Przejazd kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami
Macpach123 (dyskusja | edycje) (akt., drobne redakcyjne) |
|||
Linia 32: | Linia 32: | ||
== Oznakowanie == | == Oznakowanie == | ||
− | Oznaczenia stosowane na [[szlak|szlaku kolejowym]] lub [[ | + | Oznaczenia stosowane na [[szlak|szlaku kolejowym]] lub [[Bocznica kolejowa|bocznicy]]: |
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]] | Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1|Rp1 „Baczność”]] |
Aktualna wersja na dzień 17:00, 6 sie 2018
Przejazd kolejowy – skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. Najczęstsze zabezpieczenia to sygnalizacja świetlna, sygnalizacja akustyczna i rogatki. Przed niektórymi przejazdami na szlaku montuje się także tarcze ostrzegawcze przejazdowe, informujące maszynistę o sprawności urządzeń na przejeździe.
Według danych PKP PLK w Polsce w roku 2016 funkcjonowało 14 681 przejazdów kolejowych, w tym 12 612 na eksploatowanych liniach kolejowych.
Podział przejazdów kolejowych[edytuj]
Przejazdy kolejowe dzieli się na:
pod względem ilości torów
- jednotorowe
- wielotorowe
pod względem kategorii przejazdu
- A – przejazdy obsługiwane przez dróżnika, wyposażone w rogatki oraz zwykle sygnalizację świetlną (47%)
- B – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w półrogatki oraz sygnalizację świetlną i dźwiękową (23%)
- C – przejazdy obsługiwane automatycznie, wyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (27%)
- D – przejazdy oznakowane jedynie znakami drogowymi
- E – przejścia piesze, wyposażone lub niewyposażone w sygnalizację świetlną i dźwiękową (2%)
- F – przejazdy niepubliczne (1%)
W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce.
Oznakowanie[edytuj]
Oznaczenia stosowane na szlaku kolejowym lub bocznicy:
Wskaźnik W6a „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy dać sygnał Rp1 „Baczność”
Wskaźnik W6b „Wskaźnik ostrzegania” oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał Rp1 „Baczność”
Oznaczenia stosowane na drodze:
Bibliografia[edytuj]
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie – Dz. U. z 2015 r. poz. 1744
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach – Dz. U. z 2003 r. poz. 2181
- Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1). [dostęp 2018-08-05].
- Raport roczny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 2016 rok. [dostęp 2018-08-05].