Ls300: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(trochę uporządkowania)
m (usunięto opis zmian)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 5 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Ls300''' ('''1D''') - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja pasażerska jako SP30.
+
{{Lokomotywa spalinowa infobox
 +
|typ_lokomotywy          =Ls300 (SM30)
 +
|przewoźnik              =[[PKP]], [[kolej przemysłowa|przemysł]]
 +
|oznaczenie_przewoźnika  =SM30, Ls300
 +
|grafika                  =[[File:SM30 Warszawa Zachodnia.jpg|290px]]
 +
|opis_zdjęcia            =Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia
 +
|producent                =[[Fablok]] Chrzanów
 +
|lata_budowy              =1957-1970
 +
|układ_osi                =Bo'Bo'
 +
|masa_służbowa            =36 ton
 +
|długość_ze_zderzakami    =10140 mm
 +
|szerokość                =3000 mm
 +
|wysokość                =4300 mm
 +
|rozstaw_osi_skrajnych    =
 +
|średnica_kół            =850 mm
 +
|rozstaw_szyn            =1435 mm
 +
|zapas_paliwa            =750 l
 +
|typ_silnika              =2DSVa-350
 +
|moc_znamionowa          =257 kW (350 KM)
 +
|siła_pociągowa          =7500 kG
 +
|rodzaj_przekładni        =elektryczna
 +
|prędkość_konstrukcyjna  =60 km/h
 +
|nacisk_osi              =9 ton
 +
|system_hamulca          =samoczynny Knorra
 +
|sterowanie_wielokrotne  =brak
 +
|system_ogrzewania        =brak
 +
|uwagi                    =
 +
 +
}}
 +
'''Ls300''' ('''1D''') - [[lokomotywa spalinowa]] przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w [[Fablok|Fabloku]] w latach 1957-1970, na [[PKP]] oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30.
  
 
== Konstrukcja lokomotywy ==
 
== Konstrukcja lokomotywy ==
{{Rozbuduj}}
+
Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie [[Bo'Bo']]. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu [[16H12A]] produkowane na licencji firmy Henschel.
== Przebudowa do wersji pasażerskiej ==
+
Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.
 +
 
 +
Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.
 +
 
 +
== Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich ==
 
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30
 
SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30
 
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
 
Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".
Linia 11: Linia 44:
 
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
 
Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.
  
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie zachowany model SP30 - 006 stoi jako eksponat w Skansenie Kolejowym w Kościerzynie.
+
Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w [[Skansen Kolejowy w Kościerzynie]], SP30-194 w kolekcji  [[Klub Sympatyków Kolei]] we Wrocławiu oraz SP30-218 w [[Parowozownia Skierniewice]].
  
 
=== Dane techniczne SP30 ===
 
=== Dane techniczne SP30 ===
Linia 32: Linia 65:
  
 
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
 
* - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974
 +
 +
 +
== Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna) ==
 +
 +
{{#ask:[[Lw typ fabryczny::Ls300]] [[Lw producent::Fablok]] | limit = 250
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw rok produkcji
 +
|?Lw stan
 +
|?Lw ostatni rozstaw
 +
|?Lw ostatni typ silnika
 +
|?Lw ostatnie oznaczenie
 +
|?Lw ostatnie stacjonowanie
 +
|?Lw uwagi
 +
|?Lw numer seryjny
 +
|?Lw strona
 +
|?Lw typ fabryczny
 +
|sort=Lw rok produkcji, Lw numer seryjny
 +
|format=template
 +
|template=Lw tabela
 +
|introtemplate=Lw tabela nagłówek
 +
| outrotemplate=Lw tabela stop
 +
|link=all
 +
|headers=show
 +
|searchlabel=… dalsze wyniki
 +
|class=sortable wikitable smwtable
 +
}}
 +
 +
  
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Normalnotorowe_lokomotywy_spalinowe]] [[Category:Lokomotywy_spalinowe_PKP]] [[Category:Hasła_encyklopedyczne]]

Aktualna wersja na dzień 22:27, 21 cze 2022

Ls300 (SM30)
SM30 Warszawa Zachodnia.jpg
Lokomotywa SM30-836 na stacji Warszawa Zachodnia
Przewoźnik PKP, przemysł
Oznaczenie przewoźnika SM30, Ls300
Producent Fablok Chrzanów
Lata budowy 1957-1970
Układ osi Bo'Bo'
Rozstaw szyn 1435 mm
Masa służbowa 36 ton
Nacisk osi na szyny 9 ton
Średnica kół 850 mm
Długość ze zderzakami 10140 mm
Szerokość 3000 mm
Wysokość 4300 mm
Prędkość konstrukcyjna 60 km/h
Maksymalna siła pociągowa 7500 kG
Typ silnika spalinowego 2DSVa-350
Moc znamionowa 257 kW (350 KM)
Zapas paliwa 750 l
Rodzaj przekładni elektryczna
System hamulca samoczynny Knorra
Sterowanie wielokrotne brak
System ogrzewania brak

Ls300 (1D) - lokomotywa spalinowa przeznaczona do pracy manewrowej i prowadzenia lekkich pociągów produkowana w Fabloku w latach 1957-1970, na PKP oznaczana jako SM30, a jej wersja wyposażona w instalację ogrzewania elektrycznego jako SP30.

Konstrukcja lokomotywy[edytuj]

Pudło lokomotywy wspiera się na dwóch dwuosiowych wózkach w układzie Bo'Bo'. Pierwotnie do napędu wykorzystano wysokoprężny silnik czołgowy Wola V-300 o mocy 300 KM. Później w produkcji seryjnej stosowano silnik Wola 2DVSa-350 o mocy 350 KM. W ramach modernizacji w latach 80 XX wieku w niektórych lokomotywach zabudowano silniki typu 16H12A produkowane na licencji firmy Henschel. Silnik połączony jest z sześciobiegunową prądnicą prądu stałego typu PABOM 186a ze wzbudzeniem własnym i obcym. Prądnica służy także jako rozrusznik dla silnika spalinowego. Prądnica w trakcie rozruchu zasilana jest z baterii akumulatorów.

Silniki trakcyjne typu LKa-310 zawieszone są systemem tramwajowym, po dwa na każdym wózku. Napęd na oś następuje za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o przełożeniu 12:69. Silniki trakcyjne mogą być zasilane w trzech układach: szeregowym, równoległym i równoległym z osłabieniem pola magnetycznego. Przejście z jednego układu na drugi dokonuje maszynista za pomocą odpowiedniej dźwigni na pulpicie sterowniczym.

Przebudowa do wersji wyposażonej w instalację elektrycznego ogrzewania wagonów pasażerskich[edytuj]

SP30 jest to pasażerska wersja spalinowej lokomotywy manewrowej SM30 Pierwsza wersja pojazdu powstała w 1970 roku, na podstawie SM30 - 232. Przebudowy dokonał Zakład Naprawy Taboru Kolejowego w Nowym Sączu (Obecnie działający pod nazwą "Newag"). Przez następne cztery lata była to jedyna wersja pasażerskiego "smoka".

W roku 1974 ponownie rozpoczęto przebudowy, a w ciągu następnych lat do standardu SP30 przystosowano następne 106 lokomotyw. Konstrukcja nowych maszyn pozostała prawie wcale niezmienna względem pierwowzoru: w związku z chęcią dostosowania modelu do obsługi pasażerskiej zamontowano instalację ogrzewania elektrycznego (500V), dzięki której możliwe jest ogrzewanie do trzech wagonów. Niektóre przebudowy obok ZNTK Nowy Sącz były wykonywane przez Fabrykę Maszyn Budowlanych i Lokomotyw Bumar - Fablok. W SP30 zachowano dotychczasowe numery inwentarzowe.

Poza dodaniem wspomnianego wyżej systemu ogrzewania, lokomotywa nie różniła się od SM30. Docelowo maszyna miała służyć do obsługi niewielkich linii lokalnych. Na przełomie XX oraz XXI wieku, ze względu na niewykorzystywane już właściwości SP30 znaczna większość została ponownie przecechowana na SM30.

Wśród miłośników jak i kolejarzy dla przebudowanej wersji została przyjęta nazwa "smok" pochodząca od pierwowzoru. Obecnie do celów muzealnych zostały zachowane SP30 - 006 która stoi jako eksponat w Skansen Kolejowy w Kościerzynie, SP30-194 w kolekcji Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu oraz SP30-218 w Parowozownia Skierniewice.

Dane techniczne SP30[edytuj]

Dane techniczne:

Producent: ZNTK Nowy Sącz, Fablok

Lata produkcji: 1970 - 1978*

Układ osi: Bo'Bo'

Długość ze zderzakami: 10140 mm

Średnica kół: 850 mm

Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h

System ogrzewania: 500V

  • - z przerwą trzyletnią od 1971 do 1974


Lista lokomotyw SM30 produkcji Fabloku w Chrzanowie (niepełna)[edytuj]

Typ / Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Oznaczenie Stacjonowanie Uwagi
Ls300/4700 1956 Złom 1435 mm 3DVSRa SM30-001 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu Egzemplarz prototypowy, różniący się wygładem i zastosowaniami techniczmymi od późniejszych wersji. Pierwotnie lokomotywa posiadała silnik Wola V Roka - 300.
Ls300/3532 1958 Sprawna 1435 mm Nieznany SM30-507 Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu NG 2016.11.10 KSK Wrocław
Ls300/3544 1960 Eksponat 1435 mm Nieznany SM30-513 Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu
Ls300/- 1961 Wrak 1435 mm Nieznany SM30-550 P.H.U. KOT & W s.c. Werbkowice
Ls300/6253 1961 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-553 Zakłady Chemiczne Oświęcim
Ls300/6254 1961 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-554 Cukrownia Pastuchów
Ls300/6258 1962 Sprawna 1435 mm Nieznany SM30-558 LOTOS Kolej
Ls300/6262 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-562 P.U.W. Grobla w Pszczółkach
Ls300/6263 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-563 Kopalnia Węgla Kamiennego "Katowice"
Ls300/6264 1962 Złom 1435 mm Nieznany SM30-564 Cukrownia "Klemensów"
Ls300/6265 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-565 Zakłady Mechaniczne "Mystal" w Myszkowie
Ls300/6271 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-571 PMP-PW Katowice
Ls300/6272 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-572 PMP-PW Katowice
Ls300/6279 1962 Odstawiona 1435 mm Nieznany SM30-570 Parowozownia Gniezno
Ls300/6449 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-596 Zakłady Celulozy i Papieru Świecie
Ls300/6450 1962 Odstawiona 1435 mm Nieznany SM30-597 Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego w Łowiczu
Ls300/6456 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-603 Zakłady Mechaniczne H. Cegielskiego - Poznań
Ls300/6457 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-604 Huta "Ferrum" w Katowicach
Ls300/6460 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-607 PPZM Katowice - oddział Zębiec
Ls300/6463 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-608 Walcownia Metali Nieżelaznych "Łabędy" w Gliwicach
Ls300/6542 1962 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-599 Kopalnia Węgla Kamiennego "Mysłowice"
Ls300/6444 1963 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-591 Port we Wrocławiu
Ls300/6464 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-609 Zakłady Mechaniczne Ursus w Warszawie
Ls300/6466 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-611 Pollena Nowy Dwór Mazowiecki
Ls300/6467 1963 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-612 Kopalnia Węgla Kamiennego "Szombierki" w Bytomiu
Ls300/6606 1964 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-641 Kopalnia Surowców Mineralnych „Surmin-Kaolin” w Nowogrodźcu
Ls300/6609 1964 Odstawiona 1435 mm 2DSVa-350 SM30-644 "1" KWB Adamów
Ls300/6610 1964 Sprawna 1435 mm Wola 16H12 SM30-645 Lok-Tor
Ls300/6627 1964 Nieznany 1435 mm Nieznany WP 6627 Chiny (ChRL) Egzemplarz wysłany na eksport do Chin.
Ls300/6686 1964 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-679 Huta Batory w Chorzowie
Ls300/6691 1964 Pomnik 1435 mm 2DSVa-350 SM30-314 PZZ Niepołomice
Ls300/6719 1964 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-II-694 KWB Adamów
Ls300/6732 1964 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-707 SKPL Cargo sp.z. o. o.
Ls300/- 1965 Sprawna 1435 mm Wola 16H12 SM30-785 Zakłady Przemysłu Tłuszczowego "Viterra Bodaczów" sp. z o.o. w Bodaczowie
Ls300/- 1965 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-754 CTL Logistics Sp. z o.o. BE-Rucianka Malowanie zielone z żołtymi pasami.
Ls300/6998 1965 Sprawna 1435 mm Wola 16H12 SM30-235 PKP Cargo Zachodni Zakład Spółki w Poznaniu
Ls300/7264 1965 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-795 "Huta Jedność" w Siemianowicach Śląskich
Ls300/7855 1965 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1037 "Energo" Bielsk Podlaski
Ls300/7359 1966 Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-870 "Polchem" Toruń
Ls300/Nieznany 1966 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-750 1 Regionalna Baza Logistyczna - Oddział Cybowo
Ls300/- 1967 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-925 "Fabryka Nawozów Sztucznych" w Gryfowie Śląskim
Ls300/7394 1967 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-905 Rail Polska
Ls300/7417 1967 Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-909 Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi
Ls300/7419 1967 Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-910 Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi
Ls300/7510 1967 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-921 "Energo" Bielsk Podlaski
Ls300/7710 1968 W trakcie remontu 1435 mm 2DSVa-350 SM-30 983 Ostrów Wielkopolski
Ls300/7711 1968 Eksponat 1435 mm Nieznany SM30-984 Parowozownia Jarocin
Ls300/7713 1968 Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-986 Zakłady Przemysłu Bawełnianego "Uniontex" w Łodzi
Ls300/nieznany 1968 Sprawna 1435 mm Nieznany SM30-914 ZENLS Ząbkowice Śląskie Malowanie czerwone z białymi elementami i pasami.
Ls300/- 1969 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-1048 "Państwowe Zakłady Kamienia Budowlanego" w Pińczowie
Ls300/1041 1969 Odstawiona 1435 mm Nieznany SM30-1041 Mega-Met Łazy
Ls300/7832 1969 Pomnik 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1014 Browar w Tychach
Ls300/7849 1969 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1031 Cargounit Sp. z o.o. Malowanie czarne z czerwonym pasem.
Ls300/- 1970 Nieznany 1435 mm Nieznany SM30-1094 Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Jeleniej Górze Malowanie niebieskie z żółtym pasem.
Ls300/8186 1970 Odstawiona 1435 mm Nieznany SM30-1080 NKN Usługi Kolejowe
Ls300/8198 1970 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1092 Krajowa Grupa Spożywcza S.A. - Cukrownia Nakło nad Notecią Malowanie niebieskie.
Ls300/8221 1970 Eksponat 1435 mm 2DSVa-350 SM30-039 Skansen Lokomotyw w Zduńskiej Woli Karsznicach
Ls300/nieznany 1970 Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1115 Industrial Division Sp. z o.o.
Ls300/Nieznany Nieznany Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-841 Cukrownia "Chybie" w Chybiu
Ls300/Nieznany b/d Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-1019 Cukrownia Kościan
Ls300/Nieznany b/d Nieznany 1435 mm 2DSVa-350 SM30-969 Cukrownia Kościan
Ls300/Nieznany b/d Złom 1435 mm 2DSVa-350 SM30-642 "Solbet" Solec Kujawski
Ls300/nieznany b/d Odstawiona 1435 mm 3DVSRa SM30-775 TDK Plus Sp. z o.o.
Ls300/nieznany b/d Sprawna 1435 mm 3DVSRa SM30-1069 TDK Plus Sp. z o.o. Malowanie zielone z pomarańczowym pasem.
Ls300/nn nn Sprawna 1435 mm 2DSVa-350 SM30a-1022 "Dolkom" Wrocław Malowanie jasnoniebieskie z pomarańczowym pasem.