WLs40: Różnice pomiędzy wersjami
(revert) |
|||
(Nie pokazano 46 wersji utworzonych przez 6 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
+ | |grafika = [[Plik:DSC01190.JPG|290px]] | ||
+ | |opis_zdjęcia = Lokomotywa WLs50-1434 | ||
|typ_lokomotywy = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | |typ_lokomotywy = WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | ||
|przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]], Wojsko Polskie | ||
|oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]] | |oznaczenie_przewoźnika = [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]] | ||
− | |producent = [[Fablok]]*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych | + | |producent = [[Fablok]]*, [[ Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych]]**, [[ZNTK Poznań]] |
− | |lata_budowy = 1951*, 1952-1960**, 1961-1975*** | + | |lata_budowy = 1951*/**, 1952-1960***, 1961-1975**** |
|układ_osi = B | |układ_osi = B | ||
|masa_służbowa = 7 t | |masa_służbowa = 7 t | ||
Linia 13: | Linia 15: | ||
|rozstaw_osi_skrajnych = 1000 mm | |rozstaw_osi_skrajnych = 1000 mm | ||
|średnica_kół = 550 mm | |średnica_kół = 550 mm | ||
− | |rozstaw_szyn = 600mm, 750mm, 785mm | + | |rozstaw_szyn = 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity od 470mm do 800mm |
|zapas_paliwa = 136 l | |zapas_paliwa = 136 l | ||
− | |typ_silnika = S64L**, S324HL*** | + | |typ_silnika = S64L***, S324HL**** |
− | |moc_znamionowa = 40 KM**, 50 KM*** | + | |moc_znamionowa = 40 KM***, 50 KM**** |
|siła_pociągowa = 1900 kG | |siła_pociągowa = 1900 kG | ||
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
Linia 24: | Linia 26: | ||
|system_ogrzewania = brak | |system_ogrzewania = brak | ||
|sterowanie_wielokrotne = brak | |sterowanie_wielokrotne = brak | ||
− | |uwagi = * - prototyp, ** - dot. WLs40, *** - dot. WLs50 | + | |uwagi = * - projekt, ** - prototyp,*** - dot. WLs40, **** - dot. WLs50 |
|opis_zdjęcia = | |opis_zdjęcia = | ||
}} | }} | ||
− | Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm, produkowano następujące wersje: | + | Lokomotywy z rodziny '''WLs40''', (oznaczenie na [[PKP]] '''[[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Ld1|Ld1]]''') – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik [[S64|S64L]]. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika [[S324|S324HL]]. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm oraz niestandardowe prześwity górnicze, produkowano następujące wersje: |
− | * 2WLs40 - na tory 750mm | + | * 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm, 800mm i 900mm |
* 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM, | * 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem [[S324|S324HL]] o mocy 50KM, | ||
− | * 3WLs50 - na tor 550 mm - dla górnictwa węgla kamiennego | + | * 3WLs50 - na tor 550 mm ( oraz prawdopodobnie na niestandardowe prześwity górnicze) ze wzmocnioną ostoją - dla górnictwa węgla kamiennego |
* 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze | * 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze | ||
+ | |||
+ | Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60. | ||
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148 | Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w [[Fablok]]u w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy [[Deutz AG|Deutz]])<ref name=pokr>Bogdan Pokropiński, ''Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej'', WKiŁ, Warszawa, 2009, ISBN 978-83-206-1731-3, s. 148 | ||
Linia 38: | Linia 42: | ||
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
− | Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( | + | Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( 3 sztuki ) były używane na kolejach wąskotorowych PK Pgdzie otrzymały kolejne numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i [[przekładnia mechaniczna|przekładnią mechaniczną]]. Dodatkowo pewna ilość lokomotyw była używana przez jednostki i zakłady PKP, w większości przypadków nie otrzymały one oznaczenia Ld1. Informacja o 20 sztukach na PKP podawana przez B.Pokropińskiego (10 WLs40 i 10 WLs50) <ref name=pokr/> wymaga zweryfikowania. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm. |
+ | |||
+ | == Modernizacja == | ||
+ | W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1. | ||
+ | {{clear}} | ||
+ | |||
+ | == Zestawienia wyprodukowanych lokomotyw == | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw rodziny WLs40/50|Zbiorcza lista wyprodukowanych lokomotyw rodziny WLs40/50 wszystkich podtypów i na wszystkie prześwity torów]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 750mm]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 785mm]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 900mm]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 3WLs50]] | ||
+ | |||
+ | [[Lista lokomotyw typu 4WLs50 na tor o prześwicie 1040mm]] | ||
− | + | [[Lista lokomotyw typu WLs50M1]] | |
− | |||
− | + | [[Lista lokomotyw typu WLs50M2]] | |
− | + | [[Lista lokomotyw typu WLs50M3]] | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Przypisy == | == Przypisy == | ||
Linia 723: | Linia 74: | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
− | [[ | + | [[WLp50]] - lokomotywa o podobnej mocy |
<br/> | <br/> | ||
Linia 738: | Linia 89: | ||
[[Kategoria:WLs40|*]] | [[Kategoria:WLs40|*]] | ||
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]] | [[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]] | ||
+ | __NOCACHE__ |
Aktualna wersja na dzień 15:50, 25 gru 2021
WLs40, WLs50, 2WLs40, 2WLs50, 3WLs50, 4WLs50 | |
' | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Wojsko Polskie |
Oznaczenie przewoźnika | Ld1 |
Producent | Fablok*, Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych**, ZNTK Poznań |
Lata budowy | 1951*/**, 1952-1960***, 1961-1975**** |
Układ osi | B |
Rozstaw szyn | 550mm, 600mm, 750mm, 785mm, 900mm, 1040mm oraz niestandardowe prześwity od 470mm do 800mm |
Masa służbowa | 7 t |
Nacisk osi na szyny | 3,5 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1000 mm |
Średnica kół | 550 mm |
Długość ze zderzakami | 4380 mm |
Szerokość | 1440 mm |
Wysokość | 2200 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 17 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 1900 kG |
Typ silnika spalinowego | S64L***, S324HL**** |
Moc znamionowa | 40 KM***, 50 KM**** |
Zapas paliwa | 136 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
System hamulca | ręczny, uruchamiany za pomocą korby lub dźwigni |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
* - projekt, ** - prototyp,*** - dot. WLs40, **** - dot. WLs50 |
Lokomotywy z rodziny WLs40, (oznaczenie na PKP Ld1) – polskie wąskotorowe lokomotywy spalinowe przeznaczone dla górnictwa, przemysłu i budownictwa. Podstawową, a zarazem wyjściową wersją lokomotywy była wersja WLs40 przeznaczona do pracy na torze o prześwicie 600 mm, wyposażona w silnik S64L. W latach 1956-57 zmodyfikowano wersję podstawową wprowadzając odmianę WLs50, różniącą się od pierwowzoru zastosowaniem silnika S324HL. Oprócz wersji na tor o prześwicie 600 mm oraz niestandardowe prześwity górnicze, produkowano następujące wersje:
- 2WLs40 - na tory 750mm, 785mm, 800mm i 900mm
- 2WLs50 - 2WLs40 z silnikiem S324HL o mocy 50KM,
- 3WLs50 - na tor 550 mm ( oraz prawdopodobnie na niestandardowe prześwity górnicze) ze wzmocnioną ostoją - dla górnictwa węgla kamiennego
- 4WLs50 - na tor 1040 mm - dla nasycalni podkładów w Czeremsze
Co najmniej jeden egzemplarz w wersji na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 750mm dla kolei Zakładów Starachowickich ( data przekucia nieznana ). Jeden egzemplarz na tor 600mm został przekuty sposobem gospodarczym na tor 1435mm dla obsługi placu materiałowego podczas budowy nowych osiedli w Tychach w latach 60.
Projekt lokomotywy WLs40 został opracowany w 1950 w Fabloku w Chrzanowie, na bazie dokumentacji produkowanej tam przed wojną lokomotywy 1DK (będącej konstrukcją niemieckiej firmy Deutz)[1]. Napęd stanowił silnik wysokoprężny S64L o mocy 40 KM (mocy trwałej, moc szczytowa wynosiła 44 KM), produkowany w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria S.A. w Andrychowie. Napęd na koła był przenoszony za pomocą ślepego wału i wiązarów. Pierwsze lokomotywy zostały zbudowane w Warszawskich Zakładach Budowy Urządzeń Przemysłowych, po czym seryjna produkcja została przeniesiona do ZNTK Poznań, gdzie w latach 1952-1960 zbudowano 883 egzemplarze[1]. Od 1961 do 1975 produkowano ulepszoną wersję z ekonomiczniejszym i mocniejszym silnikiem S324HL o mocy 50 KM, oznaczoną WLs50. Zbudowano 1090 lokomotyw WLs50[1]. Począwszy od lat 80. lokomotywy tych serii zaczęto modernizować.
Eksploatacja[edytuj]
Lokomotywy rodziny WLs40 używane były głównie na kolejach przemysłowych i leśnych. Nieliczne ( 3 sztuki ) były używane na kolejach wąskotorowych PK Pgdzie otrzymały kolejne numery w serii Ld1, oznaczającej dwuosiowe lokomotywy z silnikiem diesla i przekładnią mechaniczną. Dodatkowo pewna ilość lokomotyw była używana przez jednostki i zakłady PKP, w większości przypadków nie otrzymały one oznaczenia Ld1. Informacja o 20 sztukach na PKP podawana przez B.Pokropińskiego (10 WLs40 i 10 WLs50) [1] wymaga zweryfikowania. Na eksport zbudowano dwanaście egzemplarzy WLs40 dla Korei Północnej, trzy WLs50 dla Egiptu oraz dwie WLs50 dla jakiegoś kraju socjalistycznego. Obecnie lokomotywy tego typu stanowią podstawowy środek transportu na większości polskich kolei wąskotorowych o szerokości toru 600mm.
Modernizacja[edytuj]
W 1989 roku ZNTSiS w Brzesku opracowało trzy warianty modernizacji M1, M2 i M3. Zmodernizowana wersja posiada nową, bardziej kanciastą obudowę z zamkniętą budką maszynisty. Zastosowano nowy silnik SW266/L1 (o mocy 50 KM). W wersji M3 zastosowano ponadto nową hydrokinetyczną przekładnię PH1-330.1.
Zestawienia wyprodukowanych lokomotyw[edytuj]
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 750mm
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 785mm
Lista lokomotyw typu 2WLs40/2WLs50 na tor o prześwicie 900mm
Lista lokomotyw typu 4WLs50 na tor o prześwicie 1040mm
Przypisy[edytuj]
Zobacz też[edytuj]
WLp50 - lokomotywa o podobnej mocy
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs40. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.