Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1951): Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (Mariusz Herchold przeniósł stronę Plan stacji Maciejkowice (1951) na Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1951), bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
(zmiana rozmiaru miniatury)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 8: Linia 8:
  
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
 +
 +
 +
[[Plik:Mc-1951-plan-1.jpg|Plan z 1951 roku|thumb|750px|center]]
 +
 +
  
 
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.
 
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.
Linia 14: Linia 19:
  
 
Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:
 
Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:
* odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego,
+
* odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego
* zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a,
+
* zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a
* wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy,
+
* wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy
* korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów”,
+
* korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów”
* korekcie położenia rozjazdu nr 4,
+
* korekcie położenia rozjazdu nr 4
* korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4,
+
* korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4
* korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m.
+
* korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m
  
 
Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji [[Bytom Karb Wąsk.|Bobrek Karb Wąsk.]]. Po dobudowie odcinka z [[Huta Zygmunt|Huty Zygmunt]] do [[Pole Północne|Pola Północnego]] utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji [[Ruda Wschodnia Wąsk.|Nowy Bytom Wąsk.]]. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.
 
Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji [[Bytom Karb Wąsk.|Bobrek Karb Wąsk.]]. Po dobudowie odcinka z [[Huta Zygmunt|Huty Zygmunt]] do [[Pole Północne|Pola Północnego]] utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji [[Ruda Wschodnia Wąsk.|Nowy Bytom Wąsk.]]. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.
Linia 100: Linia 105:
 
* 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
 
* 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
 
* bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej
 
* bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej
 +
 +
[[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy‎]]
 +
[[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]]

Aktualna wersja na dzień 01:01, 15 kwi 2017

Plan stacji Maciejkowice (1951)
Tytuł teczki Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1951 roku
Data początkowa 1951
Data końcowa 1951
Sygnatura teczki AT-00041
Słowa kluczowe Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice


Wprowadzenie[edytuj]

Plan z 1951 roku


Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.

Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.

Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:

  • odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego
  • zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a
  • wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy
  • korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów”
  • korekcie położenia rozjazdu nr 4
  • korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4
  • korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m

Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji Bobrek Karb Wąsk.. Po dobudowie odcinka z Huty Zygmunt do Pola Północnego utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji Nowy Bytom Wąsk.. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.

Układ torowy[edytuj]

Kierunki[edytuj]

Tory główne[edytuj]

  • grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13) – po północnej stronie toru 13 zaznaczono przygotowane podczas II wojny światowej miejsce na tor 14, którego nie wybudowano, pozostawiono również rezerwę w numeracji (20 i 44) na odgałęziające ten tor rozjazdy; między torami 3 i 4 zaznaczono zegar; każdy tor uzupełniony został informacją o zestawianym kierunku, podobnie jak na torach kierunkowych normalnotorowych stacji rozrządowych
  • grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
  • łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23

Tory boczne[edytuj]

  • parowozownia - 19 torów: 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19), 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą i 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym
  • grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1 do 3) i 1 żeberkowy

Rozjazdy i wykolejnice[edytuj]

  • 53 rozjazdy zwyczajne (większość o skosie 1:7)
  • 1 rozjazd krzyżowy podwójny (o skosie 1:6)
  • 1 wykolejnica

Przejazdy[edytuj]

  • 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory
  • 6 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor

Urządzenia ZRK[edytuj]

Urządzenia nastawcze[edytuj]

  • 42 zwrotnice nastawiane mechanicznie
  • 12 zwrotnic nastawianych ręcznie
  • 1 wykolejnica nastawiana ręcznie

Urządzenia sygnalizacyjne[edytuj]

  • 7 jednoramiennych semaforów wjazdowych
  • 13 tarcz zaporowych, oświetlonych elektrycznie
  • brak semaforów wyjazdowych

Przebiegi[edytuj]

  • wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
  • wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane

Budynki i budowle[edytuj]

Budynki[edytuj]

  • budynek stacyjny (numer 1) – jako Controllhaus (posterunek nadzorujący ruch pociągów) widnieje już na mapie z 1883 roku
  • budynek mieszkalny (numer 9) z budynkiem gospodarczym (numer 10) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary
  • posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie), nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie) i Post.1 (przy wyjeździe z parowozowni)
  • centrala telefoniczna (numer 2)
  • zabudowania parowozowni (skanalizowane): budynek wachlarzowy (numer 4) i budynek administracyjny (numer 5)
  • schronisko dla robotników (numer 7)
  • zespół budynków mieszkalnych (numer 9) z gospodarczymi (numer 10)

Budowle trakcyjne[edytuj]

  • obrotnica
  • urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 3), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22
  • urządzenia do uzupełniania piasku: zbiornik piasku (numer 6) i wieża piaskowa (numer 11)
  • urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 oraz między torami 22 i 23

Pozostałe budowle[edytuj]

  • 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
  • bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej