|
|
(Nie pokazano 22 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) |
Linia 11: |
Linia 11: |
| |Peron=Tak | | |Peron=Tak |
| |Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym | | |Nastawnia=Tak - w budynku stacyjnym |
− | |Budynek stacyjny=tak | + | |Budynek stacyjny=Tak |
− | |Lokomotywownia=tak | + | |Lokomotywownia=Tak |
| |Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: | | |Opis zabudowań=Na stacji znajduje się: |
| - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> | | - powojenny budynek stacyjny (posiada oryginalne piwnice), w którym znajduje się poczekalnia, kasa, nastawnia oraz biura. </br> |
Linia 18: |
Linia 18: |
| - wieża wodna. </br> | | - wieża wodna. </br> |
| - inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. | | - inne budynki gospodarcze, w tym jeden z oryginalnym tzw. murem pruskim lub inaczej nazywany budową szachtową. |
| + | [[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]] |
| |Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. | | |Opis urządzeń zrk=Urządzenia kluczowe, mechaniczne scentralizowane oraz urządzenia przekaźnikowe z pulpitem kostkowym. |
| + | [[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Więcej informacji]] |
| |Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] | | |Historia=[[https://enkol.pl/Zabytkowa_stacja_kolei_w%C4%85skotorowej_w_Rudach#Historia | Historia Stacji]] |
| |Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} | | |Nazwa={{Pw nazwa|Rauden|1899|1945}}{{Pw nazwa|Rudy|1945|nadal}} |
| |Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} | | |Rodzaj={{Pw rodzaj|stacja|1899|nadal}} |
− | |Linia={{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,1}} | + | |Linia={{Pw linia|Gliwice Trynek - Racibórz|23,500|1899|1945}}{{Pw linia|Bytom Karb Wąsk. - Racibórz Markowice|41,100|1945|nadal}} |
| + | |Grafika=Plan schematyczny Rudy 09.2023.jpg |
| + | |Opis grafiki=Plan schematyczny stacji Rudy. Stan na 09.2023r. |
| + | |Foto1=LokoRudy2.jpg |
| + | |Foto2=LokoRudy.jpg |
| + | |Foto3=B.Stacyjny Rudy.jpg |
| + | |Foto4=Stacja Rudy zwrotnik.jpg |
| }} | | }} |
− | [[Plik:PKP class Pw53 locomotive in Rudy railway museum, Poland.jpg|thumb|right|Parowóz Pw53 w Rudach]]
| + | {{Lw kwerenda istniejące|kolej=Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Kolej Wąskotorowa w Rudach}} |
− | [[File:Rudy depot.jpg|thumb|Widok na wnętrze lokomotywowni Rudy. Na pierwszym planie [[Lxd2]], po lewej w głąb [[2WLs40/50|2WLs50]], za nią [[WLs150]]]]
| |
− | [[Plik:Drezyna 442.jpg|thumb|right|[[Drezyna]] w Rudach]]
| |
− | [[Plik:Siemens Rudy.JPG|thumb|right|[[Siemens 'Bo]] w Rudach]]
| |
− | '''Zabytkowa Stacja Kolei Wąskotorowej w Rudach''' – stacja kolei wąskotorowej w Rudach zlokalizowana w kilometrze 41,1 linii kolejowej [[Bytom Karb Wąskotorowy]] - [[Racibórz Markowice|Markowice Raciborskie Wąskotorowe]]<ref>{{cytuj książkę|tytuł=Dodatek do służbowego rozkładu jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, część I, V i VII|wydawca=Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach|miejsce=Bytom|data=1981|strony=52 - 53}}</ref> [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|Górnośląskich Kolei Wąskotorowych]]. W latach 1899 - 1945 odcinek, na którym znajduje się ta stacja był częścią [[Linia wąskotorowa Gliwice – Racibórz|kolei Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz]], a na stacji tej znajdowało się zaplecze techniczne (m. in. [[lokomotywownia]]) tejże kolei. Od 19 października 2006 znajduje się na trasie Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego.
| |
− | | |
− | == Informacje ogólne ==
| |
− | Zabytkowa stacja z przełomu XIX i XX wieku znajduje się w Rudach przy ul. Szkolnej 2. Została udostępniona do zwiedzania 24 stycznia 1994 roku. W skansenie zgromadzono wiele eksponatów m.in [[lokomotywa|lokomotywy]] i [[wagon]]y. Do 2008 roku Stacją i kolejką opiekowało się ''Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik''. Od chwili przejęcia stacji przez gminę, pieczę nad obiektem sprawuje ''Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/69-o-kolejce-na-x-sesji-rady-miejskiej--tekst--amp--video-.html| tytuł = O kolejce na X Sesji Rady Miejskiej| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>.
| |
− | | |
− | Wśród atrakcji oferowanych turystom jest zwiedzanie stacji i hali lokomotywowni, przejazd kolejką na trasie Rudy-[[Paproć (przysiółek Rud)|Paproć]] oraz Rudy-[[Stanice Wąskotorowe]], a także [[Drezyna|drezyną]] na terenie stacji. Od sierpnia 2011 r. organizowane są również przejazdy wyremontowanym w [[Huta Pokój|Hucie Pokój]] parowozem ''[[Las47|Las]]49''<ref> {{cytuj stronę | url = http://www.kolejkarudy.pl/site/index/2-aktualnosci/news/62--quot-las-49-quot--glowna-atrakcja-na-kolejce--foto--amp--video-.html| tytuł = "Las 49" główną atrakcją na kolejce| data dostępu = 2011-10-27| autor = | opublikowany = www.kolejkarudy.pl| praca = | data = | język = }}</ref>
| |
− | | |
− | Kolej wąskotorowa relacji Gliwice – Rudy – Racibórz o rozstawie toru 785 mm została zbudowana w latach 1899-1900 przez przedsiębiorstwo [[Górnośląskie Tramwaje Parowe]]. Do połowy lat 60. XX w. wąskotorówka była podstawowym środkiem transportu miejscowej ludności. Od 1945 r. kolejka została przymusowo przejęta przez [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]] i włączona do [[Górnośląskie Koleje Wąskotorowe|GKW]]. Ostatecznie linia '''Rudy''' – Gliwice została zamknięta w 1992 r.
| |
− | | |
− | {{Szablon:Kolej wąskotorowa infobox
| |
− | |nazwa_kolei = Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach
| |
− | |nazwy_wcześniejsze = Poprzednie nazwy:<br/>''Rauden 1898-1945, Rudy 1945-nadal''<br/>
| |
− | |grafika = [[Plik:Rudy - Stacja kolejki wąskotorowej.JPG|290px]]
| |
− | |rok_budowy = 1898
| |
− | |cel_budowy = Połączenie miast wcześniej nieskomunikowanych kolejowo: Gliwic z Raciborzem
| |
− | |zleceniodawca_budowy =
| |
− | |rok_rozbiórki =
| |
− | |wpis_do_rej_zab = 1993
| |
− | |rozstaw_szyn = 785 mm
| |
− | |pierwotny_prześwit =
| |
− | |rok_przekucia =
| |
− | |istniejące_linie = Gliwice Wąskotorowe - Markowice Raciborskie
| |
− | |długość_czynnego_odcinka = 7 km
| |
− | |długość_całkowita_istniejących_szlaków = ~12 km
| |
− | |linie_rozebrane =
| |
− | |długość_zlikwidowanych_linii = ~37 km
| |
− | |stacje_styczne = Racibórz Markowice
| |
− | |inne_ważniejsze_stacje = Gliwice Trynek
| |
− | |uwagi =
| |
− | |1. operator = Górnośląskie Tramwaje Parowe
| |
− | |1_okres_działalności = 1900 - 1945
| |
− | |2. operator = [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]]
| |
− | |2_okres_działalności = 1945 – 1992
| |
− | |3. operator = Towarzystwo Służby Ochrony Zabytków Kolei Rybnik
| |
− | |3_okres_działalności = 1994 - 2009
| |
− | |4. operator = Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Kuźni Raciborskiej|4_okres_działalności = 2009 - obecnie
| |
− | |5. operator =
| |
− | |5_okres_działalności =
| |
− | |6. operator =
| |
− | |6_okres_działalności =
| |
− | |uwagi_operator =
| |
− | }}
| |
− | | |
− | == Historia ==
| |
− | === Geneza powstania i budowa ===
| |
− | Brak sprawnego systemu transportowego na trasie między Gliwicami a Raciborzem zaowocował w 1891 roku pomysłem budowy kolei wąskotorowej Gliwice-Rudy-Racibórz. Z inicjatywą stworzenia sprawnego systemu transportowego wyszła firma "Kramer & Co.". W 1894 r. utworzono Górnośląskie Tramwaje Parowe, które później zostały pierwszym przewoźnikiem na linii. Trwały już wtedy prace przy budowie pierwszej linii tramwajowej Gliwice-Piekary Śląskie. 15 października 1987 roku firma "Kramer & Co." otrzymała koncesję na budowę i eksploatację linii w trakcji parowej a 13 kwietnia 1898 roku Ministerstwo Robót Publicznych nadało tej firmie prawo wywłaszczenia gruntów pod budowę kolei.
| |
− | Linia została otwarta 25 marca 1899r., początkowo na odcinku Gliwice-Rudy. W tym samym czasie połączono stację Nieborowice z Cegielnią "Wilcza" torem o długości 3,7 km. We fragmencie zezwolenia z dnia 25 kwietnia 1900 roku udzielonemu przez Prezydenta Rządowego Opola czytamy:
| |
− | | |
− | <blockquote>''"Udziela się zezwolenia przy poniższych warunkach na budowę i eksploatację kolejki o charakterze linii bocznej o szerokości 0,785 m z Gliwic przez Rudy do Raciborza dla przewozu osób i towarów za pomocą trakcji parowej dla firmy Oberschleise Dampfstraßenbahn G.m.b.H. Berlin, którą zarejestrowano 21 marca 1894 roku w rejestrze handlowym Królewskiego Sądu Okręgowego I w Berlinie na podstawie ustawy o kolejkach i prywatnych połączeniach kolejowych z 28 lipca 1892 roku, w porozumieniu z Królewską Dyrekcją Kolejową w Katowicach oraz z zachowaniem praw osób trzecich.''</blockquote>
| |
− | <blockquote><div style="text-align: center;">§1</div>
| |
− | ''Zezwolenia udziela się na okres 99 lat."''
| |
− | </blockquote>
| |
− | | |
− | Z końcem 1900 roku Górnośląskie Tramwaje Parowe otrzymały prawo wywłaszczania gruntów pod budowę kolei od Rud w stronę Raciborza.
| |
− | Następnie do użytku oddany został krótki odcinek Rudy-Paproć (w lutym 1901). W kwietniu 1902 przedłużono linię do Markowic, po drodze budując stacje Szymocice, Nędza oraz Babice. W końcu 17 maja 1903 linia dotarła do ostatniej na linii stacji Ratibor Plania (Racibórz Płonia).
| |
− | | |
− | === Okres Międzywojenny ===
| |
− | Zakupiono 2 wersje parowozów na linie Gliwice Trynek-Racibórz Płonia: </br>
| |
− | -w 1919 roku zakupiono pawrowóz firmy Borsig Tx6 (układ osi D) </br>
| |
− | -w 1925 roku zakupiono 2 sztuki parowozów T40 firmy AEG, najsilniejsze parowozy w historii GKW </br>
| |
− | | |
− | === Po 1945 - w strukturach GKW (za czasów PKP) ===
| |
− | Po wojnie cała linia znalazła się w granicach Polski. W 1945 roku po wkroczeniu oddziałów radzieckich rozebrano odcinek torów od Lukasyny do stacji Paproć. Linia siłami kolejarzy i z pomocą żołnierzy WP została odbudowana i przywrócono jej przejezdność. Kursowanie pociągów odbywało się już tylko do stacji Racibórz Markowice, gdyż stacja Ratibor Plania (Racibórz Płonie) została zamknięta 25 maja 1939 roku z powodu powodzi, która przerwała pobliskie wały. Nie została już ponownie uruchomiona, gdyż w 1940 roku do toru łączącego Płonię z Lukasyną dotarła budowa kanału Ulga i nie zdecydowano się na budowę mostu kolejowego dla wąskotorówki, kładąc jednocześnie kres tej linii. W w 1960 roku wyeksploatowano ostatni wagon motorowy na sieci GKW, a 6 lat później zawieszono ruch pasażerski do Markowic. PKP chcąć unowocześnić wąskie tory w Polsce zaczęło sprowadzać lokomotywy Lxd2 firmy FAUR w Bukareszcie. Pierwszą lokomotywownią w Polsce, która otrzymała te lokomotywy była lok. Rudy (1967r.). W 1989 roku przeprowadzono ostatnią większą inwestycje na lini, a mianowicie wybudowano przystanek Gliwice Śródmieście. Zaledwie niecałe 2 lata później zawieszono ruch do tego przystanku (1991.11.04). Zawieszenie kursów pasażerskich na lini nastąpiło na przełomie 1991/92 roku a pociągów towarowych nastąpiło przez rozwiązanie umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice 31 grudnia 1993 roku.
| |
− | | |
− | === Pod władaniem stowarzyszeń ===
| |
− | | |
− | 1993-1999 – okres "rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej.
| |
− | Niestety, Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa" zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 wybudowano parowóz Pw53 kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów (bez tendra wykorzystanego w parowozie Pw53), po dewastacji, zostaje nielegalnie sprzedany angielskiemu miłośnikowi.
| |
− | | |
− | 1999.12 – Pod naciskiem opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Wykonywane były remonty lokomotyw oraz naprawy szlaku oraz jego odkrzaczanie
| |
− | | |
− | 2001.03 – wstrzymanie wszelkich prac, opiekę nad stacją Rudy ponownie przejęło (przy obecności policji) Towarzystwo Miłośników GKW na czele z Januszem Gieruckim, członkowie Stowarzyszenia Miłośników Kolei zostali wyrzuceni ze skansenu, a prezes SMK Andrzej Cichowicz ma zakaz wstępu na stację.
| |
− | | |
− | === Przejęcie Stacji Przez UM Kuźnia Raciborska ===
| |
− | | |
− | 2009.01 - przejęcie obiektu przez gminę Kuźnia Raciborska. Nastały nowe, lepsze czasy po zawiłym zarządzaniu przez stowarzyszenia. Naczelnikiem stacji Rudy zostaje Pan Jarosław Łuszcz.
| |
− | Nowy naczelnik czyni dużo starań o pozyskanie taboru i sprowadzenie go na stację. Wykonano dużo remontów, przywrócono dużo lokomotyw do ruchu, między innymi perłę stacji czyli parowóz [[Tabor:Lw-02986|Las49-3343]]
| |
− | | |
− | === Bocznice ===
| |
− | Linia stanowiła trzon transportu towarowego w regionie, z tego powodu posiadała kilka bocznic do różnych zakładów przemysłowych. Wykaz bocznic przedstawia poniższa tabela
| |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:25px" class="unsortable"|L.p.
| |
− | ! style="width:400px" |Nazwa bocznicy
| |
− | ! style="width:110px"|Data otwarcia
| |
− | ! style="width:110px" |Data zamknięcia
| |
− | |-
| |
− | | 1
| |
− | | Cegielnia "Wilcza"
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|25|03|1899}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1926}}
| |
− | |-
| |
− | | 2
| |
− | | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|2|06|1905}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1996}}
| |
− | |-
| |
− | | 3
| |
− | | Kopalnia Węgla Kamiennego "Gliwice"
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1905}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|31|12|1993}}
| |
− | |-
| |
− | | 4
| |
− | | Młyn parowy, późniejsza garbarnia
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1923}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
| |
− | |-
| |
− | | 5
| |
− | | stacja normalnotorowa Markowice
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
| |
− | |-
| |
− | | 6
| |
− | | Tartak "Lukasine"
| |
− | |
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1930}}
| |
− | |-
| |
− | | 7
| |
− | | Tartak "Paproć"
| |
− | |
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
| |
− | |-
| |
− | | 8
| |
− | | Zakład Kruszyw Januszowice, Żwirownia "Babice"
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|7|11|1977}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|30|09|1981}}
| |
− | |-
| |
− | | 9
| |
− | | Zakłady Chemiczne "Ceres" S.A.
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|1|02|1905}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1945}}
| |
− | |-
| |
− | | 10
| |
− | | Zakłady Elektrod Węglowych "1 Maja" (dawniej Siemens)
| |
− | |
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|25|05|1939}}
| |
− | |-
| |
− | | 11
| |
− | | Żwirownia "Arndt & Baron"
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | 12
| |
− | | Żwirownia "Babice" Gminy Bojków
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1931}}
| |
− | | style="text-align:right"| {{dts|||1937}}
| |
− | |}
| |
− | | |
− | === Niezrealizowane projekty ===
| |
− | Plany przedłużenia linii do centrum Raciborza nie doszły do skutku, podobnie jak plany połączenia Rud z Kopalnią "Emma" (obecnie Marcel") przez Rybnik czy też pochodzącego z 1901 roku projektu budowy linii z Nieborowic do Czerwionki w której to znajduje się Kopalnia Dębieńsko. Jako fragment sieci tramwajowej, także kolej do Rud miała planowo zostać zelektryfikowana jednak pomysł ten nigdy nie doczekał się realizacji.
| |
− | | |
− | == Tabor ==
| |
− | ===Historyczny===
| |
− | W pierwszych latach do przewozów ludzi i towarów użytkowano tramwajowe lokomotywy parowe marki Hohenzoller, wycofane z dopiero co zelektryfikowanej miejskiej sieci tramwajowej, które ze względu na swój "miejski" rodowód nie sprawdziły się do ciągnięcia cięższych składów na dłuższych trasach. Już po 5 latach zaczęto więc wprowadzać do ruchu parowozy typowo "kolejowe" - początkowo marki Borsig (oznaczone serią Txb2) które służyły do lat 60-tych, później potężne Tw9. Po wojnie w ramach programu UNRRA dostarczono z USA maszyny serii Pxu które pracowały aż do zastąpienia ich spalinowozami rumuńskimi, kiedy to zostały w większości przekazane na Kujawskie Koleje Wąskotorowe. Podobnej klasy maszynami były polskie Px48 - trzy lokomotywy tej serii służyły na trasie Gliwice - Rudy w latach sześćdziesiątych jednak niewielka moc tych parowozów spowodowała, że przed końcem dekady zostały przeniesione na inne koleje wąskotorowe PKP.
| |
− | ===Obecnie===
| |
− | Zestawienie taboru stacjonującego w Rudach:
| |
− | | |
− | ==== Parowozy ====
| |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Producent
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Nr. Kotła
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02986|3343]]
| |
− | | Las49
| |
− | | Chrzanów
| |
− | | 1954
| |
− | | 1655/53
| |
− | | 785mm
| |
− | | Las49-3343
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tw53/3996|3996]]
| |
− | | Tw53/Pw53
| |
− | | Chrzanów
| |
− | |1955/1997/9
| |
− | | 13969/54
| |
− | | 785mm
| |
− | | Pw53-02
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | | Przebudowany z Tw53. Tender od Px48. Zachowały się skrzynie wodne z Tw53
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02988|Tw9-8]]
| |
− | | Tw9
| |
− | | AEG
| |
− | | 1924
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | Tw9-8
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | | Na stacji znajduje się kocioł służący kiedyś do ogrzewania lokomotywowni
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02989|Borsig Bn2t]]
| |
− | | Bn2t
| |
− | | Borsig
| |
− | | 1929
| |
− | | 12050/29
| |
− | | 785mm
| |
− | | 15
| |
− | | style="background-color:#ff0090;" |Eksponat
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | ==== Spalinowe pojazdy trakcyjne ====
| |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00231|Lxd2-373]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1981
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lxd2-373
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W trakcie remontu
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00224|Lxd2-08]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1981
| |
− | | 785mm
| |
− | | HP-Lxd2-08
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Lokomotywa sprowadzona z Huty Pokój. Lokomotywa nie posiada górnej lampy oraz posiada malowanie zakładowe.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00098|Lxd2-354]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lxd2-354
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00122|Urządzenie Rotacyjne]]
| |
− | | Lxd2
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Urządzenie Rotacyjne (Ex. Lxd2-357)
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Przebudowana na rotacyjne urządzenie do oczyszczania toru w roku 1987 z lokomotywy Lxd2-357.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00370|Lyd1-150]]
| |
− | | Wls150
| |
− | | 1966
| |
− | | 785mm
| |
− | | Lyd1-150
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00449|Wls180-15]]
| |
− | | Wls180
| |
− | | 1971
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls180-15
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00472|Wls180-36]]
| |
− | | Wls180
| |
− | | 1972
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls180-36
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00041|2Wls50-2088]]
| |
− | | 2WLs50
| |
− | | 1970
| |
− | | 785mm
| |
− | | 2WLs50-2088
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00035|2Wls50-1836]]
| |
− | | 2WLs50
| |
− | | 1970
| |
− | | 785mm
| |
− | | 2WLs50-1836
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00013|2Wls40-1189]]
| |
− | | 2WLs40
| |
− | | 1961
| |
− | | 785mm
| |
− | | 10
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | | Pęknięty blok silnika
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00644|Wls75-38]]
| |
− | | Wls75
| |
− | | 1967
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls75-38
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | | Prowadzi pociągi robocze oraz wykonuje drobne manewry w stacji.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00657|Wls75-66]]
| |
− | | Wls75
| |
− | | 1971
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wls75-66
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawna
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-01386|Wlp50-031]]
| |
− | | Wlp50
| |
− | | 1994
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wlp50-031
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | | Przekuta na 785mm. Kiedyś służyła na Kolei Parkowej w WPKiW.
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-01301|Wmd 101]]
| |
− | | Wmc
| |
− | | nieznany
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wmd 101
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00617|Mbxd2-218]]
| |
− | | A20D-P
| |
− | | 1986
| |
− | | 785mm
| |
− | | MBxd2-218
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00066|Wls40-377]]
| |
− | | WLs40
| |
− | | 1955
| |
− | | 600mm
| |
− | | Wls40-377
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-00065|Wls40-372]]
| |
− | | WLs40
| |
− | | 1955
| |
− | | 600mm
| |
− | | Wls40-372
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiona
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | ==== Elektrowozy ====
| |
− | | |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Nr fabr.
| |
− | ! Typ
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | [[Tabor:Lw-02987|Siemens]]
| |
− | | Siemens elektrowóz
| |
− | | 1896
| |
− | | 785mm
| |
− | | 15
| |
− | | style="background-color:#80FFFF;" |W Remoncie
| |
− | |
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | ====Wagony pasażerskie====
| |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Typ
| |
− | ! Zdjęcie
| |
− | ! Rok prod.
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Oznaczenie
| |
− | ! style="width:110px"|Stan
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | | [[Plik:A20D-P_236-7.jpg|100px]]
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-236-7
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | | [[Plik:A20D-P 237-5.jpg|100px]]
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-237-5
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | A20D-P
| |
− | |[[Plik:A20D-P 238-3.jpg|100px]]
| |
− | | 1988
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-450024-238-3
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon doczepny FAUR<br/>Przekazany gminie Kuźnia Raciborska dn. 29.07.1994<ref>{{cytuj książkę |nazwisko = Soida | imię = Krzysztof| autor link = | tytuł = Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz| wydawca = Emi-Press| miejsce = Łódź| rok = 1998| strony = 79| isbn = 83-904079-2-2}}</ref>
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |[[Plik:BTxh 313-9.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-313-9
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |[[Plik:BTxh 314-7.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-314-7
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | |[[Plik:BTxh 315-4.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-315-4
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | | [[Plik:BTxh_316-2.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-316-2
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh. (sprowadzony z PKW Chorzów)
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | | [[Plik:BTxh 317-0.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-317-0
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | | [[Plik:BTxh 318-9.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-318-9
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxh
| |
− | | [[Plik:BTxh 319-6.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxh 00-320034-319-6
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni<br/> Zbudowane na podstawie wagonów Wddxh
| |
− | |-
| |
− | | BTxhpi
| |
− | | [[Plik:BTxhpi_Kibel.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxhpi
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Kryty "Kibel"<br/> Wagon w 2022 roku przeszedł naprawę główną i został przywrócony do ruchu.
| |
− | |-
| |
− | | BTxhpi
| |
− | | [[Plik:BTxhpi 311-5.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxhpi 00-220034-311-5
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni "Bytomka"<br/>
| |
− | |-
| |
− | | BTxhpi
| |
− | | [[Plik:BTxhpi_310-7.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | BTxhpi 00-220034-310-7
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Letni "Bytomka"<br/>
| |
− | |-
| |
− | | Kdxh
| |
− | | [[Plik:Kdxh 504-7 .jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | Kdxh 00-151344-504-7
| |
− | | style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
| |
− | | Wagon Brankard<br/> Wagon przebudowany z technicznego na osobowy za czasów PKP
| |
− | |-
| |
− | | 1Aw
| |
− | | [[Plik:1Aw 211-9.jpg|100px]]
| |
− | |
| |
− | | 785mm
| |
− | | Bxhpi 00-380034-211-9
| |
− | | style="background-color:#fe7f00;" |Odstawiony
| |
− | | Wagon Kryty<br/> Fabryka Wagonów Świdnica
| |
− | |-
| |
− | |-
| |
− | |}
| |
− | | |
− | ====Wagony Towarowe (w trakcie uzupełniania)====
| |
− | {| class="wikitable sortable" style="text-align:left"
| |
− | ! style="width:90px" |Typ
| |
− | ! ilość
| |
− | ! Prześwit
| |
− | ! Typ wagonu
| |
− | ! class="unsortable"|Uwagi
| |
− | |-
| |
− | | Wddxh
| |
− | | 9
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wagon Węglarka
| |
− | | Okazjonalnie można spotkać je w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
| |
− | |-
| |
− | | Rgdxh
| |
− | | 1
| |
− | | 785mm
| |
− | | Wagon cysterna
| |
− | | Okazjonalnie można spotkać go w ruchu z pociągami dla miłośników fotografii.
| |
− | |}
| |
− | | |
− | == Bibliografia ==
| |
− | :* Soida Krzysztof, ''Kolej Gliwice Trynek - Rudy - Racibórz'', EMI-PRESS, ISBN 83-904079-2-2
| |
− | :* [http://www.gkw.pl gkw.pl]
| |
− | :* [[Rudy]]
| |
− | | |
− | | |
− | <noinclude>
| |
− | [[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
| |
− | [[Kategoria:Koleje wąskotorowe w Polsce]]
| |
− | </noinclude>
| |