytuj]
Na linii tej nie odbywał się ruch pasażerski, przewidziano za to do kursowania 5 par pociągów towarowych, a każdy z nich, podobnie jak na pozostałych liniach, opatrzono dopiskiem: "kursuje w miarę potrzeby". Pociągom towarowym na linii Mareza - Kwidzyn Wąsk. przydzielono numery z zakresu od 577 do 586.
Załączniki[edytuj]
W ramach załączników do rozkładu jazdy przygotowano:
- wykaz obciążenia dozwolonego lokomotyw i wagonów spalinowych,
- wykaz obiegu składów pociągów trakcji motorowej,
- plan przewozu korespondencji służbowej,
- przewóz poczty, który jednak się nie odbywał (pusta tabela),
- wykaz odległości do obliczania osio-kilometrów,
- wykaz stacji, na których należy dokonywać rewizji technicznej pociągów,
- skorowidz pociągów,
- spis rzeczy.
W tej części prezentowanego rozkładu jazdy można się dowiedzieć, że przewidziano pracę wyłącznie taboru spalinowego. Pociągi pasażerskie zestawiane były z wagonu silnikowego serii MBd1 i 1 wagonu serii 1Aw lub 3Aw, przy czym dopuszczano możliwość włączenia większej liczby wagonów, w zależności od frekwencji podróżnych (decyzję o włączeniu podejmował zawiadowca). W ruchu znajdowały się 2 wagony silnikowe w dni robocze i 1 jeden wagon w dni wolne. Do prowadzenia pociągów towarowych przewidziano 1 obieg lokomotywy serii Lyd1.
Ogłoszenie o zawieszeniu ruchu pociągów i zastąpieniu ich komunikacją samochodową[edytuj]
Niniejsze ogłoszenie nie jest związane bezpośrednio z publikowanym wyżej rozkładem jazdy, jednak ze względu na jego treść oraz fakt, że niniejszy rozkład jazdy był ostatnim w historii Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej, uznaliśmy za stosowne umieścić je w tej samej teczce, co rozkład jazdy.
Na szczególną uwagę zasługuje treść ogłoszenia, jego nie tylko urzędowy, ale i osobisty charakter - długoletni zawiadowca stacji Mareza, Lech Kwiatkowski[2], nie tylko informuje podróżnych o fakcie zawieszenia ruchu pociągów, ale także, w imieniu personelu kolei, składa im życzenia zdrowia i wszelkiej pomyślności.