Przejazd kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Poszerzenie, ilustracje)
Linia 1: Linia 1:
'''Przejazd kolejowy''' to skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie.
+
'''Przejazd kolejowy''' - skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie.
 +
 
 +
Według danych [[PKP PLK]] w Polsce w roku 2012 funkcjonowało 15 915 przejazdów kolejowych<ref name="p1">{{Cytuj stronę | url = http://www.plk-sa.pl/files/public/raport_roczny/raport_2012.rar | tytuł = Raport Roczny PKP PLK 2012 | strony = 23, 41 | data dostępu = 2014-12-12}}</ref>.
  
 
== Podział przejazdów kolejowych ==
 
== Podział przejazdów kolejowych ==
 +
Przejazdy kolejowe dzieli się:
  
Według danych PKP PLK w naszym kraju funkcjonuje około 16.400 przejazdów kolejowych. Dzielimy je na jednotorowe i wielotorowe. Oprócz tego dzielimy je na 6 kategorii:
+
=== Pod względem ilości torów ===
 
+
*jednotorowe
Kategoria A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizacje świetlną
+
*wielotorowe
 
+
=== Pod względem kategorii przejazdu ===
Kategoria B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki
 
  
Kategoria C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną
+
*A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizację świetlną (54%)
 +
*B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki (54%)
 +
*C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną (27%)
 +
*D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi
 +
*E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego (2%)
 +
*F - przejazdy niepubliczne (1%)
  
Kategoria D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi
+
W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce<ref name="p1"/>.
  
Kategoria E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego
+
<gallery>
 +
Plik:Znak G-3.svg|Oznakowanie drogowe przejazdu jednotorowego w Polsce (znak G-3)
 +
Plik:Znak G-4.svg|Oznakowanie drogowe przejazdu wielotorowego w Polsce (znak G-4)
 +
Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1]]
 +
Plik:W 6b Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6b oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał [[Rp1]]
 +
Plik:Gdańsk Orunia 2009 ubt.JPG|Przejazd kategorii A (Gdańsk)
 +
Plik:Dąbrówka Zabłotnia, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (299856).jpg|Przejazd kategorii B (Dąbrówka Zabłotnia)
 +
Plik:Bierwce - Ług, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (286603).jpg|Przejazd kategorii C (Bierwce - Ług)
 +
Plik:Pucołowo wieś.jpg|Przejazd kategorii D (Pucołowo)
 +
Plik:Las Obora, Racibórz 6.JPG|Przejazd kategorii F (Racibórz)
 +
Plik:Monitoring przejazdu kolejowego.jpg|Na niektórych przejazdach sterowanych na odległość stosuje się monitoring
 +
</gallery>
  
Kategoria F - przejazdy niepubliczne
+
== Zobacz też ==
 +
* [[Tor]]
  
Obecnie zgodnie z taryfikatorem mandatów za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym grozi mandat do 300 zł.
+
{{Przypisy}}
  
 
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Zalążki artykułów]]
 
[[Kategoria:Infrastruktura]]
 
[[Kategoria:Infrastruktura]]

Wersja z 08:57, 12 gru 2014

Przejazd kolejowy - skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie.

Według danych PKP PLK w Polsce w roku 2012 funkcjonowało 15 915 przejazdów kolejowych[1].

Podział przejazdów kolejowych

Przejazdy kolejowe dzieli się:

Pod względem ilości torów

  • jednotorowe
  • wielotorowe

Pod względem kategorii przejazdu

  • A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizację świetlną (54%)
  • B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki (54%)
  • C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną (27%)
  • D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi
  • E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego (2%)
  • F - przejazdy niepubliczne (1%)

W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce[1].

Zobacz też

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Raport Roczny PKP PLK 2012. [dostęp 2014-12-12]. ss. 23, 41.