Przejazd kolejowy: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
m (added Category:Infrastruktura using HotCat) |
Macpach123 (dyskusja | edycje) (Poszerzenie, ilustracje) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Przejazd kolejowy''' | + | '''Przejazd kolejowy''' - skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie. |
+ | |||
+ | Według danych [[PKP PLK]] w Polsce w roku 2012 funkcjonowało 15 915 przejazdów kolejowych<ref name="p1">{{Cytuj stronę | url = http://www.plk-sa.pl/files/public/raport_roczny/raport_2012.rar | tytuł = Raport Roczny PKP PLK 2012 | strony = 23, 41 | data dostępu = 2014-12-12}}</ref>. | ||
== Podział przejazdów kolejowych == | == Podział przejazdów kolejowych == | ||
+ | Przejazdy kolejowe dzieli się: | ||
− | + | === Pod względem ilości torów === | |
− | + | *jednotorowe | |
− | + | *wielotorowe | |
− | + | === Pod względem kategorii przejazdu === | |
− | |||
− | + | *A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizację świetlną (54%) | |
+ | *B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki (54%) | ||
+ | *C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną (27%) | ||
+ | *D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi | ||
+ | *E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego (2%) | ||
+ | *F - przejazdy niepubliczne (1%) | ||
− | + | W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce<ref name="p1"/>. | |
− | + | <gallery> | |
+ | Plik:Znak G-3.svg|Oznakowanie drogowe przejazdu jednotorowego w Polsce (znak G-3) | ||
+ | Plik:Znak G-4.svg|Oznakowanie drogowe przejazdu wielotorowego w Polsce (znak G-4) | ||
+ | Plik:W 6a Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6a oznaczający, że należy dać sygnał [[Rp1]] | ||
+ | Plik:W 6b Wskaźnik ostrzegania.svg|Wskaźnik W6b oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał [[Rp1]] | ||
+ | Plik:Gdańsk Orunia 2009 ubt.JPG|Przejazd kategorii A (Gdańsk) | ||
+ | Plik:Dąbrówka Zabłotnia, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (299856).jpg|Przejazd kategorii B (Dąbrówka Zabłotnia) | ||
+ | Plik:Bierwce - Ług, Przejazd kolejowy - fotopolska.eu (286603).jpg|Przejazd kategorii C (Bierwce - Ług) | ||
+ | Plik:Pucołowo wieś.jpg|Przejazd kategorii D (Pucołowo) | ||
+ | Plik:Las Obora, Racibórz 6.JPG|Przejazd kategorii F (Racibórz) | ||
+ | Plik:Monitoring przejazdu kolejowego.jpg|Na niektórych przejazdach sterowanych na odległość stosuje się monitoring | ||
+ | </gallery> | ||
− | + | == Zobacz też == | |
+ | * [[Tor]] | ||
− | + | {{Przypisy}} | |
[[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | [[Category:Hasła_encyklopedyczne]] | ||
[[Kategoria:Zalążki artykułów]] | [[Kategoria:Zalążki artykułów]] | ||
[[Kategoria:Infrastruktura]] | [[Kategoria:Infrastruktura]] |
Wersja z 08:57, 12 gru 2014
Przejazd kolejowy - skrzyżowanie toru lub torów kolejowych i drogi znajdujących się na tym samym poziomie.
Według danych PKP PLK w Polsce w roku 2012 funkcjonowało 15 915 przejazdów kolejowych[1].
Podział przejazdów kolejowych
Przejazdy kolejowe dzieli się:
Pod względem ilości torów
- jednotorowe
- wielotorowe
Pod względem kategorii przejazdu
- A - przejazdy strzeżone, oprócz tego wyposażone w rogatki oraz w większości sygnalizację świetlną (54%)
- B - przejazdy niestrzeżony, wyposażony w tzw. półrogatki (54%)
- C - przejazd wyposażony w sygnalizację świetlną (27%)
- D - przejazd oznakowany jedynie znakami drogowymi
- E - przejazd kolejowy wyposażony w tzw. labirynty, dotyczący tylko ruchu pieszego (2%)
- F - przejazdy niepubliczne (1%)
W nawiasach podano procentowy udział tego typu przejazdów w ogólnej ich liczbie w Polsce[1].
Wskaźnik W6a oznaczający, że należy dać sygnał Rp1
Wskaźnik W6b oznaczający, że należy wielokrotnie dać sygnał Rp1
Zobacz też
Przypisy
- ↑ 1,0 1,1 Raport Roczny PKP PLK 2012. [dostęp 2014-12-12]. ss. 23, 41.