A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami
(świadectwa) |
(→A20D-P: inter) |
||
Linia 49: | Linia 49: | ||
== A20D-P == | == A20D-P == | ||
− | Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). | + | Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie [[Mbxd2]], a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). |
W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów. | W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów. | ||
Wersja z 07:45, 27 kwi 2014
A20D-P | |
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze | |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi |
Producent | FAUR, Rumunia |
Lata budowy | 1983-1988 |
Układ osi | B'2'+2'2'+2'2' |
Układ członów | sr + d + d |
Masa służbowa | 62,4 t (24,4+19,0+19,0) |
Długość ze zderzakami | 47760 mm (15920+15920+15920) |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3300 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 9000 mm* |
Rozstaw osi wózka | 1700 mm* |
Średnica kół | 750 mm |
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm, 1000mm |
Typ silnika spalinowego | D2516HMU |
Producent silnika | RABA, Węgry |
Moc silnika | 141 kW |
Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna |
Typ przekładni | 16HRS |
Prędkość konstrukcyjna | 60 lub 40 km/h*** |
System hamulca | Powietrzny Knorr |
System ogrzewania | Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno |
Liczba miejsc siedzących | 129 (39+45+45) |
Świadectwo typu | T/2010/0372; T/2011/0124; T/2011/0803; T/2011/1003; T/2013/0004;
T/2011/0123; T/2011/0168; T/2011/0314; T/2011/0560; T/2011/0738; T/2011/0740; T/2011/0804; T/2012/0354; T/2013/0005; T/2014/0027*** |
* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach, ** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm,
*** - wagony doczepne zaznaczono kursywą MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. |
A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.
A20D-P
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony motorowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu motorowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
Przypisy
Źródła
- Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002
Zobacz też
- Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Aw/M
- Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Mw
- Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L45H, także produkowana w zakładach FAUR
- Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L30H, także produkowana w zakładach FAUR
Linki zewnętrzne
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.