V10C
V10C | |
Lokomotywa V10C #250308 | |
Przewoźnik | Lasy Państwowe, przemysł |
Producent | VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg |
Lata budowy | 1959-1975 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | 600-762 mm, 900-1067 mm |
Masa służbowa | 16 t |
Nacisk osi na szyny | 5,4 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1800 mm |
Średnica kół | 700 mm |
Długość ze zderzakami | 5340 mm |
Szerokość | 1840 mm |
Wysokość | 2660 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 24 km/h
|
Typ silnika spalinowego | 6 KVD 14.5 SRL |
Moc znamionowa | 102 KM (75 kW) |
Zapas paliwa | 160 l |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Sterowanie wielokrotne | brak
|
V10C – wąskotorowa lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1959-1975 przez wschodnioniemieckie zakłady Lokomotivbau Karl Marx (LKM) w Babelsbergu, eksploatowana także w Polsce na kolejach leśnych oraz kolejach przemysłowych. Budowana w wersjach na tor szerokości 600-762 mm, 900-1067 mm.
Opis
Lokomotywa V10C była rozwinięciem konstrukcji wcześniejszej lokomotywy Ns4. Przez krótki, w okresie przejściowym, produkowano lokomotywy Ns4c z nadwoziem takim samym, jak V10C. Produkcja lokomotyw V10C rozpoczęła się w 1959 roku. Różnicę w stosunku do Ns4c stanowił mocniejszy chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny o mocy 102 KM zamiast 90 KM, produkcji VEB Dieselmotorenwerkes Schönebeck. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą czterobiegowej mechanicznej skrzyni przekładniowej na ślepą oś pod kabiną maszynisty, a dalej za pomocą korb i wiązarów na koła wszystkich trzech osi. Lokomotywa mogła być wykonana na tor o rozstawie od 600 do 762 mm, z kołami umieszczonymi wewnątrz ostoi i zewnętrznymi korbami, albo na tor o rozstawie od 900 do 1067 mm, z kołami umieszczonymi na zewnątrz ostoi.
Eksploatacja
Lokomotywy V10C budowano dla przemysłu NRD oraz na eksport do krajów bloku wschodniego oraz takich krajów, jak Chiny, Indie, Egipt. Jedynie nieliczne lokomotyw trafiły, poprzez koleje przemysłowe, do wschodnioniemieckich kolei państwowych Deutsche Reichsbahn (DR).
Do Polski sprowadzono 31 tych lokomotyw: w 1967 roku 4 sztuki (dla KWK Murcki w Katowicach), a w latach 1971-75 dalsze 27, głównie dla kolejek leśnych kolei leśnej w Puszczy Białowieskiej, Płocicznie i Czarnej Białostockiej oraz Krakowskich Zakładów Sodowych. Wszystkie były na tor 600 mm, z wyjątkiem 3 sztuk dla KWK Dębieńsko w Czerwionce - Leszczynach, na tor 640 mm.
Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce [1]
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Aktualne lub ostatnie miejsce stacjonowania |
Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|
250341 | ? | sprawna | 600 | ? | Żnińska Kolej Powiatowa | |
250419 | 1966 | złom 199x | 600 | 1 | KWK Murcki, Katowice | |
250420 | 1966 | złom 199x | 600 | 2 | KWK Murcki, Katowice | |
250421 | 1966 | złom 199x | 600 | 3 | KWK Murcki, Katowice | |
250422 | 1966 | złom 199x | 600 | 4 | KWK Murcki, Katowice | |
250501 | 1971 | złom 1992 | 600 | V10C-501 | Krakowskie Zakłady Sodowe | |
250502 | 1971 | złom 1992 | 600 | V10C-502 | Krakowskie Zakłady Sodowe | |
250503 | 1971 | złom 1990 | 600 | V10C-503 | Kolej Leśna Płociczno | |
250504 | 1971 | złom 1993 | 600 | V10C-504 | Kolej Leśna Płociczno | |
250505 | 1971 | złom 1993 | 600 | V10C-505 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250506 | 1971 | złom 1994 | 600 | V10C-506 | Kolej Leśna Hajnówka | |
250553 | 1973 | złom 1994 | 600 | V10C-553 | Kolej Leśna Hajnówka | |
250554 | 1973 | sprzedana za granicę 1997 | 600 | APEMVE No 23 | Train Historique du Lac de Rile, Francja | |
250555 | 1973 | sprawna | 600 | V10C-555 | Kolej Leśna Płociczno | |
250556 | 1973 | złom 2010 | 600 | V10C-556 | Kolej Leśna Pionki | |
250557 | 1973 | sprawna | 600 | V10C-557 | Kolej Leśna Hajnówka | |
250559 | 1973 | złom 1993 | 600 | V10C-559 | Kolej Leśna Pionki | |
250560 | 1973 | złom 1988 | 600 | V10C-560 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250567 | 1974 | złom 1993 | 600 | V10C-567 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250568 | 1974 | złom 1993 | 600 | V10C-568 | Kolej Leśna Płociczno | |
250569 | 1974 | sprzedana za granicę 1994 | 600 | 32 | Ohsabanan, Szwecja | |
250570 | 1974 | złom 1994 | 600 | V10C-570 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250571 | 1974 | złom 1990 | 600 | V10C-571 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250572 | 1974 | złom 1993 | 600 | V10C-572 | Kolej Leśna Czarna Białostocka | |
250573 | 1974 | sprawna | 600 | V10C-573 | Kolej Leśna Hajnówka | |
250574 | 1974 | złom 1993 | 600 | V10C-574 | Kolej Leśna Płociczno | |
250575 | 1974 | odstawiona | 600 | V10C-575 | Białośliwie Wąskotorowe | |
250576 | 1974 | złom 1992 | 600 | V10C-576 | Krakowskie Zakłady Sodowe | |
250593 | 1975 | złom 199x | 640 | V10C-593 | KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny | |
250594 | 1975 | złom 199x | 640 | V10C-594 | KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny | |
250595 | 1975 | złom 199x | 640 | V10C-595 | KWK Dębieńsko, Czerwionka-Leszczyny |
Przypisy
- ↑ Spis sporządzony na postawie archiwalnej kopii zestawienia zamieszonego niegdyś na prowadzonej przez Pawła Cieślara stronie tabor.wask.pl
Bibliografia
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą LKM V10C. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.