411D: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Paweł Niemczuk przeniósł stronę WALIĆ WIKIPEDIĘ na 411D w miejsce przekierowania i bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: Wandalizm - lta)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 
{{Lokomotywa spalinowa infobox
  |typ_lokomotywy          =411D (SM31)
+
  |typ_lokomotywy          = 411D (SM31)
  |przewoźnik              =[[kolej przemysłowa|przemysł]
+
  |przewoźnik              = [[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]]
  |oznaczenie_przewoźnika  =411D, SM31
+
  |oznaczenie_przewoźnika  = 411D, SM31
  |grafika                  =[[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]]
+
  |grafika                  = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]]
  |opis_zdjęcia            =Lokomotywa 411D
+
  |opis_zdjęcia            = Lokomotywa 411D
  |producent                =[[Fablok]] Chrzanów
+
  |producent                = [[Fablok]] Chrzanów
  |lata_budowy              =1976-1985
+
  |lata_budowy              = 1976-1985
  |układ_osi                =Co'Co'
+
  |układ_osi                = Co'Co'
  |masa_służbowa            =166400 kg
+
  |masa_służbowa            = 116400 kg
  |długość_ze_zderzakami    =17000 mm
+
  |długość_ze_zderzakami    = 17000 mm
  |szerokość                =3156 mm
+
  |szerokość                = 3156 mm
  |wysokość                =4285 mm
+
  |wysokość                = 4285 mm
  |rozstaw_osi_skrajnych    =12350 mm
+
  |rozstaw_osi_skrajnych    = 12350 mm
  |średnica_kół            =1100 mm
+
  |średnica_kół            = 1100 mm
  |rozstaw_szyn            =1435 mm
+
  |rozstaw_szyn            = 1435 mm
  |zapas_paliwa            =4400 l
+
  |zapas_paliwa            = 4400 l
  |typ_silnika              =[[a8C22|a8C22W]]
+
  |typ_silnika              = [[a8C22|a8C22W]]
  |moc_znamionowa          =880 kW (1200 KM)  
+
  |moc_znamionowa          = 880 kW (1200 KM)  
  |siła_pociągowa          =353,2 kN
+
  |siła_pociągowa          = 353,2 kN
  |rodzaj_przekładni        =elektryczna
+
  |rodzaj_przekładni        = elektryczna
  |prędkość_konstrukcyjna  =80 km/h
+
  |prędkość_konstrukcyjna  = 80 km/h
 
  |nacisk_osi              =
 
  |nacisk_osi              =
  |system_hamulca          =Oerlikon
+
  |system_hamulca          = Oerlikon
  |sterowanie_wielokrotne  =brak
+
  |sterowanie_wielokrotne  = brak
  |system_ogrzewania        =brak
+
  |system_ogrzewania        = brak
  |uwagi                    =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
+
  |uwagi                    = W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.
 
+
}}
}}
 
  
  
Linia 34: Linia 33:
  
 
== Historia ==
 
== Historia ==
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a kilkanaście egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170.
+
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170.
 
   
 
   
 
== Budowa lokomotywy ==
 
== Budowa lokomotywy ==
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną.
+
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[HCP 301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną.
 
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
 
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
  
 
== Użycie ==
 
== Użycie ==
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
+
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.  
 +
 
 +
[[Plik:DSC07238bm23.jpg|thumb|290px|SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.]]
 +
 
 +
==Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy==
 +
https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31
 +
 
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne]
 
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne]

Aktualna wersja na dzień 22:26, 21 cze 2022

411D (SM31)
SM31-044a locomotive.jpg
Lokomotywa 411D
Przewoźnik przemysł, PKP
Oznaczenie przewoźnika 411D, SM31
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1976-1985
Układ osi Co'Co'
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 116400 kg
Rozstaw osi skrajnych 12350 mm
Średnica kół 1100 mm
Długość ze zderzakami 17000 mm
Szerokość 3156 mm
Wysokość 4285 mm
Prędkość konstrukcyjna 80 km/h
Maksymalna siła pociągowa 353,2 kN
Typ silnika spalinowego a8C22W
Moc znamionowa 880 kW (1200 KM)
Zapas paliwa 4400 l
Rodzaj przekładni elektryczna
System hamulca Oerlikon
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak
W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła.



411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.

Historia[edytuj]

W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.

Budowa lokomotywy[edytuj]

Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach HCP 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.

Użycie[edytuj]

Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.

SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.

Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy[edytuj]

https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31

Linki zewnętrzne[edytuj]

Przypisy

  1. Oznaczenie nadane na PKP.
  2. Silnik jest bardzo podobny do silnika a8C22 stosowanego w serii Ls800, lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.