Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach: Różnice pomiędzy wersjami
(→Obecnie: rozbudowa spisu taboru) |
m (drobne redakcyjne, drobne techniczne) |
||
| Linia 373: | Linia 373: | ||
|} | |} | ||
| − | == | + | {{Przypisy}} |
| + | |||
| + | == Bibliografia == | ||
:* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2 | ||
:* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl] | ||
Wersja z 12:57, 14 paź 2014
| Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach | |
| Poprzednie nazwy: Górnośląskie Tramwaje Parowe, Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | |
| Rok budowy | 1898
|
| Data wpisu do rejestru zabytków | 1993 |
| Rozstaw szyn | 785 mm
|
| Istniejące linie | Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie |
| Długość czynnego odcinka | 6 km |
| Długość całkowita istniejących szlaków | ~12 km |
| Długość zlikwidowanych linii | ~37 km |
| Stacje styczne z koleją normalnotorową | Racibórz Markowice |
| Inne ważniejsze stacje | Gliwice Trynek |
| ' | |
| Operatorzy | |
| Nazwa Operatora | Okres działalności |
| Górnośląskie Tramwaje Parowe | 1900 - 1945 |
| PKP | 1945 – 1992 |
| Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik | 1994 - 2008 |
| Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej | 2008 - obecnie
|
| ' | |
Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach - Stacja kolei wąskotorowej położona w 23 kilometrze linii Gliwice Wąskotorowe - Racibórz Markowice obecnie znajduje się we władaniu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej. Niegdyś była ważną stacją przeładunkową, główną lokomotywownią i wagonownią na linii. Dziś stanowi bazę pod turystyczne przewozy kolejowe będąc jedną z nielicznych zachowanych w dobrym stanie stacji, przy której ostały się jeszcze wąskie tory.
Historia
Geneza powstania i budowa
Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe która później została pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei. Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy:
"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.
§1Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."
Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymało prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza. Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania.
Dzieje kolei przed wojną
Po 1945 - w strukturach GKW
Bocznice
Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
| L.p. | Nazwa bocznicy | Data otwarcia | Data zamknięcia |
|---|---|---|---|
| 1 | Cegielnia "Wilcza" | 25 marca 1899 | 1926 |
| 2 | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | 2 czerwca 1905 | 1996 |
| 3 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice" | 1905 | 31 grudnia 1993 |
| 4 | Młyn parowy, późniejsza garbarnia | 1923 | 1945 |
| 5 | stacja normalnotorowa Markowice | 1 lutego 1905 | 1945 |
| 6 | Tartak "Lukasine" | 1930 | |
| 7 | Tartak "Paproć" | 1945 | |
| 8 | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice" | 7 listopada 1977 | 30 września 1981 |
| 9 | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A. | 1 lutego 1905 | 1945 |
| 10 | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens) | 25 maja 1939 | |
| 11 | Żwirownia "Arndt & Baron" | 1931 | |
| 12 | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków | 1931 | 1937 |
Niezrealizowane projekty
Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
Tabor
Historyczny
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
Obecnie
Zestawienie (niepełne) taboru stacjonującego w Rudach:
Pojazdy trakcyjne
| Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 20569 | L45H | 1967 | 785 | Lxd2-354 | Odstawiona | |
| 20849 | L45H | 1969 | 785 | Lxd2-357 | Odstawiona | Rotacyjny pług odśnieżny |
| 24331 | L45H | 1981 | 785 | Lxd2-373 | Sprawna | |
| 24324 | L45H | 1981 | 785 | HP-Lxd2-08 | Sprawna | |
| 24367 | L30H | 1981 | 600 | Lyd2-63 | Odstawiona | ze zlikwidowanej kl Pionki |
| 23437 | L30H | 1977 | 785 | Lyd2-101 | Sprawna | Przekuta z 750mm |
| 25076 | A20D-P | 1985 | 750 | MBxd2-308 | Odstawiony | wagon motorowy ex. 1000mm obecne wózki pochodzą Mbxd2-225 |
| 25194 | A20D-P | 1986 | 750 | MBxd2-218 | Sprawny | wagon motorowy |
| 15 | WLs180 | 1971 | 785 | WLs180-15 | Sprawna | |
| 36 | WLs180 | 1972 | 785 | WLs180-36 | Sprawna | |
| 5660 | WLs150 | 1962 | 785 | WLs150-5660 | Odstawiona | |
| 7225 | WLs150 | 1966 | 785 | WLs150-7225 | Sprawna | |
| 38 | WLs75 | 1967 | 785 | Wls75 38 | Sprawna | |
| 66 | WLs75 | 1971 | 785 | brak | w trakcie NG | Ex. "Huta Baildon 5" |
| 82 | WLs75 | 1973 | 785 | Huta Baildon 12 | Odstawiona | Brak wiązarów |
| 2088 | 2WLs50 | 1970 | 785 | 2WLs50-2088 | Sprawna | |
| 2244 | 2WLs50 | ? | 785 | brak | Odstawiona | |
| 1189 | 2WLs40 | 1961 | 785 | 10 | Odstawiona | Pęknięty blok silnika |
| ???? | 2WLs40 | ???? | 800 | ?? | Odstawiona | Brak wiązarów |
| 377 | WLs40 | 1955 | 600 | ? | Odstawiona | |
| 372 | WLs40 | 1955 | 600 | ? | Odstawiona | |
| 044 | WLs50M3 | 1992 | 600 | WLs50-6 | Odstawiona | |
| 3343 | Las49 | 1954 | 785 | Las49-3343 | Sprawna | |
| ??? | Siemens elektrowóz | 1896 | 785 | ??? | Sprawna |
Wagony pasażerskie
| Nr fabr. | Typ | Rok prod. | Prześwit | Oznaczenie | Stan | Uwagi |
|---|---|---|---|---|---|---|
| ??? | A20D-P | 1988 | 785 | Bxhpi 00-450034-236-7 | Sprawny | Wagon doczepny Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[1] |
| ??? | A20D-P | 1988 | 785 | Bxhpi 00-450034-237-5 | Sprawny | Wagon doczepny Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[2] |
| ??? | A20D-P | 1988 | 785 | Bxhpi 00-450034-238-3 | Sprawny | Wagon doczepny Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994[3] |
Przypisy
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.
- ↑ Krzysztof Soida: Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz. Łódź: Emi-Press, 1998, s. 79. ISBN 83-904079-2-2.
Bibliografia
- Soida Krzysztof, Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz, EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
- gkw.pl