V10C: Różnice pomiędzy wersjami
(aktualizacja) |
|||
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 28: | Linia 28: | ||
|uwagi = | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm | + | '''V10C''' – [[kolej wąskotorowa|wąskotorowa]] [[lokomotywa spalinowa]] produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady [[Lokomotivbau Karl Marx, Babelsberg|Lokomotivbau Karl Marx]] (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na [[Kolej leśna|kolejach leśnych]] oraz [[Kolej przemysłowa|kolejach przemysłowych]]. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się [[ostoja|ostoją]] - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną. |
== Opis == | == Opis == | ||
− | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy | + | Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy [[Ns4]]. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy [[silnik wysokoprężny]]. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji [[VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck]]. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz [[ostoja|ostoi]] i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
[[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]] | [[Plik:Kolejka-hajnowka-3.JPG|thumb|left|Polski V10C [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej - Hajnówka|kolei Puszczy Białowieskiej]] w [[Topiło|Topile]], tor 600 mm]] | ||
− | Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD | + | Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych [[Deutsche Reichsbahn]] (DR). |
− | Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm. | + | Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla [[KWK Murcki]] w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych [[Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej|kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej]], Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla [[KWK Dębieńsko]] w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm. |
{{clear}} | {{clear}} | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | ||
− | |||
− | |||
− | + | {{#ask:[[Lw typ fabryczny::V10C]] | limit = 250 | |
− | + | |?Lw numer seryjny | |
− | + | |?Lw rok produkcji | |
− | + | |?Lw stan | |
− | + | |?Lw ostatni rozstaw | |
− | + | |?Lw ostatni typ silnika | |
− | + | |?Lw ostatnie oznaczenie | |
− | + | |?Lw ostatnie stacjonowanie | |
− | + | |?Lw uwagi | |
− | + | |?Lw numer seryjny | |
− | + | |?Lw strona | |
− | + | |?Lw typ fabryczny | |
− | + | |sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny | |
− | + | |format=template | |
− | + | |template=Lw tabela | |
− | + | |introtemplate=Lw tabela nagłówek | |
− | + | | outrotemplate=Lw tabela stop | |
− | + | |link=all | |
− | + | |headers=show | |
− | + | |searchlabel=… dalsze wyniki | |
− | + | |class=sortable wikitable smwtable | |
− | + | }} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Przypisy}} | {{Przypisy}} | ||
Linia 340: | Linia 75: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.''). | * [http://www.achristo.homepage.t-online.de/HerstLKM_V10C.htm Andreas Christopher, ''Lokomotivbau Karl Marx - V10C''] (''niem.''). | ||
+ | * Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108) | ||
+ | {{Wikipedia|tytuł=LKM V10C}} | ||
− | |||
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]] | [[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]] | ||
+ | [[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]] |
Aktualna wersja na dzień 11:34, 2 maj 2018
V10C | |
Lokomotywa V10C #250308 | |
Przewoźnik | Lasy Państwowe, przemysł |
Producent | VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg |
Lata budowy | 1959-1975 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | 600-762 mm, 900-1067 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 5,4 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1800 mm |
Średnica kół | 700 mm |
Długość ze zderzakami | 5340 mm |
Szerokość | 1840 mm |
Wysokość | 2660 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 24 km/h
|
Typ silnika spalinowego | 6 KVD 14.5 SRL |
Moc znamionowa | 102 KM (75 kW) |
Zapas paliwa | 160 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Sterowanie wielokrotne | brak
|
V10C – wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na kolejach leśnych oraz kolejach przemysłowych. Budowana w 2 wersjach na tor szerokości 600-762 mm oraz 900-1067 mm, różniących się ostoją - odpowiednio zewnętrzną i wewnętrzną.
Opis[edytuj]
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy Ns4. Przez krótki czas, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy silnik wysokoprężny. Lokomotywy na tor 600-762mm posiadały silnik 6VD 14,5/12-1 SRL chłodzony powietrzem, natomiast na tor 762-1067 silnik typu 6KVD 14,5 SRW chłodzony wodą, oba produkcji VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz ostoi i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.
Eksploatacja[edytuj]
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD, na eksport do krajów bloku wschodniego oraz Chin, Indii i Egiptu. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych Deutsche Reichsbahn (DR).
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej, Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce [1][edytuj]
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
V10C/250341 | 1964 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | nieznane | Żnin Wąsk. | |
V10C/250419 | 1966 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-419 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" | Numer zakładowy 1 |
V10C/250420 | 1966 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-420 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" | Numer zakładowy 2 |
V10C/250421 | 1966 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-421 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" | Numer zakładowy 3 |
V10C/250422 | 1966 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-422 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Murcki" | Numer zakładowy 4 |
V10C/250501 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-501 | Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków | |
V10C/250502 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-502 | Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków | |
V10C/250503 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-503 | Kolej Leśna Płociczno | |
V10C/250504 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-504 | Kolej Leśna Płociczno | |
V10C/250505 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-505 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250506 | 1971 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-506 | Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka | |
V10C/250553 | 1973 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-553 | Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka | |
V10C/250554 | 1973 | Odstawiona | 600 mm | Nieznany | APEMVE No 23 | Saint-Germain-d'Arcé | |
V10C/250555 | 1973 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | V10C-555 | Kolej Leśna Płociczno | |
V10C/250556 | 1973 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-556 | Kolej Leśna Pionki | |
V10C/250557 | 1973 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | V10C-557 | Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka | |
V10C/250558 | 1973 | Nieznany | 600 mm | Nieznany | V10C-558 | Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka | |
V10C/250559 | 1973 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-559 | Kolej Leśna Pionki | |
V10C/250560 | 1973 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-560 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250567 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-567 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250568 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-568 | Kolej Leśna Płociczno | |
V10C/250569 | 1974 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | 32 | Ohsabanan, Szwecja | |
V10C/250570 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-570 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250571 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-571 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250572 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-572 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
V10C/250573 | 1974 | Sprawna | 600 mm | Nieznany | V10C-573 | Kolej Leśna Puszczy Białowieskiej Hajnówka | |
V10C/250574 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-574 | Kolej Leśna Płociczno | |
V10C/250575 | 1974 | Odstawiona | 600 mm | Nieznany | V10C-575 | Białośliwie Wąsk. | |
V10C/250576 | 1974 | Złom | 600 mm | Nieznany | V10C-576 | Zakłady Sodowe "Solvay" - Kraków | |
V10C/250593 | 1975 | Złom | 640 mm | Nieznany | V10C-593 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko" | |
V10C/250594 | 1975 | Złom | 640 mm | Nieznany | V10C-594 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko" | |
V10C/250595 | 1975 | Złom | 640 mm | Nieznany | V10C-595 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Dębieńsko" |
Przypisy
- ↑ Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie tabor.wask.pl
Bibliografia[edytuj]
- Andreas Christopher, Lokomotivbau Karl Marx - V10C (niem.).
- Zbigniew Tucholski, "Lokomotywa V10C", Stalowe Szlaki 3-4/2000(107-108)
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą LKM V10C. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.