3E: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{Lokomotywa elektryczna infobox |typ_lokomotywy = 3E (ET21) |przeznaczenie_lokomotywy = lokomotywa towarowa |grafika = [[File:Ctl.j...”)
 
m (→‎Bibliografia: dr red)
 
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 39: Linia 39:
 
Lokomotywy tej serii stanowiły i nadal stanowią podstawowy rodzaj elektrowozów stosowanych w przemyśle. W barwach [[PKP]] wypełniały luki w ilostanie lokomotyw towarowych i pasażerskich bo po mimo oznaczenia (ET) lokomotywy posiadały sprzęgi ogrzewania 3000 V (3E produkowane dla przemysłu nie posiadały sprzęgu ogrzewania). Często więc można było je spotkać z pociągami osobowymi i pospiesznymi.
 
Lokomotywy tej serii stanowiły i nadal stanowią podstawowy rodzaj elektrowozów stosowanych w przemyśle. W barwach [[PKP]] wypełniały luki w ilostanie lokomotyw towarowych i pasażerskich bo po mimo oznaczenia (ET) lokomotywy posiadały sprzęgi ogrzewania 3000 V (3E produkowane dla przemysłu nie posiadały sprzęgu ogrzewania). Często więc można było je spotkać z pociągami osobowymi i pospiesznymi.
 
== Zmiany konstrukcyjne ==
 
== Zmiany konstrukcyjne ==
Lokomotywy do numeru fabrycznego 83 włącznie sa oznaczone jako 3E. Kolejne maszyny były już  wersją zmodernizowaną serii 3E i nosiły oznaczenie 3E/1. Modernizacja nie wprowadziła zmian w charakterystyce trakcyjnej, lecz poprawiła wykorzystanie materiałów stosowanych przy budowie, oraz zmieniła niektóre elementy konstrukcyjne. Maszyny które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast w latach 90 rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych lokomotyw z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych.  
+
Lokomotywy do numeru fabrycznego 83 włącznie oznaczone jako 3E. Kolejne maszyny były już  wersją zmodernizowaną serii 3E i nosiły oznaczenie 3E/1. Modernizacja nie wprowadziła zmian w charakterystyce trakcyjnej, lecz poprawiła wykorzystanie materiałów stosowanych przy budowie, oraz zmieniła niektóre elementy konstrukcyjne. Maszyny które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast w latach 90 rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych lokomotyw z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych.
 +
<gallery widths=500 heights=450 perrow=3 caption="">
 +
Plik:3E-1M-350.jpg|Lokomotywy 3E/1M-350 i [[Ls800|SM42]] należące do [[Dolnośląskie Linie Autobusowe|Dolnośląskich Linii Autobusowych]] na dworcu w [[Oborniki Wielkopolskie (dworzec kolejowy)|Obornikach]].
 +
</gallery>
 +
{{clear}}
 +
 
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
* {{cytuj pismo | nazwisko=Terczyński | imię=Paweł | tytuł=Ostatnie lokomotywy serii ET21 | czasopismo=Świat Kolei | numer=5/99}}
+
* {{cytuj pismo | nazwisko=Terczyński | imię=Paweł | tytuł=Ostatnie lokomotywy serii ET21 | czasopismo=Świat Kolei | numer=5/99 | strony = 31-33}}
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Hasła encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Lokomotywy elektryczne PKP]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]
 
[[Kategoria:Normalnotorowe lokomotywy elektryczne]]

Aktualna wersja na dzień 17:56, 22 maj 2018

3E (ET21)
Ctl.jpg
Lokomotywa ET21-71 należąca do CTL Logistics.
Przeznaczenie lokomotywy lokomotywa towarowa
Przewoźnik przewoźnik prywatny, PKP
Oznaczenie przewoźnika 3E, ET21
Producent Pafawag
Lata budowy 1957-1971
Liczba członów 1
Układ osi Co'Co'
Masa służbowa 120 ton (3E/1 - 114 ton)
Długość ze zderzakami 16820 mm
Szerokość 3005 mm
Wysokość 4620 mm
Rozstaw osi skrajnych 12000 mm
Nacisk osi na szyny 19 ton
Średnica kół 1250 mm
Rozstaw szyn 1435 mm
System zasilania 3 kV DC (3000 V prądu stałego)
Liczba silników 6
Typ silników LKa634 / LKb635
Moc ciągła 1860 kW
Moc godzinna 2400 kW
Maksymalna siła pociągowa 14900 kG
Stosunek przekładni 85:24
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
System hamulca Westinghouse
System ogrzewania elektryczne
W środowisku kolejowym lokomotywa ta bywa nazywana "kantem" lub "sputnikiem"

3E - polska elektryczna lokomotywa towarowa. Na PKP oznaczona jako ET21.

Historia[edytuj]

Lokomotywę wyprodukowano w zakładach Pafawag we Wrocławiu. Część elektryczną lokomotywy wzorowano na aparaturze lokomotywy serii WŁ22M produkcji radzieckiej, natomiast część mechaniczną zaprojektowano w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego w Poznaniu. Produkcję lokomotyw rozpoczęto w 1957 roku i trwała ona do 1971 roku, kiedy to ostatnia 726 lokomotywa tej serii opuściła bramy zakładu.

Opis[edytuj]

Lokomotywa posiada dwa trzyosiowe wózki, z oddzielnym napędem każdego zestawu kołowego. Silniki zamocowane systemem tramwajowym "na nos" napędzają zestawy kołowe za pośrednictwem dwustronnej przekładni zębatej. Pudło lokomotywy, podparte na wózkach za pomocą trzech ślizgów nośnych, stanowi konstrukcję całkowicie spawaną. Na obu krańcach pudła znajdują się przedziały maszynisty. We wnętrzu pudła zlokalizowano dwa przedziały maszynowe i jeden przedział wysokiego napięcia. Wzdłuż ściany pudła przebiega korytarz, który umożliwia załodze przejście z jednej kabiny do drugiej.

Eksploatacja[edytuj]

Lokomotywy tej serii stanowiły i nadal stanowią podstawowy rodzaj elektrowozów stosowanych w przemyśle. W barwach PKP wypełniały luki w ilostanie lokomotyw towarowych i pasażerskich bo po mimo oznaczenia (ET) lokomotywy posiadały sprzęgi ogrzewania 3000 V (3E produkowane dla przemysłu nie posiadały sprzęgu ogrzewania). Często więc można było je spotkać z pociągami osobowymi i pospiesznymi.

Zmiany konstrukcyjne[edytuj]

Lokomotywy do numeru fabrycznego 83 włącznie są oznaczone jako 3E. Kolejne maszyny były już wersją zmodernizowaną serii 3E i nosiły oznaczenie 3E/1. Modernizacja nie wprowadziła zmian w charakterystyce trakcyjnej, lecz poprawiła wykorzystanie materiałów stosowanych przy budowie, oraz zmieniła niektóre elementy konstrukcyjne. Maszyny które nie zostały zmodernizowane, zaczęto skreślać z inwentarza już w latach 80. Natomiast w latach 90 rozpoczęły się masowe skreślenia kolejnych lokomotyw z powodu znacznej nadwyżki lokomotyw towarowych.



Bibliografia[edytuj]

  • Paweł Terczyński. Ostatnie lokomotywy serii ET21. „Świat Kolei”. Ss. 31-33.