1Mw: Różnice pomiędzy wersjami
(Włączyłem treść z artykułu 1MW) |
m (→Wykaz pojazdów) |
||
Linia 76: | Linia 76: | ||
|00-380024963-7 | |00-380024963-7 | ||
|Pleszew Wąsk. (1967-1977),<br/> Śmigiel (1977-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1991)<br/> Krośniewice (od 1991) | |Pleszew Wąsk. (1967-1977),<br/> Śmigiel (1977-1987),<br/> Trzebnica Gaj (1987-1991)<br/> Krośniewice (od 1991) | ||
− | |style="background-color:#80FF89;" |Sprawny | + | |style="background-color:#80FF89;" |Sprawny |
|} | |} | ||
[[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]] | [[Plik:AF019am2.jpg|thumb|left|290px|04.08.2003 - Wagon motorowy MBxd1-204 na stacji w Krośniewicach.]] | ||
{{Clear}} | {{Clear}} | ||
+ | |||
== Źródła == | == Źródła == | ||
B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/> | B. Pokropiński: ''Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw'', "Świat Kolei" 5/2003<br/> |
Wersja z 23:48, 8 cze 2014
1Mw | |
' | |
Przewoźnik | PKP, SKPL, FPKW |
Oznaczenie przewoźnika | MBxd1 201-204 |
Producent | Konstal, Chorzów |
Lata budowy | 1960, 1965-1967 |
Układ osi | B'2' |
Masa służbowa | 18000* kg |
Długość ze zderzakami | 15260 mm |
Szerokość | 2260 mm |
Wysokość | 3040 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 10400 mm |
Rozstaw czopów skrętu | 9000 mm |
Rozstaw osi wózka | 1400 mm |
Średnica kół | 700 mm |
Rozstaw szyn | 750 mm |
Typ silnika spalinowego | Wola DTK 150** |
Producent silnika | PZL-WOLA |
Moc silnika | 150 KM |
Rodzaj przekładni | mechaniczna |
Typ przekładni | samochodowa typu Jelcz*** |
Prędkość konstrukcyjna | 45 km/h |
System hamulca | Westinghouse XR 1 |
System ogrzewania | wodne z układu chłodzenia silnika |
Liczba miejsc siedzących | 32+4 odchylne
|
* Masa własna ** W latach '80 wymieniono na silnik Wola 14H6 o mocy 180KM' *** W latach '80 wymieniono na skrzynie typu 15 z samochodu KAMAZ. |
1Mw - typ wąskotorowego wagonu silnikowego, budowanego Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych Konstal w Chorzowie w latach 1960 (prototyp) i 1965-1967.
Konstrukcja
1MW to czteroosiowy wagon silnikowy spalinowy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym typu DTK 150 współpracującym z przekładnią mechaniczną typu Mylius. Napęd ze skrzyni biegów był przenoszony za pomocą wału z przgubami Kardana do przekładni osiowych jednego wózka (układ B'2').
Podczas eksploatacji silniki DTK 150 wymieniono cały układ napędowy stosując silnik 14H6 (produkowane również przez zakłady ZMiN Wola), skrzynię biegów typu 15 z samochodów Kamaz, skrzynię redukcyjno-nawrotną z Wm10 oraz przekładnie osiowe z lokomotyw L45H.
Wykaz pojazdów
Ogółem powstały 4 pojazdy tego typu:
Oznaczenie pierwotne | Rok produkcji | Oznaczenie wg zasad z lat 1961-74 | Numer od 1974 r. | Przebieg służby | Stan |
Mx201 | 1960 | MBxd1-201 | 00-380024960-3 | Pleszew Wąsk. (1961-1975), Śmigiel (1975-1987), Trzebnica Gaj (1987-1992) Krośniewice (1992-2002) Gniezno Wąsk. (2002-2012) |
Złom (2012) |
Mx202 | 1965 | MBxd1-202 | 00-380024961-1 | Pleszew Wąsk. (1965-1966), Krośniewice (1966-1969), Pleszew Wąsk. (1969-1971) Śmigiel (1971-1986) Trzebnica Gaj (1986-1992) Krośniewice (1992-1997) |
Złom (1997) |
Mx203 | 1965 | MBxd1-203 | 00-380024962-9 | Pleszew Wąsk. (1965-1985), Trzebnica Gaj (1985-1991), Krośniewice (1991-2001) Piotrków Trybunalski Wąsk. (2001-2003) Rogów Wąsk. (od 2003) |
Odstawiony |
Mx204 | 1967 | MBxd1-204 | 00-380024963-7 | Pleszew Wąsk. (1967-1977), Śmigiel (1977-1987), Trzebnica Gaj (1987-1991) Krośniewice (od 1991) |
Sprawny |
Źródła
B. Pokropiński: Wąskotorowe wagony motorowe typu 1Mw, "Świat Kolei" 5/2003
[1]