WLs75
WLs75 | |
WLs75-38 na stacji Rudy. | |
Przewoźnik | Przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | WLs75 |
Producent | ZNTK Poznań |
Lata budowy | 1965-1975 |
Układ osi | B' |
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm |
Masa służbowa | 10 t |
Nacisk osi na szyny | 5 t |
Rozstaw osi skrajnych | 1550 mm |
Średnica kół | 670 mm |
Długość ze zderzakami | 5110 mm |
Szerokość | 1550 mm |
Wysokość | 2650 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 18,5 km/h |
Maksymalna siła pociągowa | 2400 kG |
Typ silnika spalinowego | S324HL |
Moc znamionowa | 75 KM |
Zapas paliwa | 140 l |
Rodzaj przekładni | Mechaniczna |
System hamulca | pneumatyczny |
Sterowanie wielokrotne | brak
|
WLs75 - Polska wąskotorowa lokomotywa spalinowa małej mocy używana w zakładach przemysłowych.
Lista lokomotyw
Nr fabr. | Rok prod. | Prześwit [mm] | Stan | Historia lokomotywy /
uwagi |
---|---|---|---|---|
13 | 1965 | 785 | Złomowana | → Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1994r. |
15 | 1965 | 785 | Złomowana | → Huta "Pokój" - Ruda Śląska
→ KWK "Walenty Wawel" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław |
16 | 1965 | 750 | ??? | → Cukrownia "Werbkowice" |
18 | 1965 | 750 | Eksponat | → Cukrownia "Ciechanów"
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew |
26 | 1965 | 750 | ??? | → Cukrownia "Nowy Staw" |
27 | 1965 | 785 | ??? | → Cegielnia "Ruda Śląska" |
28 | 1965 | 785 | ??? | → Huta "Baildon" |
29 | 1965 | 750 | Złomowana | → Cukrownia "Nowy Staw"
→ Krośniewicka Kolej Dojazdowa, własność prywatna; złom. 11.2009r. |
30 | 1966 | 750 | ??? | Wojsko Polskie nr WP-14-40???
→ 1966r. - JW4149 Przemyśl Bakończyce |
31 | 1965 | 785 | Złomowana | → Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1995r. |
33 | 1965 | 750 | ??? | Wojsko Polskie nr WP-14-40451
→ 1965r. - Wojskowy Instytut Techniki Uzbrojenia - Zielonka; 8.09.1977r. - informacja w protokole kontroli kolei o zatartym silniku do wymiany, 27.05.1985r. - skreślenie zbiorników hamulcowych lokomotywy z ewidencji Kolejowego Dozoru Technicznego → Bieszczadzka Kolejka Leśna - Cisna-Majdan |
35 | 1965 | 750 | ??? | → Cukrownia "Włostów" |
37 | 1966 | 785 | Złomowana | → Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice" |
38 | 1967 | 785 | Sprawna | → 1970r. - Zakłady Metalurgiczne "Silesia" - Zakład Lipiny; zakł. nr 9
→ 1993r. - Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach |
41 | 1967 | 785 | Złomowana | → Zakłady Górniczo-Hutnicze "Orzeł Biały" - Brzeziny Śląskie |
42 | 1967 | 750 | Złomowana | → Cukrownia "Nowy Staw"
→ Krośniewicka Kolej Dojazdowa, własność prywatna; złom. 11.2009r. |
43 | 1967 | 750 | Sprawna | → Cukrownia "Dobre"
→ Starachowicka Kolej Wąskotorowa → Kolej Parkowa Krośnice |
47 | 1967 | 750 | ??? | → Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka |
49 | 1967 | 785 | Złomowana | → Huta "Pokój" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław |
51 | 1968 | 785 | Złomowana | → Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice" |
52 | 1968 | 785 | Złomowana | → Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 2, złom. po 2002r. |
55 | 1968 | 750 | Złomowana | → Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Zagłoba"
→ Cukrownia "Przeworsk" → początek lat 90-tych - Przedszkole Nr 3 - Przeworsk; eksponat, złom. ok. 2004r. |
58 | 1968 | 750 | ??? | → Cukrownia "Strzyżów" |
61 | 1968 | 750 | ??? | → Cukrownia "Werbkowice" |
63 | 1968 | 750 | ??? | → Cukrownia "Opole Lubelskie" |
65 | 1969 | 750 | ??? | → Zakłady Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Nieledew" |
66 | 1971 | 785 | Odstawiona | → Huta "Baildon" - Katowice, zakł. nr 5
inne żródło podaje: → Cegielnia "Ruda Śląska" → Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark → 2012r. - Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach |
68 | 1971 | 750 | Eksponat | → Cukrownia "Brześć Kujawski"; zakł. nr CBK-3
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat |
70 | 1972 | 785 | Złomowana | → Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 7, złom. po 2002r. |
71 | 1972 | 750 | Eksponat | → Cukrownia "Ostrowy"
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat |
73 | 1972 | 785 | Odstawiona | → 1972r. - Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 11
→ 2003r. - Górnośląskie Koleje Wąsk. - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark → 2004r. - Górnośląskie Koleje Wąsk. - Stacja Bytom Karb Wąsk. |
74 | 1973 | 785 | Złomowana | → Huta Metali Nieżelaznych "Szopienice" |
75 | 1973 | 900 | Złomowana | → 1973-88r. - WPKiW Chorzów |
76 | 1973 | 900 | Złomowana | → 1973-88r. - WPKiW Chorzów |
78 | 1973 | 750 | Eksponat | → Cukrownia "Ostrowy"
→ Muzeum Kolei Wąskotorowej - Sochaczew; eksponat |
82 | 1973 | 785 | Odstawiona | → Huta "Baildon" - Katowice; zakł. nr 12
→ Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - Warsztaty Naprawcze Bytom Rozbark → 2012r. - Zabytkowa stacja kolei wąskotorowej w Rudach |
83 | 1973 | 785 | Złomowana | → Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1995r. |
85 | 1973 | 785 | Złomowana | → Zakłady Metalurgiczne "Silesia" (Zakład "Wełnowiec"); złom. w 1991r. |
88 | 1974 | 750 | ??? | → Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka |
89 | 1974 | 785 | Złomowana | → Huta "1 Maja" - Gliwice; prod. ZNTK Wrocław |
90 | 1974 | 785 | Złomowana | → Huta "1 Maja" - Gliwice; prod. ZNTK Wrocław |
92 | 1974 | 750 | ??? | → Strzeblowskie Kamieniołomy Drogowe - Sobótka |
93 | 1974 | 750 | ??? | → Cukrownia "Opole Lubelskie" |
94 | 1974 | 750 | Odstawiona | → Cukrownia "Leśmierz"
→ plac zabaw w Leśmierzu, inne źródło podaje plac zabaw w Suścu → 2003r. - Rogowska Kolej Wąskotorowa |
? | 1967 | 750 | ??? | → Cukrownia "Pelplin", używane do prac manewrowych na terenie zakładu; Świat Kolei nr4/2000 |
?? | 1967 | 750 | ??? | → Cukrownia "Pelplin", używane do prac manewrowych na terenie zakładu; Świat Kolei nr4/2000 |
??? | 785 | ??? | → Huta "Pokój" - Ruda Śląska; prod. ZNTK Wrocław |
Źródła
- informacje zdobyte dzięki tytanicznej wręcz pracy i poświęceniu p. Zbigniewa Tucholskiego, zawarte w książce p. Bogdana Pokropińskiego „Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej” WKiŁ ISBN: 978-83-206-1731-3 2009r.;
- informacje zawarte w książce p. Krzysztofa Soidy „Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku, Tom II” ApLand ISBN: 83-912575-0-9 2001r.;
- informacje pochodzące ze zbiorów p. Marka Malczewskiego oraz p. Ariela Ciechańskiego, zawarte w kilkudziesięciu artykułach w czasopismach „Świat Kolei” oraz „Stalowe Szlaki”;
- informacje zawarte w monografiach oraz na stronach internetowych poszczególnych kolei wąskotorowych;
- informacje zawarte na stronach internetowych różnego autorstwa, a dotyczących szeroko rozumianej problematyki kolejowej;
- własne badania i analizy.