405E: Różnice pomiędzy wersjami
Skubihenio (dyskusja | edycje) (nowa strona-zalążek) |
m (dr tech - usunięcie wywołania niepoprawnie działających szablonów "bibliografia") |
||
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 4: | Linia 4: | ||
|grafika = [[File:Em10.20000823.jpg|290px]] | |grafika = [[File:Em10.20000823.jpg|290px]] | ||
|opis_zdjęcia = 405E (EM10) na stacji Szklarska Poręba. | |opis_zdjęcia = 405E (EM10) na stacji Szklarska Poręba. | ||
− | |przewoźnik = [PKP] | + | |przewoźnik = [[PKP]] |
|oznaczenie_przewoźnika = EM10 | |oznaczenie_przewoźnika = EM10 | ||
|producent = [[H. Cegielski - Poznań S.A.|HCP]] | |producent = [[H. Cegielski - Poznań S.A.|HCP]] | ||
Linia 31: | Linia 31: | ||
|uwagi = * - po modernizacji została pozbawiona sterowania wielokrotnego. W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "krokodylem". | |uwagi = * - po modernizacji została pozbawiona sterowania wielokrotnego. W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "krokodylem". | ||
}} | }} | ||
− | '''405E''' | + | '''405E''' - polska elektryczna lokomotywa manewrowa. Na [[PKP]] oznaczoną ją serią '''EM10'''. |
− | {{ | + | == Historia == |
+ | Lokomotywa została zaprojektowana w 1988 roku przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu przy współpracy Instytutu Elektrotechniki w Warszawie. Lokomotywa 405E jest jedną z najmłodszych i najnowocześniejszych elektrowozów, eksploatowanych na polskich torach. Pojazdy zostały wyprodukowane w liczbie czterech egzemplarzy i miały dość nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne. Niestety nigdzie długo nie "zagrzały" miejsca i tułały się z jednej lokomotywowni do drugiej. | ||
+ | |||
+ | == Opis == | ||
+ | Lokomotywy, jako pierwsze na polskiej kolei, otrzymały tyrystorowy układ przekształtnikowy rozruchu impulsowego oraz mikroprocesorowy system sterowania. Wykonano cztery prototypy, dwa z układem przekształtnikowym produkcji polskiej i dwa z układem produkcji czeskiej (405Ea).<ref>W trakcie napraw lokomotyw dokonano ujednolicenia ich aparatur. Powodem tych zmian była zawodność polskich podzespołów.</ref> | ||
+ | W pojazdach zastosowano też szereg innych rozwiązań, takich jak elektrodynamiczny hamulec oporowy, układ prędkości zadanej, układ tłumików hydraulicznych zastępujący tradycyjny [[sprzęg międzywózkowy]] i oparcie pudła na wózkach za pośrednictwem sprężyn z jednostronnym przeniesieniem sił pociągowych. Lokomotywy zostały też wyposażone w elektryczny obwód ogrzewania składu pociągu, dzięki czemu mogły prowadzić lekkie pociągi pasażerskie. 405E jako jedyna lokomotywa jednokabinowa posiada dwa pulpity sterownicze, odpowiednio do kierunku jazdy. Widoczność w obu kierunkach z centralnie umieszczonej kabiny jest dość dobra dzięki zwartej zabudowie i małej długości przedziałów maszynowych. | ||
+ | |||
+ | == Eksploatacja == | ||
+ | W poczatkowym okresie eksploatacji, lokomotywy stacjonowały w Poznaniu na stacji rozrządowej Franowo. Następnie parami skierowano je do pracy w lokomotywowni Skarżysko-Kamienna i Katowice, gdzie odpowiednio pracowały w grupie towarowej i pracy przetokowej. W 2000 roku nastąpiło przenieśienie lokomotyw z Katowic do Krakowa i Zakopanego a ze Skarżyska trafiły do Jeleniej Góry, gdzie prowadziły pociągi pasażerskie na lini Jelenia Góra - Szklarska Poręba. W 2004 roku w ZNLE w Gliwicach zmodernizowano wszystkie cztery lokomotywy. Wymieniono cały układ elektryczny, zamontowano nowe pulpity, wymieniono przetwornice z wirujacych na statyczne, zastosowano wyłącznik próżniowy, jednopołówkowy pantograf, zamontowano reflektory halogenowe i pomalowano lokomotywy zgodnie ze wzorem [[PKP]] Cargo. Usunięto też możliwość sterowania wielokrotnego. Po modernizacji wszystkie lokomotywy zostały skierowane do Wałbrzycha gdzie pracowały przy ciągnięciu i popychu pociągów towarowych między Wałbrzychem a Jaworzyną Śląską. Od 2006 do 2008 roku wszystkie 405-ki pracowały w Nowym Sączu jako popych na krętym odcinku Nowy Sącz - Stróże, a w 2009 roku wróciły do poznańskiego Franowa. | ||
+ | == Bibliografia == | ||
+ | * {{cytuj pismo | nazwisko=Rydzyński | imię=Paweł | tytuł=Lokomotywy manewrowe | czasopismo=Rynek kolejowy | numer=11/2009 | strona=46-48 | wydanie= | data= | issn=1644-1958}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{Przypisy}} | ||
+ | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]] | ||
+ | [[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]] | ||
+ | [[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]] |
Aktualna wersja na dzień 02:52, 18 mar 2012
405E (EM10) | |
290px | |
405E (EM10) na stacji Szklarska Poręba. | |
Przeznaczenie lokomotywy | lokomotywa manewrowa |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | EM10 |
Producent | HCP |
Lata budowy | 1990-1991 |
Liczba członów | 1 |
Układ osi | Bo'Bo' |
Masa służbowa | 72 tony |
Długość ze zderzakami | 16340 mm |
Szerokość | 2900 mm |
Wysokość | 3400 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 10500 mm |
Średnica kół | 1100 mm |
Rozstaw szyn | 1435 mm |
System zasilania | 3 kV DC (3000 V prądu stałego) |
Liczba silników | 4 |
Typ silników | LKa493 |
Moc ciągła | 960 kW |
Maksymalna siła pociągowa | 250 kN |
Stosunek przekładni | 71:16 |
Prędkość konstrukcyjna | 80 km/h |
Sterowanie wielokrotne | jest* |
System hamulca | Oerlikon + ED |
System ogrzewania | elektryczne |
* - po modernizacji została pozbawiona sterowania wielokrotnego. W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "krokodylem". |
405E - polska elektryczna lokomotywa manewrowa. Na PKP oznaczoną ją serią EM10.
Historia[edytuj]
Lokomotywa została zaprojektowana w 1988 roku przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu przy współpracy Instytutu Elektrotechniki w Warszawie. Lokomotywa 405E jest jedną z najmłodszych i najnowocześniejszych elektrowozów, eksploatowanych na polskich torach. Pojazdy zostały wyprodukowane w liczbie czterech egzemplarzy i miały dość nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne. Niestety nigdzie długo nie "zagrzały" miejsca i tułały się z jednej lokomotywowni do drugiej.
Opis[edytuj]
Lokomotywy, jako pierwsze na polskiej kolei, otrzymały tyrystorowy układ przekształtnikowy rozruchu impulsowego oraz mikroprocesorowy system sterowania. Wykonano cztery prototypy, dwa z układem przekształtnikowym produkcji polskiej i dwa z układem produkcji czeskiej (405Ea).[1] W pojazdach zastosowano też szereg innych rozwiązań, takich jak elektrodynamiczny hamulec oporowy, układ prędkości zadanej, układ tłumików hydraulicznych zastępujący tradycyjny sprzęg międzywózkowy i oparcie pudła na wózkach za pośrednictwem sprężyn z jednostronnym przeniesieniem sił pociągowych. Lokomotywy zostały też wyposażone w elektryczny obwód ogrzewania składu pociągu, dzięki czemu mogły prowadzić lekkie pociągi pasażerskie. 405E jako jedyna lokomotywa jednokabinowa posiada dwa pulpity sterownicze, odpowiednio do kierunku jazdy. Widoczność w obu kierunkach z centralnie umieszczonej kabiny jest dość dobra dzięki zwartej zabudowie i małej długości przedziałów maszynowych.
Eksploatacja[edytuj]
W poczatkowym okresie eksploatacji, lokomotywy stacjonowały w Poznaniu na stacji rozrządowej Franowo. Następnie parami skierowano je do pracy w lokomotywowni Skarżysko-Kamienna i Katowice, gdzie odpowiednio pracowały w grupie towarowej i pracy przetokowej. W 2000 roku nastąpiło przenieśienie lokomotyw z Katowic do Krakowa i Zakopanego a ze Skarżyska trafiły do Jeleniej Góry, gdzie prowadziły pociągi pasażerskie na lini Jelenia Góra - Szklarska Poręba. W 2004 roku w ZNLE w Gliwicach zmodernizowano wszystkie cztery lokomotywy. Wymieniono cały układ elektryczny, zamontowano nowe pulpity, wymieniono przetwornice z wirujacych na statyczne, zastosowano wyłącznik próżniowy, jednopołówkowy pantograf, zamontowano reflektory halogenowe i pomalowano lokomotywy zgodnie ze wzorem PKP Cargo. Usunięto też możliwość sterowania wielokrotnego. Po modernizacji wszystkie lokomotywy zostały skierowane do Wałbrzycha gdzie pracowały przy ciągnięciu i popychu pociągów towarowych między Wałbrzychem a Jaworzyną Śląską. Od 2006 do 2008 roku wszystkie 405-ki pracowały w Nowym Sączu jako popych na krętym odcinku Nowy Sącz - Stróże, a w 2009 roku wróciły do poznańskiego Franowa.
Bibliografia[edytuj]
Przypisy
- ↑ W trakcie napraw lokomotyw dokonano ujednolicenia ich aparatur. Powodem tych zmian była zawodność polskich podzespołów.