Powierzchnia do stania: Różnice pomiędzy wersjami
(rozbudowa) |
(→Wyznaczenie pola powierzchni do stania: podmina indeksów uwag) |
||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...) | '''Powierzchnia do stania''' - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...) | ||
− | + | == Wyznaczenie pola powierzchni do stania == | |
+ | |||
+ | Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że: | ||
* wszystkie [[Siedzenie odchylne|siedzenia odchylne]] oraz [[Stolik składany|stoliki składane]] są w pozycji zamkniętej, | * wszystkie [[Siedzenie odchylne|siedzenia odchylne]] oraz [[Stolik składany|stoliki składane]] są w pozycji zamkniętej, | ||
* uwzględnia się tylko połowę powierzchni wewnętrznych schodów. | * uwzględnia się tylko połowę powierzchni wewnętrznych schodów. | ||
Do powierzchni do stania nie wlicza się: | Do powierzchni do stania nie wlicza się: | ||
− | # rzutu [[Siedzenie (pasażerskie)|siedzeń]] (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300<sup> | + | # rzutu [[Siedzenie (pasażerskie)|siedzeń]] (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300<sup>[a]</sup> mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów, |
# rzutu [[Stolik stały|stolików stałych]], | # rzutu [[Stolik stały|stolików stałych]], | ||
# powierzchni przewidzianych dla [[Maszynista|maszynistów]] i innych człoków [[Drużyna pociągowa|drużyny pociągowej]] oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione, | # powierzchni przewidzianych dla [[Maszynista|maszynistów]] i innych człoków [[Drużyna pociągowa|drużyny pociągowej]] oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione, | ||
# stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu, | # stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu, | ||
# obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania, | # obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania, | ||
− | # obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850<sup> | + | # obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850<sup>[b]</sup> mm; |
# obszarów toalet, umywalni itp. | # obszarów toalet, umywalni itp. | ||
− | <sup> | + | <sup>[a]</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość. |
+ | |||
+ | <sup>[b]</sup> W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro) | ||
+ | |||
+ | == Zagęszczenie pasażerów stojących == | ||
+ | |||
+ | Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio: | ||
+ | # dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 [[Karty UIC|karty UIC]] 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych", | ||
+ | # dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344) | ||
+ | |||
+ | Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio: | ||
+ | |||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | ! Przypadek !! Liczba pasażerów na m² !! Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | rowspan=2 | Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 0 || Dla ogólnej powierzchni do stania. | ||
+ | |- | ||
+ | | 1,25 || Dla [[Powierzchnia gastronomiczna|powierzchni gastronomicznej]] jedynie przy wyznaczaniu [[Masa projektowa|masy projektowej]]. | ||
+ | |- | ||
+ | | Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 2 - 4 || Powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi. | ||
+ | |- | ||
+ | | Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 4 || | ||
+ | |- | ||
+ | | Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 7,14 || Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi. | ||
+ | |- | ||
+ | | Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów || 5 || co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą. Takie zagęszczenie zostało wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz.U. 2003 nr 231 poz. 2317) wcześniejsze regulacje dopuszczały większe zagęszczenie. | ||
+ | |- | ||
+ | | <del>Znamionowe obciążenie dla tramwajów</del> || <del>6,67</del> || co wynika z przyjęcia 0,15 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993). | ||
+ | |- | ||
+ | | <del>Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów</del> || <del>10</del> || co wynika z przyjęcia 0,10 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993). | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | == Zobacz też == | ||
− | + | * [[Masa pasażera]] | |
+ | * [[Masa pojazdu kolejowego]] | ||
+ | * [[Masa projektowa]] | ||
+ | * [[Masa eksploatacyjna]] | ||
== Słowniczek == | == Słowniczek == |
Aktualna wersja na dzień 00:35, 24 maj 2020
Powierzchnia do stania - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)
Wyznaczenie pola powierzchni do stania[edytuj]
Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:
- wszystkie siedzenia odchylne oraz stoliki składane są w pozycji zamkniętej,
- uwzględnia się tylko połowę powierzchni wewnętrznych schodów.
Do powierzchni do stania nie wlicza się:
- rzutu siedzeń (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 300[a] mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
- rzutu stolików stałych,
- powierzchni przewidzianych dla maszynistów i innych człoków drużyny pociągowej oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
- stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
- obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
- obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 1850[b] mm;
- obszarów toalet, umywalni itp.
[a] W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.
[b] W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)
Zagęszczenie pasażerów stojących[edytuj]
Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio:
- dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 karty UIC 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych",
- dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344)
Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio:
Przypadek | Liczba pasażerów na m² | Uwagi |
---|---|---|
Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych | 0 | Dla ogólnej powierzchni do stania. |
1,25 | Dla powierzchni gastronomicznej jedynie przy wyznaczaniu masy projektowej. | |
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych | 2 - 4 | Powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi. |
Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | 4 | |
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne | 7,14 | Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi. |
Dopuszczalne obciążenie dla tramwajów | 5 | co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą. Takie zagęszczenie zostało wprowadzone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji tramwajów i trolejbusów (Dz.U. 2003 nr 231 poz. 2317) wcześniejsze regulacje dopuszczały większe zagęszczenie. |
co wynika z przyjęcia 0,15 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993). | ||
co wynika z przyjęcia 0,10 m² powierzchni dla jednego pasażera. Uchylone Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1999 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 1999 nr 88 poz. 993). |
Zobacz też[edytuj]
Słowniczek[edytuj]
PL: powierzchnia do stania
EN: standing area