Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1951): Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (Mariusz Herchold przeniósł stronę Plan stacji Maciejkowice (1951) na Archiwum:Plan stacji Maciejkowice (1951), bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
(zmiana rozmiaru miniatury) |
||
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika) | |||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Plik:Mc-1951-plan-1.jpg|Plan z 1951 roku|thumb|750px|center]] | ||
+ | |||
+ | |||
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu. | Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu. | ||
Linia 14: | Linia 19: | ||
Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na: | Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na: | ||
− | * odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego | + | * odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego |
− | * zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a | + | * zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a |
− | * wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy | + | * wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy |
− | * korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” | + | * korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” |
− | * korekcie położenia rozjazdu nr 4 | + | * korekcie położenia rozjazdu nr 4 |
− | * korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4 | + | * korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4 |
− | * korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m | + | * korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m |
Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji [[Bytom Karb Wąsk.|Bobrek Karb Wąsk.]]. Po dobudowie odcinka z [[Huta Zygmunt|Huty Zygmunt]] do [[Pole Północne|Pola Północnego]] utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji [[Ruda Wschodnia Wąsk.|Nowy Bytom Wąsk.]]. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii. | Zgodnie z tym planem, stacja [[Maciejkowice|Maciejkowice]] znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji [[Bytom Karb Wąsk.|Bobrek Karb Wąsk.]]. Po dobudowie odcinka z [[Huta Zygmunt|Huty Zygmunt]] do [[Pole Północne|Pola Północnego]] utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji [[Ruda Wschodnia Wąsk.|Nowy Bytom Wąsk.]]. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii. | ||
Linia 100: | Linia 105: | ||
* 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August” | * 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August” | ||
* bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej | * bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Stacje i inne posterunki - plany, regulaminy]] | ||
+ | [[Kategoria:Górnośląskie Koleje Wąskotorowe]] |
Aktualna wersja na dzień 01:01, 15 kwi 2017
Plan stacji Maciejkowice (1951) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan stacji Maciejkowice sporządzony w 1951 roku |
Data początkowa | 1951 |
Data końcowa | 1951 |
Sygnatura teczki | AT-00041 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, plan stacji, Maciejkowice |
Wprowadzenie[edytuj]
Nazwy posterunków i bocznic podano w brzmieniu obowiązującym podczas sporządzania planu.
Załączone skany oryginału wykonał Mariusz Senderowski, a ich opis przygotował Mariusz Herchold.
Plan z 1951 roku przedstawia stan po przebudowie układu torowego polegającej na:
- odbudowie drugiego toru na szlaku do Pola Północnego
- zabudowaniu nowego rozjazdu nr 1a
- wymianie rozjazdu nr 3 z lewego na prawy
- korekcie położenia toru dojazdowego do bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów”
- korekcie położenia rozjazdu nr 4
- korekcie położenia toru 23 w okolicy połączenia z rozjazdem nr 4
- korekcie położenia łuku między rozjazdami nr 4 i 8 ze zmianą promienia ze 140 m na 150 m
Zgodnie z tym planem, stacja Maciejkowice znajdowała się w km 11,606. Jest to pozostałość po okresie międzywojennym, kiedy granica państwa przecięła historyczną linię ze stacji Bobrek Karb Wąsk.. Po dobudowie odcinka z Huty Zygmunt do Pola Północnego utworzono nową linię, która rozpoczynała się na stacji Nowy Bytom Wąsk.. Km 11,606 (oś budynku stacyjnego) był jednocześnie km 0,000 dla pozostałych linii.
Układ torowy[edytuj]
Kierunki[edytuj]
- stacja Pole Północne – szlak dwutorowy, po odbudowie rozebranego od 1936 roku drugiego toru
- stacja Bytków
- stacja Brzeziny Śląskie Wąsk.
- stacja Chorzów Wąsk.
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Jowisz” – odgałęzienie oznaczone na planie jako linia nieczynna
- bocznica Zakłady Azotowe im. Pawła Findera
- bocznica Zakłady Azotorowe im. Pawła Findera Kamieniołom
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów” – między rozjazdem 1 i 1a zaznaczono nasyp dawnego (pierwszego) odgałęzienia tej bocznicy
- bocznica Kopalnia Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
Tory główne[edytuj]
- grupa przyjazdowo-odjazdowa – 13 torów (od 1 do 13) – po północnej stronie toru 13 zaznaczono przygotowane podczas II wojny światowej miejsce na tor 14, którego nie wybudowano, pozostawiono również rezerwę w numeracji (20 i 44) na odgałęziające ten tor rozjazdy; między torami 3 i 4 zaznaczono zegar; każdy tor uzupełniony został informacją o zestawianym kierunku, podobnie jak na torach kierunkowych normalnotorowych stacji rozrządowych
- grupa przy kierunku Bytków – 3 tory (od 15 do 17)
- łącznica z Pola Północnego do Chorzowa Wąsk. – tor 23
Tory boczne[edytuj]
- parowozownia - 19 torów: 2 odstawcze bez połączenia z obrotnicą (18 i 19), 3 wjazdowe na obrotnicę (od 20 do 22), 2 odstawcze połączone z obrotnicą i 12 trakcyjnych przykrytych budynkiem wachlarzowym
- grupa zdawczo-odbiorcza Zakładów Azotowych im. Pawła Findera – 4 tory: 3 zdawczo-odbiorcze (od 1 do 3) i 1 żeberkowy
Rozjazdy i wykolejnice[edytuj]
- 53 rozjazdy zwyczajne (większość o skosie 1:7)
- 1 rozjazd krzyżowy podwójny (o skosie 1:6)
- 1 wykolejnica
Przejazdy[edytuj]
- 1 przejazd niestrzeżony przez 2 tory
- 6 przejazdów niestrzeżonych przez 1 tor
Urządzenia ZRK[edytuj]
Urządzenia nastawcze[edytuj]
- 42 zwrotnice nastawiane mechanicznie
- 12 zwrotnic nastawianych ręcznie
- 1 wykolejnica nastawiana ręcznie
Urządzenia sygnalizacyjne[edytuj]
- 7 jednoramiennych semaforów wjazdowych
- 13 tarcz zaporowych, oświetlonych elektrycznie
- brak semaforów wyjazdowych
Przebiegi[edytuj]
- wszystkie przebiegi pociągowe od semaforów wjazdowych zamykane
- wszystkie przebiegi pociągowe i manewrowe od tarcz zaporowych zamykane
Budynki i budowle[edytuj]
Budynki[edytuj]
- budynek stacyjny (numer 1) – jako Controllhaus (posterunek nadzorujący ruch pociągów) widnieje już na mapie z 1883 roku
- budynek mieszkalny (numer 9) z budynkiem gospodarczym (numer 10) przy rozjeździe nr 3 – dawne zabudowania posterunku dróżnika (Bahnwärter), również widocznego na mapie z 1883 roku, kiedy obok toru wąskiego biegł tor normalny Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn) omijający dzisiejszą stację normalnotorową Chorzów Stary
- posterunki techniczne: nastawnia dysponująca (po zachodniej stronie), nastawnia wykonawcza (po wschodniej stronie) i Post.1 (przy wyjeździe z parowozowni)
- centrala telefoniczna (numer 2)
- zabudowania parowozowni (skanalizowane): budynek wachlarzowy (numer 4) i budynek administracyjny (numer 5)
- schronisko dla robotników (numer 7)
- zespół budynków mieszkalnych (numer 9) z gospodarczymi (numer 10)
Budowle trakcyjne[edytuj]
- obrotnica
- urządzenia do nawadniania: wieża wodna (numer 3), żuraw koło budynku stacyjnego, przy torze 1 i między torami 1 i 22
- urządzenia do uzupełniania piasku: zbiornik piasku (numer 6) i wieża piaskowa (numer 11)
- urządzenia do nawęglania: zasiek węglowy między torami 21 i 22 oraz między torami 22 i 23
Pozostałe budowle[edytuj]
- 2 przepusty: pod rozjazdem nr 8 i pod torem na bocznicę Kopalni Węgla Kamiennego „Chorzów” Szyb „Zygmunt August”
- bliżej niezidentyfikowany „most nad koleją” w okolicy nastawni dysponującej