1Mw: Różnice pomiędzy wersjami

Z Enkol
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Włączyłem treść z artykułu 1MW)
Linia 76: Linia 76:
 
|00-380024963-7
 
|00-380024963-7
 
|Pleszew Wąsk. (1967-1977),<br/> Śmigiel (1977-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1991)<br/> Krośniewice (od 1991)
 
|Pleszew Wąsk. (1967-1977),<br/> Śmigiel (1977-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1991)<br/> Krośniewice (od 1991)
|style="background-color:#80FF89;" |Sprawny (?)
+
|style="background-color:#80FF89;" |Sprawny
 
|}
 
|}
 
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
 
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]]
 
{{Clear}}
 
{{Clear}}
 +
 
== Źródła ==
 
== Źródła ==
 
B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>
 
B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/>

Wersja z 23:48, 8 cze 2014

1Mw
DSC05390am1.JPG
'
Przewoźnik PKP, SKPL, FPKW
Oznaczenie przewoźnika MBxd1 201-204
Producent Konstal, Chorzów
Lata budowy 1960, 1965-1967
Układ osi B'2'
Masa służbowa 18000* kg
Długość ze zderzakami 15260 mm
Szerokość 2260 mm
Wysokość 3040 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Rozstaw czopów skrętu 9000 mm
Rozstaw osi wózka 1400 mm
Średnica kół 700 mm
Rozstaw szyn 750 mm
Typ silnika spalinowego Wola DTK 150**
Producent silnika PZL-WOLA
Moc silnika 150 KM
Rodzaj przekładni mechaniczna
Typ przekładni samochodowa typu Jelcz***
Prędkość konstrukcyjna 45 km/h
System hamulca Westinghouse XR 1
System ogrzewania wodne z układu chłodzenia silnika
Liczba miejsc siedzących 32+4 odchylne


* Masa własna
** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM'
*** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ.


1Mw - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, budowanego Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.

Konstrukcja

1MW to czteroosiowy wagon silnikowy spalinowy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym typu DTK 150 współpracującym z przekładnią mechaniczną typu Mylius. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z przgubami Kardana do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').

Podczas eksploatacji silniki DTK 150 wymieniono cały układ napędowy stosując silnik 14H6 (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z Wm10 oraz przekładnie osiowe z lokomotyw L45H.

Wykaz pojazdów

Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:

Oznaczenie pierwotne Rok produkcji Oznaczenie wg zasad z lat 1961-74 Numer od 1974 r. Przebieg służby Stan
Mx201 1960 MBxd1-201 00-380024960-3 Pleszew Wąsk. (1961-1975),
Śmigiel (1975-1987),
Trzebnica Gaj (1987-1992)
Krośniewice (1992-2002)
Gniezno Wąsk. (2002-2012)
Złom (2012)
Mx202 1965 MBxd1-202 00-380024961-1 Pleszew Wąsk. (1965-1966),
Krośniewice (1966-1969),
Pleszew Wąsk. (1969-1971)
Śmigiel (1971-1986)
Trzebnica Gaj (1986-1992)
Krośniewice (1992-1997)
Złom (1997)
Mx203 1965 MBxd1-203 00-380024962-9 Pleszew Wąsk. (1965-1985),
Trzebnica Gaj (1985-1991),
Krośniewice (1991-2001)
Piotrków Trybunalski Wąsk. (2001-2003)
Rogów Wąsk. (od 2003)
Odstawiony
Mx204 1967 MBxd1-204 00-380024963-7 Pleszew Wąsk. (1967-1977),
Śmigiel (1977-1987),
Trzebnica Gaj (1987-1991)
Krośniewice (od 1991)
Sprawny
04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.



Źródła

B. Pokropiński: Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw, "Świat Kolei" 5/2003
[1]

Zobacz też