Posterunek następczy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(modyfikacja)
 
Linia 2: Linia 2:
  
 
# [[posterunek zapowiadawczy|posterunki zapowiadawcze]], których zadaniem jest umożliwienie zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy do niego przyległy; do posterunków tych zalicza się:
 
# [[posterunek zapowiadawczy|posterunki zapowiadawcze]], których zadaniem jest umożliwienie zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy do niego przyległy; do posterunków tych zalicza się:
#* stacje, które są posterunkami zapowiadawczymi, w obrębie których, oprócz [[tor główny zasadniczy|toru głównego zasadniczego]], znajduje się przynajmniej jeden [[tor główny dodatkowy]], a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, zmieniać kierunek jazdy lub swój skład, przy czym:
+
#* [[stacja|stacje]]
#** stację, na której łączą się szlaki z trzech lub więcej kierunków, nazywa się [[stacja węzłowa|stacją węzłową]],
+
#* [[posterunek odgałęźny|posterunki odgałęźne]]
#** stację, na której dokonywane jest tylko krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się [[mijanka|mijanką]],
+
# [[posterunek bocznicowy|posterunki bocznicowe]]
#* posterunki odgałęźne, które urządza się poza stacją w miejscu odgałęzienia [[linia kolejowa|linii kolejowej]] lub [[łącznica|łącznicy]], przy przejściu ze szlaku jednotorowego w dwutorowy lub odwrotnie oraz w miejscu połączenia torów na szlaku
+
# [[posterunek odstępowy|posterunki odstępowe]]<ref>§3 pkt. 4 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
# [[posterunek bocznicowy|posterunki bocznicowe]], które urządza się na szlaku przy odgałęzieniu [[bocznica|bocznicy]]; biorą one udział w prowadzeniu ruchu wszystkich pociągów kursujących na przyległych odstępach, jak posterunek odstępowy, i pociągów obsługujących bocznicę, jak posterunek zapowiadawczy. Jeżeli posterunek bocznicowy urządzany jest tylko dla umożliwienia wjazdu i wyjazdu pociągu obsługującego bocznicę i nie wyposaża się go w [[semafor]]y, jest to posterunek pomocniczy; posterunek ten bierze udział w zapowiadaniu tylko pociągów obsługujących bocznicę;
 
# [[posterunek odstępowy|posterunki odstępowe]], których zadaniem jest wyłącznie regulacja następstwa pociągów, poprzez wydanie zezwolenia na ich przejazd tylko wówczas, gdy przyległy odstęp jest wolny; na szlakach wyposażonych w [[samoczynna blokada liniowa|samoczynną blokadę liniową]] funkcje posterunków odstępowych spełniają samoczynne semafory odstępowe blokady<ref>§3 pkt. 4 - ''Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji'', (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)</ref>.
 
  
  

Aktualna wersja na dzień 12:11, 31 mar 2012

Posterunek następczy - posterunek ruchu służący do regulacji następstwa jazdy pociągów w ten sposób, że pozwala na przejazd lub odjazd pociągu tylko wówczas, gdy tor przyległego odstępu lub szlaku do tego posterunku jest wolny. Posterunki następcze dzielą się na:

  1. posterunki zapowiadawcze, których zadaniem jest umożliwienie zmiany kolejności jazdy pociągów wyprawianych na tor szlakowy do niego przyległy; do posterunków tych zalicza się:
  2. posterunki bocznicowe
  3. posterunki odstępowe[1].


Przypisy

  1. §3 pkt. 4 - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, (Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1444 z późniejszymi zmianami)