Tarcza manewrowa
Tarcza manewrowa – urządzenie sygnalizacyjne stosowane w ruchu kolejowym do informowania maszynisty w czasie manewrów, czy może wyjechać za tarczę, czy nie.
Tarcze manewrowe w Polsce[edytuj]
Tarcze kształtowe[edytuj]
Tarcze manewrowe kształtowe są urządzeniami mechanicznymi zaopatrzonymi w blaszaną tarczę o ustalonym kolorze i kształcie, która odchylając się pokazuje określony sygnał. Tarcza dla zapewnienia widoczności w nocy jest wyposażona w kolorowe latarnie. Istnieją dwa rodzaje tarcz manewrowych kształtowych:
- Nieruchome, w postaci kwadratowej (postawionej z przekątną pionowo) niebieskiej tarczy z białą obwódką. Tarcza taka w sposób ciągły zabrania przetaczania - może wyświetlić tylko jeden sygnał: M1 "Jazda manewrowa zabroniona".
- Dwustawne, w których tarcza ma możliwość odchylania w osi poziomej – tarcza w pozycji poziomej (maszynista widzi jedynie płaską blachę) oznacza zezwolenie na przetaczanie. Tarcza dwustawna może wyświetlić sygnały M1 "Jazda manewrowa zabroniona" oraz M2 "Jazda manewrowa dozwolona".
Sygnały na kształtowych tarczach manewrowych | |||
---|---|---|---|
![]() M1 Jazda manewrowa zabroniona |
![]() M2 Jazda manewrowa dozwolona |
Tarcze świetlne[edytuj]
Tarcze manewrowe świetlne, wyglądające podobnie jak semafory, ale o słupie pomalowanym na szaro. Istnieją dwa rodzaje tarcz manewrowych świetlnych:
- Jednostawne na których znajduje się oprawa ze szkłem niebieskim. Tarcza taka może wyświetlić tylko jeden sygnał: Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona".
- Dwustawne na których znajduje się oprawa z dwiema latarniami w jednym pionie: jedna ze szkłem niebieskim i jedna ze szkłem matowobiałym. Często spotyka się tarcze manewrowe świetlne w postaci sygnalizatora karzełkowego: niska podstawa betonowa z umieszczoną na na niej głowicą świetlną; jest on stosowany, gdy tarcza wysoka nie mieści się w skrajni. Tarcza dwustawna może wyświetlić sygnały Ms1 "Jazda manewrowa zabroniona" oraz Ms2 "Jazda manewrowa dozwolona".
Sygnały na świetlnych tarczach manewrowych | |||
---|---|---|---|
![]() ![]() Ms1 Jazda manewrowa zabroniona |
![]() ![]() ![]() Ms1 Jazda manewrowa zabroniona |
![]() ![]() ![]() Ms2 Jazda manewrowa dozwolona |
Zobacz też[edytuj]
Bibliografia[edytuj]
- Ie-1 (E-1). Instrukcja sygnalizacji. Warszawa: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 2006.
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Tarcza manewrowa. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.