WLs75
Wersja z dnia 18:07, 3 kwi 2020 autorstwa Marek Szymański (dyskusja | edycje)
WLs75 | |
WLs75-38 na stacji Rudy. | |
Przewoźnik | Przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | WLs75 |
Producent | ZNTK Poznań |
Lata budowy | 1965-1975 |
Układ osi | B' |
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm |
Masa własna | 9,6 t |
Masa służbowa | 10 t |
Nacisk osi na szyny | 5 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1550 mm |
Średnica kół | 670 mm |
Długość ze zderzakami | 5110 mm |
Szerokość | 1550 mm |
Wysokość | 2650 mm |
Minimalny promień łuku | 25 m |
Prędkość konstrukcyjna | 18,5 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 2400 kG |
Typ silnika spalinowego | S324HL |
Moc znamionowa | 75 KM |
Zapas paliwa | 140 l |
Rodzaj przekładni | Mechaniczna |
System hamulca | pneumatyczny |
Sterowanie wielokrotne | brak
|
WLs75 - Polska wąskotorowa lokomotywa spalinowa małej mocy używana w zakładach przemysłowych, produkowana przez ZNTK Poznań. Ze względu na stosunkowo dużą cenę jednostkową, wyższą niż w przypadku lokomotyw rodziny 2wls40/2WLs50 zbudowano jedynie niewielką, liczącą poniżej 100 sztuk, serie lokomotyw.
Lista lokomotyw
Dokładniejsza informacja na temat historii lokomotywy (o ile jest znana) jest dostępna po kliknięciu na numer fabryczny lokomotywy
Uwaga: numer fabryczny nn1, nn2 itd. oznacza, że rzeczywisty numer fabryczny jest nieznany. Zastosowanie "wirtualnego" numeru fabrycznego jest konieczne ze względów technicznych[1].
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
WLs75/12 | 1965 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Zygmunt | |
WLs75/13 | 1965 | Złom | 785 mm | S324HL | WLs75-13 | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs75/15 | 1965 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Walenty - Wawel" | |
WLs75/16 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Werbkowice | |
WLs75/17 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | Wls75-17 | Kopalnia Węgla Kamiennego "Staszic" | |
WLs75/18 | 1965 | Eksponat | 750 mm | Nieznany | nieznane | Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie | |
WLs75/19 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Julian" | |
WLs75/20 | 1965 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | b/d | Kopalnia Węgla Kamiennego "Wawel" | |
WLs75/22 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Staszic" | |
WLs75/25 | 1965 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs75/26 | 1965 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznany | Cukrownia Nowy Staw | |
WLs75/27 | 1965 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Cegielnia "Ruda" | |
WLs75/28 | 1965 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Baildon | |
WLs75/29 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Krośniewice | |
WLs75/30 | 1966 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | WP-14-40 | Jednostka wojskowa nr 4149 Przemyśl Bakończyce | Oznaczenie niepewne |
WLs75/31 | 1965 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs75/33 | 1965 | Eksponat | 750 mm | Nieznany | brak | Majdan | Kolor zielony, pierwotnie czerwony. |
WLs75/35 | 1965 | Złom | 750 mm | Nieznany | WLs75-35 | Cukrownia Włostów | |
WLs75/36 | b/d | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Siemianowice" | |
WLs75/37 | 1966 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Metali Nieżelaznych Szopienice | |
WLs75/38 | 1967 | Sprawna | 785 mm | Andoria S324 | WLs75-38 | Rudy | |
WLs75/39 | 1967 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs75/41 | 1967 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Górniczo-Hutnicze "Orzeł Biały" zakład "Waryński" | |
WLs75/42 | 1967 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Krośniewice | |
WLs75/43 | 1967 | Odstawiona | 750 mm | Nieznany | nieznane | Krośnice | |
WLs75/47 | 1967 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce | |
WLs75/48 | 1967 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Zygmunt | |
WLs75/49 | 1967 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Pokój | |
WLs75/51 | 1968 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Metali Nieżelaznych Szopienice | |
WLs75/52 | 1968 | Złom | 785 mm | Nieznany | 2 | Huta Baildon | Złomowana po roku 2002 |
WLs75/53 | 1968 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Elektrownia Chorzów | |
WLs75/54 | 1968 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs75/55 | 1968 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Przedszkole nr 3 w Przeworsku | W Cukrowni Przeworsk nr zakładowy 3 |
WLs75/58 | 1968 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Strzyżów | |
WLs75/59 | 1969 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs75/60 | 1969 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Barbara-Chorzów" | |
WLs75/61 | 1968 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Werbkowice | |
WLs75/63 | 1968 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Opole Lubelskie | |
WLs75/65 | 1969 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Przetwórstwa Owocowo - Warzywnego "Nieledew" | |
WLs75/66 | 1971 | Odstawiona | 785 mm | Andoria S324 | Wls75-66 | Rudy | |
WLs75/67 | 1970 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Polska" | |
WLs75/68 | 1971 | Eksponat | 750 mm | Nieznany | nieznane | Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie | W Cukrowni Brześć Kujawski nr zakładowy CBK-3 |
WLs75/70 | 1972 | Złom | 785 mm | Nieznany | 7 | Huta Baildon | Złomowana po roku 2002. |
WLs75/71 | 1972 | Eksponat | 750 mm | Nieznany | WLs75-71 | Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie | |
WLs75/72 | 1972 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | 5 | Huta Baildon | |
WLs75/73 | 1972 | Sprawna | 785 mm | S324HL | WLs75-73 | Bytom Karb Wąskotorowy | W Hucie Baildon nr zakładowy 11 |
WLs75/74 | 1973 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Metali Nieżelaznych Szopienice | |
WLs75/75 | 1973 | Złom | 900 mm | Nieznany | nieznane | Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie | |
WLs75/76 | 1973 | Złom | 900 mm | Nieznany | nieznane | Wojewódzki Park Kultury i Wypoczynku w Chorzowie | |
WLs75/77 | 1973 | Nieznany | 785 mm | Nieznany | Nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Barbara-Chorzów" | |
WLs75/78 | 1973 | Eksponat | 750 mm | Nieznany | nieznane | Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie | |
WLs75/82 | 1973 | Odstawiona | 785 mm | Nieznany | WLs75-82 | Stacja Muzeum Czernichów Główny | W Hucie Baildon numer zakładowy 12 |
WLs75/83 | 1973 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs75/85 | 1973 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Zakłady Metalowe "Silesia" zakład w Wełnowcu | |
WLs75/88 | 1974 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce | |
WLs75/89 | 1974 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Gliwice | |
WLs75/90 | 1974 | Złom | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Gliwice | |
WLs75/92 | 1974 | Złom | 750 mm | Nieznany | nieznane | Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe w Sobótce | |
WLs75/93 | 1974 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Opole Lubelskie | |
WLs75/94 | 1974 | Odstawiona | 750 mm | S324HL | nieznane | Rogów Towarowy Wąskotorowy | |
WLs75/97 | 1975 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | WLs75-97 | Poznańskie Przedsiębiorstwo Budowlane | |
WLs75/98 | 1975 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | WLs75-98 | Poznańskie Przedsiębiorstwo Budowlane | |
WLs75/NN | nieznany | Nieznany | 785 mm | Nieznany | Nieznane | Kopalnia Węgla Kamiennego "Prezydent" | |
WLs75/Nieznany | 1967 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Pelplin | Numer fabryczny nieznany |
WLs75/Nieznany | Nieznany | Nieznany | 785 mm | Nieznany | Nieznane | Cegielnia "Ruda" | |
WLs75/Nieznany | 1967 | Nieznany | 750 mm | Nieznany | nieznane | Cukrownia Pelplin | Numer fabryczny nieznany |
WLs75/Nieznany | nieznany | Nieznany | 785 mm | Nieznany | nieznane | Huta Pokój | Numer fabryczny i rok produkcji nieznane |
Przypisy
- ↑ Metryczka każdej lokomotywy jest odrębną stroną w serwisie Enkol.pl, a każda strona musi mieć jednoznaczną nazwę. Standardowo stosuje się nazwę w formacie "Typ/numer fabryczny". W przypadku braku lub nieznanego numeru fabrycznego konieczne jest zastosowanie "numeru zastępczego", czy tez "wirtualnego"
Źródła
- informacje zdobyte dzięki tytanicznej wręcz pracy i poświęceniu p. Zbigniewa Tucholskiego, zawarte w książce p. Bogdana Pokropińskiego „Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej” WKiŁ ISBN 978-83-206-1731-3 2009r.;
- informacje zawarte w książce p. Krzysztofa Soidy „Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku, Tom II” ApLand ISBN 83-912575-0-9 2001r.;
- informacje pochodzące ze zbiorów p. Marka Malczewskiego oraz p. Ariela Ciechańskiego, zawarte w kilkudziesięciu artykułach w czasopismach „Świat Kolei” oraz „Stalowe Szlaki”;
- informacje zawarte w monografiach oraz na stronach internetowych poszczególnych kolei wąskotorowych;
- informacje zawarte na stronach internetowych różnego autorstwa, a dotyczących szeroko rozumianej problematyki kolejowej;
- własne badania i analizy.