Archiwum:Plan schematyczny sieci GKW (1946): Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (added Category:Pozostałe dokumenty using HotCat) |
(Zmiana odniesienia rejonów do lokomotywowni na odniesienie do rejonów przewozów) |
||
Linia 7: | Linia 7: | ||
}} | }} | ||
'''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/> | '''Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom''' z roku 1946. <br/> | ||
− | Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony. | + | Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)<ref>[[Archiwum:Służbowy_Rozkład_Jazdy_Górnośląskich_Kolei_Wąskotorowych_(1959)]]</ref>. Na planie widać też kilka ciekawostek: |
* Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''. | * Słowo ''szemat'' widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony '''nie jest błędem'''. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie ''schemat''. | ||
* Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950. | * Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950. | ||
− | * W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946 | + | * W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946. |
− | * Jedną | + | * Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa. |
* Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]] | * Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: [[Archiwum:Plan sytuacyjny bocznicy KWK Bytom|Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958]] | ||
* Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika'' | * Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego ''Ludwik'' zwanej do roku 1945 ''Ludwigsglück'', czyli właśnie ''Szczęście Ludwika'' | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny. | Skan został pobrany ze strony [http://bytom.eu bytom.eu] kilka lat temu i nie jest już tam dostępny. | ||
− | Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski | + | Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold |
Aktualna wersja na dzień 09:40, 28 lut 2022
Plan schematyczny sieci GKW (1946) | |
---|---|
Tytuł teczki | Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom |
Data początkowa | 1946 |
Data końcowa | 1947 |
Sygnatura teczki | AT-00098 |
Słowa kluczowe | Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, schemat sieci |
Plan szematyczny linii wąskotorowych w obrębie Wydziału Kolei Wąskotorowych Bytom z roku 1946.
Dokument ukazuje układ sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych na dzień 1 kwietnia 1946 wraz z podziałem na rejony przewozów. W okresie największego rozwoju GKW liczba rejonów wzrosła do 7 (poza widocznymi na schemacie, wydzielone wówczas były również rejony Paulina i Poręba)[1]. Na planie widać też kilka ciekawostek:
- Słowo szemat widoczne na rysunku oraz w tytule niniejszej strony nie jest błędem. Jest to bardzo stara forma słowa dziś występującego w formie schemat.
- Nie istnieje linia z Rud w kierunku Raciborza. Linia ta została zdemontowana przez Armię Czerwoną w roku 1945, a jej odbudowa nastąpiła dopiero w roku 1950.
- W okolicy Gliwic widać stację i przystanek Szywałd. Dziś jest to dzielnica Gliwic znana jako Bojków. Zmiany nazwy dokonano jeszcze w roku 1946.
- Jedną ze stacji rejonowych (dawniej kontrolnych) widocznych na schemacie jest Nowy Bytom, który dziś jest częścią Rudy Śląskiej. W późniejszym czasie stacja nazywała się Ruda Wschodnia Wąskotorowa.
- Widoczne są dwie równoległe linie biegnące z Bytomia Karbia Wąskotorowego do Bytomia Północnego po obu stronach linii normalnotorowej. Pozostałości tego osobliwego układu w okolicach stacji Bytom Północ można zobaczyć na tym oto dokumencie: Plan sytuacyjny bocznicy Kopalni Węgla Kamiennego Bytom z roku 1958
- Próżno na terenie Zabrza szukać stacji Zabrze Północne. W roku 1946 nazywała się ona jeszcze "Szczęście Ludwika", która to nazwa pochodziła od pobliskiej Kopalni Węgla Kamiennego Ludwik zwanej do roku 1945 Ludwigsglück, czyli właśnie Szczęście Ludwika
Autor rysunku: Sosna (imię nieznane)
Skan został pobrany ze strony bytom.eu kilka lat temu i nie jest już tam dostępny.
Opracowanie opisu: Paweł Niemczuk, Mariusz Senderowski, Mariusz Herchold