Rudy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 24 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 11: Linia 11:
 
|Peron=Tak
 
|Peron=Tak
 
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym
 
|Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym
|Budynek stacyjny=tak
+
|Budynek stacyjny=Tak
|Lokomotywownia=tak
+
|Lokomotywownia=Tak
 
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się:
 
|Opis zabudowań=Na stacji znajduje się:
 
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br>  
 
- powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br>  
Linia 18: Linia 18:
 
- wieża wodna. </br>  
 
- wieża wodna. </br>  
 
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.
 
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową.
 +
[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]]
 
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.
 
|Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym.
 +
[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]]
 
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]]
 
|Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]]
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}}
 
|Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
 
|Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}}
|Linia={{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,1}}
+
|Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek - Racibórz|23,500|1899|1945}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,100|1945|nadal}}
 +
|Grafika=Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg
 +
|Opis grafiki=Plan schematyczny stacji Rudy. Stan na 09.2023r.
 +
|Foto1=LokoRudy2.jpg
 +
|Foto2=LokoRudy.jpg
 +
|Foto3=B.Stacyjny Rudy.jpg
 +
|Foto4=Stacja Rudy zwrotnik.jpg
 
}}
 
}}
[[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]]
+
{{Lw kwerenda istniejące|kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach}}
[[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]]
 
[[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]]
 
[[Plik:Siemens Rudy.JPG|thumb|right|[[Siemens 'Bo]] w Rudach]]
 
'''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
 
 
 
== Informacje ogólne ==
 
Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>.
 
 
 
Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>
 
 
 
Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r.
 
 
 
== Tabor ==
 
===Historyczny===
 
W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
===Obecnie===
 
Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach:
 
 
 
==== Parowozy ====
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Producent
 
! Rok prod.
 
! Nr. Kotła
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02986|3343]]
 
| Las49
 
| Chrzanów
 
| 1954
 
| 1655/53
 
| 785mm
 
| Las49-3343
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tw53/3996|3996]]
 
| Tw53/Pw53
 
| Chrzanów
 
|1955/1997/9
 
| 13969/54
 
| 785mm
 
| Pw53-02
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
| Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
 
| Tw9
 
| AEG
 
| 1924
 
|
 
| 785mm
 
| Tw9-8
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
| Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
 
| Bn2t
 
| Borsig
 
| 1929
 
| 12050/29
 
| 785mm
 
| 15
 
| style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
==== Spalinowe pojazdy trakcyjne ====
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
 
| Lxd2
 
| 1981
 
| 785mm
 
| Lxd2-373
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
 
| Lxd2
 
| 1981
 
| 785mm
 
| HP-Lxd2-08
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
 
| Lxd2
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Lxd2-354
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
 
| Lxd2
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
 
| Wls150
 
| 1966
 
| 785mm
 
| Lyd1-150
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
 
| Wls180
 
| 1971
 
| 785mm
 
| Wls180-15
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
 
| Wls180
 
| 1972
 
| 785mm
 
| Wls180-36
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
 
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 2WLs50-2088
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
 
| 2WLs50
 
| 1970
 
| 785mm
 
| 2WLs50-1836
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
 
| 2WLs40
 
| 1961
 
| 785mm
 
| 10
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
| Pęknięty blok silnika
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
 
| Wls75
 
| 1967
 
| 785mm
 
| Wls75-38
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
| Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
 
| Wls75
 
| 1971
 
| 785mm
 
| Wls75-66
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]]
 
| Wlp50
 
| 1994
 
| 785mm
 
| Wlp50-031
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
| Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW.
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
 
| Wmc
 
| nieznany
 
| 785mm
 
| Wmd 101
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
 
| A20D-P
 
| 1986
 
| 785mm
 
| MBxd2-218
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]]
 
| WLs40
 
| 1955
 
| 600mm
 
| Wls40-377
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
|
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]]
 
| WLs40
 
| 1955
 
| 600mm
 
| Wls40-372
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
==== Elektrowozy ====
 
 
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Nr fabr.
 
! Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
 
| Siemens elektrowóz
 
| 1896
 
| 785mm
 
| 15
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
 
|
 
|-
 
|}
 
 
 
====Wagony pasażerskie====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! Rok prod.
 
! Prześwit
 
! Oznaczenie
 
! style="width:110px"|Stan
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-236-7
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-237-5
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| A20D-P
 
| 1988
 
| 785mm
 
| Bxhpi 00-450024-238-3
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-313-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-314-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-315-4
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-316-2
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-317-0
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-318-9
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxh
 
|
 
| 785mm
 
| BTxh 00-320034-319-6
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
 
|-
 
| BTxhpi
 
|
 
| 785mm
 
| BTxhpi
 
| style="background-color:#80FFFF;" |W remoncie
 
| Wagon Kryty "Kibel"<br/>
 
|-
 
| BTxhpi
 
|
 
| 785mm
 
| BTxhpi 00-220034-311-5
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 
|-
 
| BTxhpi
 
|
 
| 785mm
 
| BTxhpi 00-220034-310-7
 
| style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
| Wagon Letni "Bytomka"<br/>
 
|-
 
| 1Aw
 
|
 
| 785mm
 
| 1Aw
 
| style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
 
| Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica
 
|-
 
|-
 
|}
 
 
 
====Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)====
 
{| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
 
! style="width:90px" |Typ
 
! ilość
 
! Prześwit
 
! Typ wagonu
 
! class="unsortable"|Uwagi
 
|-
 
| Wddxh
 
| 9
 
| 785mm
 
| Wagon Węglarka
 
| Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
 
|-
 
| Rgdxh
 
| 1
 
| 785mm
 
| Wagon cysterna
 
| Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
 
|}
 
 
 
==Kursy turystyczne==
 
*Na stacji w Rudach odbywają sie całoroczne kursy turystyczne w stronę stacji Stanica oraz w stronę stacji Rybnik Stodoły przez stację Paproć.
 
 
 
*Pociągi w trakcji parowej prowadzi parowóz Las, w trakcji spalinowej na trasie Rudy-Rybnik Stodoły-Rudy są to Wls180 lub okazjonalnie Lxd2 natomiast na trasie do Stanicy spalinowozy Wls180 lub Lxd2
 
 
 
*Czasem można podziwiać w ruchu pociągi robocze i utrzymaniowe lub drezynę do patrolu szlaku.
 
 
 
*Okazjonalnie można spotkać również specjalne pociągi dla miłośników fotografii kolejowej zestawione z wagonów towarowych.
 
 
 
==Inne atrakcje==
 
*Na stacji w Rudach można udać się do bistro "Peron 2", dla dzieci atrakcją jest park linowy "Stacyjkowo Rudy" oraz do restauracji zaaranżowanej w wagonie kolejowym.
 
 
 
*Możliwa jest także przejażdżka drezyną ręczną .
 
 
 
*Można także zwiedzać lokomotywownię i wagonownię z przewodnikiem .
 
 
 
*W wagonowni znajduje się ścieżka ineraktywna z goglami VR oraz innymi ciekawymi atrakcjami.
 
 
 
*Istnieje możliwość zobaczenia pracy kowala w stacyjnej kuźni oraz warsztaty kowalskie.
 
 
 
== Zobacz też ==
 
* [[Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach]]
 
 
 
{{Przypisy}}
 
 
 
== Bibliografia ==
 
* [http://turystyka.silesia-region.pl/szt/pl/21.html Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej na Szlaku Zabytków Techniki]
 
 
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://www.kolejkarudy.pl/ Oficjalna strona Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach]
 
{{stacja kolejowa/sąsiednie
 
|stacja        = Rudy
 
|linia        = [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]
 
|stan          = Czynna
 
|typ          = BHF
 
|kilometr      = 41,1
 
|następny    = [[Paproć (stacja kolejowa)|Paproć]]
 
|następny_km  = 2,001
 
|następny_typ = KHSTr
 
|poprzedni      = [[Stanice Wąskotorowe]]
 
|poprzedni_km  = 4,007
 
}}
 
 
 
{{Wikipedia}}
 
 
 
[[Kategoria:Stacje, przystanki i posterunki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 

Aktualna wersja na dzień 18:59, 7 lis 2023

stacja Rudy

Stan: czynny

Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg

Plan schematyczny stacji Rudy. Stan na 09.2023r.


Podstawowe informacje

Kolej

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Miejscowość

Rudy

Powiat

Raciborski

Współrzędne geograficzne

50°11'23.7"N 18°27'51.1"E

Skrót telegraficzny

R

Rok utworzenia

1899



Infrastruktura

Peron

Tak

"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw peron" property.

Nastawnia

Tak - w budynku stacyjnym

"Tak - w budynku stacyjnym" is not in the list (D, D/W, D/WW, I, X, b/d) of allowed values for the "Pw nastawnia" property.

Budynek stacyjny

Tak

"Tak" is not in the list (TAK, NIE, b/d) of allowed values for the "Pw budynek stacyjny" property.

Lokomotywownia

Tak




Dane historyczne

Nazwa

Rauden 1899 - 1945
Rudy 1945 - nadal

Rodzaj

stacja 1899 - nadal


Określenie linii przebiegających przez posterunek, położenie posterunku linii oraz zakres lat

Gliwice Trynek - Racibórz km 23,500 1899 - 1945
Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice km 41,100 1945 - nadal


Szczegółowy opis

Opis budynków i urządzeń

Na stacji znajduje się: - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura.
- 3 stanowiskowa lokomotywownia wraz z przylegającą wagonownią.
- wieża wodna.
- inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. [| Więcej informacji]

Opis urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego

Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. [| Więcej informacji]

Opis układu torowego

Historia

[| Historia Stacji]

Położenie posterunku w terenie

Wczytywanie mapy…

Galeria

Zestawienie taboru

Uwaga: Zestawienie zawiera informacje na temat wszystkich pojazdów trakcyjnych, które kiedykolwiek stacjonowały na danej stacji, a których dane znajdują się w naszej bazie.


Typ Numer Obecne / ostatnie
oznaczenie
Stacjonowanie od roku Stacjonowanie do roku Stan Obecne / ostatnie
miejsce stacjonowania
1Aw 1811 Bxhpi 00-380034 211–9 1974 nadal Odstawiona Rudy
2WLs40 1189 10 1993 nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1189 PKP 10 b/d b/d Odstawiona ?
2WLs50 1732 Borynia 6 2015 2018 Odstawiona Błędowa Tyczyńska (Zakład remontowy)
2WLs50 1814 b/d 2014 Nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1817 WLs50-1817 b/d nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1836 WLs50-1836 2017 nadal Odstawiona Rudy
2WLs50 1836 WLs50-1836 2002 b/d Odstawiona Rudy
2WLs50 2088 2Wls50-2088 1993 nadal Sprawna Rudy
2WLs50 2244 2Wls50-2244 "Wisienka" 2010 2018 W trakcie remontu TRI RAIL Tyczyn
802S 01 802S-01 2014 b/d Złom b/d
803S 01 803S-01 2014 nadal Odstawiona Rudy
A20D-P 25076 MBxd2-308 2014 2019 W trakcie remontu Pleszew Miasto
A20D-P 25194 MBxd2-218 2013 nadal Sprawna Rudy
A20D-P ?(223) 805.902 2003 2005 Sprawna Jindřichův Hradec (Czechy)
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-236-7 1988 nadal Odstawiona Rudy
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-237-5 1988 nadal Odstawiona Rudy
A20D-P b/d Bxhpi 00-450024-238-3 1988 nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-317-0 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-318-9 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-313-9 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxh b/d BTxh 00-320034-319-6 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d 04 2023 nadal Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 03 2023 nadal Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 04 b/d b/d Odstawiona Rudy
BTxhp b/d 03 b/d b/d Odstawiona Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-316-2 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-314-7 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhp b/d BTxhp 00-320034-315-4 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 316-1 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 00-220034-311-5 b/d nadal Sprawna Rudy
BTxhpi b/d BTxhpi 00-220034-310-7 b/d nadal Sprawna Rudy
Björke b/d S 00-00-932-3000-1 1969 nadal Odstawiona Rudy
Borsig Bn2t 12050 15 2017 nadal Eksponat Rudy
Doc b/d Doc b/d nadal Sprawna Rudy
GLs30 ? Brak 2010 obecnie Odstawiona Skansen w Rudach
Kddxh b/d Kddxh b/d nadal Sprawna Rudy
Kdxh b/d Kdxh 00-151344-504-7 b/d nadal Sprawna Rudy
Kdxh b/d S 00-00-934-1105-6 b/d nadal Odstawiona Rudy
Kdxh b/d S b/d nadal Sprawna Rudy
L30H 23397 TU38.001 2003 2005 Sprawna Třemešná ve Šlezsku
L30H 23437 Lyd2-101 2003 2005 Sprawna Bytom Karb Wąskotorowy
L30H 23437 Lyd2-101 2010 2020-03-05 Sprawna Bytom Karb Wąskotorowy
L30H 24367 Lyd2-63 2010 2020 Sprawna Środa Wielkopolska Miasto
L45H 20566 Lxd2-370 1968 1973 Złom Bytom Rozbark
L45H 20567 Lxd2-352 1968 1990 W trakcie remontu Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 20568 Lxd2-353 1968 1990 Złom Bytom Rozbark
L45H 20569 Lxd2-354 1968 1992 Odstawiona Rudy
L45H 20569 Lxd2-354 2003 nadal Odstawiona Rudy
L45H 20570 Lxd2-355 2004 2005 Złom Stanica
L45H 20570 Lxd2-355 1990 1992 Złom Stanica
L45H 20849 brak 2011 nadal Odstawiona Rudy
L45H 20849 brak 2003 2009 Odstawiona Rudy
L45H 20850 L45H-358 1994 2002 Sprawna Oberwiesenthal
L45H 20850 L45H-358 1970 1990 Sprawna Oberwiesenthal
L45H 20921 Lxd2-360 1970 1970 Złom Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 20922 Lxd2-361 1970 1992 Złom Bytom Rozbark
L45H 21277 Lxd2-366 1972 1975 Złom Bytom Karb Wąskotorowy
L45H 21580 Lxd2-367 1973 1992 Złom Bytom Rozbark
L45H 24324 HP-Lxd2-08 2012 nadal Odstawiona Rudy
L45H 24325 PKW-Lxd2-09 b/d 2019 Nieznany, W naprawie MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24325 PKW-Lxd2-09 2012 2014 Nieznany, W naprawie MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24327 PKW-Lxd2-11 b/d 2019 Sprawna MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24327 PKW-Lxd2-11 2012 2014 Sprawna MaLoWa Bahnwerkstatt GmbH, Benndorf
L45H 24331 Lxd2-373 2002 2005 Sprawna Rudy
L45H 24331 Lxd2-373 2011 nadal Sprawna Rudy
Las49 3343 Las49-3343 2019 20.09.2024 Odstawiona Rudy
Las49 3343 Las49-3343 2014 2019 Odstawiona Rudy
Las49 3343 Las49-3343 2013 2014 Odstawiona Rudy
Las49 3343 Las49-3343 2011 2013 Odstawiona Rudy
Las49 3343 Las49-3343 18.10.2024 nadal Odstawiona Rudy
PWmd b/d PWmd 4001-8 b/d nadal Odstawiona Rudy
Pdx b/d Pdx 00-15 534 7109-6 b/d nadal Sprawna Rudy
Pdxh b/d Pdxh 00-15 534 7106-9 b/d nadal Sprawna Rudy
Pw53 3996 Pw53-02 1997 nadal Eksponat Rudy
Rdxh 23 Rdxh 00-15 734 4603-4 b/d nadal Sprawna Rudy
Siemens b/d 1 1994 nadal Odstawiona Rudy
Tw53 2467 Tw53-2566 2010 2020-03-05 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53 2467 Tw53-2566 199x 2007 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
Tw53 2652 Tw53-2670 b/d b/d Pomnik Racibórz
Tw53 3996 Tw53-3996 1993 nadal Odstawiona Rudy
Tw9 8 Tw9-8 b/d nadal Eksponat Rudy
W b/d W 2017 nadal Sprawna Rudy
WLp50 031 Wlp50-031 2013 2022 W trakcie remontu b/d
WLs150 6838 WLs150-6838 2002 2005 Złom Stanica
WLs150 7211 Lyd1-150 2017 nadal Odstawiona Rudy
WLs150 7225 Wls150-7225 2005 nadal Odstawiona Rudy
WLs150 7228 WLs150-7228 1997 2005 Złom Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
WLs150 7230 Lyd1-306 1969 1971 Złom Bytom Rozbark
WLs150 7232 Lyd1-308 1969 1970 Pomnik Nadleśnictwo w Marculach
WLs150 7232 Lyd1-308 2003 2005 Pomnik Nadleśnictwo w Marculach
WLs150 7233 Lyd1-309 1969 1970 Sprawna Bytom Karb Wąskotorowy
WLs150 7657 WLs150-7657 2002 2005 Złom Złomowisko w Gliwicach - Łabędach
WLs180 11 WLs180-11 2002 2005 Nieznany nieznane
WLs180 15 WLs180-15 1994 2005 Sprawna Rudy
WLs180 15 WLs180-15 2008 nadal Sprawna Rudy
WLs180 36 WLs180-36 1994 2005 Sprawna Rudy
WLs180 36 WLs180-36 2007 nadal Sprawna Rudy
WLs180 42 WLs180-42 2003 2005 Odstawiona Bytom Karb Wąskotorowy
WLs180 5660 Lyd1-250 2002 2005 Sprawna Pleszew Miasto

… dalsze wyniki

Dokumenty dotyczące posterunku znajdujące się w Archiwum Enkolu

Uwaga: Zestawienie zawiera listę dokumentów archiwalnych znajdujących się w Archiwum Enkolu wygenerowaną na podstawie słów kluczowych.

Źródła




Oznaczenie Typ fabryczny Numer fabryczny Rok produkcji Stan Rozstaw Typ silnika Stacjonowanie Uwagi
Bxhpi 00-380034 211–9 1Aw 1811 1955 Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy
10 2WLs40 1189 1961 Odstawiona 785 mm Nieznany Rudy Odstawiona ze względu na pęknięty blok silnika.
WLs50-1836 2WLs50 1836 1966 Odstawiona 785 mm Nieznany Rudy
2Wls50-2088 2WLs50 2088 1970 Sprawna 785 mm S324HL Rudy Wg. Pokropińskiego, odbiorcą była KWK Bobrek
MBxd2-218 A20D-P 25194 1986 Sprawna 785 mm D2516HMU Rudy
Bxhpi 00-450024-236-7 A20D-P b/d 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy
Bxhpi 00-450024-237-5 A20D-P b/d 1988 Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy
Bxhpi 00-450024-238-3 A20D-P b/d 1988 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxh 00-320034-319-6 BTxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxh 00-320034-317-0 BTxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxh 00-320034-318-9 BTxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxh 00-320034-313-9 BTxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxhp 00-320034-314-7 BTxhp b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
03 BTxhp b/d b/d Odstawiona 750mm Brak silnika Rudy
BTxhp 00-320034-315-4 BTxhp b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy sprowadzony z PKW Chorzów
04 BTxhp b/d b/d Odstawiona 750mm Brak silnika Rudy
BTxhp 00-320034-316-2 BTxhp b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy sprowadzony z PKW Chorzów
BTxhpi 316-1 BTxhpi b/d 1981 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxhpi 00-220034-311-5 BTxhpi b/d 1983/95 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
BTxhpi 00-220034-310-7 BTxhpi b/d 1983/96 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
S 00-00-932-3000-1 Björke b/d 1963 Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy Pług Wąskotorowy służący do odśnieżania szlaków zimą, posiada płaty boczne oraz pług czołowy po obu stronach wagonu. Regulacja odśnieżania odbywa się poprzez pokrętła znajdujące się w wagonie i powietrznie dla pługu czołowego.
15 Borsig Bn2t 12050 1929 Eksponat 785mm Parowy Rudy
Doc Doc b/d b/d Sprawna 785mm Z motoru "Mińsk" Rudy
Kddxh Kddxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
Kdxh 00-151344-504-7 Kdxh b/d 1899 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
S 00-00-934-1105-6 Kdxh b/d b/d Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy
S Kdxh b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
Lxd2-354 L45H 20569 1967 Odstawiona 785 mm Maybach MB 836 Bb Rudy
HP-Lxd2-08 L45H 24324 1981 Odstawiona 785 mm Wola H12A Rudy *2012r. Lokomotywa przywieziona do Rud z Huty Pokój w Rudzie Śląskiej
  • 2021r. Naprawa główna silnika oraz elementów sterowania.
  • 2021r. Wymiana zderzaka przemysłowego na 2 prostokątne z lok. Lxd2-354
  • 09.07.2023r. Lokomotywa doznała usterki przekładni podczas prowadzenia ostatniego tego dnia pociągu do Stanicy. Oczekuje naprawy głównej i wymiany przekładni.
Lxd2-373 L45H 24331 1981 Sprawna 785 mm Maybach MB 836 Bb Rudy * Lokomotywa została zabrana z Karbia do Rud 17.10.2002.
  • Dnia 9 czerwca 1992 około godziny 8.40 na szlaku Maciejów Śląski - Gliwice Wąskotorowe doszło do wykolejenia tej lokomotywy. Przyczyną zdarzenia była kradzież elementu rozjazdu'"`UNIQ--ref-00000001-QINU`"'
Las49-3343 Las49 3343 1954 Odstawiona 785 mm Parowy Rudy
PWmd 4001-8 PWmd b/d b/d Odstawiona 785mm Brak silnika Rudy
Pdx 00-15 534 7109-6 Pdx b/d 1960 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
Pdxh 00-15 534 7106-9 Pdxh b/d 1960 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
Pw53-02 Pw53 3996 1954 Eksponat 785 Parowy Rudy Część wystawy interaktywnej w stacyjnej wagonowni.
Rdxh 00-15 734 4603-4 Rdxh 23 1955 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
1 Siemens b/d 1896 Odstawiona 785mm GD66L Rudy
Tw9-8 Tw9 8 1924 Eksponat 785mm - Rudy Tw9-8 (T40, Schwartzkopf)
W W b/d b/d Sprawna 785mm Brak silnika Rudy
Lyd1-150 WLs150 7211 1966 Odstawiona 785 mm Wola 5DSR150 Rudy
Wls150-7225 WLs150 7225 1966 Odstawiona 785 mm Wola DSR150 Rudy W Hucie Gliwice nr zakładowy 2
WLs180-15 WLs180 15 1971 Sprawna 785 mm Wola H6 Rudy
WLs180-36 WLs180 36 1972 Sprawna 785 mm Wola H6 Rudy Data ponownego przybycia do Rud przypuszczalna
Wls40-372 WLs40 372 1955 Eksponat 600 mm S324HL Rudy
Wls40-377 WLs40 377 1955 Eksponat 600 mm S324HL Rudy
WLs40-568 WLs40 568 1957 W trakcie remontu 600 mm S324HL Rudy Lokomotywa podczas swojej służby w cegielniach została przemalowana z malowania fabrycznego na malowanie typowe dla takich lokomotyw zakładowych i cegielnianych:

-Kolor szary zamiast zielonego,
-Boki płaszczatek i czołownice na żółto,
-Wiązary prawdopodobnie czerwone (jedyne resztki farby na wiązarach to czerwień),
-Bandaże i czerwony kolor na osiach pozostał.
Po dłuższym czasie czołownice i płaszczatki z powrotem dostały czerwoną barwę.

WLs75-38 WLs75 38 1967 Sprawna 785 mm Andoria S324 Rudy
Wls75-66 WLs75 66 1971 Odstawiona 785 mm Andoria S324 Rudy
b/d Wagon Opryskowy b/d b/d Odstawiona 785mm Andoria Rudy
Wddxh 00-17 534 7042-6 Wddxh b/d 1959 Sprawna 785mm Brak silnika Rudy

… dalsze wyniki