Powierzchnia do stania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(rozbudowa)
Linia 31: Linia 31:
 
! Przypadek !! Liczba pasażerów na m² !! Uwagi
 
! Przypadek !! Liczba pasażerów na m² !! Uwagi
 
|-
 
|-
| Pociągi dużych prędkości i dalekobieżne || 80 kg || liczone łącznie z bagażem
+
| rowspan=2 | Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 0 || dla ogólnej powierzchni do stania
 
|-
 
|-
| Pociągi pasażerskie innych niż pociągi dużych prędkości lub dalekobieżne || 70 kg || bagaż jest rozpatrywany osobno jako obciążenie [[Powierzchnia bagażowa|powierzchni bagażowej]]
+
| 1,25 || dla [[Powierzchnia gastronomiczna|powierzchni gastronomicznej]]
 
|-
 
|-
| Tramwaje || 68 kg ||
+
| Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych || 2 - 4 || powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi
 +
|-
 +
| Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 4 ||
 +
|-
 +
| Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne || 7,14 || Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi
 +
|-
 +
| Dla tramwajów || 5 || co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą
 
|}
 
|}
 
  
 
== Zobacz też ==
 
== Zobacz też ==

Wersja z 23:57, 23 maj 2020

Powierzchnia do stania - wolny obszar z której może korzystać stojący pasażer (np. przedsionek, korytarz, schody, obszar dla wózków inwalidzkich ...)

Wyznaczenie pola powierzchni do stania

Wedle normy PN-EN 15663:2009 przy obliczaniu pola powierzchni do stania, należy obliczyć powierzchnię podłogi, przyjmując że:

Do powierzchni do stania nie wlicza się:

  1. rzutu siedzeń (wraz z oparciami i podłokietnikami) na powierzchnię podłogi oraz obszaru 3001) mm (na całej szerokości siedzenia) dla stóp siedzących pasażerów,
  2. rzutu stolików stałych,
  3. powierzchni przewidzianych dla maszynistów i innych człoków drużyny pociągowej oraz obszarów gdzie stanie jest zabronione,
  4. stopni i obszarów, które są używane tylko podczas wsiadania lub wysiadania z pociągu,
  5. obszarów, z wyjątkiem schodów, które ze względu na swoje ograniczone wymiary (szerokość lub długość poniżej 300 mm) nie nadają się do stania,
  6. obszarów, których wysokość jest mniejsza niż 18502) mm;
  7. obszarów toalet, umywalni itp.

1) W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że odpowiedni jest mniejszy limit głębokości dla stóp, należy zastosować tę mniejszą wartość.

2) W przypadku, gdy doświadczenie w odniesieniu do rodzaju usługi wskazuje, że akceptowalna jest niższa wysokość, powierzchnia do stania powinna być oparta na wykorzystaniu tych doświadczeń (patrz: np. londyńskie metro)

Zagęszczenie pasażerów stojących

Liczbę pasażerów przypadającą na metr kwadratowy lub powierzchnię dla jednego pasażera określają odpowienio:

  1. dla pojazdów kolejowych - w punktach 6.1 oraz 6.2 normy PN-EN 15663 "Kolejnictwo - Masy pojazdu" oraz w punkcie 2.1.1.1.1 karty UIC 566 "Obciążenia pudeł wagonów pasażerskich i części dobudowanych",
  2. dla tramwajów - w § 2. punkt 14) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2011 nr 65 poz. 344)

Stąd zagęszczenie pasażerów wynosi odpowiednio:

Przypadek Liczba pasażerów na m² Uwagi
Normalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych 0 dla ogólnej powierzchni do stania
1,25 dla powierzchni gastronomicznej
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pociągów dużych prędkości i dalekobieżnych 2 - 4 powinno być zdefiniowane wedle doświadczeń dla danego rodzaju usługi
Normalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne 4
Dopuszczalne obciążenie użytkowe dla pojazdów pasażerskich innych niż pociągi dużych prędkości lub pociągi dalekobieżne 7,14 Norma PN-EN 15663 definiuje do zagęszczenie jako 500 kg/m² pozostawiając jednak możliwość zastosowania zagęszczenia od 5 do 10 pasażerów/m² w zależności od rodzaju usługi
Dla tramwajów 5 co wynika z przyjęcia 0,2 m² powierzchni dostępnej dla osób stojących na jedną osobę stojącą

Zobacz też

Słowniczek

PL: powierzchnia do stania

EN: standing area