A20D-P: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 43: | Linia 43: | ||
[[Plik:0033am3.jpg|290px]] | [[Plik:0033am3.jpg|290px]] | ||
MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. | MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:DSC06739acm6.JPG|290px]] | ||
+ | MBxd2-304 oraz 212 eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. | ||
+ | |||
+ | [[Plik:DSC06008bm6.JPG|290px]] | ||
+ | MBxd2-212 z wagonem doczepnym Bxhpi eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. | ||
}} | }} | ||
'''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[spalinowy zespół trakcyjny]], w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988. | '''A20D-P''' – Według założeń konstrukcyjnych jest to [[kolej wąskotorowa|wąskotorowy]] [[spalinowy zespół trakcyjny]], w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach [[FAUR]] w [[Bukareszt|Bukareszcie]] w latach 1983-1988. | ||
== A20D-P == | == A20D-P == | ||
− | Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony | + | Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony silnikowe noszą oznaczenie [[Mbxd2]], a wagony doczepne [[Bxhpi]]. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych<ref name=autonazwa1>[http://kolejrogowska.pl/?page_id=353 Opis wagonów A20D-P na stronie Kolei Rogowskiej]</ref>, które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). |
− | W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu | + | W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu silnikowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów. |
+ | |||
+ | ==Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce== | ||
− | + | Spis obejmuje jedynie wagony silnikowe. | |
− | + | Dla wagonów doczepnych zostanie przygotowana osobna kwerenda po ustaleniu sposobu wyróżniania pojazdów - jest to o tyle istotne, że nominalnie zespoły A20D-P posiadały jeden numer seryjny dla wagonu silnikowego i dwu wagonów doczepnych, gdzie w praktyce potrafiły to być pojazdy na różny prześwit toru i już w czasie dostaw rozdysponowane na różne koleje. | |
− | '''UWAGA''': Wpis typu '''?(222)''' w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany. | + | '''UWAGA''': Wpis typu '''?(222)''' w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany, zaś liczba w nawiasie oznacza numer identyfikacyjny (np. '''''?(222)''''' określa '''''MBxd2-222'''''). |
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny | ||
− | <!--- | + | <!--- wywołanie kwerendy generującej listę lokomotyw --> |
− | {{ | + | {{Lw kwerenda wszystkie|A20D-P}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | }} | ||
− | |||
__NOCACHE__ | __NOCACHE__ |
Aktualna wersja na dzień 10:43, 18 lis 2021
A20D-P | |
Mbxd2+Bxhpi w Jantarze | |
Przewoźnik | PKP |
Oznaczenie przewoźnika | Mbxd2+Bxhpi+Bxhpi |
Producent | FAUR, Rumunia |
Lata budowy | 1983-1988 |
Układ osi | B'2'+2'2'+2'2' |
Układ członów | sr + d + d |
Masa służbowa | 62,4 t (24,4+19,0+19,0) |
Długość ze zderzakami | 47760 mm (15920+15920+15920) |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3300 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 9000 mm* |
Rozstaw osi wózka | 1700 mm* |
Średnica kół | 750 mm |
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm, 1000mm |
Typ silnika spalinowego | D2516HMU |
Producent silnika | RABA, Węgry |
Moc silnika | 141 kW |
Rodzaj przekładni | hydrokinetyczna |
Typ przekładni | 16HRS |
Prędkość konstrukcyjna | 60 lub 40 km/h*** |
System hamulca | Powietrzny Knorr |
System ogrzewania | Piec węglowy CO, układ grawitacyjny, w każdym wagonie osobno |
Liczba miejsc siedzących | 129 (39+45+45) |
Świadectwo typu | T/2010/0372; T/2011/0124; T/2011/0803; T/2011/1003; T/2013/0004;
T/2011/0123; T/2011/0168; T/2011/0314; T/2011/0560; T/2011/0738; T/2011/0740; T/2011/0804; T/2012/0354; T/2013/0005; T/2014/0027*** |
* - wymiary podwozia jednakowe we wszystkich członach, ** - 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm,
*** - wagony doczepne zaznaczono kursywą MBxd2-212 eksploatowany na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. MBxd2-304 oraz 212 eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. MBxd2-212 z wagonem doczepnym Bxhpi eksploatowane na Żuławskiej Kolei Dojazdowej (750 mm) w fabrycznym schemacie malowania. |
A20D-P – Według założeń konstrukcyjnych jest to wąskotorowy spalinowy zespół trakcyjny, w skład którego wchodzi jeden wagon motorowy z dwiema kabinami sterowniczymi na każdym z końców oraz dwa wagony doczepne produkowany w zakładach FAUR w Bukareszcie w latach 1983-1988.
A20D-P[edytuj]
Spalinowe zespoły trakcyjne A20D-P wyprodukowano tylko dla potrzeb PKP w liczbie 32 egzemplarzy. Poszczególne wagony nie są ze sobą trwale połączone, jak to bywa w przypadku normalnotorowych zespołów trakcyjnych – łączenie typowym dla polskich kolei wąskotorowych sprzęgiem orczykowym. PKP nadały każdemu wagonowi osobne oznaczenia traktując każdy jako oddzielną jednostkę taboru - wagony silnikowe noszą oznaczenie Mbxd2, a wagony doczepne Bxhpi. PKP zamówiły także 38 sztuk dodatkowych wagonów doczepnych[1], które miały być używane jak normalne wagony w składach pociągów prowadzonych lokomotywami - 13 sztuk na tor 750 mm, 16 sztuk na tor 1000 mm oraz 9 sztuk na tor 785 mm (na tor 785mm nie został wyprodukowany żaden wagon motorowy tej serii). W związku z tym iż wagony nie są ze sobą trwale połączone istnieje możliwość dowolnego konfigurowania składów - można na przykład do wagonu silnikowego doczepić innego typu wagony pasażerskie lub towarowe, a wagony doczepne włączyć w skład tradycyjnych pociągów.
Zestawienie egzemplarzy eksploatowanych w Polsce[edytuj]
Spis obejmuje jedynie wagony silnikowe.
Dla wagonów doczepnych zostanie przygotowana osobna kwerenda po ustaleniu sposobu wyróżniania pojazdów - jest to o tyle istotne, że nominalnie zespoły A20D-P posiadały jeden numer seryjny dla wagonu silnikowego i dwu wagonów doczepnych, gdzie w praktyce potrafiły to być pojazdy na różny prześwit toru i już w czasie dostaw rozdysponowane na różne koleje.
UWAGA: Wpis typu ?(222) w kolumnie "numer fabryczny" oznacza, że numer fabryczny danego egzemplarza jest nieznany, zaś liczba w nawiasie oznacza numer identyfikacyjny (np. ?(222) określa MBxd2-222).
Aby zobaczyć podstronę ze szczegółowymi informacjami o danym egzemplarzu należy kliknąć jego numer fabryczny
Typ / Numer fabryczny | Rok produkcji | Stan | Rozstaw | Typ silnika | Oznaczenie | Stacjonowanie | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A20D-P/24962 | 1984 | Wrak | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-301 | Gryfice Wąskotorowe | Prototyp - pierwszy sprowadzony do Polski pojazd tej serii. Różni się od pojazdów seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych). |
A20D-P/24979 | 1984 | Sprawna | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-302 | Piaseczno Miasto | Prototyp - nieco różni się od egzemplarzy seryjnych (m. in. brakiem ryfli – przetłoczeń usztywniających – na ścianach bocznych). |
A20D-P/25071 | 1985 | Sprawna | 760 mm | D2516HMU | 805.903 | Jindřichův Hradec (Czechy) | Przebudowa na przełomie lat 2013/2014. |
A20D-P/25072 | 1985 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-304 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | Przekuty w 2004 roku na 750 mm. Wykorzystano wózki od zezłomowanego w 1997 roku w Ełku wagonu 227. Pozyskane wózki 1000mm zostały zakupione przez TKKW i zamontowane w MBxd2-225 sprowadzonym z Ełku. |
A20D-P/25073 | 1985 | Sprawna | 760 mm | D2516HMU | 805.904 | Jindřichův Hradec (Czechy) | Przeszedł przebudowę na przełomie lat 2013/2014. |
A20D-P/25074 | 1985 | Złom | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-306 | Dobra Nowogardzkie | |
A20D-P/25075 | 1985 | Sprawna | 1000 mm | Nieznany | MBxd2-307 | Koszalin Wąskotorowy | |
A20D-P/25076 | 1985 | W trakcie remontu | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-308 | Pleszew Miasto | |
A20D-P/25077 | 1985 | Złom | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-309 | Dobra Nowogardzkie | |
A20D-P/25078 | 1985 | Sprawna | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-310 | Gryfice Wąskotorowe | |
A20D-P/25114 | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-210 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | |
A20D-P/25115 | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-211 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | |
A20D-P/25116 | 1986 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-212 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | Wagon posiada malowanie i oznaczenia (z drobnymi wyjątkami) zgodne ze schematem fabrycznym. |
A20D-P/25117 | 1986 | Sprawna | 760 mm | D2516HMU | 805.901 | Jindřichův Hradec (Czechy) | Wstępna modernizacja polegająca na przystosowaniu do czeskich warunków prseprowadzona w 2007 roku, a całkowita przebudowa na przełomie lat 2013/14. |
A20D-P/25118 | 1986 | Wrak | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-214 | Krośniewice | Brak wielu części - wyjęte lub ukradzione. |
A20D-P/25119 | 1986 | W trakcie remontu | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-215 | Rogów Towarowy Wąskotorowy | Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione. |
A20D-P/25190 | 1986 | Odstawiona | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-311 | Bytom Karb Wąskotorowy | |
A20D-P/25191 | 1986 | Złom | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-312 | Gryfice Wąskotorowe | |
A20D-P/25192 | 1986 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-216 | Zbiersk | W grudniu 2016 przeszedł modernizację. Pracowano nad przekładnią, ogrzewaniem, wystrojem wnętrza (łącznie z obiciem ławek miękkim materiałem) oraz malaturą. |
A20D-P/25193 | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-217 | Krośniewice | Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione. Według zdjęć sprzed kilku - kilkunastu lat, był w najlepszym stanie z krośniewickich wraków MBxd2. Stan aktualny nieznany. |
A20D-P/25194 | 1986 | Sprawna | 785 mm | D2516HMU | MBxd2-218 | Rudy | |
A20D-P/25195 | 1986 | Wrak | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-219 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | Brak wielu części - wyjęte lub rozkradzione. |
A20D-P/?(220) | 1986 | Odstawiona | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-220 | Ełk Wąskotorowy | Charakterystyczne żółto-czerwone barwy. |
A20D-P/?(221) | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-221 | Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy | |
A20D-P/?(222) | 1986 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-222 | Śmigiel | Charakterystyczne biało-zielone malowanie. |
A20D-P/?(223) | 1986 | Sprawna | 760 mm | D2516HMU | 805.902 | Jindřichův Hradec (Czechy) | Przebudowa na przełomie lat 2013/2014. |
A20D-P/?(224) | 1986 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-224 | Krośniewice | |
A20D-P/?(225) | 1986 | Odstawiona | 1000 mm | D2516HMU | MBxd2-225 | Koszalin Wąskotorowy | Charakterystyczne biało-niebieskie barwy. |
A20D-P/?(226) | 1986 | Wrak | nieznany | D2516HMU | MBxd2-226 | Crişcior (Rumunia) | Numer 226 posiada również wagon 228 ze Śmigla. |
A20D-P/?(227) | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-227 | Ełk Wąskotorowy | Sprowadzony z Opalenicy na części. Dawca wózków dla MBxd2-304. |
A20D-P/?(228) | 1986 | Sprawna | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-226 | Śmigiel | Błędnie oznaczony jako 226. Charakterystyczne barwy po SKPL. |
A20D-P/?(229) | 1986 | Złom | 750 mm | D2516HMU | MBxd2-229 | Śmigiel | |
A20D-P/b/d | 1988 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Bxhpi 00-450024-237-5 | Rudy | |
A20D-P/b/d | 1988 | Sprawna | 785mm | Brak silnika | Bxhpi 00-450024-238-3 | Rudy | |
A20D-P/b/d | 1988 | Odstawiona | 785mm | Brak silnika | Bxhpi 00-450024-236-7 | Rudy |
Przypisy[edytuj]
Źródła[edytuj]
- Paweł Korcz: Wagony motorowe MBxd2, "Świat Kolei" 10/2002
Zobacz też[edytuj]
- Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Aw/M
- Wąskotorowy wagon motorowy typu 1Mw
- Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L45H, także produkowana w zakładach FAUR
- Wąskotorowa lokomotywa spalinowa typu L30H, także produkowana w zakładach FAUR
Linki zewnętrzne[edytuj]
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą A20D-P. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.