L30H: Różnice pomiędzy wersjami
m (tabelka na podstawie tabor.wask.pl (trzeba uaktualnić i uzupełnić...)) |
|||
| Linia 33: | Linia 33: | ||
[[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]] | [[Plik:DSC08956am23.JPG|thumb|left|290px|Lyd2-04 eksploatowana przez Cementownię Odra w Opolu (1000 mm).]][[Plik:0016tm.jpg|thumb|left|290px|Lyd2-05 LP eksploatowana na Bieszczadzkiej Kolejce Leśnej (750 mm).]] | ||
| + | {{Clear}} | ||
| + | ==Lista lokomotyw (fragment)== | ||
| + | |||
| + | {| class="wikitable sortable" | ||
| + | |- | ||
| + | ! Nr fabr. | ||
| + | ! Rok prod. | ||
| + | ! Stan | ||
| + | ! Prześwit | ||
| + | ! Oznaczenie | ||
| + | ! Silnik | ||
| + | ! Aktualne lub ostatnie | ||
| + | |||
| + | miejsce stacjonowania | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23391|23391]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-062 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24375|24375]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-068 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24051|24051]] | ||
| + | |1980 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-069 | ||
| + | | | ||
| + | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24065|24065]] | ||
| + | |1980 | ||
| + | |? | ||
| + | |750 | ||
| + | |Lyd2-101 | ||
| + | | | ||
| + | |Karczmiska | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23437|23437]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2008) | ||
| + | |750 | ||
| + | |Lyd2-101 | ||
| + | | | ||
| + | |Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24059|24059]] | ||
| + | |1980 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995) | ||
| + | |750 | ||
| + | |Lyd2-102 | ||
| + | | | ||
| + | |Niemcy, Doellnitzbahn | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24060|24060]] | ||
| + | |1980 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (2001) | ||
| + | |750 | ||
| + | |Lyd2-103 | ||
| + | | | ||
| + | |Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23380|23380]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-51 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23381|23381]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2001) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-52 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23382|23382]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-53 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23383|23383]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-54 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23384|23384]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2001) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-55 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23385|23385]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-56 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23386|23386]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-57 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23387|23387]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1995) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-58 | ||
| + | | | ||
| + | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23388|23388]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2005) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-59 | ||
| + | | | ||
| + | |ZNTK Ostrów Wlkp | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23389|23389]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1993) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-60 | ||
| + | | | ||
| + | |Walia, Welsh Highland Railway | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/23390|23390]] | ||
| + | |1977 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-61 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24367|24367]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-63 | ||
| + | | | ||
| + | |KL Pionki | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24368|24368]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#80FF89;" | sprawna | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-64 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24369|24369]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-65 | ||
| + | | | ||
| + | |Białośliwie Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24597|24597]] | ||
| + | |1982 | ||
| + | |style="background-color:#FF8080;" | złom (2005) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-66 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24598|24598]] | ||
| + | |1982 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-67 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24377|24377]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#80FFFF;" | odstawiona | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-70 | ||
| + | | | ||
| + | |Żnin Wąsk. | ||
| + | |- | ||
| + | |[[L30H/24378|24378]] | ||
| + | |1981 | ||
| + | |style="background-color:#ffff80;" | sprzedana za granicę (1994) | ||
| + | |600 | ||
| + | |Lyd2-71 | ||
| + | | | ||
| + | |Niemcy, Doellnitzbahn | ||
| + | |- | ||
| + | |} | ||
| + | |||
| + | ==Źródła== | ||
| + | * [http://www.tabor.wask.pl www.tabor.wask.pl] | ||
Wersja z 18:01, 20 sty 2013
| L30H | |
| Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm). | |
| Przewoźnik | PKP, przemysł, Lasy Państwowe |
| Oznaczenie przewoźnika | Lyd2 |
| Producent | FAUR |
| Lata budowy | 1977-1982 |
| Układ osi | C |
| Rozstaw szyn | w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm |
| Masa służbowa | 24 t |
| Nacisk osi na szyny | 7 t |
| Średnica kół | 1000 mm |
| Długość ze zderzakami | 7100 mm
|
| Prędkość konstrukcyjna | 25 km/h
|
| Typ silnika spalinowego | Maybach MB83B |
| Moc znamionowa | 350 KM (257 kW) |
| Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna
|
L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.
Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).
Lista lokomotyw (fragment)
| Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Silnik | Aktualne lub ostatnie
miejsce stacjonowania |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 23391 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-062 | Białośliwie Wąsk. | |
| 24375 | 1981 | sprawna | 600 | Lyd2-068 | Żnin Wąsk. | |
| 24051 | 1980 | sprzedana za granicę (1993) | 600 | Lyd2-069 | Walia, Welsh Highland Railway | |
| 24065 | 1980 | ? | 750 | Lyd2-101 | Karczmiska | |
| 23437 | 1977 | sprzedana za granicę (2008) | 750 | Lyd2-101 | Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov | |
| 24059 | 1980 | sprzedana za granicę (1995) | 750 | Lyd2-102 | Niemcy, Doellnitzbahn | |
| 24060 | 1980 | sprzedana za granicę (2001) | 750 | Lyd2-103 | Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn | |
| 23380 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-51 | Białośliwie Wąsk. | |
| 23381 | 1977 | złom (2001) | 600 | Lyd2-52 | Żnin Wąsk. | |
| 23382 | 1977 | sprawna | 600 | Lyd2-53 | Żnin Wąsk. | |
| 23383 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-54 | Białośliwie Wąsk. | |
| 23384 | 1977 | złom (2001) | 600 | Lyd2-55 | Żnin Wąsk. | |
| 23385 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-56 | Białośliwie Wąsk. | |
| 23386 | 1977 | sprawna | 600 | Lyd2-57 | Żnin Wąsk. | |
| 23387 | 1977 | sprzedana za granicę (1995) | 600 | Lyd2-58 | Walia, Welsh Highland Railway | |
| 23388 | 1977 | złom (2005) | 600 | Lyd2-59 | ZNTK Ostrów Wlkp | |
| 23389 | 1977 | sprzedana za granicę (1993) | 600 | Lyd2-60 | Walia, Welsh Highland Railway | |
| 23390 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-61 | Białośliwie Wąsk. | |
| 24367 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-63 | KL Pionki | |
| 24368 | 1981 | sprawna | 600 | Lyd2-64 | Żnin Wąsk. | |
| 24369 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-65 | Białośliwie Wąsk. | |
| 24597 | 1982 | złom (2005) | 600 | Lyd2-66 | Żnin Wąsk. | |
| 24598 | 1982 | odstawiona | 600 | Lyd2-67 | Żnin Wąsk. | |
| 24377 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-70 | Żnin Wąsk. | |
| 24378 | 1981 | sprzedana za granicę (1994) | 600 | Lyd2-71 | Niemcy, Doellnitzbahn |