WLs75: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Robot sformatował numer ISBN)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 30: Linia 30:
 
}}
 
}}
  
'''WLs75''' - Polska wąskotorowa lokomotywa spalinowa małej mocy używana w zakładach przemysłowych.
+
'''WLs75''' - Polska wąskotorowa lokomotywa spalinowa małej mocy używana w zakładach przemysłowych, produkowana przez [[ZNTK Poznań]]. Ze względu na stosunkowo dużą cenę jednostkową, wyższą niż w przypadku lokomotyw rodziny 2wls40/2WLs50 zbudowano jedynie niewielką, liczącą poniżej 100 sztuk, serie lokomotyw.
  
 
== Lista lokomotyw ==
 
== Lista lokomotyw ==
  
{| class="wikitable sortable"
+
Dokładniejsza informacja na temat historii lokomotywy (o ile jest znana) jest dostępna po kliknięciu na numer fabryczny lokomotywy
!Nr fabr.
 
!Rok prod.
 
!Prześwit [mm]
 
!Stan
 
!Historia lokomotywy /
 
uwagi
 
|-
 
|[[WLs75/13|13]]
 
|1965
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1994r.
 
|-
 
|[[WLs75/15|15]]
 
|1965
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "Pokój" - Ruda Śląska
 
  
→ KWK "Walenty Wawel" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław
+
'''Uwaga''': numer fabryczny ''nn1'', ''nn2'' itd. oznacza, że rzeczywisty numer fabryczny jest nieznany. Zastosowanie "wirtualnego" numeru fabrycznego jest konieczne ze względów technicznych<ref>Metryczka każdej lokomotywy jest odrębną stroną w serwisie Enkol.pl, a każda strona musi mieć jednoznaczną nazwę. Standardowo stosuje się nazwę w formacie "Typ/numer fabryczny". W przypadku braku lub nieznanego numeru fabrycznego konieczne jest zastosowanie "numeru zastępczego", czy tez "wirtualnego"</ref>.
|-
 
|[[WLs75/16|16]]
 
|1965
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Werbkowice"
 
|-
 
|[[WLs75/18|18]]
 
|1965
 
|750
 
|style="background-color:lightblue;" |Eksponat
 
|→ Cukrownia "Ciechanów"
 
  
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew
+
<!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw -->
|-
+
{{Lw kwerenda wszystkie|WLs75}}
|[[WLs75/26|26]]
 
|1965
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Nowy Staw"
 
|-
 
|[[WLs75/27|27]]
 
|1965
 
|785
 
|???
 
|→ Cegielnia "Ruda Śląska"
 
|-
 
|[[WLs75/28|28]]
 
|1965
 
|785
 
|???
 
|→ Huta "Baildon"
 
|-
 
|[[WLs75/29|29]]
 
||1965
 
|750
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Cukrownia "Nowy Staw"
 
  
→ Krośniewicka Kolej Dojazdowa, własność prywatna; złom. 11.2009r.
+
{{przypisy}}
|-
 
|[[WLs75/30|30]]
 
||1966
 
|750
 
|???
 
|Wojsko Polskie nr WP-14-40???
 
 
 
→ 1966r. - JW4149 Przemyśl Bakończyce
 
|-
 
|[[WLs75/31|31]]
 
|1965
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1995r.
 
|-
 
|[[WLs75/33|33]]
 
|1965
 
|750
 
|style="background-color:lightblue;" |Eksponat
 
|Wojsko Polskie nr WP-14-40451
 
 
 
→ 1965r. - Wojskowy Instytut Techniki Uzbrojenia - Zielonka; 8.09.1977r. - informacja w protokole kontroli kolei o zatartym silniku do wymiany, 27.05.1985r. - skreślenie zbiorników hamulcowych lokomotywy z ewidencji Kolejowego Dozoru Technicznego
 
 
 
→ Bieszczadzka Kolejka Leśna - Cisna-Majdan
 
|-
 
|[[WLs75/35|35]]
 
|1965
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Włostów"
 
|-
 
|[[WLs75/37|37]]
 
|1966
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice"
 
|-
 
|[[WLs75/38|38]]
 
|1967
 
|785
 
|style="background-color:lightgreen;"|Sprawna
 
|→ 1970r. - Zakłady Metalurgiczne "Silesia" - Zakład Lipiny; zakł. nr 9
 
 
 
→ 1993r. - [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]]
 
|-
 
|[[WLs75/41|41]]
 
|1967
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Górniczo-Hutnicze "Orzeł Biały" - Brzeziny Śląskie
 
|-
 
|[[WLs75/42|42]]
 
|1967
 
|750
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Cukrownia "Nowy Staw"
 
 
 
→ Krośniewicka Kolej Dojazdowa, własność prywatna; złom. 11.2009r.
 
|-
 
|[[WLs75/43|43]]
 
|1967
 
|750
 
|style="background-color:lightgreen;"|Sprawna
 
|→ Cukrownia "Dobre"
 
 
 
→ Starachowicka Kolej Wąskotorowa
 
 
 
→ Kolej Parkowa Krośnice
 
|-
 
|[[WLs75/47|47]]
 
|1967
 
|750
 
|???
 
|→ Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka
 
|-
 
|[[WLs75/49|49]]
 
|1967
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "Pokój" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław
 
|-
 
|[[WLs75/51|51]]
 
|1968
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice"
 
|-
 
|[[WLs75/52|52]]
 
|1968
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 2, złom. po 2002r.
 
|-
 
|[[WLs75/55|55]]
 
|1968
 
|750
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Zagłoba"
 
 
 
→ Cukrownia "Przeworsk"
 
 
 
→ początek lat 90-tych - Przedszkole Nr 3 - Przeworsk; eksponat, złom. ok. 2004r.
 
|-
 
|[[WLs75/58|58]]
 
|1968
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Strzyżów"
 
|-
 
|[[WLs75/61|61]]
 
|1968
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Werbkowice"
 
|-
 
|[[WLs75/63|63]]
 
|1968
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Opole Lubelskie"
 
|-
 
|[[WLs75/65|65]]
 
||1969
 
|750
 
|???
 
|→ Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Nieledew"
 
|-
 
|[[WLs75/66|66]]
 
|1971
 
|785
 
|style="background-color: #80FFFF;"|W naprawie NG
 
|→ Huta "Baildon" - Katowice, zakł. nr 5
 
 
 
inne żródło podaje:
 
 
 
→ Cegielnia "Ruda Śląska"
 
 
 
→ Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark
 
 
 
→ 2012r. - [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]]
 
|-
 
|[[WLs75/68|68]]
 
|1971
 
|750
 
|style="background-color:lightblue;"|Eksponat
 
|→ Cukrownia "Brześć Kujawski"; zakł. nr CBK-3
 
 
 
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat
 
|-
 
|[[WLs75/70|70]]
 
|1972
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 7, złom. po 2002r.
 
|-
 
|[[WLs75/71|71]]
 
|1972
 
|750
 
|style="background-color:lightblue;"|Eksponat
 
|→ Cukrownia "Ostrowy"
 
 
 
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat
 
|-
 
|[[WLs75/73|73]]
 
|1972
 
|785
 
|style="background-color:lightgreen;"|Sprawna
 
|→ 1972r. - Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 11
 
 
 
→ 2003r. - Górnośląskie Koleje Wąsk. - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark
 
 
 
→ 2004r. - Górnośląskie Koleje Wąsk. - Stacja Bytom Karb Wąsk.
 
|-
 
|[[WLs75/74|74]]
 
|1973
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice"
 
|-
 
|[[WLs75/75|75]]
 
|1973
 
|900
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ 1973-88r. - WPKiW Chorzów
 
|-
 
|[[WLs75/76|76]]
 
|1973
 
|900
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ 1973-88r. - WPKiW Chorzów
 
|-
 
|[[WLs75/78|78]]
 
|1973
 
|750
 
|style="background-color:lightblue;"|Eksponat
 
|→ Cukrownia "Ostrowy"
 
 
 
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat
 
|-
 
|[[WLs75/82|82]]
 
|1973
 
|785
 
|style="background-color: #80FFFF;"|Eksponat
 
|→ Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 12
 
 
 
→ Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark
 
 
 
→ 2012r. - [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]]
 
|-
 
|[[WLs75/83|83]]
 
|1973
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1995r.
 
|-
 
|[[WLs75/85|85]]
 
|1973
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1991r.
 
|-
 
|[[WLs75/88|88]]
 
|1974
 
|750
 
|???
 
|→ Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka
 
|-
 
|[[WLs75/89|89]]
 
|1974
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "1 Maja" - Gliwice; prod. ZNTK Wrocław
 
|-
 
|[[WLs75/90|90]]
 
|1974
 
|785
 
|style="background-color:#FF8080;"|Złomowana
 
|→ Huta "1 Maja" - Gliwice; prod. ZNTK Wrocław
 
|-
 
|[[WLs75/92|92]]
 
|1974
 
|750
 
|???
 
|→ Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka
 
|-
 
|[[WLs75/93|93]]
 
|1974
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Opole Lubelskie"
 
|-
 
|[[WLs75/94|94]]
 
|1974
 
|750
 
|style="background-color: #80FFFF;"|Odstawiona
 
|→ Cukrownia "Leśmierz"
 
 
 
→ plac zabaw w Leśmierzu, inne źródło podaje plac zabaw w Suścu
 
 
 
→ 2003r. - Rogowska Kolej Wąskotorowa
 
|-
 
|[[WLs75/?|?]]
 
|1967
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Pelplin", używane do prac manewrowych na terenie zakładu; Świat Kolei nr4/2000
 
|-
 
|[[WLs75/??|??]]
 
|1967
 
|750
 
|???
 
|→ Cukrownia "Pelplin", używane do prac manewrowych na terenie zakładu; Świat Kolei nr4/2000
 
|-
 
|[[WLs75/???|???]]
 
|
 
|785
 
|???
 
|→ Huta "Pokój" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław
 
|-
 
|}
 
  
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
Linia 387: Linia 54:
 
[[Kategoria:WLs75]]
 
[[Kategoria:WLs75]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 
[[Kategoria:Wąskotorowe lokomotywy spalinowe]]
 +
[[Kategoria:Typy wąskotorowych pojazdów trakcyjnych]]
 +
__NOCACHE__

Aktualna wersja na dzień 18:07, 3 kwi 2020

WLs75
WLs75 38
WLs75-38 na stacji Rudy.
Przewoźnik Przemysł
Oznaczenie przewoźnika WLs75
Producent ZNTK Poznań
Lata budowy 1965-1975
Układ osi B'
Rozstaw szyn 750mm, 785mm
Masa własna 9,6 t
Masa służbowa 10 t
Nacisk osi na szyny 5 t
Rozstaw osi skrajnych 1550 mm
Średnica kół 670 mm
Długość ze zderzakami 5110 mm
Szerokość 1550 mm
Wysokość 2650 mm
Minimalny promień łuku 25 m
Prędkość konstrukcyjna 18,5 km/h
Maksymalna siła pociągowa 2400 kG
Typ silnika spalinowego S324HL
Moc znamionowa 75 KM
Zapas paliwa 140 l
Rodzaj przekładni Mechaniczna
System hamulca pneumatyczny
Sterowanie wielokrotne brak



WLs75 - Polska wąskotorowa lokomotywa spalinowa małej mocy używana w zakładach przemysłowych, produkowana przez ZNTK Poznań. Ze względu na stosunkowo dużą cenę jednostkową, wyższą niż w przypadku lokomotyw rodziny 2wls40/2WLs50 zbudowano jedynie niewielką, liczącą poniżej 100 sztuk, serie lokomotyw.

Lista lokomotyw[edytuj]

Dokładniejsza informacja na temat historii lokomotywy (o ile jest znana) jest dostępna po kliknięciu na numer fabryczny lokomotywy

Uwaga: numer fabryczny nn1, nn2 itd. oznacza, że rzeczywisty numer fabryczny jest nieznany. Zastosowanie "wirtualnego" numeru fabrycznego jest konieczne ze względów technicznych[1].


Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
WLs75/12 1965 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Zygmunt
WLs75/13 1965 Złom 785 mm S324HL WLs75-13 Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu
WLs75/15 1965 Złom 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Walenty - Wawel"
WLs75/16 1965 Złom 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Werbkowice
WLs75/17 1965 Złom 750 mm Nieznany Wls75-17 Kopalnia Węgla Kamiennego "Staszic"
WLs75/18 1965 Eksponat 750 mm Nieznany nieznane Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs75/19 1965 Złom 750 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Julian"
WLs75/20 1965 Nieznany 785 mm Nieznany b/d Kopalnia Węgla Kamiennego "Wawel"
WLs75/22 1965 Złom 750 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Staszic"
WLs75/25 1965 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska"
WLs75/26 1965 Nieznany 750 mm Nieznany nieznany Cukrownia Nowy Staw
WLs75/27 1965 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Cegielnia "Ruda"
WLs75/28 1965 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Huta Baildon
WLs75/29 1965 Złom 750 mm Nieznany nieznane Krośniewice
WLs75/30 1966 Nieznany 750 mm Nieznany WP-14-40 Jednostka wojskowa nr 4149 Przemyśl Bakończyce Oznaczenie niepewne
WLs75/31 1965 Złom 785 mm Nieznany nieznane Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu
WLs75/33 1965 Eksponat 750 mm Nieznany brak Majdan Kolor zielony, pierwotnie czerwony.
WLs75/35 1965 Złom 750 mm Nieznany WLs75-35 Cukrownia Włostów
WLs75/36 b/d Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Siemianowice"
WLs75/37 1966 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Metali Nieżelaznych Szopienice
WLs75/38 1967 Sprawna 785 mm Andoria S324 WLs75-38 Rudy
WLs75/39 1967 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska"
WLs75/41 1967 Złom 785 mm Nieznany nieznane Zakłady Górniczo-Hutnicze "Orzeł Biały" zakład "Waryński"
WLs75/42 1967 Złom 750 mm Nieznany nieznane Krośniewice
WLs75/43 1967 Odstawiona 750 mm Nieznany nieznane Krośnice
WLs75/47 1967 Złom 750 mm Nieznany nieznane Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce
WLs75/48 1967 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Huta Zygmunt
WLs75/49 1967 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Pokój
WLs75/51 1968 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Metali Nieżelaznych Szopienice
WLs75/52 1968 Złom 785 mm Nieznany 2 Huta Baildon Złomowana po roku 2002
WLs75/53 1968 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Elektrownia Chorzów
WLs75/54 1968 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska"
WLs75/55 1968 Złom 750 mm Nieznany nieznane Przedszkole nr 3 w Przeworsku W Cukrowni Przeworsk nr zakładowy 3
WLs75/58 1968 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Strzyżów
WLs75/59 1969 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu
WLs75/60 1969 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Barbara-Chorzów"
WLs75/61 1968 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Werbkowice
WLs75/63 1968 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Opole Lubelskie
WLs75/65 1969 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Zakłady Przetwórstwa Owocowo - Warzywnego "Nieledew"
WLs75/66 1971 Odstawiona 785 mm Andoria S324 Wls75-66 Rudy
WLs75/67 1970 Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska"
WLs75/68 1971 Eksponat 750 mm Nieznany nieznane Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie W Cukrowni Brześć Kujawski nr zakładowy CBK-3
WLs75/70 1972 Złom 785 mm Nieznany 7 Huta Baildon Złomowana po roku 2002.
WLs75/71 1972 Eksponat 750 mm Nieznany WLs75-71 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs75/72 1972 Nieznany 785 mm Nieznany 5 Huta Baildon
WLs75/73 1972 Sprawna 785 mm S324HL WLs75-73 Bytom Karb Wąskotorowy W Hucie Baildon nr zakładowy 11
WLs75/74 1973 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Metali Nieżelaznych Szopienice
WLs75/75 1973 Złom 900 mm Nieznany nieznane Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie
WLs75/76 1973 Złom 900 mm Nieznany nieznane Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie
WLs75/77 1973 Nieznany 785 mm Nieznany Nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Barbara-Chorzów"
WLs75/78 1973 Eksponat 750 mm Nieznany nieznane Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie
WLs75/82 1973 Odstawiona 785 mm Nieznany WLs75-82 Stacja Muzeum Czernichów Główny W Hucie Baildon numer zakładowy 12
WLs75/83 1973 Złom 785 mm Nieznany nieznane Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu
WLs75/85 1973 Złom 785 mm Nieznany nieznane Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu
WLs75/88 1974 Złom 750 mm Nieznany nieznane Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce
WLs75/89 1974 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Gliwice
WLs75/90 1974 Złom 785 mm Nieznany nieznane Huta Gliwice
WLs75/92 1974 Złom 750 mm Nieznany nieznane Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce
WLs75/93 1974 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Opole Lubelskie
WLs75/94 1974 Odstawiona 750 mm S324HL nieznane Rogów Towarowy Wąskotorowy
WLs75/97 1975 Nieznany 750 mm Nieznany WLs75-97 Poznańskie Przedsiębiorstwo Budowlane
WLs75/98 1975 Nieznany 750 mm Nieznany WLs75-98 Poznańskie Przedsiębiorstwo Budowlane
WLs75/NN nieznany Nieznany 785 mm Nieznany Nieznane Kopalnia Węgla Kamiennego "Prezydent"
WLs75/Nieznany nieznany Nieznany 785 mm Nieznany nieznane Huta Pokój Numer fabryczny i rok produkcji nieznane
WLs75/Nieznany 1967 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Pelplin Numer fabryczny nieznany
WLs75/Nieznany Nieznany Nieznany 785 mm Nieznany Nieznane Cegielnia "Ruda"
WLs75/Nieznany 1967 Nieznany 750 mm Nieznany nieznane Cukrownia Pelplin Numer fabryczny nieznany


Przypisy

  1. Metryczka każdej lokomotywy jest odrębną stroną w serwisie Enkol.pl, a każda strona musi mieć jednoznaczną nazwę. Standardowo stosuje się nazwę w formacie "Typ/numer fabryczny". W przypadku braku lub nieznanego numeru fabrycznego konieczne jest zastosowanie "numeru zastępczego", czy tez "wirtualnego"

Źródła[edytuj]

  • informacje zdobyte dzięki tytanicznej wręcz pracy i poświęceniu p. Zbigniewa Tucholskiego, zawarte w książce p. Bogdana Pokropińskiego „Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej” WKiŁ ISBN 978-83-206-1731-3 2009r.;
  • informacje zawarte w książce p. Krzysztofa Soidy „Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku, Tom II” ApLand ISBN 83-912575-0-9 2001r.;
  • informacje pochodzące ze zbiorów p. Marka Malczewskiego oraz p. Ariela Ciechańskiego, zawarte w kilkudziesięciu artykułach w czasopismach „Świat Kolei” oraz „Stalowe Szlaki”;
  • informacje zawarte w monografiach oraz na stronach internetowych poszczególnych kolei wąskotorowych;
  • informacje zawarte na stronach internetowych różnego autorstwa, a dotyczących szeroko rozumianej problematyki kolejowej;
  • własne badania i analizy.