Wagon transporter: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | ''' | + | '''Transporter''' - specjalistyczny wąskotorowy [[wagon]] [[platforma]], służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez [[lokomotywę|lokomotywę]] normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma [[wózek|wózkami]] trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano kilka sztuk przedwojennych transporterów posiadających wózki trzy i dwuosiowe. |
+ | |||
+ | = Historia = | ||
+ | |||
+ | = Transportery przedwojenne w Polsce = | ||
+ | |||
+ | = Typy powojenne = | ||
+ | |||
+ | W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych. | ||
+ | W [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie]] oraz w [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]] transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. | ||
+ | Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych. | ||
<gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | <gallery widths=230 heights=180 perrow=3 caption=""> | ||
− | Plik:Wagon transporter.jpg| | + | Plik:Wagon transporter.jpg|Transporter Tddyyhp na terenie [[Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach]]. |
</gallery> | </gallery> | ||
{{clear}} | {{clear}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001): | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * Koleje o rozstawie szyn 750 mm: | ||
+ | # [[Ełcka Kolej Wąskotorowa|Ełcka Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Gdańskie Koleje Dojazdowe]] | ||
+ | # [[Hrubieszowska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Jędrzejowska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # ''[[Kaliska Kolej Dojazdowa]]'' | ||
+ | # ''[[Kujawskie Koleje Dojazdowe]]'' (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką) | ||
+ | # [[Mławska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa|Nałęczowska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Nasielska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Opalenicka Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Piotrkowska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # ''[[Przeworska Kolej Dojazdowa]]'' | ||
+ | # [[Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała|Rogowska Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # [[Starachowicka Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | # ''[[Śmigielska Kolej Dojazdowa]]'' | ||
+ | # [[Średzka Kolej Dojazdowa]] | ||
+ | |||
+ | * Koleje o rozstawie szyn 785 mm: | ||
+ | # [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] - w ograniczonym zakresie lub tylko testowo przed IIWŚ. Transporter po przebudowie dotrwał co najmniej do 1985. | ||
+ | |||
+ | * Koleje o rozstawie szyn 1000 mm: | ||
+ | # [[Grójecka Kolej Dojazdowa]] (obecnie [[Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa]]) | ||
+ | # [[Pomorskie Koleje Dojazdowe]] (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: [[Pomorska Kolej Wąskotorowa|Gryficką]], [[Stargardzka Kolej Dojazdowa|Stargardzką]]) oraz [[Koszalińska Kolej Wąskotorowa|Koszalińską]]) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano. |
Aktualna wersja na dzień 15:39, 2 kwi 2021
Transporter - specjalistyczny wąskotorowy wagon platforma, służący do przewozu wagonu normalnotorowego po linii wąskotorowej bez konieczności przeładunku przewożonych towarów. Załadunek wagonu normalnotorowego, poprzez wtoczenie przez lokomotywę normalnotorową, przeciągnięcie za pomocą przeciągarki linowej lub lokomotywy wąskotorowej, odbywa się na specjalnej rampie załadowczej. Transportery mają formę niskiej platformy z umieszczonymi wewnątrz ramy stalowej dwoma wózkami trójosiowymi. Pierwsze transportery zostały wprowadzone w na obecnych ziemiach polskich w przed II wojną światową. Po wojnie stosowano kilka sztuk przedwojennych transporterów posiadających wózki trzy i dwuosiowe.
Historia[edytuj]
Transportery przedwojenne w Polsce[edytuj]
Typy powojenne[edytuj]
W latach 60 w celu usprawnienia przeładunku wprowadzono do eksploatacji wagony transportery polskiej budowy - najpierw typu Tw6, budowane w ZNTK Poznań oraz w ZNTK Wrocław, następnie typy Tw6a, Tw6b, Tw6c. Wiązało się z budową na stacjach stycznych, a w sporadycznych przypadkach także na bocznicach odbiorców wagonów normalnotorowych, zapadni transporterowych. W Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie oraz w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach transportery zostały zaprezentowane w ekspozycji muzealnej. Po wycofaniu z użycia na kolei wąskotorowej pewna liczba tych pojazdów trafiła do przemysłu jako wózki technologiczne w wytwórni elementów betonowych.
Transporter Tddyyhp na terenie Muzeum Kolei Wąskotorowej w Gryficach.
Transportery stosowano na następujących wąskotorowych kolejach dojazdowych PKP<ref>Kursywą oznaczono koleje, na których przewozy towarowe z użyciem transporterów prowadzono jeszcze po wyłączeniu ich ze struktur PKP w roku 2001):
- Koleje o rozstawie szyn 750 mm:
- Ełcka Kolej Dojazdowa
- Gdańskie Koleje Dojazdowe
- Hrubieszowska Kolej Dojazdowa
- Jędrzejowska Kolej Dojazdowa
- Kaliska Kolej Dojazdowa
- Kujawskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gnieźnieńską, Sompolińską i Krośniewicką)
- Mławska Kolej Dojazdowa
- Nałęczowska Kolej Dojazdowa
- Nasielska Kolej Dojazdowa
- Opalenicka Kolej Dojazdowa
- Piotrkowska Kolej Dojazdowa
- Przeworska Kolej Dojazdowa
- Rogowska Kolej Dojazdowa
- Starachowicka Kolej Dojazdowa
- Śmigielska Kolej Dojazdowa
- Średzka Kolej Dojazdowa
- Koleje o rozstawie szyn 785 mm:
- Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - w ograniczonym zakresie lub tylko testowo przed IIWŚ. Transporter po przebudowie dotrwał co najmniej do 1985.
- Koleje o rozstawie szyn 1000 mm:
- Grójecka Kolej Dojazdowa (obecnie Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa)
- Pomorskie Koleje Dojazdowe (pod koniec funkcjonowania w ramach PKP podzielone na 3 odrębne koleje: Gryficką, Stargardzką) oraz Koszalińską)
Na kolejach rozstawach szyn 600 mm transporterów nie eksploatowano.