Mw63: Różnice pomiędzy wersjami
(→Eksploatacja: policzalne) |
(drobne) |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
|rozstaw_szyn = 750mm, 785mm | |rozstaw_szyn = 750mm, 785mm | ||
|zapas_paliwa = | |zapas_paliwa = | ||
− | |typ_silnika = | + | |typ_silnika = S59, S359, SW400, S47A |
|producent_silnika = | |producent_silnika = | ||
|moc_silnika = | |moc_silnika = | ||
|rodzaj_przekładni = mechaniczna | |rodzaj_przekładni = mechaniczna | ||
− | |typ_przekładni = | + | |typ_przekładni = 5TS45 |
|prędkość_konstrukcyjna = | |prędkość_konstrukcyjna = | ||
|nacisk_osi = | |nacisk_osi = | ||
|system_hamulca = Powietrzny | |system_hamulca = Powietrzny | ||
− | |system_ogrzewania = | + | |system_ogrzewania = od rury wydechowej |
− | |liczba_miejsc_siedzących = 10 | + | |liczba_miejsc_siedzących = ok. 10 |
|liczba_miejsc_ogółem = | |liczba_miejsc_ogółem = | ||
|uwagi = | |uwagi = | ||
}} | }} | ||
− | '''Mw63''' - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Żuławskiej Kolei Dojazdowej]] w {{w|Artykuł=Lisewo Malborskie|Tekst=Lisewie}}. Na [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]], w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub | + | '''Mw63''' - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach [[Żuławska Kolej Dojazdowa|Żuławskiej Kolei Dojazdowej]] w {{w|Artykuł=Lisewo Malborskie|Tekst=Lisewie}}. Na [[Polskie Koleje Państwowe|PKP]], w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub MBc1. |
== Eksploatacja == | == Eksploatacja == | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
=== Silnik i układ przeniesienia napędu === | === Silnik i układ przeniesienia napędu === | ||
− | W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star | + | W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star silnik benzynowy S47A lub diesla S59. Z czasem podczas remontów zastępowano go silnikiem diesla S359 lub SW400. Silnik zblokowany jest ze sprzęgłem tarczowym oraz pięciobiegową skrzynią biegów, z której z kolei moment obrotowy przekazywany jest za pomocą wału do skrzyni nawrotno - rozdzielczej, a następnie za pomocą dwóch wałów napędowych do przekładni osiowych zabudowanych na obu zestawach kołowych. |
=== Układ hamulcowy === | === Układ hamulcowy === |
Wersja z 09:25, 23 wrz 2011
Mw63 | |
MBd1-281 (ex MBd1-125) na stacji Bytom Karb Wąskotorowy | |
Przewoźnik | PKP, SGKW, FPKW |
Oznaczenie przewoźnika | MBd1, MBc1 |
Producent | Warsztaty Gdańskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie |
Lata budowy | 1963 - 1970 |
Układ osi | B |
Masa służbowa | 10,4 t
|
Rozstaw szyn | 750mm, 785mm |
Typ silnika spalinowego | S59, S359, SW400, S47A
|
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Typ przekładni | 5TS45
|
System hamulca | Powietrzny |
System ogrzewania | od rury wydechowej |
Liczba miejsc siedzących | ok. 10
|
Mw63 - typ dwuosiowego wąskotorowego spalinowego wagonu budowany w latach 1963 - 1973 w warsztatach Żuławskiej Kolei Dojazdowej w Lisewie . Na PKP, w zależności od rodzaju zainstalowanego silnika, posiadały oznaczenie MBd1 lub MBc1.
Eksploatacja
Ze względu na małą liczbę miejsc wagony te były zwykle eksploatowane wraz z jednym lub dwoma wagonami doczepnymi. Choć pierwotnie były one budowane jako wagony dwukierunkowe część z nich została z czasem przebudowana na wagony jednokierunkowe. Po rozpoczęciu w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku dostaw rumuńskich spalinowych zespołów trakcyjnych typu A20D-P wagony te wycofywano z ruchu lub przekwalifikowywano na drezyny.
Wagony typu Mw63 eksploatowane były pierwotnie na Żuławskiej Kolei Dojazdowej, Kwidzyńskiej Kolei Dojazdowej oraz Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej. Pod koniec eksploatacji pod zarządem PKP 2 wagony tego typu przesłano z Żuławskiej Kolei Dojazdowej na Ełcką Kolej Dojazdową (rok 1996), a następnie jeden z nich na Mławską Kolej Dojazdową. Kolejny wagon tego typu w roku 2000 przesłano z Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej na Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.
Opis techniczny
Wagony charakteryzują się prostotą zastosowanych rozwiązań technicznych oraz wykorzystaniem do ich budowy podzespołów stosowanych w produkowanych wówczas samochodach ciężarowych (silnik, elementy układu przeniesienia napędu). Ponadto każdy wagon różnił się od pozostałych. Wagony różniły się od siebie m. in. układem drzwi, układem przeniesienia napędu czy układem przeniesienia napędu. Ponadto podczas eksploatacji niektóre wagony zostały przebudowane na jednokierunkowe.
Silnik i układ przeniesienia napędu
W wagonach zabudowywano pierwotnie stosowany w samochodach ciężarowych marki Star silnik benzynowy S47A lub diesla S59. Z czasem podczas remontów zastępowano go silnikiem diesla S359 lub SW400. Silnik zblokowany jest ze sprzęgłem tarczowym oraz pięciobiegową skrzynią biegów, z której z kolei moment obrotowy przekazywany jest za pomocą wału do skrzyni nawrotno - rozdzielczej, a następnie za pomocą dwóch wałów napędowych do przekładni osiowych zabudowanych na obu zestawach kołowych.
Układ hamulcowy
Wagon wyposażony jest w hamulec powietrzny (niesamoczynny i samocznny) oraz w pomocniczy hamulec ręczny. Korby hamulca ręcznego znajdują się z obu końców wagonu. Powietrza niezbędnego do działania hamulca dostarcza sprężarka zamontowana u spodu wagonu.
Nadwozie
Wagon posiada nadwozie wykonane z profili stalowych, do których przyspawane jest zewnętrzne poszycie. Poszycie wewnętrzne przymocowane jest do szkieletu za pomocą drewnianych wstawek.
Na obu bokach wagonu znajduje się po jednej parze drzwi przesuwnych. Wnętrze wagonu podzielone jest na trzy przedziały. W jego środkowej części znajduje się przedział pasażerski z dziesięcioma miejscami siedzącymi, zaś na obu końcach znajdują się oddzielone ścianką przedziały dla maszynisty i kierownika pociągu.