SM01: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Konstrukcja: ort) |
|||
Linia 5: | Linia 5: | ||
== Konstrukcja == | == Konstrukcja == | ||
− | Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche | + | Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == |
Wersja z 20:20, 28 lut 2012
SM01 jest to spalinowa lokomotywa manewrowa, produkowana pierwotnie przez niemieckie zakłady Krupp, przeznaczona głównie do przetaczania wagonów wewnątrz zakładów przemysłowych.
Na polskiej sieci kolejowej oznaczenia SM01 zostało przyjęte dla dwóch typów niemieckich lokomotyw: Ko - produkowanych w latach 1930 - 1938 przez zakłady LOB oraz Kof II, których produkcja trwała 24 lata i zakończyła się w 1956 roku.
Konstrukcja
Konstrukcja lokomotywy jest oparta na prostych rozwiązaniach technicznych, między innymi układowi osi "B". Paradoksalnie było to największym atutem tych pojazdów, dzięki czemu zyskały one uznanie dwóch powojennych przewoźników niemieckich: Deutsche Bundesbahn oraz Deutsche Reichsbahn, stanowiąc przez długi okres podstawę taboru naszych zachodnich sąsiadów.
Eksploatacja
Trudno określić dokładną datę oraz przebieg wydarzeń powodujących rozpoczęcie eksploatacji tych lokomotyw na polskich torach, jednak prawdopodobnie było to związane z zakończeniem drugiej wojny światowej i korektą granic Rzeczpospolitej Polskiej powodującą ustalenie dziesięciu nowych okręgów kolejowych. Nie jest też do końca pewne oznaczenie - nie wykluczone, że lokomotywy zostały wycofane z eksploatacji przed wejściem w życie normy oznaczeń pojazdów trakcyjnych z 1960 roku.
Obecnie do dziś niemieckie koleje przemysłowe używają tego typu lokomotyw do pracy manewrowej. PKP prawdopodobnie użytkowała te maszyny w ilości sztuk trzech. Dwa zachowane egzemplarze można oglądać w skansenie kolejowym w Pyskowicach oraz Skierniewicach.
Dane techniczne
Istnieje prawdopodobieństwo różnic spowodowanych oznaczeniem przyjętym dla dwóch typów lokomotyw
Długość ze zderzakami: 6450 mm
Średnica kół: 850 mm
Siła pociągowa: 47 kN
Rodzaj przekładni: mechaniczna
Prędkość maksymalna: 45 km/h