WLs150: Różnice pomiędzy wersjami
(m) |
(infobox z P-759) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Lokomotywa spalinowa infobox | {{Lokomotywa spalinowa infobox | ||
|typ_lokomotywy = WLs150 | |typ_lokomotywy = WLs150 | ||
+ | |grafika = [[Plik:DSC07994am.JPG|290px]] | ||
+ | |opis_zdjęcia = Lokomotywy typu WLs150 w malowaniach przemysłowym i PKP | ||
|przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]] | |przewoźnik = [[PKP]], [[przemysł]] | ||
|oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd1|Lyd1]], w przemyśle WLs150 | |oznaczenie_przewoźnika = na PKP [[Oznaczenia taboru wąskotorowego PKP (WM-11)#Lyd1|Lyd1]], w przemyśle WLs150 | ||
− | |||
− | |||
|producent = Fablok | |producent = Fablok | ||
|lata_budowy = 1960-1969 | |lata_budowy = 1960-1969 | ||
|układ_osi = C | |układ_osi = C | ||
− | | | + | |rozstaw_szyn = 750, 785, 900 [[metr|mm]] |
+ | |masa_własna = 17,2 [[tona|mm]] <ref name=P-759>Charakterystyka lokomotywy z dokumentu [[Plik:Lokomotywa spalinowa wąskotorowa 150 KM WLs150 P-759.jpg|120px|Fablok Chrzanów, P-759, Lokomotywa spalinowa wąskotorowa 150 KM]]</ref> | ||
+ | |masa_służbowa = 18 [[tona|mm]] {{r|P-759}} | ||
+ | |nacisk_osi = 6 t | ||
+ | |rozstaw_osi_skrajnych = 2000 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | ||
+ | |średnica_kół = 850 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | ||
|długość_ze_zderzakami = 5482{{r|P-759}}-5720 [[metr|mm]] | |długość_ze_zderzakami = 5482{{r|P-759}}-5720 [[metr|mm]] | ||
|szerokość = 2055 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | |szerokość = 2055 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | ||
|wysokość = 3050 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | |wysokość = 3050 [[metr|mm]]{{r|P-759}} | ||
− | | | + | |minimalny_promień_łuku = 35 [[metr|mm]]{{r|P-759}} |
− | | | + | |prędkość_konstrukcyjna = 31,4 km/h {{r|P-759}} |
− | | | + | |masa_doczepna = 500 [[tona|mm]] {{r|P-759}} |
− | + | |siła_pociągowa = 40,7 [[kN]] (4150 [[kG]]){{r|P-759}} | |
− | |typ_silnika = [[5DSR150 Wola]] | + | |typ_silnika = [[5DSR150 Wola]] (Wola Dz-17A-150){{r|P-759}} |
− | |moc_znamionowa = 112 [[kW]] (150 [[KM]]) | + | |moc_znamionowa = 112 [[kW]] (150 [[KM]]) {{r|P-759}} |
− | | | + | |zapas_paliwa = 250 l {{r|P-759}} |
|rodzaj_przekładni = mechaniczna typu [[2P154]] | |rodzaj_przekładni = mechaniczna typu [[2P154]] | ||
− | |||
− | |||
|system_hamulca = Westinghouse* | |system_hamulca = Westinghouse* | ||
|sterowanie_wielokrotne = brak | |sterowanie_wielokrotne = brak |
Wersja z 13:17, 13 cze 2015
WLs150 | |
Lokomotywy typu WLs150 w malowaniach przemysłowym i PKP | |
Przewoźnik | PKP, przemysł |
Oznaczenie przewoźnika | na PKP Lyd1, w przemyśle WLs150 |
Producent | Fablok |
Lata budowy | 1960-1969 |
Układ osi | C |
Rozstaw szyn | 750, 785, 900 mm |
Masa własna | 17,2 mm [1] |
Masa służbowa | 18 mm [1] |
Nacisk osi na szyny | 6 t |
Rozstaw osi skrajnych | 2000 mm[1] |
Średnica kół | 850 mm[1] |
Długość ze zderzakami | 5482[1]-5720 mm |
Szerokość | 2055 mm[1] |
Wysokość | 3050 mm[1] |
Minimalny promień łuku | 35 mm[1] |
Prędkość konstrukcyjna | 31,4 km/h [1] |
Maksymalna masa doczepna | 500 mm [1] |
Maksymalna siła pociągowa | 40,7 kN (4150 kG)[1] |
Typ silnika spalinowego | 5DSR150 Wola (Wola Dz-17A-150)[1] |
Moc znamionowa | 112 kW (150 KM) [1] |
Zapas paliwa | 250 l [1] |
Rodzaj przekładni | mechaniczna typu 2P154 |
System hamulca | Westinghouse* |
Sterowanie wielokrotne | brak |
System ogrzewania | Ogrzewanie kabiny od przewodu wydechowego silnika |
Świadectwo typu | T/2001/0307; T/2004/193; T/2005/260; T/2011/0392; T/2012/0350; T/2012/0405; T/2012/0769; T/2014/0133 |
* - w wersjach przemysłowych często nie było hamulca zespolonego |
WLs150 – Wąskotorowa Lokomotywa spalinowa o mocy 150 KM, produkowana w zakładach Fablok w Chrzanowie. Ogółem w latach 1960-1969 wyprodukowano 144 lokomotywy tego typu, z czego 28 sztuk trafiło do PKP, gdzie zostały oznaczone serią Lyd1. Pozostała część została skierowana do służby na kolejach przemysłowych. Produkowano wersje na szerokość toru 750, 785 i 900 mm, natomiast planowana wersja na szerokość 600 mm nigdy nie powstała. Spalinowóz wyposażony został w silnik 5DSR150 o mocy 150 KM.
Obecnie lokomotywy WLs150 są regularnie eksploatowane na muzealnej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, Ełckiej Kolei Wąskotorowej oraz w Skansenie w Rudach i KWK Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu.
Lista lokomotyw
Szczegółowy opis każdego egzemplarza dostępny po kliknięciu na jego nr fabryczny.
Nr fabr. | Rok prod. | Stan | Prześwit | Oznaczenie | Stacjonuje |
---|---|---|---|---|---|
3800 | 1960 | Eksponat | 750 | WP-15-40581 | MKW Sochaczew |
5651 | 1962 | złom (1997) | 785 | WLs150-5651 | . |
5652 | 1962 | złom (1989) | 785 | WLs150-5652 | . |
5653 | 1962 | złom (1993) | 785 | WLs150-5653 | . |
5654 | 1962 | złom (1993) | 785 | WLs150-5654 | . |
5655 | 1962 | złom (1995) | 785 | WLs150-5655 | . |
5656 | 1962 | złom (2001) | 785 | WLs150-5656 | . |
5657 | 1962 | złom (1997) | 785 | WLs150-5657 | . |
5658 | 1962 | złom (1997) | 785 | WLs150-5658 | . |
5659 | 1962 | złom (1993) | 785 | WLs150-5659 | . |
5660 | 1962 | Odstawiona | 785 | WLs150-5660 | Rudy |
6027 | 1963 | złom (1989) | 785 | WLs150-6027 | . |
6028 | 1963 | złom (2005) | 750 | WLs150-6028 | . |
6029 | 1963 | złom (1995) | 750 | WLs150-6029 | . |
6030 | 1963 | złom (1999) | 785 | WLs150-6030 | . |
6031 | 1963 | złom (1992) | 750 | WLs150-6031 | . |
6032 | 1963 | złom (1994) | 750 | WLs150-6032 | . |
6033 | 1963 | złom (1995) | 750 | WLs150-6033 | . |
6034 | 1963 | złom (1996) | 750 | WLs150-6034 | . |
6035 | 1963 | złom (1993) | 750 | WLs150-6035 | . |
6036 | 1963 | Odstawiona | 750 | WLs150-6036 | KWK Janina |
6828 | 1964 | złom (1993) | 785 | WLs150-6828 | . |
6829 | 1964 | złom (1993) | 785 | WLs150-6829 | . |
6830 | 1964 | złom (1992) | 785 | WLs150-6830 | . |
6831 | 1964 | złom (1992) | 785 | WLs150-6831 | . |
6832 | 1964 | złom (1992) | 785 | WLs150-6832 | . |
6833 | 1964 | złom (1997) | 785 | WLs150-6833 | . |
6834 | 1964 | złom (2001) | 785 | WLs150-6834 | . |
6835 | 1964 | złom (2013) | 785 | WLs150-6835 | KWK Wieczorek |
6836 | 1964 | złom (1991) | 785 | WLs150-6836 | . |
6837 | 1964 | złom (2001) | 785 | WLs150-6837 | . |
6838 | 1964 | złom (2005) | 785 | WLs150-6838 | . |
6839 | 1964 | złom (1996) | 785 | WLs150-6839 | . |
6840 | 1964 | złom (2001) | 785 | WLs150-6840 | . |
6841 | 1964 | złom (1994) | 785 | WLs150-6841 | . |
6842 | 1964 | złom (1994) | 785 | WLs150-6842 | . |
6843 | 1964 | złom (2003) | 750 | WLs150-6843 | . |
6844 | 1964 | złom (1992) | 750 | WLs150-6844 | . |
6845 | 1964 | złom (1992) | 750 | WLs150-6845 | . |
6846 | 1964 | złom (1992) | 750 | WLs150-6846 | . |
6847 | 1964 | Sprawna | 750 | WLs150-6847 | KWK Kazimierz-Juliusz |
7075 | 1965 | złom (1994) | 785 | WLs150-7075 | . |
7076 | 1965 | złom (1999) | 785 | WLs150-7076 | . |
7077 | 1966 | złom (1990) | 785 | WLs150-7077 | . |
7078 | 1966 | złom (1996) | 785 | WLs150-7078 | . |
7079 | 1966 | złom (2000) | 900 | WLs150-7079 | . |
7080 | 1966 | złom (1997) | 785 | WLs150-7080 | . |
7081 | 1966 | złom (1997) | 785 | WLs150-7081 | . |
7082 | 1966 | złom (1992) | 750 | WLs150-7082 | . |
7083 | 1966 | Odstawiona | 750 | WLs150-7083 | Firma TABOR |
7084 | 1966 | Sprawna | 750 | Lyd1-001 | Jędrzejów |
7205 | 1966 | złom (1993) | 785 | WLs150-7205 | . |
7206 | 1966 | złom (1993) | 785 | WLs150-7206 | . |
7207 | 1966 | złom (1999) | 785 | WLs150-7207 | . |
7208 | 1966 | Sprawna | 750 | Lyd1-226 | MKW Sochaczew |
7209 | 1966 | złom (199x) | 785 | WLs150-7209 | . |
7210 | 1966 | złom (199x) | 785 | WLs150-7210 | . |
7211 | 1966 | złom (1999) | 785 | WLs150-7211 | . |
7212 | 1966 | złom (1995) | 750 | WLs150-7212 | . |
7213 | 1966 | złom (199x) | 750 | WLs150-7213 | . |
7214 | 1966 | złom (199x) | 750 | WLs150-7214 | . |
7215 | 1966 | złom (1998) | 750 | WLs150-7215 | . |
7216 | 1966 | złom (199x) | 750 | WLs150-7216 | . |
7217 | 1966 | złom (1993) | 750 | WLs150-7217 | . |
7218 | 1966 | złom (1999) | 750 | WLs150-7218 | . |
7219 | 1966 | złom (2005) | 750 | WLs150-7219 | . |
7220 | 1966 | Sprawna | 750 | WLs150-7220 | KWK Kazimierz-Juliusz |
7221 | 1966 | złom (2005) | 750 | WLs150-7221 | . |
7222 | 1966 | Sprzedana za granicę | 750 | WLs150-7222 | Wyspy Cooka |
7223 | 1966 | Eksponat | 750 | Lyd1-228 | Milicz |
7224 | 1966 | złom (199x) | 785 | WLs150-7224 | . |
7225 | 1966 | Sprawna | 785 | WLs150-7225 | Rudy |
7226 | 1966 | złom (1992) | 785 | WLs150-7226 | . |
7227 | 1966 | złom (1997) | 785 | WLs150-7227 | . |
7228 | 1966 | złom (2005) | 785 | WLs150-7228 | . |
7229 | 1966 | złom (1989) | 785 | Lyd1-305 | . |
7230 | 1966 | złom (1991) | 785 | Lyd1-306 | . |
7231 | 1966 | złom (1994) | 785 | Lyd1-307 | . |
7232 | 1966 | Pomnik | 785 | Lyd1-308 | Marcule |
7233 | 1966 | Sprawna | 785 | Lyd1-309 | Bytom |
7234 | 1966 | złom (2003) | 750 | Lyd1-310 | . |
7235 | 1966 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7235 | . |
7236 | 1966 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7236 | . |
7237 | 1966 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7237 | . |
7238 | 1966 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7238 | . |
7239 | 1966 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7239 | . |
7615 | 1967 | Sprawna | 750 | WLs150-7615 | Mława |
7616 | 1967 | Odstawiona | 750 | WLs150-7616 | Cisna-Majdan |
7617 | 1967 | złom (2003) | 750 | WLs150-7617 | . |
7618 | 1967 | Odstawiona | 750 | WLs150-7618 | Firma TABOR |
7619 | 1967 | złom (2002) | 750 | WLs150-7619 | . |
7620 | 1967 | złom (1994) | 750 | WLs150-7620 | . |
7621 | 1967 | złom (2005) | 750 | WLs150-7621 | . |
7622 | 1967 | złom (2004) | 750 | WLs150-7622 | . |
7623 | 1967 | złom (1994) | 750 | Lyd1-201 | . |
7624 | 1967 | Sprzedana za granicę | 750 | Lyd1-202 | Wyspy Cooka |
7625 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-203 | Ełk |
7626 | 1967 | Odstawiona | 750 | Lyd1-204 | Rogów |
7627 | 1967 | Odstawiona | 750 | Lyd1-205 | Rogów |
7628 | 1967 | złom (1990) | 750 | Lyd1-206 | . |
7629 | 1967 | złom (1986) | 750 | Lyd1-207 | . |
7630 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-208 | Ełk |
7631 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-209 | Krośniewice |
7632 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-210 | Środa Wielkopolska |
7633 | 1967 | W naprawie NG | 750 | Lyd1-211 | Rogów |
7634 | 1967 | Odstawiona | 750 | Lyd1-212 | Ełk |
7635 | 1967 | złom (2002) | 750 | Lyd1-213 | . |
7636 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-214 | Ełk |
7637 | 1967 | Sprawna | 750 | Lyd1-215 | Rogów |
7638 | 1967 | złom (2005) | 750 | Lyd1-216 | . |
7639 | 1967 | Odstawiona | 750 | Lyd1-217 | Cisna-Majdan |
7640 | 1967 | Sprzedana za granicę | 750 | Lyd1-218 | Niemcy |
7641 | 1967 | Odstawiona | 750 | Lyd1-219 | Ośrodek Turystyki i Rekreacji Jeździeckiej w Kosinie (?) |
7642 | 1967 | złom (1993) | 750 | Lyd1-220 | . |
7643 | 1967 | Pomnik | 750 | Lyd1-221 | Trzebnica-Zdrój |
7644 | 1967 | Eksponat | 750 | Lyd1-222 | MKW Sochaczew |
7645 | 1967 | złom (2002) | 750 | Lyd1-223 | . |
7646 | 1967 | złom (1999) | 785 | WLs150-7646 | . |
7647 | 1967 | złom (1998) | 785 | WLs150-7647 | . |
7648 | 1967 | złom (2001) | 785 | WLs150-7648 | . |
7649 | 1967 | złom (1999) | 785 | WLs150-7649 | . |
7650 | 1967 | złom (1993) | 785 | WLs150-7650 | . |
7651 | 1967 | złom (1999) | 785 | WLs150-7651 | . |
7652 | 1967 | złom (2001) | 785 | WLs150-7652 | . |
7653 | 1967 | złom (1994) | 785 | WLs150-7653 | . |
7654 | 1967 | złom (1992) | 785 | WLs150-7654 | . |
7655 | 1967 | złom (1994) | 785 | WLs150-7655 | . |
7656 | 1967 | złom (1997) | 785 | WLs150-7656 | . |
7657 | 1967 | złom (2005) | 785 | WLs150-7657 | . |
7658 | 1967 | złom (2000) | 900 | WLs150-7658 | . |
7659 | 1967 | złom (1994) | 785 | WLs150-7659 | . |
7660 | 1967 | złom (1995) | 785 | WLs150-7660 | . |
7661 | 1967 | złom (1995) | 785 | WLs150-7661 | . |
7662 | 1967 | złom (1999) | 785 | WLs150-7662 | . |
7663 | 1967 | złom (2003) | 785 | WLs150-7663 | . |
7664 | 1967 | złom (199x) | 785 | WLs150-7664 | . |
7665 | 1967 | złom (1999) | 785 | WLs150-7665 | . |
7666 | 1967 | złom (1990) | 785 | WLs150-7666 | . |
7667 | 1967 | Sprzedana za granicę | 750 | WLs150-7667 | Niemcy |
7668 | 1967 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7668 | . |
7669 | 1967 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7669 | . |
7670 | 1967 | złom (1991) | 900 | WLs150-2-7670 | . |
7671 | 1968 | złom (199x) | 900 | WLs150-2-7671 | . |
7672 | 1968 | złom (199x) | 900 | WLs150-2-7672 | . |
Na podstawie:
- Stalowe Szlaki 2/2000
- tabor.wask.pl
- notatek własnych
Zobacz też
Ta strona zawiera treści z Wikipedii. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą WLs150. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Wikipedii jest udostępniony na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach.