L30H
L30H | |
Lyd2-101 na terenie stacji Rudy (785 mm, ex.750 mm). | |
Przewoźnik | PKP, przemysł, Lasy Państwowe |
Oznaczenie przewoźnika | Lyd2 |
Producent | FAUR |
Lata budowy | 1977-1982 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | w Polsce 600mm, 750mm, 785mm i 1000mm |
Masa służbowa | 24 t |
Nacisk osi na szyny | 7 t |
Średnica kół | 1000 mm |
Długość ze zderzakami | 7100 mm
|
Prędkość konstrukcyjna | 25 km/h
|
Typ silnika spalinowego | Maybach MB83B |
Moc znamionowa | 350 KM (257 kW) |
Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna
|
L30H (oznaczenie PKP Lyd2) – wąskotorowa lokomotywa spalinowa o mocy silnika wynoszącej 350 KM produkowana w latach 1977-1982 przez rumuńskie zakłady FAUR w Bukareszcie, eksploatowana w Polsce na kolejach wąskotorowych, przystosowane do pracy na torach o rozstawie 600mm, 750mm, 785mm oraz 1000mm. Lokomotywy te zostały sprowadzone do polski głównie na potrzeby przemysłu. Zamawiały je cukrownie, cementownie oraz koleje leśne. PKP eksploatowało lokomotywy Lyd2 o numerach 51 – 71 dla szerokości toru 600 mm (przy czym, 61, 62, 68 i 69 odkupiono od przemysłu) oraz 101- 103 dla 750 mm (w tym 101, ex. LP Lyd2-03 odkupiona od Lasów Państwowych z BKL). Znacznie gorsze parametry techniczne i eksploatacyjne L30H od już posiadanych lokomotyw L45H (Lxd2), wpłynęły na decyzję o odsprzedaży przez PKP do przemysłu maszyn przeznaczonych na tor 750 mm zaledwie po kilku latach użytkowania. W Polsce były to najmocniejsze lokomotywy na tor 600 mm.
Obecnie w Polsce lokomotywy tego typu eksploatowane są na Bieszczadzkiej Kolei Leśnej (750mm), Żnińskiej Kolei Powiatowej (600mm), Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (785 mm) i na kolei przemysłowej Cementowni Odra w Opolu, ponadto L30H zachowano do celów muzealnych oraz do ewentualnego uruchomienia na kolejach: Wyrzyskiej (600 mm), Jędrzejowskiej (750 mm – brak silnika), Nałęczowskiej (750 mm) i na Zabytkowej Stacji Kolejki Wąskotorowej w Rudach (600 mm). Wiele lokomotyw L30H (Lyd2) eksploatowanych w Polsce zostało sprzedanych za granicę i jeżdżą na różnych kolejach turystycznych mi. w Czechach, Niemczech, W. Brytanii, Saint Kitts (Karaiby).
Lista lokomotyw (fragment)
Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Silnik | Aktualne lub ostatnie
miejsce stacjonowania |
---|---|---|---|---|---|---|
23391 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-062 | Białośliwie Wąsk. | |
24375 | 1981 | sprawna | 600 | Lyd2-068 | Żnin Wąsk. | |
24051 | 1980 | sprzedana za granicę (1993) | 600 | Lyd2-069 | Walia, Welsh Highland Railway | |
24065 | 1980 | ? | 750 | Lyd2-101 | Karczmiska | |
23437 | 1977 | sprzedana za granicę (2008) | 750 | Lyd2-101 | Czechy, Olpas Moravia s.r.o. Krnov | |
24059 | 1980 | sprzedana za granicę (1995) | 750 | Lyd2-102 | Niemcy, Doellnitzbahn | |
24060 | 1980 | sprzedana za granicę (2001) | 750 | Lyd2-103 | Niemcy, Zittauer Schmalspurbahn | |
23380 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-51 | Białośliwie Wąsk. | |
23381 | 1977 | złom (2001) | 600 | Lyd2-52 | Żnin Wąsk. | |
23382 | 1977 | sprawna | 600 | Lyd2-53 | Żnin Wąsk. | |
23383 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-54 | Białośliwie Wąsk. | |
23384 | 1977 | złom (2001) | 600 | Lyd2-55 | Żnin Wąsk. | |
23385 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-56 | Białośliwie Wąsk. | |
23386 | 1977 | sprawna | 600 | Lyd2-57 | Żnin Wąsk. | |
23387 | 1977 | sprzedana za granicę (1995) | 600 | Lyd2-58 | Walia, Welsh Highland Railway | |
23388 | 1977 | złom (2005) | 600 | Lyd2-59 | ZNTK Ostrów Wlkp | |
23389 | 1977 | sprzedana za granicę (1993) | 600 | Lyd2-60 | Walia, Welsh Highland Railway | |
23390 | 1977 | odstawiona | 600 | Lyd2-61 | Białośliwie Wąsk. | |
24367 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-63 | KL Pionki | |
24368 | 1981 | sprawna | 600 | Lyd2-64 | Żnin Wąsk. | |
24369 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-65 | Białośliwie Wąsk. | |
24597 | 1982 | złom (2005) | 600 | Lyd2-66 | Żnin Wąsk. | |
24598 | 1982 | odstawiona | 600 | Lyd2-67 | Żnin Wąsk. | |
24377 | 1981 | odstawiona | 600 | Lyd2-70 | Żnin Wąsk. | |
24378 | 1981 | sprzedana za granicę (1994) | 600 | Lyd2-71 | Niemcy, Doellnitzbahn |