Górnośląskie Koleje Wąskotorowe: Różnice pomiędzy wersjami
(link) |
(interpunkcja) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | [[Plik:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px|Pociąg Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na stacji [[Bytom Wąskotorowy|Bytom Wąsk.]] (lokomotywa [[Oznaczenia taboru PKP ( | + | [[Plik:Bytom, GKW.jpg|thumb|300px|Pociąg Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na stacji [[Bytom Wąskotorowy|Bytom Wąsk.]] (lokomotywa [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lxd2|Lxd2]])]] |
[[Plik:Miasteczko.gkw.jpg|thumb|right|300px|Pociąg Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na stacji w Miasteczku Śląskim]] | [[Plik:Miasteczko.gkw.jpg|thumb|right|300px|Pociąg Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na stacji w Miasteczku Śląskim]] | ||
'''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''' ('''GKW''', miejscowa nazwa ''[[wikt:rosbanka|rosbanka]]'', niem. ''Oberschlesische Schmalspurbahn'' (OSSB)) – publiczna sieć [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] o [[rozstaw szyn|prześwicie toru]] 785 mm służąca głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. | '''Górnośląskie Koleje Wąskotorowe''' ('''GKW''', miejscowa nazwa ''[[wikt:rosbanka|rosbanka]]'', niem. ''Oberschlesische Schmalspurbahn'' (OSSB)) – publiczna sieć [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] o [[rozstaw szyn|prześwicie toru]] 785 mm służąca głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. | ||
− | Ich powstanie zostało uwarunkowane niewydolnością ówczesnego systemu transportu towarów, który opierał się na drogowym przewozie konnym (przez tzw. wekturantów). W naturalny sposób GKW łączyły ze sobą autonomiczne wąskotorowe [[kolej przemysłowa|koleje wewnątrzzakładowe]] poszczególnych kopalń, hut i innych fabryk. Niezależnie od GKW, poszczególne przedsiębiorstwa tworzyły własne linie i sieci kolejowe, np. linia [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz]] czy sieć kolei łącząca zakłady koncernu [[Georg von Giesches Erben|Giesche`s Erben]] w rejonie Szopienic. Większość prywatnych kolei miała zapewnione połączenie z siecią publicznych GKW. Niektóre z nich, jak np. linię Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz zostały organizacyjnie przyłączone do GKW po 1945 roku w ramach jednego przedsiębiorstwa – [[Polskie Koleje Państwowe|Polskich Kolei Państwowych]]. | + | Ich powstanie zostało uwarunkowane niewydolnością ówczesnego systemu transportu towarów, który opierał się na drogowym przewozie konnym (przez tzw. wekturantów). W naturalny sposób GKW łączyły ze sobą autonomiczne wąskotorowe [[kolej przemysłowa|koleje wewnątrzzakładowe]] poszczególnych kopalń, hut i innych fabryk. Niezależnie od GKW, poszczególne przedsiębiorstwa tworzyły własne linie i sieci kolejowe, np. linia [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz]], czy sieć kolei łącząca zakłady koncernu [[Georg von Giesches Erben|Giesche`s Erben]] w rejonie Szopienic. Większość prywatnych kolei miała zapewnione połączenie z siecią publicznych GKW. Niektóre z nich, jak np. linię Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz zostały organizacyjnie przyłączone do GKW po 1945 roku w ramach jednego przedsiębiorstwa – [[Polskie Koleje Państwowe|Polskich Kolei Państwowych]]. |
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe pełniły funkcję kolei znaczenia miejscowego, tj. większość ładunków została nadawana do i ze stacji w obrębie własnej sieci. z wyjątkiem typowo pasażersko-towarowej linii Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz, GKW w zasadzie nie służyły transportowi osób. Incydentalne przypadki przewozów pasażerskich miały miejsce zaraz po [[II wojna światowa|II wojnie światowej]] między Katowicami a Tarnowskimi Górami oraz w pewnych okresach czasu między oddziałami zakładów przemysłowych. Na linii rudzkiej do 1991 roku prowadzono regularne przewozy pasażerskie między Gliwicami a Rudam i Raciborzem. W latach 70. XX wieku uruchomiono próbnie rozkładowe pociągi turystyczne łączące Bytom z [[Jezioro Chechło-Nakło|Zalewem Nakło-Chechło]] w Miasteczku Śląskim. Szybko z nich zrezygnowano, najprawdopodobniej z uwagi na odbywający się operatywnie intensywny ruch towarowy kolidujący z ruchem pasażerskim wymagającym regularnego rozkładu jazdy oraz wyjątkowo duże zainteresowanie przewyższające zdolność przewozową. Do pomysłu powrócono w 1993 roku, kiedy ponownie uruchomiono połączenie turystyczne na tej samej trasie. Wkrótce relację wydłużono aż do Siemianowic Śląskich. Obecnie GKW funkcjonują tylko jako kolej turystyczna. | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe pełniły funkcję kolei znaczenia miejscowego, tj. większość ładunków została nadawana do i ze stacji w obrębie własnej sieci. z wyjątkiem typowo pasażersko-towarowej linii Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz, GKW w zasadzie nie służyły transportowi osób. Incydentalne przypadki przewozów pasażerskich miały miejsce zaraz po [[II wojna światowa|II wojnie światowej]] między Katowicami a Tarnowskimi Górami oraz w pewnych okresach czasu między oddziałami zakładów przemysłowych. Na linii rudzkiej do 1991 roku prowadzono regularne przewozy pasażerskie między Gliwicami a Rudam i Raciborzem. W latach 70. XX wieku uruchomiono próbnie rozkładowe pociągi turystyczne łączące Bytom z [[Jezioro Chechło-Nakło|Zalewem Nakło-Chechło]] w Miasteczku Śląskim. Szybko z nich zrezygnowano, najprawdopodobniej z uwagi na odbywający się operatywnie intensywny ruch towarowy kolidujący z ruchem pasażerskim wymagającym regularnego rozkładu jazdy oraz wyjątkowo duże zainteresowanie przewyższające zdolność przewozową. Do pomysłu powrócono w 1993 roku, kiedy ponownie uruchomiono połączenie turystyczne na tej samej trasie. Wkrótce relację wydłużono aż do Siemianowic Śląskich. Obecnie GKW funkcjonują tylko jako kolej turystyczna. | ||
Linia 10: | Linia 10: | ||
== Historia == | == Historia == | ||
− | Pierwotna sieć zbudowana została przez [[Kolej Górnośląska|Towarzystwo Kolei Górnośląskiej]] w latach 1851-1857. Początkowo część ruchu była obsługiwana przez zaprzęgi konne. W latach 1851-1852 powstało kilka oddzielnych odcinków między zakładami przemysłowymi, o łącznej długości 35 km. W latach 1854-1857 zbudowano dwa podstawowe odcinki [[Tarnowskie Góry]] - [[Wirek]] (25 km) i [[Bytom Karb]] − [[Bogucice]] − [[Zawodzie (Katowice)|Huta Kunegunda]] (15 km), przez co powstała zorganizowana sieć łącznej długości ok. 75 km. Przewożono wówczas ok. 250.000 ton towarów rocznie<ref name=mt>Krzysztof Soida: "Wąskotorowe drogi:koleje polskie" w: Młody Technik nr 5/1986, s. 7-10.</ref>. Sieć kolejowa była początkowo | + | Pierwotna sieć zbudowana została przez [[Kolej Górnośląska|Towarzystwo Kolei Górnośląskiej]] w latach 1851-1857. Początkowo część ruchu była obsługiwana przez zaprzęgi konne. W latach 1851-1852 powstało kilka oddzielnych odcinków między zakładami przemysłowymi, o łącznej długości 35 km. W latach 1854-1857 zbudowano dwa podstawowe odcinki [[Tarnowskie Góry]] - [[Wirek]] (25 km) i [[Bytom Karb]] − [[Bogucice]] − [[Zawodzie (Katowice)|Huta Kunegunda]] (15 km), przez co powstała zorganizowana sieć łącznej długości ok. 75 km. Przewożono wówczas ok. 250.000 ton towarów rocznie<ref name=mt>Krzysztof Soida: "Wąskotorowe drogi:koleje polskie" w: Młody Technik nr 5/1986, s. 7-10.</ref>. Sieć kolejowa była początkowo dzierżawiona przez [[Rudolf Pringsheim|Rudolfa Pringsheima]]. 1 marca 1884 koleje górnośląskie przeszły na własność Królestwa Prus<ref name=mt/> i były dalej rozbudowane przez państwowy zarząd kolejowy ([[Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung|KPEV]]). W 1887 powstała odrębna linia [[Trynek (Gliwice)|Gliwice Trynek]] - [[Rudy]] - [[Racibórz]] (48 km)<ref name=mt/>. System Górnośląskich Kolei Wąskotorowych został podzielony na skutek podziału Górnego Śląska pomiędzy Polskę i Niemcy w 1922. Wraz z kryzysem gospodarczym, zahamowało to rozwój kolei w okresie międzywojennym<ref name=mt/>. Części kolei były pod zarządami Rzeszy Niemieckiej ([[Deutsche Reichsbahn|DR]]) i Polski ([[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]). |
− | GKW były kluczowym elementem lokalnego [[system transportowy|systemu transportowego]] w miastach | + | GKW były kluczowym elementem lokalnego [[system transportowy|systemu transportowego]] w miastach GOP, a sieć licząca w szczytowym okresie rozwoju ponad 230 km długości obejmowała trójkątny obszar sięgający po miejscowości [[Żyglin-Żyglinek|Żyglin]] i [[Bibiela]] na północy, [[Racibórz]] na płd. zachodzie, [[Mysłowice]] na płd. wschodzie. GKW łączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych, a w szczytowym okresie przewozów 1950-1970 masa ładunków przewożonych rocznie przez GKW wynosiła 5-6 milionów ton. |
− | W okresie przemian ustrojowych po 1989 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] stopniowo zrezygnowały z obsługi [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] i przystąpiły do ich likwidacji, przy czym na mocy ustawy o restrukturyzacji | + | W okresie przemian ustrojowych po 1989 roku [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] stopniowo zrezygnowały z obsługi [[kolej wąskotorowa|kolei wąskotorowych]] i przystąpiły do ich likwidacji, przy czym na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP zaistniała możliwość nieodpłatnego przejęcia ich majątku przez gminy. Skorzystały z niej miasta [[Bytom]], [[Tarnowskie Góry]] i [[Miasteczko Śląskie]] a także [[Kuźnia Raciborska]] i [[Racibórz]]. Od 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd miasta Bytom, a operatorem kolei zostało [[Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W 2003 roku GKW obchodziły 150-lecie istnienia. |
− | Do dziś pozostała czynna tylko jedna linia historyczna ([[Bytom Wąskotorowy | + | Do dziś pozostała czynna tylko jedna linia historyczna ([[Bytom Wąskotorowy]] - [[Miasteczko Śląskie]] Wąsk.) z regularnym ruchem turystycznym, szczątkowa linia historyczna w rejonie stacji [[Rudy]] oraz dwie z dużych dawnych stacji - [[Bytom Karb Wąskotorowy|Bytom Karb Wąsk.]] i Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w [[Rudy|Rudach]]. Stacja w Rudach jest obecnie zarządzana przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. |
==Tabor== | ==Tabor== | ||
− | Patrz: [[Tabor Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | + | |
+ | === Lokomotywy spalinowe typu WLs75, WLs150, WLs180, L30H oraz L45H === | ||
+ | |||
+ | {{Lw kwerenda istniejące|kolej=~Górnośląskie Koleje Wąskotorowe*}} | ||
+ | |||
+ | === Wagony towarowe === | ||
+ | |||
+ | Patrz: [[Tabor Górnośląskich Kolei Wąskotorowych|Wagony serii Wddxh i pochodnych]] | ||
+ | |||
+ | __NOCACHE__ | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 27: | Linia 36: | ||
* [[Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku]] | * [[Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku]] | ||
* [[Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | * [[Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]] | ||
− | * [[Rudy | + | * [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach|Rudy]] |
* [[Koleje wąskotorowe w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim]] | * [[Koleje wąskotorowe w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim]] | ||
* [[Kolej przemysłowa]] | * [[Kolej przemysłowa]] |
Aktualna wersja na dzień 09:38, 9 kwi 2020
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW, miejscowa nazwa rosbanka, niem. Oberschlesische Schmalspurbahn (OSSB)) – publiczna sieć kolei wąskotorowych o prześwicie toru 785 mm służąca głównie do transportu surowców i półproduktów między zakładami przemysłowymi Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Ich powstanie zostało uwarunkowane niewydolnością ówczesnego systemu transportu towarów, który opierał się na drogowym przewozie konnym (przez tzw. wekturantów). W naturalny sposób GKW łączyły ze sobą autonomiczne wąskotorowe koleje wewnątrzzakładowe poszczególnych kopalń, hut i innych fabryk. Niezależnie od GKW, poszczególne przedsiębiorstwa tworzyły własne linie i sieci kolejowe, np. linia Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz, czy sieć kolei łącząca zakłady koncernu Giesche`s Erben w rejonie Szopienic. Większość prywatnych kolei miała zapewnione połączenie z siecią publicznych GKW. Niektóre z nich, jak np. linię Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz zostały organizacyjnie przyłączone do GKW po 1945 roku w ramach jednego przedsiębiorstwa – Polskich Kolei Państwowych.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe pełniły funkcję kolei znaczenia miejscowego, tj. większość ładunków została nadawana do i ze stacji w obrębie własnej sieci. z wyjątkiem typowo pasażersko-towarowej linii Gliwice Trynek – Rudy – Racibórz, GKW w zasadzie nie służyły transportowi osób. Incydentalne przypadki przewozów pasażerskich miały miejsce zaraz po II wojnie światowej między Katowicami a Tarnowskimi Górami oraz w pewnych okresach czasu między oddziałami zakładów przemysłowych. Na linii rudzkiej do 1991 roku prowadzono regularne przewozy pasażerskie między Gliwicami a Rudam i Raciborzem. W latach 70. XX wieku uruchomiono próbnie rozkładowe pociągi turystyczne łączące Bytom z Zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. Szybko z nich zrezygnowano, najprawdopodobniej z uwagi na odbywający się operatywnie intensywny ruch towarowy kolidujący z ruchem pasażerskim wymagającym regularnego rozkładu jazdy oraz wyjątkowo duże zainteresowanie przewyższające zdolność przewozową. Do pomysłu powrócono w 1993 roku, kiedy ponownie uruchomiono połączenie turystyczne na tej samej trasie. Wkrótce relację wydłużono aż do Siemianowic Śląskich. Obecnie GKW funkcjonują tylko jako kolej turystyczna.
Należy odnotować, że oprócz publicznych i prywatnych kolei wąskotorowych oraz połączonych z nimi bocznic i kolei wewnątrzzakładowych o prześwicie 785 mm, na Górnym Śląsku istniały też koleje wąskotorowe o innym prześwicie. Służyły transportowi wewnątrzzakładowemu (na zwałowiska odpadów, w cegielniach itp.) lub jako naziemne koleje górnicze obsługujące prawie każdy wydobywczy lub materiałowy szyb kopalniany. Najczęściej spotykane prześwity to: 600 mm, 630 mm, 800 mm, 900 mm, 1050 mm. Nierzadko jeden zakład posiadał kilka systemów wąskotorowych o różnych szerokościach toru. Ponadto w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie zbudowano wąskotorową kolej parkową. Nie były one połączone z siecią GKW.
Historia[edytuj]
Pierwotna sieć zbudowana została przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej w latach 1851-1857. Początkowo część ruchu była obsługiwana przez zaprzęgi konne. W latach 1851-1852 powstało kilka oddzielnych odcinków między zakładami przemysłowymi, o łącznej długości 35 km. W latach 1854-1857 zbudowano dwa podstawowe odcinki Tarnowskie Góry - Wirek (25 km) i Bytom Karb − Bogucice − Huta Kunegunda (15 km), przez co powstała zorganizowana sieć łącznej długości ok. 75 km. Przewożono wówczas ok. 250.000 ton towarów rocznie[1]. Sieć kolejowa była początkowo dzierżawiona przez Rudolfa Pringsheima. 1 marca 1884 koleje górnośląskie przeszły na własność Królestwa Prus[1] i były dalej rozbudowane przez państwowy zarząd kolejowy (KPEV). W 1887 powstała odrębna linia Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz (48 km)[1]. System Górnośląskich Kolei Wąskotorowych został podzielony na skutek podziału Górnego Śląska pomiędzy Polskę i Niemcy w 1922. Wraz z kryzysem gospodarczym, zahamowało to rozwój kolei w okresie międzywojennym[1]. Części kolei były pod zarządami Rzeszy Niemieckiej (DR) i Polski (PKP).
GKW były kluczowym elementem lokalnego systemu transportowego w miastach GOP, a sieć licząca w szczytowym okresie rozwoju ponad 230 km długości obejmowała trójkątny obszar sięgający po miejscowości Żyglin i Bibiela na północy, Racibórz na płd. zachodzie, Mysłowice na płd. wschodzie. GKW łączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych, a w szczytowym okresie przewozów 1950-1970 masa ładunków przewożonych rocznie przez GKW wynosiła 5-6 milionów ton.
W okresie przemian ustrojowych po 1989 roku PKP stopniowo zrezygnowały z obsługi kolei wąskotorowych i przystąpiły do ich likwidacji, przy czym na mocy ustawy o restrukturyzacji PKP zaistniała możliwość nieodpłatnego przejęcia ich majątku przez gminy. Skorzystały z niej miasta Bytom, Tarnowskie Góry i Miasteczko Śląskie a także Kuźnia Raciborska i Racibórz. Od 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd miasta Bytom, a operatorem kolei zostało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W 2003 roku GKW obchodziły 150-lecie istnienia.
Do dziś pozostała czynna tylko jedna linia historyczna (Bytom Wąskotorowy - Miasteczko Śląskie Wąsk.) z regularnym ruchem turystycznym, szczątkowa linia historyczna w rejonie stacji Rudy oraz dwie z dużych dawnych stacji - Bytom Karb Wąsk. i Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach. Stacja w Rudach jest obecnie zarządzana przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej.
Tabor[edytuj]
Lokomotywy spalinowe typu WLs75, WLs150, WLs180, L30H oraz L45H[edytuj]
Oznaczenie | Typ fabryczny | Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bxhpi 00-380034 211–9 | 1Aw | 1811 | 1955 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
10 | 2WLs40 | 1189 | 1961 | Odstawiona | 785 mm | Nieznany | Rudy | Odstawiona ze względu na pęknięty blok silnika. |
brak | 2WLs40 | 1291 | 1961 | Odstawiona | 785 mm | Nieznany | Bytom Karb Wąskotorowy | |
WLs50-1836 | 2WLs50 | 1836 | 1966 | Odstawiona | 785 mm | Nieznany | Rudy | |
2Wls50-2088 | 2WLs50 | 2088 | 1970 | Sprawna | 785 mm | S324HL | Rudy | Wg. Pokropińskiego, odbiorcą była KWK Bobrek |
803S-01 | 803S | 01 | 1988 | Odstawiona | 785 mm | SW266 | Rudy | |
MBxd2-311 | A20D-P | 25190 | 1986 | Odstawiona | 1000 mm | D2516HMU | Bytom Karb Wąskotorowy | |
MBxd2-218 | A20D-P | 25194 | 1986 | Sprawna | 785 mm | D2516HMU | Rudy | |
Bxhpi 00-450024-236-7 | A20D-P | b/d | 1988 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Bxhpi 00-450024-237-5 | A20D-P | b/d | 1988 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Bxhpi 00-450024-238-3 | A20D-P | b/d | 1988 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxh 00-320034-319-6 | BTxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxh 00-320034-317-0 | BTxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxh 00-320034-318-9 | BTxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxh 00-320034-313-9 | BTxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxhp 00-320034-314-7 | BTxhp | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
03 | BTxhp | b/d | b/d | Odstawiona | 750mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxhp 00-320034-315-4 | BTxhp | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | sprowadzony z PKW Chorzów |
04 | BTxhp | b/d | b/d | Odstawiona | 750mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxhp 00-320034-316-2 | BTxhp | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | sprowadzony z PKW Chorzów |
BTxhpi 316-1 | BTxhpi | b/d | 1981 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxhpi 00-220034-311-5 | BTxhpi | b/d | 1983/95 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
BTxhpi 00-220034-310-7 | BTxhpi | b/d | 1983/96 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
S 00-00-932-3000-1 | Björke | b/d | 1963 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | Pług Wąskotorowy służący do odśnieżania szlaków zimą, posiada płaty boczne oraz pług czołowy po obu stronach wagonu. Regulacja odśnieżania odbywa się poprzez pokrętła znajdujące się w wagonie i powietrznie dla pługu czołowego. |
15 | Borsig Bn2t | 12050 | 1929 | Eksponat | 785mm | Parowy | Rudy | |
Doc | Doc | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Z motoru "Mińsk" | Rudy | |
Kddxh | Kddxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Kdxh 00-151344-504-7 | Kdxh | b/d | 1899 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
S 00-00-934-1105-6 | Kdxh | b/d | b/d | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
S | Kdxh | b/d | b/d | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Lyd2-101 | L30H | 23437 | 1977 | Sprawna | 785 mm | Maybach MB 836 B | Bytom Karb Wąskotorowy | W Cukrowni Kruszwica nr zakładowy 5 |
Lxd2-352 | L45H | 20567 | 1967 | W trakcie remontu | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Bytom Karb Wąskotorowy | Brak prądnicy tachometrycznej, silnik z Lxd2-372 |
Lxd2-354 | L45H | 20569 | 1967 | Odstawiona | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Rudy | |
Lxd2-359 | L45H | 20851 | 1969 | Odstawiona | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Lxd2-364 | L45H | 21271 | 1971 | Sprawna | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Lxd2-372' | L45H | 23115 | 1976 | Odstawiona | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Lxd2-371 | L45H | 24073 | 1980 | Odstawiona | 785 mm | Wola H12A | Bytom Rozbark | |
HP-Lxd2-08 | L45H | 24324 | 1981 | Odstawiona | 785 mm | Wola H12A | Rudy | *2012r. Lokomotywa przywieziona do Rud z Huty Pokój w Rudzie Śląskiej
|
Lxd2-373 | L45H | 24331 | 1981 | Sprawna | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Rudy | * Lokomotywa została zabrana z Karbia do Rud 17.10.2002.
|
Lxd2-374 | L45H | 24332 | 1981 | Sprawna | 785 mm | Wola H12A | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Lxd2-375 | L45H | 24511 | 1982 | Odstawiona | 785 mm | Maybach MB 836 Bb | Bytom Karb Wąskotorowy | |
Las49-3343 | Las49 | 3343 | 1954 | Odstawiona | 785 mm | Parowy | Rudy | |
Huta Silesia 27 | Las49 | 4255 | 1955 | Eksponat | 785 mm | Parowy | Bytom Karb Wąskotorowy | Odiskiernik siatkowy na kominie, duże przemysłowe bufory |
PWmd 4001-8 | PWmd | b/d | b/d | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Pdx 00-15 534 7109-6 | Pdx | b/d | 1960 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Pdxh 00-15 534 7106-9 | Pdxh | b/d | 1960 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
Pw53-02 | Pw53 | 3996 | 1954 | Eksponat | 785 | Parowy | Rudy | Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni. |
Rdxh 00-15 734 4603-4 | Rdxh | 23 | 1955 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Rudy | |
1 | Siemens | b/d | 1896 | Odstawiona | 785mm | GD66L | Rudy | |
Tkb27-2002 | Tkb27 | 2002 | 1950 | Sprawna | 785 mm | Parowy | Bytom Karb Wąskotorowy |
Wagony towarowe[edytuj]
Patrz: Wagony serii Wddxh i pochodnych
Przypisy[edytuj]
Zobacz też[edytuj]
- Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku
- Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
- Rudy
- Koleje wąskotorowe w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim
- Kolej przemysłowa
- Balkan (kolej wąskotorowa)
Linki zewnętrzne[edytuj]
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.