411D: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (infobox) |
m (Paweł Niemczuk przeniósł stronę WALIĆ WIKIPEDIĘ na 411D w miejsce przekierowania i bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem: Wandalizm - lta) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 7 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
− | |typ_lokomotywy =411D (SM31) | + | |typ_lokomotywy = 411D (SM31) |
− | |przewoźnik =[[kolej przemysłowa|przemysł] | + | |przewoźnik = [[kolej przemysłowa|przemysł]], [[PKP]] |
− | |oznaczenie_przewoźnika =411D, SM31 | + | |oznaczenie_przewoźnika = 411D, SM31 |
− | |grafika =[[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] | + | |grafika = [[File:SM31-044a locomotive.jpg|290px]] |
− | |opis_zdjęcia =Lokomotywa 411D | + | |opis_zdjęcia = Lokomotywa 411D |
− | |producent =[[Fablok]] Chrzanów | + | |producent = [[Fablok]] Chrzanów |
− | |lata_budowy =1976-1985 | + | |lata_budowy = 1976-1985 |
− | |układ_osi =Co'Co' | + | |układ_osi = Co'Co' |
− | |masa_służbowa = | + | |masa_służbowa = 116400 kg |
− | |długość_ze_zderzakami =17000 mm | + | |długość_ze_zderzakami = 17000 mm |
− | |szerokość =3156 mm | + | |szerokość = 3156 mm |
− | |wysokość =4285 mm | + | |wysokość = 4285 mm |
− | |rozstaw_osi_skrajnych =12350 mm | + | |rozstaw_osi_skrajnych = 12350 mm |
− | |średnica_kół =1100 mm | + | |średnica_kół = 1100 mm |
− | |rozstaw_szyn =1435 mm | + | |rozstaw_szyn = 1435 mm |
− | |zapas_paliwa =4400 l | + | |zapas_paliwa = 4400 l |
− | |typ_silnika =[[a8C22|a8C22W]] | + | |typ_silnika = [[a8C22|a8C22W]] |
− | |moc_znamionowa =880 kW (1200 KM) | + | |moc_znamionowa = 880 kW (1200 KM) |
− | |siła_pociągowa =353,2 kN | + | |siła_pociągowa = 353,2 kN |
− | |rodzaj_przekładni =elektryczna | + | |rodzaj_przekładni = elektryczna |
− | |prędkość_konstrukcyjna =80 km/h | + | |prędkość_konstrukcyjna = 80 km/h |
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
− | |system_hamulca =Oerlikon | + | |system_hamulca = Oerlikon |
− | |sterowanie_wielokrotne =brak | + | |sterowanie_wielokrotne = brak |
− | |system_ogrzewania =brak | + | |system_ogrzewania = brak |
− | |uwagi =W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. | + | |uwagi = W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
− | + | }} | |
− | |||
'''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych. | '''411D''' (SM31)<ref>Oznaczenie nadane na PKP.</ref> - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych. | ||
− | + | ||
== Historia == | == Historia == | ||
− | W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a | + | W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu [[Ls800]]. Lokomotywy produkowane były w zakładach [[Fablok]] w Chrzanowie w latach 1976-1985. [[PKP]] otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez [[PKP]] lokomotywa, której nadano numer 170. |
== Budowa lokomotywy == | == Budowa lokomotywy == | ||
− | Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. | + | Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach [[HCP 301D]]. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. |
W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym. | W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny [[a8C22|a8C22W]] o mocy 880 kW.<ref>Silnik jest bardzo podobny do silnika [[a8C22]] stosowanego w serii [[Ls800]], lecz dzięki zwiększeniu ciśnienia doładowania, zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowującego i zmianie regulacji pracy silnika udało się zwiększyć jego moc o około 50%.</ref> Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym. | ||
== Użycie == | == Użycie == | ||
− | Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu. | + | Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu. |
+ | |||
+ | [[Plik:DSC07238bm23.jpg|thumb|290px|SM31-052 w nowym malowaniu PKP CARGO.]] | ||
+ | |||
+ | ==Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy== | ||
+ | https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31 | ||
+ | |||
== Linki zewnętrzne == | == Linki zewnętrzne == | ||
* [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne] | * [http://www.transportszynowy.pl/smdane.php Dane techniczne] |
Aktualna wersja na dzień 22:26, 21 cze 2022
411D (SM31) | |
Lokomotywa 411D | |
Przewoźnik | przemysł, PKP |
Oznaczenie przewoźnika | 411D, SM31 |
Producent | Fablok Chrzanów |
Lata budowy | 1976-1985 |
Układ osi | Co'Co' |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
Masa służbowa | 116400 kg |
Rozstaw osi skrajnych | 12350 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Długość ze zderzakami | 17000 mm |
Szerokość | 3156 mm |
Wysokość | 4285 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 80 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 353,2 kN |
Typ silnika spalinowego | a8C22W |
Moc znamionowa | 880 kW (1200 KM) |
Zapas paliwa | 4400 l |
Rodzaj przekładni | elektryczna |
System hamulca | Oerlikon |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | brak |
W środowisku kolejarzy lokomotywa ta bywa nazywana "trumną" lub "szafą", z uwagi na charakterystyczny wygląd pudła. |
411D (SM31)[1] - Lokomotywa ta została zaprojektowana z myślą o obsłudze pociągów towarowych na stacjach rozrządowych i zakładach przemysłowych.
Historia[edytuj]
W 1973 roku opracowano projekt lokomotywy który został oparty na bazie typu Ls800. Lokomotywy produkowane były w zakładach Fablok w Chrzanowie w latach 1976-1985. PKP otrzymało 167 sztuk SM31 a 30 egzemplarzy trafiło do przemysłu, głównie do górnictwa, gdzie trafiły także dwa prototypowe egzemplarze oznaczone pierwotnie numerami 001 i 002. Z przemysłu pochodziła też ostatnia zakupiona przez PKP lokomotywa, której nadano numer 170.
Budowa lokomotywy[edytuj]
Pudło wraz z ostoją osadzone jest na dwóch trójosiowych wózkach, których budowa zbliżona jest do budowy wózków stosowanych w lokomotywach HCP 301D. Pudło, z racji przeznaczenia pojazdu, składa się z trzech niesymetrycznych części.Największą część pudła zajmuje przedział z silnikiem spalinowym i prądnicą, dalej znajduje się kabina maszynisty a na końcu umieszczono przedział z aparaturą elektryczną. W lokomotywie zamontowano polski silnik wysokoprężny a8C22W o mocy 880 kW.[2] Silnik napędza prądnicę, która zasila sześć silników trakcyjnych o mocy 196 kW, zawieszonych na osiach systemem tramwajowym.
Użycie[edytuj]
Lokomotywy 411D obecnie pracują głównie na liniach Górnego Śląska. W większości przypadków prowadzą ciężkie pociągi z zakładów do stacji rozrządowych, między innymi w Jaworznie Szczakowej, Łazach, Libiążu, Tarnowskich Górach i Rybniku. Po kilka sztuk pracuje w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu i Krakowie przy obsłudze manewrów. Niestety w ostatnich latach duża część tych lokomotyw została skreślona ze stanu.
Link do spisu i eksploatacji wszystkich egzemplarzy[edytuj]
https://www.forumkolejowe.pl/ilostan/index.php?nav=serie&typ=7&seria=259&title=SM31